View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 04:34

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
HiFi-entusiaster på Bojen? 
Author Message

Post HiFi-entusiaster på Bojen?
Sitter här och har efter nog efterräknande kommit fram till att jag har lite stålar som bränner i fickan...

Försöker övertala mig själv att jag borde ge mig ett par B&W 685or i försenad julklapp/"klarade alla tentor-present". :)

http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... rt-ask.htm

Känner för att uppgradera dom gamla handmålade frontarna jag hittade på blocket för 200 kr nu. Iofs ett riktigt kap för dom låter bra, men... GAS är alltid GAS. :)

Har ni något fint att lyssna på musik med? [:)]

19 Jan 2011, 21:34
Profile

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.myspace.com/jarnetsweden
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer
</font id="size1">

19 Jan 2011, 21:49
Profile WWW

Flyttar inte så mycket luft dom där va?

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.myspace.com/jarnetsweden
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer
</font id="size1">

Flyttar nog tillräckligt mycket luft för mina 14 kvm. ;)
Är lite större än mina nuvarande frontar och volymen har jag då aldrig haft problem med med dom.

19 Jan 2011, 21:54
Profile

Är det en utrymmesfråga som gör att du vill ha stativare? Om inte så skulle jag, för de pengarna, köpa ett par Canton GLE490 golvisar, alla dagar.

Acoustic Energys Neo 1 är annars några stativare jag fallit pladask för. Mycket trevliga högtalare för en schysst peng.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=245661

Image

19 Jan 2011, 22:11
Profile

Är det en utrymmesfråga som gör att du vill ha stativare? Om inte så skulle jag, för de pengarna, köpa ett par Canton GLE490 golvisar, alla dagar.

Acoustic Energys Neo 1 är annars några stativare jag fallit pladask för. Mycket trevliga högtalare för en schysst peng.

Image

Nu har jag inte hört de omtalade B&W men tror absolut att de är bra högtalare.

Däremot måste jag bestrida hypen kring GLE490!
De talar inte till mina öron faktiskt.
Helt okej högtalare, framförallt med nya GLE490.2 som har elementteknik från Chrono-serien.
Men jag tycker inte att 490 har en skön ljudbild. Upplever den som aningen stressad och inte så homogen ljudbild som en riktigt bra högtalare har.
Så jag hade absolut varit intresserad av att provlyssna B&Wn i det läget!

19 Jan 2011, 22:21
Profile

Nisse89 wrote:

Image

Nu har jag inte hört de omtalade B&W men tror absolut att de är bra högtalare.

Däremot måste jag bestrida hypen kring GLE490!
De talar inte till mina öron faktiskt.
Helt okej högtalare, framförallt med nya GLE490.2 som har elementteknik från Chrono-serien.
Men jag tycker inte att 490 har en skön ljudbild. Upplever den som aningen stressad och inte så homogen ljudbild som en riktigt bra högtalare har.
Så jag hade absolut varit intresserad av att provlyssna B&Wn i det läget!

Ja, de är hajpade men det är mycket bang for the buck. För 5-6000 är det svårt att hitta golvare som är bättre, tycker jag men när det gäller högtalare så är det otroligt subjektivt.

Men vill man ha stativare så brukar inte B&W göra någon besviken. Framför allt inte i den prisklassen.[:)]

Image

19 Jan 2011, 22:29
Profile

B&W gör generellt inte några misstag och utveckling på "små" högtalare har varit riktigt grym dom senaste 10-15 åren.

Jag har ett par Ino Pi som ifs är betydligt dyrare men har en acceptabel djupbas (34Hz +-1Db)) men endast en 4" och 6 liters låda.
Jag brukar ändå komplettera med en AudioPro B4-200 för det "ohörbara" området [;)]

Fördelen med stativare av klass är oftast att dom är riktig välljudande ner ungefär till mellanbas området. Snygg diskant, mycket bra mellanregister kan du nästan vara helt 100 på!

Fast vi ha väl snackat AudioPro A4-14 förut eller ???? Biggest bang for the buck!!!!!

Tror att det är dax att ta ett studiobesök till hufvudstaden för div ljudtest.

19 Jan 2011, 22:45
Profile ICQ WWW

Älskar Hifi[:p]! Men som med gitarrer så skulle jag defenitivt kollat blocket först[:)]. Finns mängder av riktigt bra högtalare till rena loppispriser emellanåt. Jag gillar faktiskt många utav Jbl´s högtalare, gillar tyngden i dom. Men öron e som baken så gå ut och lyssna. Behöver ju inte va B&W som låter bäst i dina öron.
mvh daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

19 Jan 2011, 22:45
Profile ICQ YIM WWW

B&W gör generellt inte några misstag och utveckling på "små" högtalare har varit riktigt grym dom senaste 10-15 åren.

