View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 05:27

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Nu blev det farligt 
Author Message

Om man går och nynnar eller sjunger i duschen skall man då anmäla sig själv [?][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

29 Dec 2010, 23:46
Profile WWW

Om man går och nynnar eller sjunger i duschen skall man då anmäla sig själv [?][:D]

Det ser jag som självklart, eller att du sätter upp en sparbössa jämte tvålhållaren där du stoppar i pengar var gång o sen skickar till tyska motsvarigheten till STIM. [:D]

Si fractum non sit, noli id reficere

30 Dec 2010, 00:08
Profile

Detta är fullkomligt logiskt med tanke på hur frågan har utvecklat sig.
Quote:
Tyska musiker har utsatts för en storm av kritik efter att ha begärt att 36.000 förskolor håller reda på vilka sånger barnen sjunger – för att kunna ta betalt. Copyrightorganisationen Gema skriver i ett brev att förskolorna ska betala för kopierade sångtexter och bör föra bok över vilka sånger som sjungs.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/tyska- ... lt-av-barn

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

Då kan vi väl inte annat än förvänta oss att amerikanska musiker snart kräver samma sak av svenska förskolor, vilket väl i så fall skulle innebära polisrazzior på samtliga svenska förskolor (OBS! Ironi) [:o)]

Si fractum non sit, noli id reficere

30 Dec 2010, 00:20
Profile

Oavsett vad man tycker om handlingen att ladda ner filmer ska man hålla debatten på rätt nivå, annars uppvisar man extrem okunskap, gränsande till att vara juridiskt imbecill.

Det här med "att ladda ner = stöld", är en gammal dänga som till och med bolagen slutat använda sig av eftersom rationella tänkande varelser likställer validiteten i den tankevurpan med håriga handflator vid självbefläckelse, vilket givetvis speglar illa på dessa läskiga bolag.

Stöld är ett straffrättsligt koncept som definieras VÄLDIGT tydligt i svensk lag, i brottsbalken närmare bestämt. Formuleringen innehåller vissa tydligt formulerade rekvisita som måste vara uppfyllda för att det ska kunna användas som brottsrubricering.

Det enda brott mot upphovsrätten har gemensamt med stöld är att båda är brottsliga handlingar. Dock kan detta också debatteras då upphovsrättens existensberättigande är mer eller mindre beroende på hur "samhället" ser till dess validitet, vilket är EXTREMT lågt sett till all forskning som skivbolag/filmbolag har försett oss med. Således en mer moralisk/existentialfilosofisk, men den debatten tar sällan pellejönsretoriker utan dom fortsätter i sitt gammla credo, tanka är att själa!

Nåja, åter till vardagen...

Signature deleted due to offensive remarks

30 Dec 2010, 00:51
Profile ICQ WWW

Oavsett vad man tycker om handlingen att ladda ner filmer ska man hålla debatten på rätt nivå, annars uppvisar man extrem okunskap, gränsande till att vara juridiskt imbecill.

Det här med "att ladda ner = stöld", är en gammal dänga som till och med bolagen slutat använda sig av eftersom rationella tänkande varelser likställer validiteten i den tankevurpan med håriga handflator vid självbefläckelse, vilket givetvis speglar illa på dessa läskiga bolag.

Stöld är ett straffrättsligt koncept som definieras VÄLDIGT tydligt i svensk lag, i brottsbalken närmare bestämt. Formuleringen innehåller vissa tydligt formulerade rekvisita som måste vara uppfyllda för att det ska kunna användas som brottsrubricering.

Det enda brott mot upphovsrätten har gemensamt med stöld är att båda är brottsliga handlingar. Dock kan detta också debatteras <font color="blue"><b>då upphovsrättens existensberättigande är mer eller mindre beroende på hur "samhället" ser till dess validitet,</b></font id="blue"> vilket är EXTREMT lågt sett till all forskning som skivbolag/filmbolag har försett oss med. Således en mer moralisk/existentialfilosofisk, men den debatten tar sällan pellejönsretoriker utan dom fortsätter i sitt gammla credo, tanka är att själa!

