View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Aug 2026, 11:22

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Vad behöver jag - vad funkar? 
Author Message

Här var länge sedan jag skrev något. Förmodligen inte sedan jag byggde en Princeton-klon för några år sedan. Sedan dess har jag mest spelat akustiskt och därför hängt på annat forum.

Strax före jul giggade jag dock elektriskt och då med min Princetonklon som jag är kanonnöjd med när det gäller närhet till mitt ljudideal. Tyvärr blev det alldeles för volymsvagt så nu är jag ute efter något ljudstarkare som ligger kanske någonstans mellan 10-20w. Jag har funderat lite på Deluxe-klon. Någon som har andra tips i det effektläget?

Jag har också en 80-tals Concert som jag aldrig har blivit helt kompis med. Jag antar att jag inte med några mindre modifokationer kan stoppa i ett par 6V6 i den. Eller?

Hur mycket av vitala delar från Concerten kan jag använda för att bygga en deluxeklon? En tanke är då att lyfta ur befintligt kretskort och lägga på hyllan och bara (om det är möjligt/rimligt) använda chassi, nättrafo och utgångstrafo?

Här är lite schemalänkar:

Concert - http://web.archive.org/web/20080717034137/http://www.schematicheaven.com/fenderamps/concert_ii_83.pdf
Deluxe - http://web.archive.org/web/20061020105228/www.schematicheaven.com/fenderamps/deluxe_5e3_schem.pdf

/N

13 Jan 2011, 14:55
Profile ICQ WWW

Kan lite om sådant här, men det är inte en Rivera era concert du pratar om va?

myspace.com/slackervillezoo

13 Jan 2011, 14:58
Profile WWW

Det känns litet överilat att skrota en Concert II för att bygga en Deluxe måste jag säga. Sälj den, köp nytt chassi och trafos och använd resten av pengarna till övriga komponenter.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

13 Jan 2011, 15:08
Profile

Vilken typ av Deluxe menar du? "Tweed" (5e3), "Blackface" (AB763) eller någon annan variant?

Är din Princeton en "tweed" (1x6V6 ca 5W) eller senare (2x6V6, ca 12W)?

Erik R

13 Jan 2011, 15:36
Profile

davidihse wrote:

Kan lite om sådant här, men det är inte en Rivera era concert du pratar om va?

myspace.com/slackervillezoo

Japp! Rivera era!

13 Jan 2011, 16:03
Profile ICQ WWW

d95err wrote:

Vilken typ av Deluxe menar du? "Tweed" (5e3), "Blackface" (AB763) eller någon annan variant?

Är din Princeton en "tweed" (1x6V6 ca 5W) eller senare (2x6V6, ca 12W)?

Erik R

Princetonen är en enpetare.

Deluxen i sikte är en 5e3. Jag planerar hur som helst att inte något reverb eller tremolo i.

13 Jan 2011, 16:10
Profile ICQ WWW

Lynxtrap wrote:

Det känns litet överilat att skrota en Concert II för att bygga en Deluxe måste jag säga. Sälj den, köp nytt chassi och trafos och använd resten av pengarna till övriga komponenter.

Concerten är en bit från original redan så det känns inte så hårt att låna lite delar "tillfälligt".

13 Jan 2011, 16:16
Profile ICQ WWW

Concerten är en bit från original redan så det känns inte så hårt att låna lite delar "tillfälligt".

Om Concerten inte är alldeles söndermoddad skulle jag ändå fundera en gång till på saken. Det är ju en rätt eftertraktad stärkare för de som vet hur man får bra ljud ur den och som är ute efter det ljudet. Reverbet är utmärkt, kretsen är avancerad(jämfört med 5E3) och potentialen stor. Känns helt enkelt inte som den slags förstärkare man sätter på hyllan för att bygga en Deluxe i lådan.
Hur det funkar med trafon vågar jag inte uttala mig om.

Förresten så sitter det väl inte kretskort i den?

13 Jan 2011, 17:59
Profile

Lynxtrap wrote:

NiklasC wrote:

Om Concerten inte är alldeles söndermoddad skulle jag ändå fundera en gång till på saken. Det är ju en rätt eftertraktad stärkare för de som vet hur man får bra ljud ur den och som är ute efter det ljudet. Reverbet är utmärkt, kretsen är avancerad(jämfört med 5E3) och potentialen stor. Känns helt enkelt inte som den slags förstärkare man sätter på hyllan för att bygga en Deluxe i lådan.
Hur det funkar med trafon vågar jag inte uttala mig om.

Förresten så sitter det väl inte kretskort i den?

Rätt! Det är inget kretskort i den. Det är ett "turretboard".

Den är inte helt söndermoddad så visst går den säkert att sälja. Men jag tvivlar på att jag skulle få ut några mängder för den. Om delarna funkar att använda för ett bygge så skulle intäkterna vid en eventuell försäljning behöva räcka till kabinett, chassi, utgångstrafo, nättrafo och högtalare. Och om jag plötsligt får lust att ha en Concert igen så går det ju återställa.

13 Jan 2011, 20:06
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]