Jag har ett par Ino Pi som ifs är betydligt dyrare men har en acceptabel djupbas (34Hz +-1Db)) men endast en 4" och 6 liters låda.
Jag brukar ändå komplettera med en AudioPro B4-200 för det "ohörbara" området [;)]

Fördelen med stativare av klass är oftast att dom är riktig välljudande ner ungefär till mellanbas området. Snygg diskant, mycket bra mellanregister kan du nästan vara helt 100 på!

Fast vi ha väl snackat <font color="blue"><b>AudioPro A4-14 förut </b></font id="blue">eller ???? Biggest bang for the buck!!!!!

finns dom fortfarande?! Har haft ett par såna en gång och skulle gärna ha ett par igen..

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

19 Jan 2011, 22:56
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Tobbe z wrote:

Fast vi ha väl snackat <font color="blue"><b>AudioPro A4-14 förut </b></font id="blue">eller ???? Biggest bang for the buck!!!!!

finns dom fortfarande?! Har haft ett par såna en gång och skulle gärna ha ett par igen..

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Nej dom finns bara beggad och oftast med bytta eller trasiga basar men billgast HiFin man kan få i dag-imo. Har ett par till TVn tillsammans med en B2-50. Man måste upp ordentlig i stålar för att bräck dom där gamla dinosaruierna- eller så var dom långt före sin tid?

19 Jan 2011, 23:01
Profile ICQ WWW

Image

Ja, det är bara utrymme som gör att jag kör på stativare. Har en subwoofer som tar låga frekvenser fint så det är inga problem.

En av anledningarna till att jag fastnat på dess är designen. Förutom att dom låter bra(har lyssnat på dom nån gång) så är dom ju helt underbart snygga att titta på, och jag är ganska medveten om sådant. [:I]

Därför går dessvärre Audio Pro A4.14 ut ur leken totalt. [B)]
Har dock kollat lite på audio pro black pearl v3 som också låter bra och är snygga, men har av någon anledning fastnat stenhårt på B&Warna nu. Ska ner på klubben på måndag eller tisdag med en mix-cd och lyssna lite. :)

EDIT:
Förresten, klart vi ska ha bilder! :)

Här är en bild på mitt mediacenter:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=365992.jpg

Tycker det börjar bli ganska komplett nu, med xbox, LP-spelare och allt. :)
Förstärkaren är en halvgammal Denon som verkar ha kraft nog att blåsa ut fönstrena om jag vill, så den blir nog kvar tills jag får för mig att jag vill ha 5.1 ljud(vilket inte blir än på några år). :)

Upp med bilder på era grejor nu. [:p]

19 Jan 2011, 23:08
Profile

Wicca wrote:

Nisse89 wrote:

Image

Ja, det är bara utrymme som gör att jag kör på stativare. Har en subwoofer som tar låga frekvenser fint så det är inga problem.

En av anledningarna till att jag fastnat på dess är designen. Förutom att dom låter bra(har lyssnat på dom nån gång) så är dom ju helt underbart snygga att titta på, och jag är ganska medveten om sådant. [:I]

Därför går dessvärre Audio Pro A4.14 ut ur leken totalt. [B)]
Har dock kollat lite på audio pro black pearl v3 som också låter bra och är snygga, men har av någon anledning fastnat stenhårt på B&Warna nu. Ska ner på klubben på måndag eller tisdag med en mix-cd och lyssna lite. :)

EDIT:
Förresten, klart vi ska ha bilder! :)

Här är en bild på mitt mediacenter:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=365992.jpg

Tycker det börjar bli ganska komplett nu, med xbox, LP-spelare och allt. :)
Förstärkaren är en halvgammal Denon som verkar ha kraft nog att blåsa ut fönstrena om jag vill, så den blir nog kvar tills jag får för mig att jag vill ha 5.1 ljud(vilket inte blir än på några år). :)

Upp med bilder på era grejor nu. [:p]

Bilder får bli en annan dag- kanske en egen tråd?

20 Jan 2011, 00:03
Profile ICQ WWW

Allradio i Uppsala hade ett par ynkligt små högtalare, Dynaudio Audience 42 som totalt knockade mig! Hur fanken är det fysiskt möjligt att låta så stor när man är så liten? Storleken större heter Audience 52 och finns i en SE-variant, ska jag köpa en dag.

