| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
lillefar wrote: Sedan detta med kablar då jag har en polare som är HIFI-nörd bortom all hjälp. Han kör med vanliga styva elkablar och påstår att dessa låter bättre än de flesta äckligt dyra monsterkablar!
Jag antar att elkablarna är flätade då? Då kan det bli riktigt bra. Men elkablar rakt upp och ner funkar inte. Då köper jag inte det påståendet. [^] Jag kör själv på högtalarkablar av märket Credo, som är flätade historier med luftisolatorer. Kostnaden var "blygsamma" 650 kr per meter och de låter mimmelskt bra. Vem som helst är välkommen att jämföra med vilka dyra/billiga högtalarkablar som helst. [}:)]  <font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
| 22 Jan 2011, 11:56 |
|
 |
|
NG-11
|
Nisse89 wrote: NG-11 wrote: År allt lite avis på din Audio Pro B4-200 Tobbe Z
Var på en hifi träff han hade 2st i rummet. Själv har jag mest Rauna högtalare som jag renoverar upp. Bosse H gör fortfarande högtalar element.
Betöng är grejer det [^] Har läst lite hemma-hos-reportagfe med Bosse. Gubben har en jävla massa prylar.[:D]Fascinerande farbror.[:)] http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233 Man gör inga korta besök när man är hemma hos Bosse eller i hans högtalarfabrik
|
| 22 Jan 2011, 12:06 |
|
 |
|
Tobbe z
|
FenderBender wrote: lillefar wrote: Sedan detta med kablar då jag har en polare som är HIFI-nörd bortom all hjälp. Han kör med vanliga styva elkablar och påstår att dessa låter bättre än de flesta äckligt dyra monsterkablar!
Jag antar att elkablarna är flätade då? Då kan det bli riktigt bra. Men elkablar rakt upp och ner funkar inte. Då köper jag inte det påståendet. [^] Varför inte då? En EKK4x2,5 för biwiring eller skala och få fyra ledare är kanon. Bättre än mycket i högtalarkabelväg co snartast en budgetklassiker. Ingen större skillnad separerad eller tvinnad- har testat bägge varianterna- det är enklare att ha dom tvinnade. Kör en anläggning på dessa medans den stora har en välrenomerad och dyr mumbojumbo kabel från VanDenHul. Den har alla tweak en kabel kan ha tror jag- 6,5 kvadrat skärmad, försilvrad koppar, fåledad som är tvinnad, separerade ledare osv. Jämförde mot 10kvadrat markkabel med endast en nyans i ljudskillnad- otvinnad...... Skillnaden på signalkabel är däremot galet stor. En budgetklassiker är där antennkabeln RG62. Lyfter dom flesta anläggningar men mot dom 3000 spänn dyra silverkablarna så känns dom rätt mediokra.
|
| 22 Jan 2011, 12:21 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Tobbe z wrote: NG-11 wrote: År allt lite avis på din Audio Pro B4-200 Tobbe Z
Var på en hifi träff han hade 2st i rummet. Själv har jag mest Rauna högtalare som jag renoverar upp. Bosse H gör fortfarande högtalar element.
B4-200 är grymma skapelser! En säljINTE grej. Har åxå haft planer på att skaffa en till för bättre stereo.verkan. Jag har alltid haft min i mitten. <b>Förmodligen så har jag fel på hörseln för jag brukar kunna lokalisera subben när dom står i hörn eller är bakom soffan.</b> Hembio människor blir lite bevärad när dom får höra en tung HiFi sub första gången. Små Isobarklådar är framfär allt små....... Märkligt nog har jag faktiskt en SUB som är bättre- en INO prototyp. jag har en sån här subba på landet, en Klipsch RSW 10D  För mig är det också helt klart så att det hörs om jag ställer den åt sidan, den behöver vara nånstans mittemellan sidosystemen för att funka som bäst -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 22 Jan 2011, 13:19 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Tobbe z wrote: NG-11 wrote: År allt lite avis på din Audio Pro B4-200 Tobbe Z
B4-200 är grymma skapelser! En säljINTE grej. Har åxå haft planer på att skaffa en till för bättre stereo.verkan. Jag har alltid haft min i mitten. <b>Förmodligen så har jag fel på hörseln för jag brukar kunna lokalisera subben när dom står i hörn eller är bakom soffan.</b> Hembio människor blir lite bevärad när dom får höra en tung HiFi sub första gången. Små Isobarklådar är framfär allt små....... Märkligt nog har jag faktiskt en SUB som är bättre- en INO prototyp. jag har en sån här subba på landet, en Klipsch RSW 10D http://avshoppen.se/bilder/artiklar/11028.jpgFör mig är det helt klart så att det hörs om jag ställer den åt sidan, den behöver vara nånstans mittemellan sidosystemen för att funka som bäst -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Jag var underfundigt ironiskt[;)] Det är ju en vedertagen sanning att man ställa basen var f*n som helst eftersom man tydligen inte kan lokalisera ljud under en viss frekvens. Övertoner och sånt glömms bort i sammanhanget. Visst hör man vart dom flesta subbar står om man lyssnar. Ju närmare monitorerna man kan ha subben desto lättare är det att få en homogen ljudbild.
