View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 01:05

Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Glad att jag lämnade Svenska Kyrkan... 
Author Message

Det finns en massa föräldrar som, trots att de inte är troende, döper sina barn i kyrkan! Hur tänker man då liksom? Berätta gärna varför, ni som gör på det sättet. Att döpa sig handlar ju om att gå med i ett trossamfund. Detta beslut är ngt som den enskilde själv borde få ta, efter att ha blivit myndig

Vad var det nu tråden på sätt och vis började med? Konfirmationen kanske? [:)]

15 Jan 2011, 22:08
Profile

Joshunznera wrote:

Det finns en massa föräldrar som, trots att de inte är troende, döper sina barn i kyrkan! Hur tänker man då liksom? Berätta gärna varför, ni som gör på det sättet. Att döpa sig handlar ju om att gå med i ett trossamfund. Detta beslut är ngt som den enskilde själv borde få ta, efter att ha blivit myndig

Vad var det nu tråden på sätt och vis började med? Konfirmationen kanske? [:)]

jovisst, och konfirmation (i Svenska kyrkan) sker ju vid ungeför 14-15 år ålder. De flesta är för unga för att ha koll på var de vill lägga sin tro i den åldern

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

15 Jan 2011, 22:28
Profile WWW

bjoel wrote:

nuffe wrote:

Det är egentligen ganska märkligt att man föds som medlem i den Svenska Kyrkan.

Det gör man inte längre. Förr blev man automatiskt medlem <b>om ens föräldrar var medlemmar</b> men det ändrades för femton år sen.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Då får jag be om ursäkt, för det hade jag inte en aaaaaaning om.

Image

16 Jan 2011, 01:01
Profile ICQ WWW

Jag fick tummen ur och gick ur SK för några år sen. Blev faktiskt en märkbar skillnad när lönen kommer. Och visst gör väl SK bra grejer men om man vill investera i goda gjärningar tycker jag det finns bättre alternativ.

http://www.myspace.com/kokongband
http://open.spotify.com/album/4VGnWnIEF6E1mGIJeboI8i

16 Jan 2011, 01:43
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

cruiser wrote:

Jag tycker att det handlar om att bevara en del av den Svenska kulturen. Jag är varken troende eller motståndare till andra kulturer, men jag är medlem i Svenska Kyrkan för att jag vill bevara den delen av den Svenska kulturen. Jag tycker att gamla kyrkor är vackra, och är gärna med och betalar för att dessa skall få finnas kvar.

Det märks att du inte riktigt har historien klar för dig.

Mycket kortfattat och förenklat: På medeltiden var Sverige katolskt. Under 1500-talet behövde så Gustav Vasa en organisation som samlade in skatter åt honom från hela riket, en organisation som var spridd över landet. Kyrkan ansågs vara perfekt för uppdraget. Men de katolska prästerna värgrade agera kronofogdemyndighet åt kungen och blev därmed utslängda. In kom istället den Protestantiska kyrkan, vars präster villigt ställde upp på att gå runt i gårdarna och samla in pengar, mat, husgeråd och allt vad du vill till kungahuset. På söndagarna skulle sen bönderna gå i kyrkan och lyssna på prästernas visa ord - samma präster som tidigare under veckan varit och rensat matförråden hos bönderna. Det lär vara anledningen till att Sverige inte är så "religiöst".

Är det en kultur värd att bevara tycker du? [;)]

Jag har svårt att tänka mig att guds vilja (om det nu existerar någon gud?) är att människor skall bygga hus för att hylla denne? Det är ursprungligen bara ett sätt för prästerna att utöva makt; man hotar med helvetet och lockar med paradiset. Så är det i de flesta religioner. MEN man kan få ha en tro för det!
Såsom flera redan har påpekat, så gör kyrkan mycket gott! Jag har personligen tagit emot hjälp från min lokala präst, utan att vara religiös. Idag har man ingenting att frukta från våran kyrka.
Det kändes helt rätt att låta mina barn döpas i kyrkan, men beslutet om de vill konfirmera sig överlåter jag helt och hållet åt dem.
Mina förfäder var alla medlemmar av den Svenska kyrkan. De gifte sig alla i kyrkan, och de begravdes på kyrkogårdar. Så har det varit i århundraden före oss, och det är det jag menar med att det är en del av våran Svenska kultur, någonting som är typiskt Svenskt.
Jag vill att dessa gravplatser skall vårdas, och bidrar gärna ekonomiskt till detta.
Jag har både spelat gitarr och sjungit ett stort antal gånger i kyrkor, för att på så sätt bidra till kyrkans verksamhet.

