View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 18:42

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur spelar man in på enklast tänkbara vis? 
Author Message

Post Hur spelar man in på enklast tänkbara vis?
Jag är "dummie of the year" på både datorer och "portor" och liknande och vill på enklast tänkbara sätt spela in gitarr ovanpå befintligt mp3-spår. Mp3-spåret behöver jag inte kunna redigera överhuvudtaget, men gitarren skulle jag vilja klippa och klistra lite med eftersom jag spelar bättre ibland och sämre ibland (och har svårt att ta mig igenom en hel låt utan att tabba mig).

Skulle helst vilja slippa att koppla in nåt interface och krångla med drivrutiner (visst finns det väl nåt som heter så? :rolleyes:) och sånt och är därför lite inne på nån simpel hårdvarupryl. Fyra kanaler behövs alltså totalt (två stereospår från mp3:n och utgångarna från min gitarrmultieffekt, Axe Fx).

Funderar på t ex Zoom H4N. Är det rätt pryl för mig eller tittar jag åt fel håll?

Tack på förhand!

Arguing on internet is like running in ....... ........ - even if you win, yo´re still a ......!

21 Jan 2011, 00:19
Profile ICQ YIM WWW

Zoom H4n kan visserligen köras som 4-kanals porta, men i första hand är den nog mer tänkt för att spela in live-framträdanden, intervjuer, mm.

Jag skulle snegla lite på Boss Micro BR och BR-800. De har bl.a "virtual tracks" (eller vad de nu kallas). Dvs du kan lägga en massa tagningar på samma spår (utan att radera den föregående) och sen välja vilken du vill använda.

Erik R

21 Jan 2011, 00:38
Profile

d95err wrote:

Zoom H4n kan visserligen köras som 4-kanals porta, men i första hand är den nog mer tänkt för att spela in live-framträdanden, intervjuer, mm.

Jag skulle snegla lite på Boss Micro BR och BR-800. De har bl.a "virtual tracks" (eller vad de nu kallas). Dvs du kan lägga en massa tagningar på samma spår (utan att radera den föregående) och sen välja vilken du vill använda.

Erik R

Tack för svar! Det där var nyttig info.

Kan man också klippa och klistra? Jag menar, låt säga att jag spelar "bra" i en minut men sedan kasst på tagning A och kasst i början men "bra" i slutet på tagning B. Kan jag då klippa och klistra ihop delarna så att jag får de bästa bitarna tillsammans?

Arguing on internet is like running in ....... ........ - even if you win, yo´re still a ......!

21 Jan 2011, 00:47
Profile ICQ YIM WWW

ZOOMs digitalportor med SD kort (heter HR16 typ) kostar inte heller skjortan, och är väldigt rättframt. Funkar ungefär som en mixer med det viktigaste tillgängligt på rattar o reglar.

Image

21 Jan 2011, 02:01
Profile WWW

ZOOM R16 heter den visst. Jag har en ZOOMH2, men för 3890:- fraktfritt (Musikbörsen), bara 600:- mer än H4n, är detta svårslaget:

Image

"• Över 100 inbyggda studioeffekter.
• Enastående förstärkar- och effektemuleringar av dom mest kända gitarr- och basförstärkarna.
• Högkvalitativa masteringeffekter, flerbandskompressorer, normalizer och liknande.
• Högupplöst 24-bit/44.1kHz linjär PCM inspelning i Wav-format.
• Inbyggd stereo kondensatormikrofon. ( av samma typ som finns på Zoom H4 )
• Tillåter samtidig inspelning av 8 spår och hanterar 16 spår vid uppspelning.
• Sammankoppla 2 st ZOOM R16 via USB för att fördubbla antalet inspelningskanaler.
• Batteridrift (upp till 4,5 timmar) eller USB strömförsörjning.
• Stöder upp 32GB SDkort. 1GB SDkort medföljer.
• 2 x hörlursutgång.

