View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Aug 2026, 07:47

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Inside a Mesa RoadKing 
Author Message

Post Inside a Mesa RoadKing
Konstig video...

Men det var mycke skit på ett spett...
http://www.youtube.com/user/tonymckenziecom#p/u/0/ZKutLcVOGXQ

/TäppGubbe

19 Jan 2011, 13:48
Profile

jag brukar kalla mesa stärkare för screaming pigs.....[:D][:D]
snacka om möjlighet till parasistik ocillision pga för tajt monterade [:D]komponeneter o avsaknaden av skärmade kablar...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
ImageImageImageImage

19 Jan 2011, 23:44
Profile WWW

blää. Det är så trist att se PCB i en rörstärkare.
Hade väl blivit ett rätt stort PTP-bygge av det där! [:D]

20 Jan 2011, 09:10
Profile ICQ YIM WWW

Baksidan ser ut som sequencern i den där rördrivna trummaskinen.

20 Jan 2011, 10:34
Profile

Potarna på framsidan är i alla fall inte PCB-monterade. Det är ju i alla fall ett plus.

Erik R

20 Jan 2011, 11:18
Profile

Tätt monterade komponenter sitter det även i tex JMP med de problem det innebär. Och för er pcb haters. Det går att fixa en bra layout betydligt lättare med pcb. Och potmontering på pcb innebär att man inte behöver kablar till potarna vilket eliminerar behovet av alla skärmade kablar.....
Kortmonterade rörsocklar ger ju den absoluta fördelen för man får komponenterna ända intill och slipper här dem myriad av kablar man annars måste ha till rörsockeln.

20 Jan 2011, 11:34
Profile

Tubis wrote:

Och potmontering på pcb innebär att man inte behöver kablar till potarna vilket eliminerar behovet av alla skärmade kablar.....

Menar du att inte kretskortsbanorna skulle behöva skärmas alltså?

20 Jan 2011, 12:35
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

Och potmontering på pcb innebär att man inte behöver kablar till potarna vilket eliminerar behovet av alla skärmade kablar.....

Menar du att inte kretskortsbanorna skulle behöva skärmas alltså?
Blir inte samma sak med tunna platta kretskortsbanor som görs så korta som möjligt som långa runda kablar. Sen kan man sätta kortet nära det skärmande chassit. Ett exempel, moddar man highgain med tex en Marshall JMP får man ofta rundgångsproblem och det blöder över rejält mellan olika delar i kretsen och man får ofta sätta plåster som rullar bort diskant etc. Bygger jag samma krets på ett kompakt pcb så får jag aldrig ett endaste problem.

20 Jan 2011, 12:44
Profile

Jag är övertygad om att PCB kan ge mycket bättre layout än PTP om man vet vad man pysslar med (det vet inte jag...).

Men ur hållfasthetssynpunkt tror jag några centimeter kabel mellan mekaniska komponenter (potar, jack, switchar) och kortet är att föredra.

Erik R

20 Jan 2011, 13:26
Profile

Kör man sen med 140my koppar så går det aldrig sönder.

Men dessa dimensioneringar kör inte Peavey, Marshall mfl.

Men det finns andra kända Boutiqe tillverkare som har dessa dimensioner...men dessa kort är dubbelt så dyra...

mvh/Hasse

20 Jan 2011, 13:35
Profile

Mina damer och herrar glömmer en sak: Gamla Fenders och Marshalls är faktiskt inte PTP, de är komponentplattemonterade. Point-to-point betyder att man monterar komponenterna direkt på rörsockeln i görligaste mån, med ett minimum av kabeldragning. I mitt senaste bygge, en basförstärkare med 4 förstegs-och 6 slutrör, är det mindre än 1,5 dm kabel i signalvägen. [8D]
Jag håller med Tubis om att PCB kan vara överlägset komponentplattemonterat. Problemet är att det oftast är sån usel kvalité på både layout och korten, så PCB kanske har fått dåligt rykte av den orsaken. (plus att de gamla stärkarna ju hade KP, så då är det bäst, eftersom det inte görs längre...) Men jag undrar om man inte kan få minst lika bra layout med ett väl utfört komponentplattebygge som ett bra PCB. Man kan ju också montera rören direkt på plattan. En fördel med KP som en del framhåller är att allt inte hamnar i samma plan. Och så, naturligtvis: service- och moddbarheten.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

20 Jan 2011, 14:59
Profile ICQ WWW

2.4 mm laminat är väldigt starkt.

