View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:31

Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Kall vs. varm bias. Quiz! 
Author Message

Ska vi se här om ni har öronen på skaft[:)]

Två ljudklipp. En med bias ställd på 25mA (ca 50%), och den andra på 37mA (70%).

Inspelat med en strata genom en '72 Marshall 50w. KT77 i slutsteg, 2x12 med Celestion G12H-100, SM57. Volymen på drygt 8.

Lätt match att sätta väl?[;)]

http://dl.dropbox.com/u/2799781/Marshall/Biastest/1A.mp3
http://dl.dropbox.com/u/2799781/Marshall/Biastest/1B.mp3

17 Jan 2011, 22:31
Profile ICQ WWW

klipp 2 varm

2an låter rikare och varmare i mina öron.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<i><b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring..."]

17 Jan 2011, 22:42
Profile WWW

Låter som det är för mycket övergångsdist i detta förta klippet. = 25mA....

Men man har haft fel förut...eller är det jämt...hmmm

/Hasse

17 Jan 2011, 22:55
Profile

Lätt match att sätta väl?[;)]
Nä, det är verkligen skiiiitsvårt! [:0]

Jag tror att 1A är med varm inställning (70 %) och 1B med kall (50 %).

1A: Mer bas, grötigare i låga frekvenser.
1B: Mindre bas, tydligare anslag.

Men jag kan ha helt fel... [:o)]

Skillnaden är hårfin. Jag HÖR en betydligt större skillnad när jag jämför liknande. Om skillnaden är bara så här liten, som man hör den här, finns det väl ingen anledning att köra rören varmt, sannolikt med kortare rörlivslängd som följd...

Håller med Knut om att 1B har en rikare ton. Men, som jag sagt flera gånger tidigare betyder detta med ett "varmt" ljud SÅÅÅÅ olika för olika personer. Jag skulle definitivt inte säga att 1B är varmare i tonen. Snarare spetsigare och mer uppkäftigt.

Det är någon kompression som låter som att "the amp is crasching" som engelsktalande säger. Den gör det svårare att avgjöra eftersom den maskerar anslaget lite. Är det stärkaren eller i inspelningen?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

17 Jan 2011, 22:57
Profile

Varför ska du ha så här svåra instegsfrågor?

1an varm 2an lite mer diskantlikt (=kall)

å andra sidan är 2an lite lite högre i volym vilket kan tyda på tvärtom?

Troligen lättare om du spelar på rent. Vem ställer bias med patten på?

17 Jan 2011, 23:16
Profile

...Vem ställer bias med patten på?
Typ alltid! Med spänning på och stärkaren igång alltså. Självklart för mig! Ibland t.o.m., typ, medan jag spelar genom stärkaren, för att höra ljudskillnaden snabbare.

17 Jan 2011, 23:23
Profile

I mina öron låter 1B bättre. Blir spännande att höra vilket som är vilket. Om man måste gissa, så tror jag att 1B är kallare/lägre bias.

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

17 Jan 2011, 23:33
Profile WWW

Jag ändrar mig till...klipp 2 lika med kall bias.
25 mA skall räcka

Hasse

17 Jan 2011, 23:40
Profile

rudmark wrote:

...Vem ställer bias med patten på?
Typ alltid! Med spänning på och stärkaren igång alltså. Självklart för mig! Ibland t.o.m., typ, medan jag spelar genom stärkaren, för att höra ljudskillnaden snabbare.

Klart att guran ska va inkoppplad, men jag menar med hög volym/distvolym

17 Jan 2011, 23:52
Profile

Lite svårt att höra genom datorns skithögtalare men jag skulle tippa att 1A är kall bias,det är betydligt lättare att höra när man står framför högtalaren,kall bias har mer spretig dist,lite klarare.

18 Jan 2011, 09:33
Profile

2. varm

gillar 1:an bättre - mer bett.
Känns som risk för tillgrötning i andra klippet,

(Detta omdöme beror säkert på att jag inte
själv brukar spela med mycket dist)

18 Jan 2011, 09:49
Profile

Mycket intressant att vi tycker så olika. Visar nog på hur svårt detta med ljud är. Att vi t.o.m. tycker, typ, samma sak fast om olika klipp... [:0]

Jag tycker dock att ljudskillnaden mellan de två klippen är liten, marginell, hårfin eller vilket ord som passar bäst. I alla fall som de är inspelade och hur jag hör dem i min stereo. Jag blir inte jätteförvånad om AxxChild lurar oss på något vis... [}:)] [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

18 Jan 2011, 11:00
Profile

att jag knappt hörde nån skillnad alls
i Bojen-herrarnas jämförande OT-inspelning härförleden [:I]