Idag har vi Carlssonhögtalare i vardagsrummet, frun vägrar byta ut dem och jag är böjd att hålla med henne- de låter tillräckligt bra för den lyssning vi hinner med idag. Rummet är ca 25kvm.

+ för beggad hi-fi, finns ju massor av godsaker till loppispriser.

Matte

mslcases@gmail.com

20 Jan 2011, 08:00
Profile

Funderar lite på vilka låtar jag ska ta med mig till klubben inför lyssningen. Har ni några tips?

Tänkte bränna ut en cd med lite olika mp3or, just för att höra hur det låter när man lyssnar på musik av den kvalitet jag brukar lyssna på, för då lär det inte låta sämre när jag slänger på en LP-skiva. :)

20 Jan 2011, 23:57
Profile

Bildtråd kanske vore något. :)

Funderar lite på vilka låtar jag ska ta med mig till klubben inför lyssningen. Har ni några tips?

Tänkte bränna ut en cd med lite olika mp3or, just för att höra hur det låter när man lyssnar på musik av den kvalitet jag brukar lyssna på, för då lär det inte låta sämre när jag slänger på en LP-skiva. :)

köp en schysst cd istället[:X]

Image

21 Jan 2011, 00:11
Profile

Vad ska du med bra grejor när du trycker in skit?

Som sagt ta med bra CD ist.

Lyssnar mycket på Mp3, i bilen, på jobbet, i joggingspåret mm.
Alltid när det är störande elemnet runtomkring, då är det ok. även i enklare utrustningar funkar det men där låter ju inte ens superproduktioner bra.

När jag ska lyssna i dyrstereon så går det bort- har testa...

21 Jan 2011, 00:20
Profile ICQ WWW

Wicca wrote:

Image

CD-skiva att lyssna på eller CD-spelare att lyssna med istället för datorn?

Anledningen till att jag tänker ta med mig mp3-kvalitet är att det är det jag lyssnar på 95% av tiden, jag tänker ju ta med mig någon riktig skiva också, och sen har dom ju massor där också.

Anledningen till att jag inte vill köpa en cd-spelare är att datorn är så sjukt mycket smidigare att köra via eftersom jag har den uppkopplad till TVn också. Ett låtbyte tar 5 sekunder, och jag kan lägga upp vilja spellistor jag vill via spotify, dessutom får jag filmljudet direkt därifrån också.

Vill jag finlyssna slänger jag på en vinylplatta och njuter. ;)

21 Jan 2011, 00:22
Profile

Alltid när det är störande elemnet runtomkring, då är det ok. även i enklare utrustningar funkar det men där låter ju inte ens superproduktioner bra.

Som sagt, jag lyssnar på spotify 95% av tiden jag lyssnar på musik, jag kör allt ljud från TV/Dator/Film/Xbox/LP genom systemet så jag vill ha fina grejer till när jag har fint ljud men de sämre kvaliteterna lär ju inte låta sämre i dyra högtalare än billiga eller hur? :)

Visst förstår jag att man inte utnyttjar högtalarnas prestanda fullt ut med mp3or, men det är när jag kollar på blu-ray film, spelar tv-spel, lyssnar på LP som jag vet att jag kommer utnyttja allt. Och det räcker för mig. :)

21 Jan 2011, 00:30
Profile

Nisse89 wrote:

Wicca wrote:

Image

CD-skiva att lyssna på eller CD-spelare att lyssna med istället för datorn?

Anledningen till att jag tänker ta med mig mp3-kvalitet är att det är det jag lyssnar på 95% av tiden, jag tänker ju ta med mig någon riktig skiva också, och sen har dom ju massor där också.

Anledningen till att jag inte vill köpa en cd-spelare är att datorn är så sjukt mycket smidigare att köra via eftersom jag har den uppkopplad till TVn också. Ett låtbyte tar 5 sekunder, och jag kan lägga upp vilja spellistor jag vill via spotify, dessutom får jag filmljudet direkt därifrån också.

