| Author |
Message |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Jesperado wrote: danix wrote: Jesperado wrote: Svårt val mellan koffein och nikotin, men jag svarar nikotin då nikotin inte kan brukas utan bara missbrukas.
Skadligt bruk av koffein är väl ändå svårt/ovanligt? Nikotin är ju helt riktigt alltid mer eller mindre skadligt. Definitionen på missbruk kan ju variera något, men måste man lägga 36% av sin betalda arbetstid på att dricka kaffe för att slippa få abstinenshuvudvärk så vill jag kalla det missbruk. Det måste man inte alls. Abstinensen kan mycket väl hållas borta med ett par koppar till frukost, och en till lunch[:)]
|
| 26 Dec 2010, 23:42 |
|
 |
|
HRJ
|
Svårt att tro att någon drog i Sverige idag skapar så mycket misär, olycka och trasiga liv som alkohol. Tror även att det är den drog som kostar samhället mest pengar.
Även om bruket av koffein är extremt utbrett tror jag inte att det har samma negativa följder som alkohol.
Givetvis beroende på hur man definierar missbruk, men jag tror att missbruket av koffein är gravt överdrivet i den här tråden.
|
| 27 Dec 2010, 00:05 |
|
 |
|
Harvester
|
Måste vara distortion!
|
| 27 Dec 2010, 00:14 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Harvester wrote: Måste vara distortion!
Du har fan i mig rätt i det [:D] "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 27 Dec 2010, 00:38 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
SOCKER!!!
Beroendeframkallande och överkonsumsion leder till dålig hälsa. Kostar säkert samhället lika mycket som nikotin men det är oreglerat och tragiskt nog är många barn är missbrukare.
|
| 27 Dec 2010, 09:47 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
glassfinger wrote: SOCKER!!!
Beroendeframkallande och överkonsumsion leder till dålig hälsa. Kostar säkert samhället lika mycket som nikotin men det är oreglerat och tragiskt nog är många barn är missbrukare.
helt rätt! och sannolikt ett av de mer beroendeframkallande ämnena[B)] ----------------- 
|
| 27 Dec 2010, 10:03 |
|
 |
|
Haraldrig
|
glassfinger wrote: SOCKER!!!
Ja, det är sjukt. Socker är som heroin men fullt lagligt. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 27 Dec 2010, 11:01 |
|
 |
|
notuern
|
Joshunznera wrote: koffein och nikotin är inte särskilt beroendeframkallande, till skillnad från benzodiazepiner
.. nej det är ju klart, men nikotinberoendet sitter bara lika hårt i kroppen som heroin och kokain när det väl är på plats: http://www1.umn.edu/perio/tobacco/nicaddct.htmlhttp://www.futurepundit.com/archives/002834.htmlSedan vill jag minnas att jag har läst att om man jämför rent nikotin mot rent heroin, så är nikotin i stort sett lika beroendeframkallande(Men vem brukar RENT nikotin? [;)]). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 27 Dec 2010, 11:17 |
|
 |
|
Haraldrig
|
notuern wrote: Joshunznera wrote: koffein och nikotin �r inte s�rskilt beroendeframkallande, till skillnad fr�n benzodiazepiner
.. nej det �r ju klart, men nikotinberoendet sitter bara lika h�rt i kroppen som heroin och kokain n�r det v�l �r p� plats: http://www1.umn.edu/perio/tobacco/nicaddct.htmlhttp://www.futurepundit.com/archives/002834.htmlSedan vill jag minnas att jag har l�st att om man j�mf�r rent nikotin mot rent heroin, s� �r nikotin i stort sett lika beroendeframkallande(Men vem brukar RENT nikotin? [;)]). <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6> Vem missbrukar rent heroin? I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 27 Dec 2010, 11:19 |
|
 |
|
HRJ
|
Nyfiken på hur ni som anser att det finns ett utbrett sockermissbruk definierar missbruk?
|
| 27 Dec 2010, 12:18 |
|
 |
|
Matsk
|
Det kan ju också vara så att det till synes harmlösa sockret är en inkörsport till tyngre grejor, typ jordnötssmör och Nutella[:)]
Mats
|
| 27 Dec 2010, 13:09 |
|
 |
|
glassfinger
|
HRJ wrote: Nyfiken på hur ni som anser att det finns ett utbrett sockermissbruk definierar missbruk?