Men det finns andra kända Boutiqe tillverkare som har dessa dimensioner...men dessa kort är dubbelt så dyra...

mvh/Hasse

Men det är väl inte själva kortet som går sönder så tjockleken är av betydelse ur hållfasthetssynpunkt? Problemen kommer väl av vågbadslödning. Där själva lödpunkterna ofta släpper. Tjockleken på korten väljer man väl ofta av hur breda banor man kan gå med på i förhållande till ström. Tjocklek på kortet och tjockleken på kopparn brukar ju gå hand i hand.

20 Jan 2011, 16:33
Profile

Jag är övertygad om att PCB kan ge mycket bättre layout än PTP om man vet vad man pysslar med (det vet inte jag...).

Men ur hållfasthetssynpunkt tror jag några centimeter kabel mellan mekaniska komponenter (potar, jack, switchar) och kortet är att föredra.

Erik R
Det är säkert sant med billigt massproducerade förstäkare. Jag kan dock lova dig att mina lödningar mellan pot och pcb och jack och pcb inte släpper. Du bryter loss kretskortsbanan eller knäcker poten innan det händer något med dessa. En handlödd fog är extremt stark, mycket starkare än de material man löder ihop i dessa fallen.

20 Jan 2011, 16:36
Profile

Men jag undrar om man inte kan få minst lika bra layout med ett väl utfört komponentplattebygge som ett bra PCB. Man kan ju också montera rören direkt på plattan. En fördel med KP som en del framhåller är att allt inte hamnar i samma plan. Och så, naturligtvis: service- och moddbarheten.

Sätter man även rörhållarna på KP så är det väl i stort ett PCB.
Visst är det lite lättare att modda när det är rejäla doningar som i de gamla KP i Marshall men just de enorma banorna är ju ett av problemen med de stärkarna när jag har försökt modda på dessa. Det fungerar säkert bra att i befintlig relativt låggainig krets men när man börjar öka på gainen så blir det genast betydligt känsligare. Det har gjort att jag hellre gör ett helt nytt kort istället för att fippla på det. Men då vet jag ju hur kretsen ska vara redan från början. Ska man testa sig fram så är det nog bättre med någon list så man kan minimera anslutningsstorleken så man inte får några antenner.
Sen när kretsen börjar bli stor som i Mesan ovan så är nog inte någonting annat än PCB att tänka på....då blir det bra rörigt.[:)]

20 Jan 2011, 16:46
Profile

farbrortäpp wrote:

2.4 mm laminat är väldigt starkt.

mvh/Hasse

Men det är väl inte själva kortet som går sönder så tjockleken är av betydelse ur hållfasthetssynpunkt? Problemen kommer väl av vågbadslödning. Där själva lödpunkterna ofta släpper. Tjockleken på korten väljer man väl ofta av hur breda banor man kan gå med på i förhållande till ström. Tjocklek på kortet och tjockleken på kopparn brukar ju gå hand i hand.

Jag är ingen expert[:)]
Men kortet skall vara kraftigt av den orsaken att det minskar stressen på kopparbanor när man byter rör mm, då man ofta också har rörhållaren på kortet.
Sen är det så att kopparn mår mindre bra av de vibrationer som blir i en gitarrförstärkare och kör man med 35my så kan det bli problem på sikt.
Därför väljer seriösare tillverkare att köra med 140my när det är stora kort.