''

så.. det var ju skönt att ngn juridiskt kunnig rätade upp debatten då och lyfte upp den ur pellejönslådan [;)]

i min inskränkta värld trodde jag annars att <b>alla</b> våra lagar vilar på <i>"hur "samhället" ser till dess validitet""] Det som är lagligt idag behöver inte vara det i morgon och vice versa

synd att du inte gav dig in i debatten linusberg, utan bara spankade upp oss imbeciller som uppenbarligen inte har ngn juridisk kunskap. Det hade ju varit intressant att få ett svar på dessa frågor från en som vet hur det ligger till[:0]

Och jorå, jag har också åsikter i denna debatt (även om jag nu riskerar att stämplas som imbecill även jag):

Detta med nedladdning och fildelning av upphovsrättsskyddat material är ett krig som enligt min mening inte har den minsta möjlighet att vinnas av skiv och filmbolagen, I vart fall inte i ett demokratiskt samhälle. Tekniken (och därmed användarna) kommer alltid att ligga minst två steg före bolagen.

Denna debatt har funnits flera gånger förut, tex i början på 70-talet när <i><b>musiker riskerade att bli arbetslösa</b>"] pga kompaktkassettens intåg i hemmen. Sedan dess har våra musiker inte direkt blivit fattigare, inte minst pga Internets intåg.. >Det är betydligt lättare idag att sprida sin musik, utan att behöva gå i skivbolagens ledband. Framförallt tack vare Internet

Eller var det kassettskatten som räddade musikerna den gången?[;)]

Undrar fö om Microsoft hade blivit så dominerande på office-paket om inte den illegala nedladdningen och illegala kopieringen hade funnits.. I själva verket var det nog tvärtom så att spridningen av programmen blev betydligt mer lyckad än om MS själva hade försökt[;)]

Vidare när det gäller programvaror så har ju de flesta aktörer, som vänder sig till de breda lagren användare, redan infört en ordning som innebär att du kan ladda ned en fullt funktionsduglig version av ett program för att du ska kunna prova i lugn och ro. Detta har i alla fall för min del inneburit att jag har köpt fler programvaror..

Ett tips till skivbolagen: gör all musik tillgänglig för nedladdning i lägre upplösning (typ 128kbps). Ha på samma sida en möjlighet att ladda ner samma musik i okomprimerat skick och ta rimligt betalt för det nedladdade albumet; 100:- kunde väl vara lagom och skulle ge skivbolagen/artisten sitt. Däremot skulle distributörer och butiker kanske förlora på detta men är det ett problem? Eller är det helt enkelt bara ett steg i utvecklingen..

Och nu ska jag berätta hur jag gör nu för tiden:

Jag lyssnar på nya skivor via Spotify eller laddar ner via TPB. Om jag tycker att det är ngt jag vill ha i mitt hemmabibliotek köper jag via http://www.amazon.com eller http://www.cdon.com. Det nedladdade som jag inte gillar raderas. Jag köper betydligt mer skivor nu för tiden är förr, i mitt fall beror det helt klart på att jag genom nedladdning har möjlighet att kolla innan jag köper.

På 60-talet hängde jag på Kvickly och provlyssnade mina LP-skivor i mono genom en handdusch-liknande hörlur. Idag laddar jag ner för att provlyssna. Same same, från upphovsrättssynpunkt, IMO.

Så kom och ta mig, bolag, ni har ju tydligen mina IP-adresser redan, har ni inte det kan ni kolla med den lokale video-uthyraren, han vet hur jag hittas[;)]

sorry för långt inlägg, men detta ämne är så infekterat att det är vikigt att vara tydlig med vad man anser. Inte minst på ett forum som befolkas av musiker och musikintresserade

och för att återgå till trådens ämne; att genom utpressning skrämma till sig pengar känns mer som maffiemetoder för mig och borde vara ngt som filmbolag håller sig för god för. Pinsamt!