USB ljudkort.
• 8 balanserade kombiingångar (XLR-1/4´) varav två med 48 volts fantommatning och en högohmig instrument ingång.
• 2 Utgångar.
• De inbyggda effekterna kan användas som realtids effekter vid tex mixning live.
• Högupplöst 24-bit/96kHz inspelning vid användning av kompatibel mjukvara.
• USB : B type USB2.0 High-Speed kompatibel
• Nätadapter medföljer (DC5V/1A center+)
• Batteritid: (6xAA) 4.5 tim (med backlight på, fantommatning av)
• Mått : 376 x 237 x 52 mm
• Vikt : 1.3kg (utan batterier))"

Inspelning på SD kort utan problem med drivrutiner. Om du vill klippa och klistra, rekommenderar jag dock någon enkel DAW (Cubase etc.) Kolla t.ex. Studio One Artist för ett enkelt program.
Låter som ett sälj uppdrag, håller med, men jag blev impad av vad du får för priset och enkelheten att hantera.

Det fanns en test i MM eller Studio för några nummer sedan, dom var lyriska.

Image

21 Jan 2011, 12:30
Profile WWW

"Det är aldrig försent att ge upp"

21 Jan 2011, 13:54
Profile WWW

Den där värkar ju mkt smidig
Porta/ljudkort/mixer i ett? fett nice verkar den ju vara

kjelle wrote:

ZOOMs digitalportor med SD kort (heter HR16 typ) kostar inte heller skjortan, och är väldigt rättframt. Funkar ungefär som en mixer med det viktigaste tillgängligt på rattar o reglar.

Image

21 Jan 2011, 14:47
Profile ICQ WWW

Kassettbandspelare [:D]

Precis. Det funkade förut! [8D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

21 Jan 2011, 14:53
Profile ICQ WWW

lillefar wrote:

Precis. Det funkade förut! [8D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

Visst, gillar man svaj, brus, bandsallad och dyra kassettband med halvdant ljud så är det säkert bra. Man kan ju klippa banden också, så editeringen är fixad.
Var köper man kassettband nuförtiden? Eller bandspelare?

Image

21 Jan 2011, 15:05
Profile WWW

Nej för tusan! Inga sådana modernitetet! Det ska vara rullbandare, med rör för att få varmt ljud.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

21 Jan 2011, 16:39
Profile WWW

R16 är nog suverän för den som har behov av 16 kanaler/inspelning av 8 spår samtidigt.

Men det känns tveksamt om den verkligen utgör den mest okomplicerade lösningen för den som endast behöver 4 kanaler/inspelning av 2 spår samtidigt (dvs lägga gitarr på en befintlig mp3:a) men vill kunna klippa och klistra med gitarrspåren.

Kanske trots allt enklare att använda en datorjävel och nån simpel inspelningsmjukvara?

I så fall, vilket inspelningsprogram är allra enklast? (Har tillgång till både mac och pc.)

21 Jan 2011, 18:49
Profile ICQ YIM WWW

Du har ju redan Garageband i Macen. Det är enkelt att komma igång med. Behöver bara ett ljudkort. Drivrutiner brukar inte vara något problem med mac. [8D]

Daniel

21 Jan 2011, 20:44
Profile ICQ YIM WWW

SED wrote:

Du har ju redan Garageband i Macen. Det är enkelt att komma igång med. Behöver bara ett ljudkort. Drivrutiner brukar inte vara något problem med mac. [8D]

Daniel

Okay, är garageband alltså vad jag söker? Alltså, motsvarar det ovanstående önskemål?

Tips på ljudkort?

21 Jan 2011, 21:01
Profile ICQ YIM WWW

R16 är nog suverän för den som har behov av 16 kanaler/inspelning av 8 spår samtidigt.

Men det känns tveksamt om den verkligen utgör den mest okomplicerade lösningen för den som endast behöver 4 kanaler/inspelning av 2 spår samtidigt (dvs lägga gitarr på en befintlig mp3:a) men vill kunna klippa och klistra med gitarrspåren.