18 Jan 2011, 11:06
Profile

Mycket intressant att vi tycker så olika. Visar nog på hur svårt detta med ljud är. Att vi t.o.m. tycker, typ, samma sak fast om olika klipp... [:0]

Jag tycker dock att ljudskillnaden mellan de två klippen är liten, marginell, hårfin eller vilket ord som passar bäst. I alla fall som de är inspelade och hur jag hör dem i min stereo. Jag blir inte jätteförvånad om AxxChild lurar oss på något vis... [}:)] [;)]

Ja detta var ett kul initiativ, spännande att se hur det ligger till. Själv lyssnade jag i ett par bra lurar och tyckte skillnaderna var rätt påfallande mellan de två klippen. Därmed inte sagt att jag kommer få rätt ang ifall det var kall eller varm bias...[:D]

När mina stärkare biasjusteras tenderar jag att luta mot det varmare hållet. När vi provat oss fram (på min normala spelvolym) efter att ha ställt till 70%, har det varje gång slutat med att vi ställt biasen varmare än det. Det resulterade en gång i att jag körde slut på en kvartett old stock TESLA EL34 på ett par hundra timmar bara [:o)] men det lät underbart bra![:p]

18 Jan 2011, 11:44
Profile WWW

Jag lyssnade också i bra hörlurar och instämmer exakt i Sven-Johans beskrivning:

"1A: Mer bas, grötigare i låga frekvenser.
1B: Mindre bas, tydligare anslag."

Efter mitt tycke lät 1B bättre. Skillnaden var inte gigantisk, men klart hörbar.

Mycket spänd på "facit" :-)

/Uffe

18 Jan 2011, 11:58
Profile WWW

Tyckte ettan lät lite mustigare och tvåan lite knorrigare därför tippar jag på ettan varm tvåan kall.....Jag kan dock tyvärr inte höra något under 100Hz i min lapptop och knappt det....

18 Jan 2011, 13:27
Profile

Det gäller att ha klart för sig vad den egentliga orsaken till skillanden i ljudet är när bias ändras mellan 50% och 70% anodeffektförlust och alla andra inställningar lämnas oförändrade.

Det är främst det faktum att när man ändrar bias, dvs tomgångströmmen så ändrar man gallerförspänningen. Detta för med sig ytterligare 2 förändringar:
1. B+ ändras men det har mycket mindre inverkan på ljudet än:
2. Slutrören överstyrs vid olika signalamplitud vid olika inställningar av gallerförspänning.

Ändra bias mellan 20% och 80% anodförlust så kommer skillnader i slutrörens arbetsförhållanden att höras tydligt i form av stora skillnader i övergångsdistortion. 20% blir vassare i ljudet än 80%.

Alex

18 Jan 2011, 13:38
Profile WWW

...20% blir vassare i ljudet än 80%...
Jag tycker nog att det är rätt stor skillnad att jämföra 20 - 80 % mot 50 - 70 %...

Nu har jag också lyssnat i lurar och blir förvirrad. Om jag tycker något, så är det, just nu, tvärtom mot tidigare [:0]. I alla fall är mitt alternativ att AxxChild lurar oss, lika stort som att jag tycker något om vilket som är vilket...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

18 Jan 2011, 13:56
Profile

VacuumVoodoo wrote:

...20% blir vassare i ljudet än 80%...
Jag tycker nog att det är rätt stor skillnad att jämföra 20 - 80 % mot 50 - 70 %...

Det är som att steka oxfilé: 20% är blodig 80% välstekt, 50%-70% är bara graderingar av medium.

Titta i databladen hur stor ändring av gallerförspänning krävs mellan 50-70% och hur mycket den måste ändras mellan 20 och 80% då ser du hur headroom och utstyrningreserv ändras. Det är de faktorer som ger ändringen i ljudet tillsammans med övergångsditortionen som dyker upp vid de låga värden på tomgångströmmen. %50-70% är i sammanhanget som 5 korn av strösocker i en kopp kaffe där man redan har slängt i 4 sockerbitar. 20-80% är att börja med en sockerbit och lägga till 3.
Du har själv upptäckt att skillnaderna i ljudklippen är i nivå med enstaka strösockerkorn.

Alex

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo

18 Jan 2011, 15:19
Profile WWW

Sven-Johan

18 Jan 2011, 15:54
Profile

Hoppsan vilken fart den här tråden fick![:)]

Ärligt talat så hade jag skitsvårt att höra skillnaden under tiden jag justerade biasen. Det var därför jag spelade in för att kunna lyssna i efterhand.

