|
|
Page 1 of 1
|
[ 28 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
R.U. Sirius
|
 Hur vill ni har er BIAS?
Hej Bullen, jag har ett problem... Jag vet inte hur jag vill ha BIAS ställd. Hur vill ni ha BIAS och varför? (På köpet blir det så vacker poesi när man försöker uttrycka välljud i ord [;)] ) /Uffe - The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 01 Jan 2011, 21:51 |
|
 |
|
Tubis
|
Det som låter bäst.....
|
| 01 Jan 2011, 22:04 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Mesa har bestämt hur min BIAS ska vara ställd, så jag spelar gitarr i stället. [^]
<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">
|
| 02 Jan 2011, 00:25 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
Tubis wrote: Det som låter bäst.....
Att jag inte tänkte på det! [;)] - The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 02 Jan 2011, 12:55 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
Ösmobonden wrote: Mesa har bestämt hur min BIAS ska vara ställd, så jag spelar gitarr i stället. [^]
<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">
MESA är väl kända för att köra ganska kallt/lågt ställd Bias. - The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 02 Jan 2011, 13:03 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jo, ljudet ändras med olika ställd bias så det kan man ta hämsyn till. Med varmare ställd bias (rören drar mer ström) kan man nog beskriva ljudet som mustigare, grötigare luddigare och fetare. Med kallare ställd bias kan man nog beskriva ljudet som tydligare, tunnare och ha mer strängseparation. Detta hörs nog mest när slutrören distar. Fast smaken är som baken, så någon annan skulle kanske beskriva ljuden annorlunda. Jag är t.ex. rätt överygad om att det finns de som tycker ljudet är "varmare" i båda fallen ("Varmt ljud" verkar vara ett uttryck som används för allt möjligt, och ibland verkar det som at det helt enkelt betyder "Bra ljud", vilket ju är helt subjektivt).
Rörens livslängd påverkas också av hur biasen är ställd. Varmare ställd bias ger kortare livslängd.
Häromdagen satt jag med en annan erfaren gitarrist och gitarrexpert och gick igenom stärkare. Jag visade då honom ljudskillnaden mellan ca 20 mA (ganska kallt) och ca 40 mA (ganska varmt) per rör i tomgångskatodström. Detta var i min 50 Watts plexi Marshall som har en anodspänning på ca 430 V. Vi tyckte båda att den kalla inställningen lät bäst. Fast då provade vi på full volym (för att förstärkaren skulle dista). Jag har normalt biasen i den stärkaren inställd på 25 - 28 mA per rör i tomgångskatodström.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
|
| 02 Jan 2011, 13:37 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Sven-Johan wrote: Häromdagen satt jag med en annan erfaren gitarrist och gitarrexpert och gick igenom stärkare. Jag visade då honom ljudskillnaden mellan ca 20 mA (ganska kallt) och ca 40 mA (ganska varmt) per rör i tomgångskatodström. Detta var i min 50 Watts plexi Marshall som har en anodspänning på ca 430 V. Vi tyckte båda att den kalla inställningen lät bäst. Fast då provade vi på full volym (för att förstärkaren skulle dista). Jag har normalt biasen i den stärkaren inställd på 25 - 28 mA per rör i tomgångskatodström.
<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
Jag kan inte annat än hålla med dig Sven-Johan speciellt när det gäller dessa typer av marshalls såtycker jag det har gått lite "troll" i att köra på varm bias. Att sen messas mark serie låter bättre med hottare bias, jag det har jag märkt många gånger. Ulf, testa en inställning på 50% av max och en en på 70% så får du lyssna dig fram. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 03 Jan 2011, 02:47 |
|
 |
|
bb5000
|
Som basist så kör jag rören lite "lagom" , runt 40 mA ~ 650 Vp, KT88:or..
|
| 03 Jan 2011, 12:22 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jag ställer också oftast biasen så att effekten som rören drar i tomgång ligger mellan 50 - 70 % av vad rören maximalt ska tåla som anodförlust (plate dissipation). I stärkare som ska spelas på hög volym ställer jag oftast på runt 50 %.
Mitt lilla experiment med 20 mA respektive 40 mA i min 50 Watts plexi Marshall förundrade även mig. Jag mätte inte anodspänningen vid dessa katodströmmar med vid 27 - 28 mA tomgångskatodström var den 430 V. Om jag då gissar att den är ungefär 435 V vid 20 mA och 425 V vid 40 mA blir effekten 8,7 respektive 17 Watt. Det är 35 respektive 68 % av EL34:ors maximala anodförlust på 25 W.