Eftersom du frågar vill jag ge några påstående som jag tycker är sanna: Socker är beroendeframkallande och det kan vara svårt att bryta ett sockerberoende. Socker är skadligt för dig och du konsumerar för mycket under lång tid. Socker är lömskt eftersom det kan vara svårt att inse att man överkonsumerar det. Missbruk när det gäller socker handlar om skadlig, och onödig, överkomsumsion.
|
| 27 Dec 2010, 13:17 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
HRJ. Visst fan har du rätt i det. Alkohol e nog den drog med mest negativa effekter vi har som ändå är socialt accepterad. Många e de relationer i alla dess former som dukat under som effekt,bara för att nämna ett exempel av alla alkoholens baksidor. Nått man kanske inte direkt kan tillskriva nikotin,koffein eller socker osv till samma grad och måtto. Så mitt svar blir utan tvekan alkohol. jesper@gofastparts.se
|
| 27 Dec 2010, 13:27 |
|
 |
|
tomli
|
Det forskas ju en del i ämnet. Alkohol anses (iaf i UK) vara farligast om man sammanväger skadan som (miss)brukaren åsamkar sig själv och den skada han/hon har på sin omgivning: http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(10)61462-6/abstract# Länk till hela artikeln om någon skulle ha tillgång till The Lancet online: http://www.sciencedirect.com/science?_o ... rticle.pdfhttp://www.myspace.com/kokongbandhttp://www.facebook.com/pages/Kokong/112699715453111
|
| 27 Dec 2010, 15:02 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
HRJ wrote: Nyfiken på hur ni som anser att det finns ett utbrett sockermissbruk definierar missbruk?
Alla som haft barn har säker noterat hur hopplösa ungar blir lugna och fogliga när de fått godis. Jag glömmer heller aldrig när min yngsta på eget initiativ skulle sluta äta godis och socker och blev fullständigt rabiat. Projektet höll en vecka, sen återgick hon till godiset och sockret igen (om än i mindre skala). Humöret var som bortblåst. Hon var då 15 år. Jag ser sambandet och vägrar tro att det är en tillfällighet! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 27 Dec 2010, 15:18 |
|
 |
|
tomli
|
|
| 27 Dec 2010, 15:23 |
|
 |
|
P90
|
Trygghet!
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 27 Dec 2010, 15:24 |
|
 |
|
Thomas
|
Värktabletter av olika sorter
|
| 27 Dec 2010, 18:11 |
|
 |
|
PruttKuDDe
|
FenderBender wrote: HRJ wrote: Nyfiken på hur ni som anser att det finns ett utbrett sockermissbruk definierar missbruk?
Alla som haft barn har säker noterat hur hopplösa ungar blir lugna och fogliga när de fått godis. Jag glömmer heller aldrig när min yngsta på eget initiativ skulle sluta äta godis och socker och blev fullständigt rabiat. Projektet höll en vecka, sen återgick hon till godiset och sockret igen (om än i mindre skala). Humöret var som bortblåst. Hon var då 15 år. Jag ser sambandet och vägrar tro att det är en tillfällighet! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Ja e rätt säker på att alla svenskar e mer eller mindre sockerberoende. Jag känner en australiensare som har diabetes, en sjukdom han hållit bra i schack i sitt hemland. När han träffade kärleken i Svedala och han började gå ut och uppvakta henne på olika restauranger, började han så småningom må väldigt dåligt. Det visade sig att hans blodsocker skjutit i höjden och han fick tvär-börja ta mycket mer insulin än tidigare. Slutsats: Vi har för mycket socker i vår matlagning, framförallt i restaurangerna.
|
| 27 Dec 2010, 18:35 |
|
 |
|
HRJ
|
glassfinger wrote: HRJ wrote: Nyfiken på hur ni som anser att det finns ett utbrett sockermissbruk definierar missbruk?