Tjocklek på kort och koppar går inte hand i hand hemma hos mig[:)]

Våglödning är ett annat kapitel och har inget med dålig design att göra.

mvh/Hasse

20 Jan 2011, 16:55
Profile

Jag vill med bestämdhet påstå - baserad på det jag har sett och min industrierfarenhet - att <b>professionellt designade</b> våglödda kort håller mycket högre kvalité än de manuellt lödtenningjutna alster många butikörer så gärna stoltserar med.

Visst går det att montera potentiopmetrar på mönsterkortet om man fysiskt separerar elektrisk anslutning från mekanisk fastsättning. Det är inte många som gör det på ett korrekt sätt. Samma gäller rörsocklar där man också bör ta hänsyn till värmeutvecklingen.

Min fråga är däremot följande: varför anser så många att rörförstärkare skall konstrueras med tanke på moddare? Servicevänlighet, javisst, men att det skall vara lätt att modifiera?

Vad gäller Mesas handlagda mönsterkort vill jag bara säga att vill man leva kvar i flower power tiden så gärna för mig. Kostar mer att serva och reparera flummiga konstruktioner.

Alex
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo

20 Jan 2011, 17:55
Profile WWW

Jag är ingen expert[:)]
Men kortet skall vara kraftigt av den orsaken att det minskar stressen på kopparbanor när man byter rör mm, då man ofta också har rörhållaren på kortet.
Sen är det så att kopparn mår mindre bra av de vibrationer som blir i en gitarrförstärkare och kör man med 35my så kan det bli problem på sikt.
Därför väljer seriösare tillverkare att köra med 140my när det är stora kort.

Tjocklek på kort och koppar går inte hand i hand hemma hos mig[:)]

Våglödning är ett annat kapitel och har inget med dålig design att göra.

mvh/Hasse

Man får ju ha flera fastsättningspunkter på stora kort...gärna nära sockeln. Ju större kort ju fler punkter.

20 Jan 2011, 18:22
Profile

Martin - din egen stärkare hade väl en, eller var det så mycket som två rattar? Jo, så var det nog. Gain och power. [8D][8D][8D]
Allt annat känns som julgranspydnader.
/Gunnar

20 Jan 2011, 18:23
Profile

Jag vill med bestämdhet påstå - baserad på det jag har sett och min industrierfarenhet - att <b>professionellt designade</b> våglödda kort håller mycket högre kvalité än de manuellt lödtenningjutna alster många butikörer så gärna stoltserar med.

Så är de säkert. Det är de enkelsidiga korten som lodet släpper som en fin rund kaka så man inte ens ser brottet jag pratar om. Det händer knappast när man har lött förhand. Jag har aldrig sett ett handjobb där detta sker[:)]

20 Jan 2011, 18:25
Profile

Izzy wrote:

Martin - din egen stärkare hade väl en, eller var det så mycket som två rattar? Jo, så var det nog. Gain och power. [8D][8D][8D]
Allt annat känns som julgranspydnader.
/Gunnar

Jo, men den är inte optimerad layoutmässigt, så den har bortåt 3 dm kabel än så länge. [xx(] Torde gå att få ner till 1 dm, kanske mindre.

20 Jan 2011, 21:03
Profile ICQ WWW

Jaså är det så där den ser ut inuti...har inte öppnat min ännu men då vet jag vad som väntar. Ja helt fantastiskt bra låter den i alla fall om man gillar Mesa, det kan jag intyga, oavsett kretslösning. [8D]

/Majkel

:: The Cabin Recording Studio ::

21 Jan 2011, 11:24
Profile

Det är omöjligt att säga att det skulle vara något fel på kretslösning utifrån den filmen. Att packa komponenter behöver inte innebära några som helst problem. Det beror helt på vilka komponenter man kör upp bredvid varandra. Jag kan för min del inte avgöra vad de oranga kondingarna går till som är packade. Är det till eq är det inte så stort problem. Går de till olika kanaler är det inte något problem alls.

21 Jan 2011, 12:23
Profile

Hmmm... vad är det för en snubbe som gjort videon? Tycker han svamlar en hel del...

23 Jan 2011, 19:16
Profile WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]