27 - 28 mA vid 430 V, som den stärkaren har varit inställd för ett tag, ger 12 W som är 48 % av max (typiskt att jag ställt utifrån 50 % eftersom jag spelar denna stärkare vid hög volym...).
Nu gillade jag alltså ljudet även vid bara 35 % av max anodförlust, vilket faktiskt förvånar mig lite [:0]. Detta kommer jag att testa mer om (en gång är ingen gång...).
|
| 03 Jan 2011, 12:45 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
bb5000 wrote: Som basist så kör jag rören lite "lagom" , runt 40 mA ~ 650 Vp, KT88:or..
KT88:or är klassade för en maximal anodförlust på 42 W. 40 mA anodström och 650 V anodspänning ger 26 W i anodförlust. Det är 62 % av den maximala anodförlusten. Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
|
| 03 Jan 2011, 12:50 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Jag har nog då och då ställt lite hetare än vad jag egentligen behöver, men intalar mig numera varje gång att använda öronen istället för multimetern. Jag tycker å andra sidan inte att skillnaden mellan 25mA o 37mA i någon av mina low gain-stärkare (2xEL34 eller 2x6L6 @ 450V) är milsvidd. Tydlig och hörbar/kännbar, men inte enorm.
Det är samtidigt svårt att säga generellt hur det ska vara. Allt hänger ju ihop. Ett par slutrör som viker sig tidigt och lite mid-mättat vill man kanske inte ha lika hett ställda som ett par stiffare slutrör med djup botten och klar topp. Eller så är det just det ljudet man vill accentuera.
En del rör kommer inte riktigt till liv förrän man skruvar upp dem. Ta t.ex. Sovteks 5881 som råckenrållar allt bättre när man börjar komma över 70%...[}:)] Men mina Mullard xf2 låter bra vid 25mA, 33mA och 38mA.
/Gunnar
|
| 03 Jan 2011, 14:03 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Jag har mina på 38mA med B+ på 427v. Är dock inte helt nöjd med detta så jag ska labba lite när mina nya rör levereras (kan vara så att det var dessa som kom idag, fick nämligen en avi. Spännande!)
En sak jag undrar över är detta: man säger 17w av 25w. Jag förstår vart siffrorna kommer ifrån, men jag undrar: Ett par EL34 ska ju ge 50w. Om man ställer till 17w, kommer stärkaren då att bli mindre högljudd?
80's tone *blizzz*
|
| 03 Jan 2011, 14:15 |
|
 |
|
bb5000
|
Sven-Johan wrote: bb5000 wrote: Som basist så kör jag rören lite "lagom" , runt 40 mA ~ 650 Vp, KT88:or..
KT88:or är klassade för en maximal anodförlust på 42 W. 40 mA anodström och 650 V anodspänning ger 26 W i anodförlust. Det är 62 % av den maximala anodförlusten. Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"] Enligt Shuguang's spec så är max anodförlust 50W på deras KT88-98 så lite mindre är det allt, sen mäter jag spänningen över katoden så då får man väl räkna bort ca 8W som försvinner över skärmgallren. Katodströmmen = Anodström + Skärmgallerström ?
|
| 03 Jan 2011, 14:50 |
|
 |
|
Freppezon
|
Era tramsjönsar!
Biasen ska vara kall, torr och gratis!
[;)]
|
| 03 Jan 2011, 14:56 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
nilo wrote: En sak jag undrar över är detta: man säger 17w av 25w. Jag förstår vart siffrorna kommer ifrån, men jag undrar: Ett par EL34 ska ju ge 50w. Om man ställer till 17w, kommer stärkaren då att bli mindre högljudd?