16 Jan 2011, 03:22
Profile ICQ WWW

Medlem i Svenska Kyrkan. Icke troende. För mig en kulturfråga.

Både i Sverige och framför vid resor utomlands ser jag kyrkan som en kulturbevarare. Byggnadskultur, konst och artisteri från en i övrigt trist period från medeltid till nutid. Kyrkan är en av världens äldsta bevarare av byggnadstekniker och utsmyckning.

Men något värde i nutid tycker jag inte att varken kristna eller musselmaner har. De lever snarare kvar i en förgången tid.

Religionen har ett historiskt perspektiv men borde för länge sedan ha förpassats till historieböckerna. Byggnaderna däremot kan ses ur ett utvecklingsperspektiv.

/Roger

16 Jan 2011, 03:46
Profile

Byggnaderna däremot kan ses ur ett utvecklingsperspektiv.
/Roger

Sant. Flera kyrkor i landet byggdes av katolikerna och har senare "protestantifierats". Vackra kyrkor - en stor, vit, åttkantig sådan står på en kulle 150 m från min bostad. Synnerligen vacker att skåda även för förbipasserande på E4. [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

16 Jan 2011, 09:32
Profile ICQ WWW

clapton71 wrote:
Att visa upp detta dokument som ett argument att lämna kyrkan är rent tramsigt.

Uppvisandet av detta dokument har för mig aldrig varit ett argument för att lämna kyrkan. För min del togs det beslutet långt tidigare och på helt andra grunder. Den mest grundläggande är att jag anser att medlemsskap i ett kristet samfund ska vara på frivillig basis, en vilja att utöva en tro - och inte automatiskt eller genom tvång.

Men du måste väl ändå hålla med om, att om kyrkan måste upprätta "förhållningsregler" för vad man får göra och inte göra med tex konfirmander, så har man missat något i prästerskapets utbildning - eller att det är något allvarligt fel i kårens moraliska fostran. Eller?

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

Jo, men du valde att kalla tråden "Glad att jag lämnade..." så visst anspelar du på det i och med länken till artikeln. Ditt argument till varför du lämnade kyrkan gäller ju inte längre, som Bjoel redan skrivit så är det ju medlemskapet frivilligt sedan femton år tillbaka nånting.

Klart att det är fel med övergrepp på unga! Det handlar återigen hur en organisation, Sv Kyrkan i detta fall, arbetar MOT att såna saker inträffar. ATT det inträffar är beklagligt och fruktansvärt och utan att ha någon statistik i ryggen så torde risken vara större i sammanhang där ungdomar samlas.

Matte

mslcases@gmail.com

16 Jan 2011, 10:57
Profile

Jo, men du valde att kalla tråden "Glad att jag lämnade..." så visst anspelar du på det i och med länken till artikeln. Ditt argument till varför du lämnade kyrkan gäller ju inte längre, som Bjoel redan skrivit så är det ju medlemskapet frivilligt sedan femton år tillbaka nånting.

Klart att det är fel med övergrepp på unga! Det handlar återigen hur en organisation, Sv Kyrkan i detta fall, arbetar MOT att såna saker inträffar. ATT det inträffar är beklagligt och fruktansvärt och utan att ha någon statistik i ryggen så torde risken vara större i sammanhang där ungdomar samlas.

Jag begärde utträde ur Svenska Kyrkan första året det blev möjligt och har alltid varig nöjd med det beslutet. När jag sedan läser om övergrepp och annan skit inom Svenska Kyrkan kände jag glädje över att prästernas löner inte finansierats med mina pengar.