Vill jag finlyssna slänger jag på en vinylplatta och njuter. ;)

Jag menade en CD-skiva[:)]

Image

21 Jan 2011, 00:37
Profile

Jag menade en CD-skiva[:)]

Image

Ah, jo klart jag tar med en CD också, men jag tror att det är att lura sig lite eftersom jag som sagt oftast inte lyssnar på musik med så bra kvalité. :)

Lite som att testa en gura i en svindyr förstärkare när man sitter på en peavey bandit hemma. :P

21 Jan 2011, 00:51
Profile

Wicca wrote:

Tobbe z wrote:

Som sagt, jag lyssnar på spotify 95% av tiden jag lyssnar på musik, jag kör allt ljud från TV/Dator/Film/Xbox/LP genom systemet så jag vill ha fina grejer till när jag har fint ljud men de sämre kvaliteterna lär ju inte låta sämre i dyra högtalare än billiga eller hur? :)

Visst förstår jag att man inte utnyttjar högtalarnas prestanda fullt ut med mp3or, men det är när jag kollar på blu-ray film, spelar tv-spel, lyssnar på LP som jag vet att jag kommer utnyttja allt. Och det räcker för mig. :)

Ofta CD driven i datorn bra och med ett vettigt ljudkort så ska det till en dyyyyr dedikerad CDspelare för att komma upp i samma klass!

Känner några nördar som kör dator som dedikerad ljuförmdlare för CD men pga allt buller från den så står den i ett angränsande utrymme- men som ljuförmedlare helt ok.

21 Jan 2011, 00:52
Profile ICQ WWW

Har varit Hifi-tok för ett tag sen, men kommit till insikt att det är roligare att spela själv
[img][IMG]http://i230.photobucket.com/albums/ee49/thosod/DSC_0150.jpg[/img][/img]

22 Jan 2011, 00:41
Profile

Man funderar ibland på vad som är bra ljud och inte. Själv så erkänns att jag hellre lyssnar på en vinyl med bra spelare, stärkare och högtalare även om det finns brus, knaster och inte är klisniskt rent från smuts i ljudbilden. Upplever dynamiken som så mycket bättre.

Sedan detta med kablar då jag har en polare som är HIFI-nörd bortom all hjälp. Han kör med vanliga styva elkablar och påstår att dessa låter bättre än de flesta äckligt dyra monsterkablar!

"Det är aldrig försent att ge upp"

22 Jan 2011, 09:21
Profile WWW

År allt lite avis på din Audio Pro B4-200 Tobbe Z

Var på en hifi träff han hade 2st i rummet.
Själv har jag mest Rauna högtalare som jag renoverar upp.
Bosse H gör fortfarande högtalar element.

22 Jan 2011, 10:07
Profile ICQ YIM WWW

Infinity. Finns i olika prisklasser och är överkomliga begagnat. Jäkligt bra ljud för pengarna! [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

22 Jan 2011, 10:28
Profile ICQ WWW

Infinity. Finns i olika prisklasser och är överkomliga begagnat. Jäkligt bra ljud för pengarna! [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

+1

kör ett HK kraftwerk o kappa 90 frontar, duger i lägenheten [:D]

-Lots of towns... Lots of songs... Lots of women... Good times... Bad times...-

22 Jan 2011, 10:55
Profile

thosod wrote:

Har varit Hifi-tok för ett tag sen, men kommit till insikt att det är roligare att spela själv
[img][IMG]http://i230.photobucket.com/albums/ee49/thosod/DSC_0150.jpg[/img][/img]

För mej var det tvärtom- jag insåg att jag var bättre på att lyssna än spela.

22 Jan 2011, 11:33
Profile ICQ WWW

lillefar wrote:
Sedan detta med kablar då jag har en polare som är HIFI-nörd bortom all hjälp. Han kör med vanliga styva elkablar och påstår att dessa låter bättre än de flesta äckligt dyra monsterkablar!

"Det är aldrig försent att ge upp"

I många fall har han rätt!

22 Jan 2011, 11:34
Profile ICQ WWW

Betöng är grejer det [^]
Har läst lite hemma-hos-reportagfe med Bosse. Gubben har en jävla massa prylar.[:D]Fascinerande farbror.[:)]

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233

Image

22 Jan 2011, 11:35
Profile

NG-11 wrote:

B4-200 är grymma skapelser! En säljINTE grej.
Har åxå haft planer på att skaffa en till för bättre stereo.verkan. Jag har alltid haft min i mitten. Förmodligen så har jag fel på hörseln för jag brukar kunna lokalisera subben när dom står i hörn eller är bakom soffan.

Hembio människor blir lite bevärad när dom får höra en tung HiFi sub första gången. Små Isobarklådar är framfär allt små.......

Märkligt nog har jag faktiskt en SUB som är bättre- en INO prototyp.

22 Jan 2011, 11:39
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next