|
| 22 Jan 2011, 13:55 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Tobbe z wrote: Joshunznera wrote: Tobbe z wrote: [quote="NG-11"]
År allt lite avis på din Audio Pro B4-200 Tobbe Z
B4-200 är grymma skapelser! En säljINTE grej. Har åxå haft planer på att skaffa en till för bättre stereo.verkan. Jag har alltid haft min i mitten. <b>Förmodligen så har jag fel på hörseln för jag brukar kunna lokalisera subben när dom står i hörn eller är bakom soffan.</b> Hembio människor blir lite bevärad när dom får höra en tung HiFi sub första gången. Små Isobarklådar är framfär allt små....... Märkligt nog har jag faktiskt en SUB som är bättre- en INO prototyp. jag har en sån här subba på landet, en Klipsch RSW 10D http://avshoppen.se/bilder/artiklar/11028.jpgFör mig är det helt klart så att det hörs om jag ställer den åt sidan, den behöver vara nånstans mittemellan sidosystemen för att funka som bäst -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong <font color="blue"><b>Jag var underfundigt ironiskt</b></font id="blue">[;)] Det är ju en vedertagen sanning att man ställa basen var f*n som helst eftersom man tydligen inte kan lokalisera ljud under en viss frekvens. Övertoner och sånt glömms bort i sammanhanget. Visst hör man vart dom flesta subbar står om man lyssnar. Ju närmare monitorerna man kan ha subben desto lättare är det att få en homogen ljudbild. [/quote] jodå, underfundigheten gick fram. Men som du säger, det är många som genom åren påstått att man tex kunde ha subban som ett hörnbord invid soffan[:0] Undrar förrestene om inte tom Audio Pro visade en sån möblering i broschyren när första B-subbarna lanserades.. Men som sagt, då får man nog lyssna lite slarvigt. Jag har nu ställt min subba i samma djupplan som sidosystemen och i princip mitt emellan. Blir bra det[^] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 22 Jan 2011, 14:28 |
|
 |
|
Nisse89
|
NG-11 wrote: Nisse89 wrote: NG-11 wrote: År allt lite avis på din Audio Pro B4-200 Tobbe Z
Betöng är grejer det [^] Har läst lite hemma-hos-reportagfe med Bosse. Gubben har en jävla massa prylar.[:D]Fascinerande farbror.[:)] http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233 Man gör inga korta besök när man är hemma hos Bosse eller i hans högtalarfabrik Jag förstår det[:)] 
|
| 22 Jan 2011, 17:21 |
|
 |
|
harpgear
|
Annars är ju grundtipset att ställa subben i lyssningsposition tex soffan, och sdean krypa runt i rummet och höra var den låter bäst. sen är det bara att försöka motivera varför subben ska stå på det förmodligen sämsta möjliga stället[:D] <u>För mig är det också helt klart så att det hörs om jag ställer den åt sidan, den behöver vara nånstans mittemellan sidosystemen för att funka som bäst</u> -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong [/quote]
|
| 23 Jan 2011, 12:36 |
|
 |
|
Wicca
|
Då vart det handlat och klart.  Dom här har förvånandsvärt bra bas! Jag var tvungen att skruva ner både delningsfrekvensen och volymen på min sub för att matcha jämnfört med mina gamla frontar. Helnöjd och dom är inte ens inspelade än på länge.  __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 26 Jan 2011, 18:55 |
|
 |
|
Lurwas
|
Wicca wrote: Då vart det handlat och klart.  Dom här har förvånandsvärt bra bas! Jag var tvungen att skruva ner både delningsfrekvensen och volymen på min sub för att matcha jämnfört med mina gamla frontar. Helnöjd och dom är inte ens inspelade än på länge.  __________ "I´m not just another brick in the wall." vilka blev det nu då?
|
| 26 Jan 2011, 19:14 |
|
 |
|
Wicca
|
B&W DM685, dom jag länkade till i mitt första inlägg.
Insåg dock att jag borde skaffa en riktig DAC istället för att köra på TVns.
Mycket pengar blire...[B)]
__________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 27 Jan 2011, 01:08 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Wicca wrote: B&W DM685, dom jag länkade till i mitt första inlägg.
Jag tror inte vet vad du gett dej in på [:)]
|
| 27 Jan 2011, 09:43 |
|
 |
|
Wicca
|
Tobbe z wrote: Wicca wrote: B&W DM685, dom jag länkade till i mitt första inlägg.
Jag tror inte vet vad du gett dej in på [:)] Haha, ne jag tror inte det heller riktigt... Men det är ju samma oavsett område, oavsett om det gäller bilar, cyklar, musikprylar, stereo, sy-prylar, verktyg, fotogrejer, vapen osv... Det finns alltid något man "måste ha", eller uppgraderingar osv. [;)] __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 27 Jan 2011, 10:06 |
|
 |
|
Wicca
|
Såja, nu har dom gamla högtalarna fått flytta ner till B-kanalen och ut i köket. Det här har jag längtat efter. [:)]
Förresten kom jag på ett alternativ till det här med DAC...
Om jag istället köper en AVR så borde det väl ge lite samma effekt? Då får jag en del andra fördelar, t.ex. att kunna byta källa med fjärr, kunna ställa signalen på subben utan att behöva krya på golvet, ställbar volym för zon 2(köket) och jag kan dessutom skala upp video.
Nackdelar är att det blir lite dyrare än lös DAC, jag kanske inte får lika bra ljud som med DACen och jag måste köpa lös RIAA-förstärkare till LP-spelaren...
Vad säger ni, vilket blir bäst?
|
| 27 Jan 2011, 21:08 |
|
 |
|
Wicca
|
Herregud jag är frälst! Idag lyssnade jag på den här låten: http://open.spotify.com/track/4dgbtywwgKb7VqBc6fg5mmSom jag lyssnat på så många gånger förut, och helt plötsligt hör jag en helt ny stämma! Lika klart och tydligt som om dom stått här i rummet och sjungt... Kanske dags att fixa jordningen till LP-spelaren så jag slipper bruset... __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 29 Jan 2011, 20:59 |
|
|