Inom katolska kyrkan har vi under många år fått läsa om präster som begår övergrepp på småpojkar, något som "ursäktats" av att de katolska prästernas celibatlöfte drivit dom till homosexualitet och så småningom pedofili. Vad har de protestantiska prästerna för ursäkt till sina sexuella övergrepp (även om de inte är av homosexuell art)? De får ju gifta sig och bilda familj som alla andra!?

16 Jan 2011, 11:08
Profile ICQ WWW

lite utanför ämnet kanske, men jag tycker nog att det verkar som om många är med i Svenska kyrkan av fel skäl. "De gör så mycket bra" javisst gör dom det, men det finns det andra hjälporganisationer som gör minst lika bra

Jorå det finns många snygga kyrkor ute i landet, men det finns många fula kyrkor också (Högalidskyrkan på Söder är ett bra exempel, ser ut som ett sovjetiskt partihögkvarter).

Att vara med i kyrkan för att vara med och betala kyrkornas drift känns ju minst sagt lite udda. Det är väl bara att skänka lite pengar till kyrkans fastighetsavdelning i så fall.

Att vara med i ett trossamfund för att de har snygga hus är ju också att ta i. Jag tycker att Syrianernas ortodoxa kyrkor är de snyggaste i Storstockholm, men inte faan går jag med i deras klubb för det..

Att stat och kyrka skildes åt var ett korrekt och bra beslut i demokratisk anda, bättre sent än aldrig. Att sedan många fortsätter att vara med trots att ni inte är troende är ju helt uppåt väggarna IMO.

Jag är lat av naturen och har begränsade möjligheter att praktiskt göra mer gott för mina medmnniskor men vill gärna stötta andra som gör gott i samhället. Visa mig den organisation som i en och samma form hjälper på så många områden som Sv Kyrkan gör, så ska de också få en slant.

Sen tycker jag i ärlighetens namn att det inte riktigt räcker för medlemskap, att man däremot MÅSTE vara troende för att vara medlem tycker jag är uppåt väggarna. Definera troende? Går det ens? Jag skulle inte själv kalla mig troende då jag inte skriver under på mycket av det som Bibeln säger, men att leva med en kristen grundsyn och att försöka göra gott för sina medmänniskor, det tror jag att de flesta är anhängare till. Det räcker för mig för att motivera mitt medlemskap.

Sen tycker jag också det är märkligt att man trots sitt utträde ändå döper, gifter sig, sjunger i körer mm. Det är ju också till sånt som kyrkoskatten går till. Hur tänker man?

Matte

mslcases@gmail.com

16 Jan 2011, 11:11
Profile

Joshunznera wrote:

lite utanför ämnet kanske, men jag tycker nog att det verkar som om många är med i Svenska kyrkan av fel skäl. "De gör så mycket bra" javisst gör dom det, men det finns det andra hjälporganisationer som gör minst lika bra

Jorå det finns många snygga kyrkor ute i landet, men det finns många fula kyrkor också (Högalidskyrkan på Söder är ett bra exempel, ser ut som ett sovjetiskt partihögkvarter).

Att vara med i kyrkan för att vara med och betala kyrkornas drift känns ju minst sagt lite udda. Det är väl bara att skänka lite pengar till kyrkans fastighetsavdelning i så fall.

Att vara med i ett trossamfund för att de har snygga hus är ju också att ta i. Jag tycker att Syrianernas ortodoxa kyrkor är de snyggaste i Storstockholm, men inte faan går jag med i deras klubb för det..

Att stat och kyrka skildes åt var ett korrekt och bra beslut i demokratisk anda, bättre sent än aldrig. Att sedan många fortsätter att vara med trots att ni inte är troende är ju helt uppåt väggarna IMO.

Jag är lat av naturen och har begränsade möjligheter att praktiskt göra mer gott för mina medmnniskor men vill gärna stötta andra som gör gott i samhället. Visa mig den organisation som i en och samma form hjälper på så många områden som Sv Kyrkan gör, så ska de också få en slant.