-----------------

Image

30 Dec 2010, 06:16
Profile WWW

Joshunznera wrote:

linusberg wrote:

Det enda brott mot upphovsrätten har gemensamt med stöld är att båda är brottsliga handlingar. Dock kan detta också debatteras <font color="blue"><b>då upphovsrättens existensberättigande är mer eller mindre beroende på hur "samhället" ser till dess validitet,</b></font id="blue"> vilket är EXTREMT lågt sett till all forskning som skivbolag/filmbolag har försett oss med. Således en mer moralisk/existentialfilosofisk, men den debatten tar sällan pellejönsretoriker utan dom fortsätter i sitt gammla credo, tanka är att själa!

''

så.. det var ju skönt att ngn juridiskt kunnig rätade upp debatten då och lyfte upp den ur pellejönslådan [;)]

i min inskränkta värld trodde jag annars att <b>alla</b> våra lagar vilar på <i>"hur "samhället" ser till dess validitet""] Det som är lagligt idag behöver inte vara det i morgon och vice versa

synd att du inte gav dig in i debatten linusberg, utan bara spankade upp oss imbeciller som uppenbarligen inte har ngn juridisk kunskap. Det hade ju varit intressant att få ett svar på dessa frågor från en som vet hur det ligger till[:0]

Oj då, var inte min mening att låta så pass vass, ber om ursäkt om någon tog illa upp, min poäng var bara att försöka diskutera nedladdning är en omöjlighet om motparten inte kan förstå skillnaden mellan stöld och brott mot upphovsrätten. Gör inte heller anspråk på varken allvetande eller juridisk expertis men jag vet vad jag anser om upphovsrätt, och det är att den behövs MEN upphovsrätten så som den ser ut idag är ett enpartsförhållande som begränsar min kulturella frihet på ett sätt som inte var tanken från början. Det är en ändamålsglidning som har skett under åren som inte gynnar samhället utan kreatörer görs livegna och deras slavdrivare ges "monopol" på kultur på ett EXTREMT ohälsosamt sätt.

Det finns många som försvarar upphovsrätten som den ser ut idag, men jag har än inte hört några bra argument till varför den ser ut som den gör, då menar jag på ett mer moralfilosofiskt plan. Den enda anledningen som jag kan se det är att kreatörer utnyttjar min snällhet för att tjäna pengar, vilket ingen annan bransch i världen ges möjlighet till enligt lag.

Det finns knappast någon lag som är så pass dåligt förankrad i den svenska folksjälen som upphovsrätten, det är ett faktum som talar sitt tydliga språk. Upphovsrätten måste förändras radikalt för att spegla det syfte den hade en gång i tiden, det låter sig inte göras med monopol som sträcker sig 100tals år efter kreatörers död och rena justitiemord så som i beställningsjobben runt PB rättegången etc.

Mina 5 cc, iaf

/Peder

30 Dec 2010, 08:33
Profile ICQ WWW

tack linusberg, då är vi på banan igen[:)]

-----------------

Image

30 Dec 2010, 10:02
Profile WWW

linusberg wrote:

Oj då, var inte min mening att låta så pass vass, ber om ursäkt om någon tog illa upp, min poäng var bara att försöka diskutera nedladdning är en omöjlighet om motparten inte kan förstå skillnaden mellan stöld och brott mot upphovsrätten. Gör inte heller anspråk på varken allvetande eller juridisk expertis men jag vet vad jag anser om upphovsrätt, och det är att den behövs MEN upphovsrätten så som den ser ut idag är ett enpartsförhållande som begränsar min kulturella frihet på ett sätt som inte var tanken från början. Det är en ändamålsglidning som har skett under åren som inte gynnar samhället utan kreatörer görs livegna och deras slavdrivare ges "monopol" på kultur på ett EXTREMT ohälsosamt sätt.