Kanske trots allt enklare att använda en datorjävel och nån simpel inspelningsmjukvara?

I så fall, vilket inspelningsprogram är allra enklast? (Har tillgång till både mac och pc.)

Man måste ju inte använda 8 st samtidigt... Tycker själv att en H4n skulle vara att kasta pengarna i sjön jämfört med en R16. Du kan ju lägga många spår på separata kanaler och välja sedan. Om det nu var datorfri inspelning du ville ha, det var ju frågan. Annars kan du ju köpa t.ex. Presonus1 så får du Studio One Artist på köpet, ca 1700:- spänn. Eller köp boxen med hörlurar+Presonus1+mik+kablage+Studio One för 2500:-.

Image

21 Jan 2011, 21:34
Profile WWW

juni2008 wrote:

SED wrote:

Daniel

Okay, är garageband alltså vad jag söker? Alltså, motsvarar det ovanstående önskemål?

Tips på ljudkort?

Det motsvarar inte alla dina önskemål. Du får upp dina iTunes-låtar i en lista i Garageband. Bara att välja en och dra den till ett spår. Gitarrspåret går att klippa i.

Däremot måste du få in gitarrsignalen i datorn på något sätt. Då måste du nog ha något interface. Stealth-plug eller liknande borde ju vara det allra enklaste. Men då får du ju inte inspelning på två kanaler. Hm...

Daniel

22 Jan 2011, 00:47
Profile ICQ YIM WWW

SED wrote:

juni2008 wrote:

SED wrote:

Daniel

Tips på ljudkort?

Det motsvarar inte alla dina önskemål. Du får upp dina iTunes-låtar i en lista i Garageband. Bara att välja en och dra den till ett spår. Gitarrspåret går att klippa i.

Däremot måste du få in gitarrsignalen i datorn på något sätt. Då måste du nog ha något interface. Stealth-plug eller liknande borde ju vara det allra enklaste. Men då får du ju inte inspelning på två kanaler. Hm...

Daniel

Om det trots allt blir den enklaste lösningen totalt sett så får jag väl skaffa mig ett interface. Borde väl inte va oöverkomligt krångligt. Eller också är det det. Det visar sig...

22 Jan 2011, 00:56
Profile ICQ YIM WWW

R16 är jäkligt smidig faktiskt. Enkel att använda och liten.

Bara dryga 3100 hos Tysken.

[:)]

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"></b>

<b>Kommande spelningar:</b>
TBA

23 Jan 2011, 02:23
Profile WWW

Andrew Blakk wrote:

R16 är jäkligt smidig faktiskt. Enkel att använda och liten.

Bara dryga 3100 hos Tysken.

[:)]

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"></b>

<b>Kommande spelningar:</b>
TBA

Fast är den verkligen enkel att klippa och klistra med för en "datadummie"?

Och om den är det, finns det inte nån lika enkel lösning med färre kanaler? (Jag behöver alltså bara fyra totalt, varav två som spelas in samtidigt.)

23 Jan 2011, 11:08
Profile ICQ YIM WWW

Återigen, klippa och klistra gör du enklast in typ Cubase, Studio One eller liknande. I Cubase kan du enkelt välja del av låten, loopa den delen och spela in en ny version varje gång. Då behöver du inte utnyttja R16:s funktionalitet, ett tvåkanalers ljudkort med instrumentingång räcker (och någon stärkarsimulator eller plugg.

3100:- för en R16, för ungefär samma pengar som en H4n! Skit i att det är många kanaler, för att kunna göra något vettigt utanför datorn har du svårt att komma lägre i pris.