Sen tycker jag i ärlighetens namn att det inte riktigt räcker för medlemskap, att man däremot MÅSTE vara troende för att vara medlem tycker jag är uppåt väggarna. Definera troende? Går det ens? Jag skulle inte själv kalla mig troende då jag inte skriver under på mycket av det som Bibeln säger, <font color="blue"><b>men att leva med en kristen grundsyn och att försöka göra gott för sina medmänniskor, det tror jag att de flesta är anhängare till. Det räcker för mig för att motivera mitt medlemskap. </b></font id="blue">

<font color="blue"><b>Sen tycker jag också det är märkligt att man trots sitt utträde ändå döper, gifter sig, sjunger i körer mm. Det är ju också till sånt som kyrkoskatten går till. Hur tänker man?
</b></font id="blue">
Matte

mslcases@gmail.com

"kristen grundsyn" är väl ungefär som "muslimsk grundsyn", men man borde väl kunna leva som en bra människa utan att välja sida eller bli anhängare av en religion eller trossamfund, speciellt om man inte är religiöst lagt och tror på ett högre väsen

Att gifta sig är väl inget som har med kyrkan att göra vad jag vet, så länge man inte gifter sig i kyrkan. Att döpa sig är däremot helt klart ngt som har med kyrka och religion att göra, oavsett vilken kyrka man döper sig eller sina barn till. Att sjunga i kör.. Ja, där går jag bet betr vad det har med kyrkan att göra. Jag har sjungit i flera körer, dock aldrig i ngn kyrka

16 Jan 2011, 11:42
Profile WWW

Lite otydligt skrivet av mig i all hast. Menar förstås att man gifter sig i kyrkan med full vigselgudstjänst, att man sjunger i kyrkans kör osv. Det finns ju alternativ som till dessa aktiviteter som inte har med kyrkan att göra, det var det jag menade.

Matte

mslcases@gmail.com

16 Jan 2011, 12:31
Profile

Lite otydligt skrivet av mig i all hast. <font color="blue">Menar förstås att man gifter sig i kyrkan med full vigselgudstjänst</font id="blue">, att man sjunger i kyrkans kör osv. Det finns ju alternativ som till dessa aktiviteter som inte har med kyrkan att göra, det var det jag menade.

Matte

mslcases@gmail.com

Det får man väl göra? Men det kostar - och man får betala.

Men det verkar ju lite "corny" att först ta avstånd från kyrkan och sedan gifta sig i den. Det finns ju alternativ! [B)]

16 Jan 2011, 12:34
Profile ICQ WWW

Både när det gäller kyrkoakter och försäkringar verkar många rädda för att räkna på vad som är vettigt. De siffror jag hittade verkar antyda att en vigsel i kyrkan för den som inte är medlem kostar c.a 2500 kr. Detta är som av en slump nästan exakt vad genomsnittlig kyrkoskatt borde vara (medianinkomst för svenskar verkar vara c:a 250000 enligt SCB och genomsnittlig kyrkoavgift är 0,99% - 2500 kr). Dvs ett års skatt/avgift till kyrkan är lika dyrt som att betala prällen vid behov.

Även om jag fått fel siffra och det kostar tio gånger så mycket att betala kyrkan vid behov är det änndå bara fem års kyrkoavgift för båda makarna.

Om det nu är pengarna som klämmer.

Man kan ju fundera över varför folk döper sina barn och gifter sig i kyrkan om de inte är troende men för många är det nog helt enkelt tradition och att "det ska vara så", inte minst för att glädja äldre släktingar.

De som snackar om medlemsskap för att stödja det kulturhistoriska kan ju också notera att staten betalar 460 miljoner om året till Svenska kyrkan i just detta syfte. OK, det ska fördelas på rätt många kyrkor men ändå...

-------------

16 Jan 2011, 13:22
Profile

Man kan ju fundera över varför folk döper sina barn och gifter sig i kyrkan om de inte är troende men för många är det nog helt enkelt tradition och att "det ska vara så", inte minst för att glädja äldre släktingar.