Uteffekt till högtalaren och anodförlust är två helt olika saker. I rörs datablad anges bl.a. rörens maximala anodförlust (på engelska heter det plate dissipation). Det är den effekt <u>i värme</u> som röret, eller rättare sagt anoden, klarar att avge innan den blir för varmt och tar skada. Ju mer ström röret drar desto varmare blir bl.a. anoden. Om värmen som alstras inte avges till omgivningen kommer anoden att börja glöda och till slut skadas, vilket kan medföra andra skador på röret och andra delar i stärkaren. I de allra flesta rörförstärkare med fler än ett slutrör är slutrören så kallat mottaktkopplade (push-pull på engelska) och arbtetar i något som man kallar klass AB. Det medför bl.a. att slutrören drar mer ström desto mer uteffekt de ger. Mer ström ger bl.a. att rören (anoderna m.m.) blir varmare. Eftersom man ofta ställer bias när stärkaren går i tomgång använder man nyckeltal på hur mycket av den maximala anodförlusten rören ska avge i tomgång för att klara att gå på full patte. Därav nyckeltalet att ställa bais så att anodförlusten i tomgång är 50 - 70 % av den maximala anodförlusten för röret ifråga. Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
|
| 03 Jan 2011, 15:16 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
bb5000 wrote: ...Enligt Shuguang's spec så är max anodförlust 50W på deras KT88-98 så lite mindre är det allt, sen mäter jag spänningen över katoden så då får man väl räkna bort ca 8W som försvinner över skärmgallren. Katodströmmen = Anodström + Skärmgallerström?
Du menar att du mäter katodström och inte anodström. Jag gissar att du mäter spänningsfallet över 1-ohmsmotstånd mellan katod och jord. Och visst är det så att Katodström = Anodström + Skärmgallerström. Så du har rätt att anodströmmen är något lägre än katodströmmen. KT88 är väl en stråltetrod och inte en riktig pentod? Skärmgallren i sådana drar ganska lite ström i tomgång. Jag har svårt att tänka mig att skärmgallerströmmen när din stärkare går i tomgång är mer än ca 3 mA per rör. Om tomgångskatodströmmen är 40 mA, som du säger, blir ju, i så fall, tomgångsanodströmmen ca 37 mA, vilket ger en anodförlust på 24 W vid 650 V anodspänning. De 8 Watt du nämner är väl vad Shuguang anger som maximal <i>skärmgallerförlust"] (screen grid dissipation), eller hur? Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
|
| 03 Jan 2011, 15:39 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Izzy wrote: ...Jag tycker å andra sidan inte att skillnaden mellan 25mA o 37mA i någon av mina low gain-stärkare (2xEL34 eller 2x6L6 @ 450V) är milsvidd...
Hmmmm... Tycker du att den ljudskillnaden är mindre än skillnaden mellan t.ex. JJ EL34 och Mullard EL34 xf2 när båda fabrikatens rör matchar varandra strömmässigt? Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
|
| 03 Jan 2011, 15:45 |
|
 |
|
bb5000
|
Sven-Johan wrote: bb5000 wrote: ...Enligt Shuguang's spec så är max anodförlust 50W på deras KT88-98 så lite mindre är det allt, sen mäter jag spänningen över katoden så då får man väl räkna bort ca 8W som försvinner över skärmgallren. Katodströmmen = Anodström + Skärmgallerström?
Du menar att du mäter katodström och inte anodström. Jag gissar att du mäter spänningsfallet över 1-ohmsmotstånd mellan katod och jord. Och visst är det så att Katodström = Anodström + Skärmgallerström. Så du har rätt att anodströmmen är något lägre än katodströmmen. KT88 är väl en stråltetrod och inte en riktig pentod? Skärmgallren i sådana drar ganska lite ström i tomgång. Jag har svårt att tänka mig att skärmgallerströmmen när din stärkare går i tomgång är mer än ca 3 mA per rör. Om tomgångskatodströmmen är 40 mA, som du säger, blir ju, i så fall, tomgångsanodströmmen ca 37 mA, vilket ger en anodförlust på 24 W vid 650 V anodspänning. De 8 Watt du nämner är väl vad Shuguang anger som maximal <i>skärmgallerförlust"] (screen grid dissipation), eller hur? Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"] Jo, det är sant..jag mäter över ett 1-ohmsmotstånd mellan katod och jord. Och skärmgallerförlusten är som du säger förmodligen inte 8W vid tomgång. Jag har 600 V på skärmgallren. Vid under 30 mA bias så börjar jag få crossover distortion..Weber rekommenderade 55-65 mA vid 540 Vp men min anodspänning är som sagt lite högre. Jag har individuell justering av bias för varje rör + en display som visar värdet. På bilden kör jag som du ser så mycket som 58 mA men då hade jag 590 Vp. 
|
| 03 Jan 2011, 15:54 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
R.U. Sirius wrote: Hur vill ni ha BIAS och varför?
