| Author |
Message |
|
top5rec
|
 Köpa LP-spelare
Hej allihopa! Får ingen rätsida på det här med nya LP-spelare. Jag vill ha en som gör att jag kan rippa LP till mp3, så jag kan lägga in på itunes. Därutöver ska den vara duglig till vardagsbruk. Gärna till ett studentvänligt pris förståss  Någon som kan rekommendera någon spelare eller i alla fall ge ett tips? ------------------------------------------------ 6 strängar är 6 för lite ibland
|
| 03 Jan 2011, 12:21 |
|
 |
|
bjoel
|
Har du en förstärkare med RIAA-steg (phono-ingång) eller behöver du det med?
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 03 Jan 2011, 12:25 |
|
 |
|
top5rec
|
Hade väl hoppats kunna aux:a den in i Ipod-dockan från JBL, kan det funka? Min nuvarande (och givetvis kvarblivande) lp-spelare är från tidigt 50-tal, en hel möbel med radio och rörstärkare. Tyvärr sliten till sitt yttersta men förbannat läcker.
------------------------------------------------ 6 strängar är 6 för lite ibland
|
| 03 Jan 2011, 12:31 |
|
 |
|
bjoel
|
top5rec wrote: Hade väl hoppats kunna aux:a den in i Ipod-dockan från JBL, kan det funka? Min nuvarande (och givetvis kvarblivande) lp-spelare är från tidigt 50-tal, en hel möbel med radio och rörstärkare. Tyvärr sliten till sitt yttersta men förbannat läcker.
För att köra en skivspelare genom en AUX-igång behöver du ett RIAA-steg. Det finns numera skivspelare med inbyggt sådant i den billigare prisklassen. Skivspelare finns i alla prisklasser, allt från plastskräp på Clas Ohlson för 349 kr till hur dyra som helst. Du får oftast vad du betalar för. De jag tycker verkar bäst i den billigare klassen nu är enklare spelare från Pro-Ject (från c:a 2500 kr och uppåt), men ofast behöver du då ett separat RIAA-steg. Oavsett märke är de enklaste spelarna sådana så att de kräver ett stabilare underlag för att låta bra. Titta in på närmaste hifibutik Sen finns det <b>massor</b> av begagnat där ute med. Thorens är ett vanligt och vettigt märke. ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 03 Jan 2011, 13:35 |
|
 |
|
top5rec
|
bjoel wrote: top5rec wrote: Hade väl hoppats kunna aux:a den in i Ipod-dockan från JBL, kan det funka? Min nuvarande (och givetvis kvarblivande) lp-spelare är från tidigt 50-tal, en hel möbel med radio och rörstärkare. Tyvärr sliten till sitt yttersta men förbannat läcker.
För att köra en skivspelare genom en AUX-igång behöver du ett RIAA-steg. Det finns numera skivspelare med inbyggt sådant i den billigare prisklassen. Skivspelare finns i alla prisklasser, allt från plastskräp på Clas Ohlson för 349 kr till hur dyra som helst. Du får oftast vad du betalar för. De jag tycker verkar bäst i den billigare klassen nu är enklare spelare från Pro-Ject (från c:a 2500 kr och uppåt), men ofast behöver du då ett separat RIAA-steg. Oavsett märke är de enklaste spelarna sådana så att de kräver ett stabilare underlag för att låta bra. Titta in på närmaste hifibutik Sen finns det <b>massor</b> av begagnat där ute med. Thorens är ett vanligt och vettigt märke. ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. Lysande, RIAA-steg it is then  Tack för hjälpen! ------------------------------------------------ 6 strängar är 6 för lite ibland
|
| 03 Jan 2011, 13:54 |
|
 |
|
boozter
|
+1 på Project, det är bra grejor! http://www.anakronfilm.se
|
| 04 Jan 2011, 21:27 |
|
 |
|
Sakenjag
|
Jag spelar på LP, stratta, tele, 335 eller vad som helst. Betalt tar jag gärna med.. [:o)]
|
| 06 Jan 2011, 01:51 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Rippa låtar är slöseri med tid, ladda hem skiten i stället om du tvunget ska ha dem som MP3or. (får man skriva så här??)
|
| 08 Jan 2011, 14:02 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Köp "rifle". Han är väl en LP-spelare? [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
| 08 Jan 2011, 14:57 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Vinyljunkie wrote: Rippa låtar är slöseri med tid, ladda hem skiten i stället om du tvunget ska ha dem som MP3or. (får man skriva så här??)
intressant moralfrågeställning... Jag kan nog tycka att det är ok att ladda hem de låtar man har på skiva. Men det tycker nog inte Antipiratbyrån iofs[8D][:o)] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Jan 2011, 15:15 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Joshunznera wrote: Vinyljunkie wrote: Rippa låtar är slöseri med tid, ladda hem skiten i stället om du tvunget ska ha dem som MP3or. (får man skriva så här??)
intressant moralfrågeställning... Jag kan nog tycka att det är ok att ladda hem de låtar man har på skiva. Men det tycker nog inte Antipiratbyrån iofs[8D][:o)] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Det är den eviga nedladdningsparadoxen och lågbudgetfilosofiska frågan: kan jag stjäla låtar jag redan har?
|
| 10 Jan 2011, 14:48 |
|
 |
|
rifle
|
FenderBender wrote: Köp "rifle". Han är väl en LP-spelare? [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad suffering serverely from honkieritis...</font id="size2"> Men han är av den svajjiga sorten av lite sämre kvalitet men spöar vilken Thorens som helst. [:D]
|
| 11 Jan 2011, 11:13 |
|
|