Jag går på din linje. Jag tror det handlar om tradition. Jag betalar gärna då jag behöver nyttja kyrkans tjänster, men jag vill inte vara medlem i densamma. Jag kan också besöka en bluesklubb jag inte är medlem i - och betala ett högra inträde till ett evenemang. Kanske en dålig metafor, men ändå... [;)]

16 Jan 2011, 13:40
Profile ICQ WWW

clapton71 wrote:

Lite otydligt skrivet av mig i all hast. <font color="blue">Menar förstås att man gifter sig i kyrkan med full vigselgudstjänst</font id="blue">, att man sjunger i kyrkans kör osv. <font color="red">Det finns ju alternativ som till dessa aktiviteter som inte har med kyrkan att göra</font id="red">, det var det jag menade.

Matte

mslcases@gmail.com

Men det verkar ju lite "corny" att först ta avstånd från kyrkan och sedan gifta sig i den. Det finns ju alternativ! [B)]

Det var ju det jag förtydligade, gick det inte fram?

Matte

mslcases@gmail.com

16 Jan 2011, 13:54
Profile

FenderBender wrote:

Både när det gäller kyrkoakter och försäkringar verkar många rädda för att räkna på vad som är vettigt. De siffror jag hittade verkar antyda att en vigsel i kyrkan för den som inte är medlem kostar c.a 2500 kr. Detta är som av en slump nästan exakt vad genomsnittlig kyrkoskatt borde vara (medianinkomst för svenskar verkar vara c:a 250000 enligt SCB och genomsnittlig kyrkoavgift är 0,99% - 2500 kr). Dvs ett års skatt/avgift till kyrkan är lika dyrt som att betala prällen vid behov.

Även om jag fått fel siffra och det kostar tio gånger så mycket att betala kyrkan vid behov är det änndå bara fem års kyrkoavgift för båda makarna.

Om det nu är pengarna som klämmer.

<font color="red">De som snackar om medlemsskap för att stödja det kulturhistoriska kan ju också notera att staten betalar 460 miljoner om året till Svenska kyrkan i just detta syfte. OK, det ska fördelas på rätt många kyrkor men ändå...
</font id="red">
-------------

Jo, men det du betalar i kyrkskatt går ju till din lokala församling, där du är folkbokförd.

Matte

mslcases@gmail.com

16 Jan 2011, 13:56
Profile

Jag betalar gärna då jag behöver nyttja kyrkans tjänster,...

Så det känns trots allt OK att använda sig av kyrkans tjänster ibland? Där ser man.

<font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1">

16 Jan 2011, 20:09
Profile

FenderBender wrote:

Jag betalar gärna <b><font color="blue">då</font id="blue"></b> jag behöver nyttja kyrkans tjänster,...

Så det känns trots allt OK att använda sig av kyrkans tjänster ibland? Där ser man.

<font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1">

Jag skulle ha skrivit OM. Enda gången det eventuellt skulle vara aktuellt är i så fall den dag man ska 6 ft under.

16 Jan 2011, 20:21
Profile ICQ WWW

Stupid Fingers wrote:

FenderBender wrote:

Jag betalar gärna <b><font color="blue">då</font id="blue"></b> jag behöver nyttja kyrkans tjänster,...

Jag skulle ha skrivit OM. Enda gången det eventuellt skulle vara aktuellt är i så fall den dag man ska 6 ft under.

Och varför den dagen?

16 Jan 2011, 20:48
Profile

FenderBender wrote:

Stupid Fingers wrote:

[quote="FenderBender"]

<b><font color="blue">Och varför den dagen?</font id="blue"></b>

[/quote]
[?][?][?] Utveckla, tack.

16 Jan 2011, 21:38
Profile ICQ WWW

Stupid Fingers wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Stupid Fingers"]

[quote="FenderBender"]

[/quote]
[/quote]
Varför kan du tänka dig att anlita kyrkans tjänster den dag du "ska 6 ft under"?

16 Jan 2011, 21:47
Profile

Stupid Fingers wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Stupid Fingers"]

[quote="FenderBender"]

[/quote]

[/quote]

ja Stupidfingers kanske undrar, som jag och säkert fler, varför du måste ha en kyrklig begravning om du inte är intresserad av kyrkan när du lever..