Jag tror att du förr eller senare kommer att hamna i någon DAW (Cubase, ...). Om du nu inte kan detta, ta chansen och lär dig! Du kommer ändå att spendera så mycket tid på att försöka undvika datorn, lika bra att använda den till något du har nytta av framöver.
Om du nu ändå följer denna strategi, R16 med sitt portaupplägg är otroligt mer rättframt att använda än ZOOM:s mindre prylar med sina menyer och halvtaskiga display. Har en H2, så jag vet vad jag snackar om. H2/H4 är kanon om man enkelt vill spela in rep/gig, H2 med interna mikar, eller bättre externa mikar (H4). Ska man göra pålägg är det H4, men inte är det speciellt användarvänligt.

Image

23 Jan 2011, 12:45
Profile WWW

Köp en macbook 13 och ett behringer gitarr usb interface så har du
en kanondator på köpet
inga drivisar behövs och garageband ingår

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch

23 Jan 2011, 13:31
Profile WWW

Bapman wrote:

en kanondator på köpet

Bapman

- Lydia Lunch

Är Garageband alltså ett av de absolut enklaste programmen?

Har en iMac G4 (inkl. Garageband, enl. min sambo) och en Axe. Är jag alltså "hemma" bara jag fixar ett interface?

I så fall, tips på bra interface? (gärna inkl. länk, och gärna från Musikbörsen, trots att det kostar några kronor mer än hos tysken)

Tack på förhand!

23 Jan 2011, 14:24
Profile ICQ YIM WWW

Bapman wrote:

en kanondator på köpet

Bapman

- Lydia Lunch

Har en iMac G4 (inkl. Garageband, enl. min sambo) och en Axe. Är jag alltså "hemma" bara jag fixar ett interface?

I så fall, tips på bra interface? (gärna inkl. länk, och gärna från Musikbörsen, trots att det kostar några kronor mer än hos tysken)

Tack på förhand!

svar ja !!

jag jobbar med att spela in redigera , mixa mastra m.m.
när jag reser klarar jag mig med garageband och det är sketaenkelt.
klippa klista kopiera loopa allt är gjort för att vilken "dummie of the year"
ska klara det [:D]

interface för en G4 beror på
vilken modell och vilket operativ är det ?
titta under äpplet uppe till vänster
"om den här datorn"

frågan är bl.a. om den har USB 2.0 eller USB 1,0
om den har 2an så är den här kanon och billig om du ska spela in gitarr i mono
http://www.thomann.de/se/behringer_ucg102.htm

Image
så kan du köra Guitarrig också [:D]
annars om du behöver stereo köp ett beggat digidesigns mbox I
Image
du behöver en drivis men jag lovar att det är inga problem
isf kan du maila mig [:D]
du kan också testa att gå in via macens ljudingång/utgång
(men det är nog mono det med )
kan fungera så där , beror på vad du ska ha det till (och modellen)
om du inte har något annat inteface så skall det välja sig automatiskt
i garageband,
sätt igång å kör [:)]

det finns förstås bäde dyrare och ljudmässigt bättre ljudkort
men för vad du ska ha det till .....

Bapman

- Lydia Lunch

23 Jan 2011, 15:56
Profile WWW

Bapman wrote:

juni2008 wrote:

Bapman wrote:

en kanondator på köpet

Bapman

- Lydia Lunch

Tack på förhand!

svar ja !!

jag jobbar med att spela in redigera , mixa mastra m.m.
när jag reser klarar jag mig med garageband och det är sketaenkelt.
klippa klista kopiera loopa allt är gjort för att vilken "dummie of the year"
ska klara det [:D]

interface för en G4 beror på
vilken modell och vilket operativ är det ?
titta under äpplet uppe till vänster
"om den här datorn"

frågan är bl.a. om den har USB 2.0 eller USB 1,0
om den har 2an så är den här kanon och billig om du ska spela in gitarr i mono
http://www.thomann.de/se/behringer_ucg102.htm

Image
så kan du köra Guitarrig också [:D]
annars om du behöver stereo köp ett beggat digidesigns mbox I
Image
du behöver en drivis men jag lovar att det är inga problem
isf kan du maila mig [:D]
du kan också testa att gå in via macens ljudingång/utgång
(men det är nog mono det med )
kan fungera så där , beror på vad du ska ha det till (och modellen)
om du inte har något annat inteface så skall det välja sig automatiskt
i garageband,
sätt igång å kör [:)]

det finns förstås bäde dyrare och ljudmässigt bättre ljudkort
men för vad du ska ha det till .....

