View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 15:18

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Pedalproblem 
Author Message

Det här är ett problem som jag vill bli av med, någon här kanske har en bra lösning.

Jag spelar ofta på lite mindre ställen och på lägre volym. Mitt problem är det klickljud som kommer utav att stänga av eller sätta igång någon pedal med en sådan switch som sitter på tex electro harmonix eller trex pedaler. Det är alltså det akustiska ljudet av att trycka på en switch som jag vill bli av med.

Någon annan som tycker att detta är ett problem?

26 Jan 2011, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

Shit, då måste ni gigga lågt... Sjunger du så att klicket går upp i micken? Du menar det mekaniska klicket som blir även om pedalen inte skulle vara inkopplad tolkar jag det som? Om det är det klicket så är det bara att gå över till ex Boss, Ibanez mfl. Boss tex är helt tysta pga elektronisk switch. T-rexen jag har ser ut som en sån som klickar men är helt tyst. Vet inte om resten av deras pedaler är såna.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

26 Jan 2011, 17:06
Profile WWW

Jo vi spelar ofta svagt, sedan är det dynamiska grejer i musiken som att man måste sätta igång nåt när det bara är akustisk gitarr som spear. Det är framför allt mina EHpedaler som klickar väldigt högt (ja vi menar samma ljud)Det är också känsligt i inspelningssammanhang med rumsmickar och så.

Jag vill ju inte byta till boss eller något sådant då jag är väldigt nöjd med hur mina pedaler låter.

26 Jan 2011, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Jo vi spelar ofta svagt, sedan är det dynamiska grejer i musiken som att man måste sätta igång nåt när det bara är akustisk gitarr som spear. Det är framför allt mina EHpedaler som klickar väldigt högt (ja vi menar samma ljud)Det är också känsligt i inspelningssammanhang med rumsmickar och så.

Jag vill ju inte byta till boss eller något sådant då jag är väldigt nöjd med hur mina pedaler låter.

Då vet jag inte. Men det borde ju i princip gå att byta ut själva switchen mot någon tystare som gör samma sak. Sen blir väl just EH-lådorna som en egen sorts resonanslåda. Hade en Big Muff en gång i tiden som lät väldigt högt vill jag minnas. Någon annan vet säkert. Om du kollar hur många ben switchen har så tror jag nog att det bara är att byta till en med lika många men som fungerar tystare.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

26 Jan 2011, 17:41
Profile WWW

det kanske är det man måste göra. Tack för dina svar.

Någon annan som har haft dessa problem?

26 Jan 2011, 17:44
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]