| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Märkligt slutstegproblem - rör?
Håller på med min 6V6-kombo som är ungefär en JTM45/Bassman i försteg men med 6V6-slutsteg.
När jag drar på lite kommer jag plötsligt till en punkt då slutsteget bara komprimerar och liksom tappar allt headroom, bärjar dista rätt fult, nästan som blocking dist. Vrider ned volym lite och den korrekta tonen kommer snabbt åter.
Har mätt och kollat. B+ ligger stadigt och fint, kring 400V. Dippar inte särskilt när man drar på.
Det enda jag kan se är att bias-spänningen ligger stadigt kring -37V, men när man når effektläget där slusteget packar ihop sjunker biasspänningen och vinlgar nedåt -40-50V. Men bara om man mäter efter fasvändarens signalkonding/på rörens gridmotstånd. Biasspänningen ligger fortfarande stadigt i själva biaskretsen före biasmatningsmotstånden! Har bytt både fasvändare och signalkondingarna och felet sitter inte där.
Mäter tomgångströmmen över 1 ohmsmotståndet. Ligger stadigt i tomgång kring 18mA. När man lirar åker strömmen upp till 40-505mA smo mest, men när man når det här konstiga läget då tonen komprimeras ihop och fuldistar så åker inte strömmen upp och ned lika mkt. Rör sig till max kanske 30mA.
Har inga andra 6V6 hemma att testa med, men vad tror ni? Rör-paj? Vad kan det annars handla om?
(Det var bland annat av dessa skäl jag tänkte langa i ett par 6L6-G att testa med, men vet inte om rören klara B+ och om trafon ger tillräckligt juice.)
/Gunnar
Edit: har kopplat ur nfb och det gör ingen skillnad. Det tycks inte handla om oscillationen tack felvänd ot-primär i alla fall.
|
| 30 Dec 2010, 00:50 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Om du mäter med skåpet...påverkas båda halvorna lika?
Kolla vilken primärimpedans du har på trafon... Om den gått varm kan några lindingar vara kortslutna.
Annars är ju ett par friska rör bra å prova med[:(]
/Hasse
|
| 30 Dec 2010, 11:01 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Är du säker på att OT-primärerna inte är felvända? om dom vore rättvända borde det väl bli skillnad om du kopplar bort nfb. Jag fick ett liknande fenomen när jag startade upp min Trainwreck klon,den distade fult som f-n och över halv volym "dog" den.Jag kopplade inte ihop det med fasfel eftersom jag gjorde det misstaget en gång förut med en JTM45 klon,den förstärkaren tjöt som en varg så fort jag slog på den.Den enda skillnaden jag kan se mellan dom två fallen var att när 45:an tjöt hade jag högtalarlådan kopplad direkt,med TW:n hade jag Hotplaten inkopplad som last och lineade signalen ut till en annan förstärkare på låg volym.Hursom helst,jag vände primärerna och förstärkaren funkade som den skulle.
|
| 30 Dec 2010, 11:22 |
|
 |
|
Izzy
|
Jag ska förstås testa att byta primärerna. Men när man kopplar ur nfb brukar sådana fasfel försvinna och det gör inte det här. Det var därför jag var osäker.
Får nog fixa ett fräscht 6V6-par o teta lite. Hoppas inte det är rören. Det är gamla fina Philips som låter gudomligt bra.
Farbrortäpp:
Jag har inte kollat med oscilloskåp. Det får bli nästa steg. Har en gammal best som tar en stund att få liv i...[B)]
Har mätt OT:n och resistansen på primärsidan är 210R över båda halvorna och 112R vs. 91R mot CT. Men impedans, hur mäter man det smidigt?
Tusan - min lödpenna pajjade just [:(!] Mot Kjell & Co...
/Gunnar
|
| 30 Dec 2010, 11:46 |
|
 |
|
JTM
|
Jo,6v6:or är inte så dumt,dessutom går det ju att få tag i NOS godingar till en billig slant jämfört med EL 34:or. Jag kör ett par GE 6V6 GT i min TW och dom låter inte dumt alls i den kretsen,föredrar faktiskt dessa framför EL 34:or i just den förstärkaren.
|
| 30 Dec 2010, 12:20 |
|
 |
|
Izzy
|
Hm, hittade nog felet till slut. Vi får väl karaktärisera det som tönt-fel nr 2 på min pinsamhetslista. Kass högtalarkabel... Jäklar var jag mätt och kollat. Trodde till slut det vara OT:n. Ändå var det först när jag började joxa med högtalarkabeln som jag fick snurr på grejorna. Körde stärkaren i min HotPlate och den ena tåten där var det ngt skumt med. Nåja. Så här är det väl så i denna värld. Nu ska jag inte terrorisera er mer med mina banala problem [:I] Stärkaren fick i vilket fall en uppgradering med fina Brimar 6L6-G. Det är grejor det. Sköna rör. Både för ögar och örat. Lite djupare och tightare ton är 6V6 som i mina öron ofta morrar för tidigt och för lätt. Här är ett par bilder och ett ljudklipp med lite nyårsslafs på greppbrädan i brist på andra kul klipp att lyssna på... http://www.kickback-rock.se/songs/vraket6L6G.mp3  Gott Nytt på er! /Gunnar
|
| 30 Dec 2010, 20:41 |
|
 |
|
JTM
|
Lät ju gött de där,snärtigt och fint trots den låga spänningen. Vad spelade du på? Tele,Junior???
|
| 30 Dec 2010, 22:35 |
|
 |
|
linusberg
|
Jäklars gunnar vad det låter gött, man märker att du har spelglädje på denna dära. Fint bygge.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 31 Dec 2010, 00:56 |
|
 |
|
Izzy
|
JTM wrote: Lät ju gött de där,snärtigt och fint trots den låga spänningen. Vad spelade du på? Tele,Junior???
Kanske lite segt ibland när jag hör det nu. Funderar på testa med diod-likriktning för att få mer snärt och lite högre spänning. Det är ganska försiktig glättning också. 16 + 16 i preamp och typ 33-22-22 i slutsteget. Ja ja, vi får se. Kanske får den tuffa som lågeffekts-JTM45:a för blues-jam. Ja, just det - det sitter ett JAN 5751 som fasvändare. Har en bootstrapped master också ngt nedskruvad. 2x12 Blackbacks. Lirar på min hembyggda double cut med lollar p90. Maghogny och lönnlock. Lite stiffare och snärtigare än min junior. 
|
| 31 Dec 2010, 01:04 |
|
|