View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 19:55

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Echo Loop? PCL Vintage Amp VA1956 
Author Message

När jag köpte min senaste stärkare (PLC Vintage Amp VA1956) amp så upptäckte jag snabbt att det fanns en FX loop på den, då det stod ''Echo In'' och ''Echo Out'' på baksidan.
tyckte den va skumt att det stod just ''Echo'' in och out.. men tänkte att dom kanske valde att kalla loopen för det..
inga konstigheter..

Tills jag försökte använda den..
den funka inte.

Klart som fan den inte funkar tänkte jag, det är säkerligen som det just stod på stärkaren...
att signalen är anpassad för ett band echo....
och här står jag nu och känner mig som en idiot för att jag troligen inte kan tänka klart...

och nu vill jag bara få det bekräftat, är det så?
tänker jag rätt? vad är det för signal som kommer ut??

ja lät den va och byggde en passiv lopp till stärkarn..
men får självklart en jävla signalförlust på det sättet.

Och då kommer min andra fråga!
kan jag på ett lätt sätt utnyttja echo loppen för att bygga en FX loop
som har en ''Buffer''?

Här är ett schema:

Image

03 Jan 2011, 16:48
Profile ICQ YIM WWW

den in o utgången fungerar fin fint som efx loop.. dock så måste du ta ner signalen med nåt innan du tillex matar ett digital delay...

jag har stage amp sa2 som jag har en likadan loop på o det fungerar fin....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

03 Jan 2011, 22:31
Profile WWW

Har du ngn bild på'n? Från utsidan.Framifrån. Hade en PCL för länge sedan, vill se om samma.

03 Jan 2011, 22:35
Profile

zven wrote:

den in o utgången fungerar fin fint som efx loop.. dock så måste du ta ner signalen med nåt innan du tillex matar ett digital delay...

jag har stage amp sa2 som jag har en likadan loop på o det fungerar fin....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

ok.. kanske ska ta och prova igen då, hmm
får kolla på det!

03 Jan 2011, 23:39
Profile ICQ YIM WWW

rudmark wrote:

Har du ngn bild på'n? Från utsidan.Framifrån. Hade en PCL för länge sedan, vill se om samma.

jag ska till replokalen i morgon, kan ta en bid på den då!

03 Jan 2011, 23:40
Profile ICQ YIM WWW

Image

Image

Image ImageImage

04 Jan 2011, 00:02
Profile WWW

zven wrote:

Image

Image ImageImage

Ser ut så, men det är en svart topp jag har...
den har några modifieringar nu, har bytt trafon och har gjort den switchbar mellan 6l6GC och KT66:or..
kör självklart med KT66orna och den låter helt underbart!
lite O.T. men men....[:D]

04 Jan 2011, 00:14
Profile ICQ YIM WWW

Image ImageImage

04 Jan 2011, 00:22
Profile WWW

min är så jädrans moddad.. så det är nog ingen pcl amp längre men den spöar skiten ljudmässigt mot originalet... vill du ha schema?
jag kanske får tid nån dag att rita om schemat så fler kan modda sina som min ... om dem vill det...[:D]

din förstärkare var det den pcl amp som nån skrev om o sökte nättrafo till för ca 6-12 månader sen då den sm satt i var grillad

Image ImageImage

04 Jan 2011, 00:31
Profile WWW

min är så jädrans moddad.. så det är nog ingen pcl amp längre men den spöar skiten ljudmässigt mot originalet... vill du ha schema?
jag kanske får tid nån dag att rita om schemat så fler kan modda sina som min ... om dem vill det...[:D]

din förstärkare var det den pcl amp som nån skrev om o sökte nättrafo till för ca 6-12 månader sen då den sm satt i var grillad

Image ImageImage

Zven, jag tar gärna ett schema på vad du har hittat på för hyss [;)]
Min står i ett hör o väntar på lite love,,,

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

04 Jan 2011, 00:38
Profile

zven wrote:

Image ImageImage

kul! ja vist! kul o kolla på vad andra har gjort..
jepp! det va min det! fixade en från TAD tillslut, och passade på att ta till lite på den för KT66 rör..
har börjat ha lite funderingar kring tonstacken då jag vill kunna dra av lite mer mid.. KT66 rören la på lite mer mid i tonen men jag älskar hur ''stort och luftigt'' den låter...[:D]

04 Jan 2011, 00:45
Profile ICQ YIM WWW

Provade echo loppen i dag igen, men fick fram ett väldigt konstigt resultat!
Det enda jag kör i loopen är en volympedal. Och nu kontrollera den inte volymen!
Den kontrollerade mid registret! Mycket grövre än min vanliga mid kontroll..
Vart jordens hängmatta när jag drog ner pedalen! Hur i helvete går det i hopp? [xx(]
Och när jag då drog upp den igen så vårt det som vanligt... (som jag ställt min normala mid)
Någon som har en förklaring på detta fenomen?

05 Jan 2011, 00:44
Profile ICQ YIM WWW

Den där loppen ligger parallellt med signalen så sådana effekter som volympedal är nog ingen höjdare skulle jag tro.
Du behöver kunna bryta signalen så allt går genom loopen enbart. Det ställer dock till det för reverbmixen vad jag kan se....

05 Jan 2011, 10:22
Profile

Quote:

Jag minns att jag testade en sån där en gång i en numera nedlagd affär på Götgatsbacken i Tjockhult för många år sen.
Nästan en Boogie ju, fast på tyska!
Efter några riff på musikaffärsnivå började den lukta konstigt, sen ryka, och sen tystnade den.
Trafobrand. Bara lägga ifrån sig gitarren lite diskret, och släntra
mot utgången visslandes Stairway to heaven..

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

05 Jan 2011, 13:38
Profile ICQ WWW

Image

Sån där hade jag. Tror att det var dioderna (!) som satt kring reläswitchen (För kanal eller reverbbyte eller nåt sånt) som hade en tendens till att paja. Trafan jävlades också. Skrev riktigt brev till tillverkaren (Peter E nåt) om bytestrafo-inget svar whatsoever, kanske hade gått i konka redan då, internet var inte utbyggt (var detta '80s?)så jag gjorde mig av med den.
Ganska trevlig men lite mkt komprimerat ljud.

05 Jan 2011, 13:51
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]