Just det! Trådens grundfråga... [;)] [8D] För ställde jag bias så att stärkarna gick ganska varmt 60 - 70 % av max anodförlust och ibland ännu mer... I takt med att jag börjat spela med mina stärkare med volymkontrollerna uppdragna mer, så att de distar (vintage-typ-stärkare utan master eller low gain-stärkare som Gunnar kallar dem) samt att jag fått betydligt fler kunder som "spelar högt", har jag börjat ställa bias kallare. Ställer idag oftast på 50 % eller lägre av max anodförlust i tomgång. Men, det beror också på vilka slutrör det är, vilken stärkare det är och hur den kommer att användas. Jag tenderar nog t.ex. att ställa Marshall-typ-stärkare som används av gigande hårdrockare betydligt kallare än Fender-typ-stärkare som används av dansbandsmusiker eller hemmaspelare... [}:)] [8D] Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
|
| 03 Jan 2011, 15:57 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
bb5000 wrote: ...Vid under 30 mA bias så börjar jag få crossover distortion...
Intressant! Hör du då att det blir övergångsdistortion eller ser du det bara på oscilloskop?
|
| 03 Jan 2011, 16:00 |
|
 |
|
bb5000
|
Sven-Johan wrote: bb5000 wrote: ...Vid under 30 mA bias så börjar jag få crossover distortion...
Intressant! Hör du då att det blir övergångsdistortion eller ser du det bara på oscilloskop? Jag hörde bara att det blev en ful dist vid relativt låg volym.
|
| 03 Jan 2011, 16:11 |
|
 |
|
nilo
|
Sven-Johan wrote: nilo wrote: En sak jag undrar över är detta: man säger 17w av 25w. Jag förstår vart siffrorna kommer ifrån, men jag undrar: Ett par EL34 ska ju ge 50w. Om man ställer till 17w, kommer stärkaren då att bli mindre högljudd?
Uteffekt till högtalaren och anodförlust är två helt olika saker. I rörs datablad anges bl.a. rörens maximala anodförlust (på engelska heter det plate dissipation). Det är den effekt <u>i värme</u> som röret, eller rättare sagt anoden, klarar att avge innan den blir för varmt och tar skada. Ju mer ström röret drar desto varmare blir bl.a. anoden. Om värmen som alstras inte avges till omgivningen kommer anoden att börja glöda och till slut skadas, vilket kan medföra andra skador på röret och andra delar i stärkaren. I de allra flesta rörförstärkare med fler än ett slutrör är slutrören så kallat mottaktkopplade (push-pull på engelska) och arbtetar i något som man kallar klass AB. Det medför bl.a. att slutrören drar mer ström desto mer uteffekt de ger. Mer ström ger bl.a. att rören (anoderna m.m.) blir varmare. Eftersom man ofta ställer bias när stärkaren går i tomgång använder man nyckeltal på hur mycket av den maximala anodförlusten rören ska avge i tomgång för att klara att gå på full patte. Därav nyckeltalet att ställa bais så att anodförlusten i tomgång är 50 - 70 % av den maximala anodförlusten för röret ifråga. Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"] Tack! Nu är jag också med [:)] 80's tone *blizzz*
|
| 03 Jan 2011, 16:13 |
|
 |
|
Izzy
|
Sven-Johan wrote: Izzy wrote: ...Jag tycker å andra sidan inte att skillnaden mellan 25mA o 37mA i någon av mina low gain-stärkare (2xEL34 eller 2x6L6 @ 450V) är milsvidd...