Det finns många som försvarar upphovsrätten som den ser ut idag, men jag har än inte hört några bra argument till varför den ser ut som den gör, då menar jag på ett mer moralfilosofiskt plan. <u>Den enda anledningen som jag kan se det är att kreatörer utnyttjar min snällhet för att tjäna pengar, vilket ingen annan bransch i världen ges möjlighet till enligt lag.</u>

Det finns knappast någon lag som är så pass dåligt förankrad i den svenska folksjälen som upphovsrätten, det är ett faktum som talar sitt tydliga språk. Upphovsrätten måste förändras radikalt för att spegla det syfte den hade en gång i tiden, det låter sig inte göras med monopol som sträcker sig 100tals år efter kreatörers död och rena justitiemord så som i beställningsjobben runt PB rättegången etc.

Mina 5 cc, iaf

/Peder

[/quote]

Det är också den enda branch som har polis- och rättsväsendebefogenheter.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

30 Dec 2010, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

http://rickfalkvinge.se/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

"Kortfattat: varenda lag, varenda utredning som varit fientlig mot nätet, ungdomar och medborgarrätter här i Sverige de senaste åren har varit beställningsjobb av USAs regering och amerikanskt näringsliv. Vi anade att det var så, men hade trott att det kanske kommit lite härifrån och lite därifrån. Det var fel. Det var koordinerat och den svenska regeringen hade fått en checklista att bocka av, och beskrivs i diplomattelegrammen som “mycket samarbetsvilligâ€Â

30 Dec 2010, 10:59
Profile ICQ YIM WWW

"Kortfattat: varenda lag, varenda utredning som varit fientlig mot nätet, ungdomar och medborgarrätter här i Sverige de senaste åren har varit beställningsjobb av USAs regering och amerikanskt näringsliv. Vi anade att det var så, men hade trott att det kanske kommit lite härifrån och lite därifrån. Det var fel. Det var koordinerat och den svenska regeringen hade fått en checklista att bocka av, och beskrivs i diplomattelegrammen som “mycket samarbetsvilligâ€Â

30 Dec 2010, 11:10
Profile ICQ WWW

Hur avgör man vilket lands lag som gäller på nätet?

Dvs är det landet i vilken servern finns, landet där skaparen till verket finns eller landet där den som bryter mot lagen genom att ladda ner verk finns.
Mig veterligen finns ingen världsomspännande lagstiftning.....
Så hur funkar det?

Bigger than jesus

30 Dec 2010, 11:17
Profile

Britbender wrote:

Hur avgör man vilket lands lag som gäller på nätet?

Dvs är det landet i vilken servern finns, landet där skaparen till verket finns eller landet där den som bryter mot lagen genom att ladda ner verk finns.
Mig veterligen finns ingen världsomspännande lagstiftning.....
Så hur funkar det?

Bigger than jesus

It just doesn't funk

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

30 Dec 2010, 11:38
Profile ICQ YIM WWW

[quote="FenderBender"]

[quote="Haraldrig"]

30 Dec 2010, 11:39
Profile ICQ YIM WWW

glöm inte å anmäla till stim om det e flera som lyssnar [:D]

lillefar wrote:

30 Dec 2010, 11:40
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

FenderBender wrote:

Jag tror du har just nominerat dig själv till årets palmface!

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

Nån mer än jag som satte kaffet i halsen när de läste det där?
Finns väl för tusan ingen bojare som ens kommer i närheten av att knycka den titeln ifrån dig fenderbender. [:D]

Image

Hehe, å se vem som snackar! Du har nog inte tjänat ihop till några poäng i trovärdighet här direkt. Du är å förblir ett forumtroll å info du ger i samband med affärer är helt och fullt opålitlig.

30 Dec 2010, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

Magnus

30 Dec 2010, 12:02
Profile

Voff voff säger lilla vovven och vill ha en munsbit under bordet.

Skönt att se att du själv anger nivån på den fortsatta diskussionen. [;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

30 Dec 2010, 12:03
Profile ICQ WWW

Nu får ni lägga ned pajkastningen. Tråden stängd.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

30 Dec 2010, 12:07
Profile
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2