Varför jag valde 50/70% var att det är inom normala förhållanden. 20/80 hade blivit för lätt[;)]

Alex, du kan gärna få komma hit med en oxfilé! Vi kan ju ställa bias efter blodigheten istället[:p]

Facit är:

A: kall. B: varm[;)]

/Chris

18 Jan 2011, 17:52
Profile ICQ WWW

18 Jan 2011, 18:10
Profile WWW

Alex, du kan gärna få komma hit med en oxfilé! Vi kan ju ställa bias efter blodigheten istället[:p]
/Chris

Abso-bloody-lutely. Säg när. Fixa groupies så jag får bättre blodcirkulation [:p][;)]
Alex
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo

18 Jan 2011, 18:47
Profile WWW

Skönt att man har hörseln i behåll trots tinnitus och nedsättning på ena örat![:)]

18 Jan 2011, 21:06
Profile WWW

Fyyy fan va gött, slipper man tänka på det! [8D]

Mot Sherwoodskogen ->

18 Jan 2011, 21:21
Profile

Haha! Hör INGEN skillnad alls! [:D]
Håller med. Eller rättare sagt tyckte jag en sak när jag lyssnade i stereon och tvärtom när jag lyssnade i lurar... [:0]

Om dessa ljudklipp är representativa ävenför andra stärkare (om de nu är det), finns det ju knappast någon anledning att ställa bias till 70 % av max anodförlust i tomgång. Om 50 % låter, typ, likadant är det ju, i så fall, bättre at ställa det, så ökar man antagligen livslängden på rören.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

19 Jan 2011, 09:49
Profile

KorvJonsson wrote:

Haha! Hör INGEN skillnad alls! [:D]
Håller med. Eller rättare sagt tyckte jag en sak när jag lyssnade i stereon och tvärtom när jag lyssnade i lurar... [:0]

Om dessa ljudklipp är representativa ävenför andra stärkare (om de nu är det), finns det ju knappast någon anledning att ställa bias till 70 % av max anodförlust i tomgång. Om 50 % låter, typ, likadant är det ju, i så fall, bättre at ställa det, så ökar man antagligen livslängden på rören.

Intressant att vi upplever detta så olika. Med ledning av samma klipp skulle jag typ <u>aldrig </u> ställa biasen på 50%!!![:0]

19 Jan 2011, 10:05
Profile WWW

AxxChild hur upplevde du skillnaden spelmässigt?

För den som bara lyssnar brukar det vara svårt att höra skillnad medans den som spelar upplever ljudet lite mera eftersom det är kroppens rörelser som frambringar ljudet.

Så var det nån spelmässig skillnad?

19 Jan 2011, 10:14
Profile ICQ WWW

Det är ju perfekt om ens ljudideal stämmer med lite kallare bias,det spar ju rör.Tyvärr gillar jag ljudet när det lutar åt den heta sidan,sen finns det kombinationer rörtyper/förstärkare som är betydligt känsligare när det gäller strömgenomgången än en Marshall med EL 34:or.När jag justerar min 50w Marshall kan jag tycka skillnaden mellan 50 & 70% är rätt så liten,många hävdar ju t.o.m att en del av "Marshallsoundet" ligger i övergångsdisten.
Jag har däremot en Trainwreck Express klon som jag kör med 6V6(NOS Marconi) slutrör som är extremt känslig,ställer jag den på 15-17mA låter den tunt och spretigt,skickar jag på 20-22 mA blir det helt annat ljud i skällan,fylligt och med en mycket mer musikalisk dist.
Problemet är att det är precis vad rören tål,det är på gränsen att det rödplåtar så livslängden på rören halveras säkert.
Det låter så pass mycket bättre så jag sväljer den förkortade livslängden då det gäller just den förstärkaren(dessutom har jag köpt på mig ett rejält gäng av dessa rör[;)])

19 Jan 2011, 17:37
Profile

Jag har däremot en Trainwreck Express klon som jag kör med 6V6(NOS Marconi) slutrör som är extremt känslig,ställer jag den på 15-17mA låter den tunt och spretigt,skickar jag på 20-22 mA blir det helt annat ljud i skällan,fylligt och med en mycket mer musikalisk dist.
Problemet är att det är precis vad rören tål,det är på gränsen att det rödplåtar så livslängden på rören halveras säkert.
Det låter så pass mycket bättre så jag sväljer den förkortade livslängden då det gäller just den förstärkaren(dessutom har jag köpt på mig ett rejält gäng av dessa rör[;)])

Synd att bränna upp fina rör. Ska det inte gå att fixa förstärkaren så att den låter ok utan att man bränner upp rören?

------
Dom låter alla lika

19 Jan 2011, 19:15
Profile
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next