16 Jan 2011, 21:49
Profile WWW

FenderBender wrote:

Stupid Fingers wrote:

[quote="FenderBender"]

[quote="Stupid Fingers"]

[quote="FenderBender"]

[/quote]

[/quote]

ja Stupidfingers kanske undrar, som jag och säkert fler, varför du måste ha en kyrklig begravning om du inte är intresserad av kyrkan när du lever..

[/quote]
En kyrkligt begravning för mig är inte aktuellt. Men man vet ju aldrig. Man kan ju ändra sig med åren. Men så länge jag känner som jag gör nu så är det inte aktuellt att anlita svenska kyrkan till någonting över huvud taget. Och - som sagt - skulle jag ändra mig kan jag antingen gå med i SK igen, eller betala vad det kostar. [:)]

16 Jan 2011, 21:52
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Stupid Fingers"]

[quote="FenderBender"]

[quote="Stupid Fingers"]

[quote="FenderBender"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
En kyrkligt begravning för mig är inte aktuellt. Men man vet ju aldrig. Man kan ju ändra sig med åren. Men så länge jag känner som jag gör nu så är det inte aktuellt att anlita svenska kyrkan till någonting över huvud taget. Och - som sagt - skulle jag ändra mig kan jag antingen gå med i SK igen, eller betala vad det kostar. [:)]

[/quote]

när faan blir gammal blir han religiös[;)]

16 Jan 2011, 22:01
Profile WWW

FenderBender wrote:

Joshunznera wrote:

[quote="FenderBender"]

[quote="Stupid Fingers"]

[quote="FenderBender"]

[quote="Stupid Fingers"]

[quote="FenderBender"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

när faan blir gammal blir han religiös[;)]

[/quote]
Typ... [;)]

16 Jan 2011, 22:24
Profile ICQ WWW

Jag begärde utträde ur Svenska Kyrkan första året det blev möjligt och har alltid varig nöjd med det beslutet. När jag sedan läser om övergrepp och annan skit inom Svenska Kyrkan kände jag glädje över att prästernas löner inte finansierats med mina pengar.

FenderBender wrote:

... det verkar ju lite "corny" att först ta avstånd från kyrkan och sedan gifta sig i den. Det finns ju alternativ!

FenderBender wrote:

En kyrkligt begravning för mig är inte aktuellt. Men man vet ju aldrig. Man kan ju ändra sig med åren. Men så länge jag känner som jag gör nu så är det inte aktuellt att anlita svenska kyrkan till någonting över huvud taget. Och - som sagt - skulle jag ändra mig kan jag antingen gå med i SK igen, eller betala vad det kostar.

"Corny" är ordet.

16 Jan 2011, 22:54
Profile

FenderBender wrote:

FenderBender wrote:

... det verkar ju lite "corny" att först ta avstånd från kyrkan och sedan gifta sig i den. Det finns ju alternativ!

FenderBender wrote:

En kyrkligt begravning för mig är inte aktuellt. Men man vet ju aldrig. Man kan ju ändra sig med åren. Men så länge jag känner som jag gör nu så är det inte aktuellt att anlita svenska kyrkan till någonting över huvud taget. Och - som sagt - skulle jag ändra mig kan jag antingen gå med i SK igen, eller betala vad det kostar.

"Corny" är ordet.

Jag har en klar ståndpunkt. Mitt engagemang med svenska kyrkan upphörde efter att jag konfirmerade mig. Min vigsel var borgelig (på kommandobryggan till Viking Sally, senare känd som Estonia! [:o)]) och inget av mina tre barn är döpta. Jag tycker att jag klart deklarerat min ståndpunkt gällande kyrkan. Men jag har också lämnat brasklappen att man ju faktiskt kan ändra sig. Inte för att jag tror att det någonsin kommer att hända, men konstigare saker har ju hänt än att man ändrar åsikt om olika saker.

Vad är det i det jag skrivit som är corny? Dina motargument känns inte seriösa och jag tycker du kan utveckla ditt resonemang lite så att jag förstår vad du är ute efter.

PS. Jag är lättad över att mitt äktenskap hittills inte gått samma väg som fartyget vi vigdes på. [:D]

16 Jan 2011, 23:32
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2