Bapman

- Lydia Lunch

Tack för utförligt svar!

Jag kommer att använda mig av en Axe Fx, dvs två kanaler. Lämpligt interface för det?

23 Jan 2011, 16:27
Profile ICQ YIM WWW

Kan det här funka?

Du har väl phono-utgångar på axen?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=958668&artno=229037
Image

Daniel

23 Jan 2011, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

det funkar och låter bra
är billigt beggat ,drivisarna funkar och är lätta att få tag på
och det har en massa funktioner på köpet som du kanske vill hs
nackdelar är att det har slutat att producerats så det stödjs enbart upp till osx 10,6 men ska du ha det till G4an så spelar det ingen roll
Jag kör det själv på resa med en macbook och 10,6

det finns ju en massa nya billiga kort men det är inte säkert att du kan få det att funka pgav din g4 och jag antar 10,4 eller så
och så låter de ofta inte lika bra som mboxen

Bapman

- Lydia Lunch

23 Jan 2011, 18:29
Profile WWW

Bapman wrote:

det ovanför Mbox 1
det funkar och låter bra
är billigt beggat ,drivisarna funkar och är lätta att få tag på
och det har en massa funktioner på köpet som du kanske vill hs
nackdelar är att det har slutat att producerats så det stödjs enbart upp till osx 10,6 men ska du ha det till G4an så spelar det ingen roll
Jag kör det själv på resa med en macbook och 10,6

det finns ju en massa nya billiga kort men det är inte säkert att du kan få det att funka pgav din g4 och jag antar 10,4 eller så
och så låter de ofta inte lika bra som mboxen

Bapman

- Lydia Lunch

Tydligen OSX 10.5.8 som är aktuellt.

23 Jan 2011, 21:59
Profile ICQ YIM WWW

både behringers röda pryl och mboxen verkar funka
står inget om 10,5 på behringers hemsida på 10,6 funkar plug and play med den andra vita monogrejen ovanför den röda borde vara lika problemfri, inga drivisar på macen och låg latency beroende ocksa på datorns prestanda plus om den har usb 2 , Mboxen funkar och är ljudmässigt bättre samt har fler möjligheter men du får nog ge lite mer runt 500 kanske för en Mbox1

Jag skulle rekommendera Mboxen men det kanske är enklare att köpa Behringer UCA222

Bapman

- Lydia Lunch

23 Jan 2011, 22:21
Profile WWW

Bapman wrote:

både behringers röda pryl och mboxen verkar funka
står inget om 10,5 på behringers hemsida på 10,6 funkar plug and play med den andra vita monogrejen ovanför den röda borde vara lika problemfri, inga drivisar på macen och låg latency beroende ocksa på datorns prestanda plus om den har usb 2 , Mboxen funkar och är ljudmässigt bättre samt har fler möjligheter men du får nog ge lite mer runt 500 kanske för en Mbox1

Jag skulle rekommendera Mboxen men det kanske är enklare att köpa Behringer UCA222

Bapman

- Lydia Lunch

Haha, lustigt nog har jag den röda Behringern liggande här hemma. Köpte den för några år sen i nåt annat syfte, spela in digitaltrummor tror jag... Kan ju börja med att testa om den funkar.[:)]

23 Jan 2011, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

Bapman

- Lydia Lunch

24 Jan 2011, 20:35
Profile WWW

Bapman wrote:

hur faan går det ??

Bapman

- Lydia Lunch

Har inte riktigt tid att sätta igång än. Om några månader är planen. Men ville ändå kolla upp hur, i förväg.

Dvs, to be continued...

Tack så mycket så länge!

24 Jan 2011, 23:55
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next