Hmmmm... Tycker du att den ljudskillnaden är mindre än skillnaden mellan t.ex. JJ EL34 och Mullard EL34 xf2 när båda fabrikatens rör matchar varandra strömmässigt? Sven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"] Aj, här får man jobba hårt för att övertyga... [;)][:)] Om jag hävdar att svaret är ja kommer någon fråga sig hur faen jag vet det. Säger jag nej kommer någon säga... hur i helsike vet du det... Alltså - jag vet inte! [:0] Nu tycker jag inte att bra JJ-rör låter så oerhört långt från Mullards (åsså får jag väl skönt smisk från annat håll...). Om du däremot frågar mig om skillnaden mellan ett par sura EH och Mullard så... ja - den skillnaden <u>tror</u> jag är långt större än mellan Mullards på 25mA eller 37mA. Vilket jag svårligen kan bevisa. Vad tror du? Det jag vet är att det är rätt enkelt att testa och jämföra 25mA eller 37mA, eller något annat värde. Tonen eller klangen är densamma, men med lägre ström går rören renare, lite stelare, lite sprödare. Med högre ström fetar tonen till sig när man pressar dem till dist. Det är inte alltid säkert att de distar snyggare bara för att de går hetare, ibland kan det kännas som om det blir för blurrigt (ytterligare ett intressant oljudsord... kan man få kredit för det?). Men ett par EH kommer inte låta särskilt bra oavsett varm eller kall bias. /Gunnar
|
| 03 Jan 2011, 16:44 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Izzy wrote: ...Det jag vet är att det är rätt enkelt att testa och jämföra 25mA eller 37mA, eller något annat värde. Tonen eller klangen är densamma, men med lägre ström går rören renare, lite stelare, lite sprödare. Med högre ström fetar tonen till sig när man pressar dem till dist. Det är inte alltid säkert att de distar snyggare bara för att de går hetare, ibland kan det kännas som om det blir för blurrigt...
Så hängav även du dig i detta att komma med "vacker poesi när man försöker uttrycka välljud i ord" [;)] [:D]. Är, typ, med på din beskrivning. Det du kallar "stelare" är kanske(!) samma sak som jag kallar "tydligare"... [;)] Quote: ...Om du däremot frågar mig om skillnaden mellan ett par sura EH och Mullard så... ...Men ett par EH kommer inte låta särskilt bra oavsett varm eller kall bias... Ha, ha, ha! [:D] Ditt återkommande ratande av ElectroHarmonix's EL34 skulle jag vilja testa på dig i ett test där du inte visste vilka rör som var vilka... [}:)] [;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 03 Jan 2011, 17:23 |
|
 |
|
Izzy
|
Sven-Johan wrote: Ha, ha, ha! [:D] Ditt återkommande ratande av ElectroHarmonix's EL34 skulle jag vilja testa på dig i ett test där du inte visste vilka rör som var vilka... [}:)] [;)]
Jag käkar mitt axelband i svinläder om jag inte hör skillnad på ett par EH o ett par vãlljudande rör. Vad blir din motprestation om du inte lyckas lura mig? [;)][}:)][:p] /Gunnar
|
| 03 Jan 2011, 17:57 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Izzy wrote: Jag käkar mitt axelband i svinläder om jag inte hör skillnad på ett par EH o ett par vãlljudande rör. Vad blir din motprestation om du inte lyckas lura mig? [;)][}:)][:p]
[:D] [:D] [:D] [:D] Att du hör skillnad tvivlar jag inte så mycket på, men att du verkligen tycker att de är SÅÅÅ urdåliga som du verkar framhålla, tror(!) jag är en överdrift [}:)] [;)]. Fast nu är vi ju utanför ämnet så vi kan ju diskutera detta nån annan gång...
|
| 03 Jan 2011, 20:06 |
|
 |
|
nilo
|
Efter lite labbande med mina nya JJ's som kom idag har jag kommit fram till följande:
B+ spelar större roll än bias för hur ljudet påverkas. Jag gillar ett lågt B+ (411 volt har jag när jag kör på 240v-tappen) samt eftersom jag gillar att spela med högt ställd master vill jag även ha en ganska kall bias. Just nu ser mina värden ut ungefär såhär: 411v 33mA 13,5w
80's tone *blizzz*
|
| 03 Jan 2011, 20:54 |
|
 |
|
Freppezon
|
nilo wrote: Efter lite labbande med mina nya JJ's som kom idag har jag kommit fram till följande:
B+ spelar större roll än bias för hur ljudet påverkas. Jag gillar ett lågt B+ (411 volt har jag när jag kör på 240v-tappen) samt eftersom jag gillar att spela med högt ställd master vill jag även ha en ganska kall bias. Just nu ser mina värden ut ungefär såhär: 411v 33mA 13,5w
80's tone *blizzz*
Kallt ställd bias= sparkling champagne! Allt annat låter sur bojen-fis! (gjord på gamla nermalda fingernaglar och aceton)... [:D]
|
| 03 Jan 2011, 21:01 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 28 posts ] |
|