Eftersom du frågar vill jag ge några påstående som jag tycker är sanna: Socker är beroendeframkallande och det kan vara svårt att bryta ett sockerberoende. Socker är skadligt för dig och du konsumerar för mycket under lång tid. Socker är lömskt eftersom det kan vara svårt att inse att man överkonsumerar det. Missbruk när det gäller socker handlar om skadlig, och onödig, överkomsumsion. Jo, det är ju givetvis sant alltihop, visst finns det överkonsumtion. Jag, personligen, skulle dock inte kalla det ett missbruk, så länge det inte sker under tvångsmässiga förhållanden. Personligen anser jag dock att missbruk handlar om missbrukarens förhållande till drogen och det sociala livet runtomkring, snarare än hur drogen påverkar missbrukaren. Sprit, kokain, sex, drogen i sig är skit samma, men missbrukarens beteende är i grund och botten detsamma. Och det är det beteendet som jag menar definierar missbrukaren. Inte hur hans missbruk definierar honom eller henne. Med definitionen i den tidigare posten är ju alla som smakat alkohol i princip missbrukare och ordet blir snabbt väldigt urvattnat. Jag menar att missbruk handlar mer om ett beteende än om vilka effekter det för på missbrukaren. Den dagen man ringer sig sjuk till jobbet för att surfa gamla trådar på Bojen, missar födelsedagar eller bröllop för att man inte förmår sig att logga ut från Bojen, ja då är man en missbrukare, trots att Bojen i grund och botten inte är det minsta skadligt. Sex, spel och dobbel är även det i grund och botten ganska harmlösa grejer. Likt förbannat har vi människor som missbrukar det. Den dag man börjar ljuga om sitt bruk, sätter flaskan framför människor man i nyktert tillstånd säger att man skulle ta en kula för, ja då är man i mina ögon en missbrukare. Att man med största sannolikhet super bort hela sitt liv är en effekt av missbruk, inte en definition av det.
|
| 27 Dec 2010, 23:49 |
|
 |
|
glassfinger
|
HRJ wrote: glassfinger wrote: HRJ wrote: Nyfiken på hur ni som anser att det finns ett utbrett sockermissbruk definierar missbruk?
Eftersom du frågar vill jag ge några påstående som jag tycker är sanna: Socker är beroendeframkallande och det kan vara svårt att bryta ett sockerberoende. Socker är skadligt för dig och du konsumerar för mycket under lång tid. Socker är lömskt eftersom det kan vara svårt att inse att man överkonsumerar det. Missbruk när det gäller socker handlar om skadlig, och onödig, överkomsumsion. Jo, det är ju givetvis sant alltihop, visst finns det överkonsumtion. Jag, personligen, skulle dock inte kalla det ett missbruk, så länge det inte sker under tvångsmässiga förhållanden. Personligen anser jag dock att missbruk handlar om missbrukarens förhållande till drogen och det sociala livet runtomkring, snarare än hur drogen påverkar missbrukaren. Sprit, kokain, sex, drogen i sig är skit samma, men missbrukarens beteende är i grund och botten detsamma. Och det är det beteendet som jag menar definierar missbrukaren. Inte hur hans missbruk definierar honom eller henne. Med definitionen i den tidigare posten är ju alla som smakat alkohol i princip missbrukare och ordet blir snabbt väldigt urvattnat. Jag menar att missbruk handlar mer om ett beteende än om vilka effekter det för på missbrukaren. Den dagen man ringer sig sjuk till jobbet för att surfa gamla trådar på Bojen, missar födelsedagar eller bröllop för att man inte förmår sig att logga ut från Bojen, ja då är man en missbrukare, trots att Bojen i grund och botten inte är det minsta skadligt. Sex, spel och dobbel är även det i grund och botten ganska harmlösa grejer. Likt förbannat har vi människor som missbrukar det. Den dag man börjar ljuga om sitt bruk, sätter flaskan framför människor man i nyktert tillstånd säger att man skulle ta en kula för, ja då är man i mina ögon en missbrukare. Att man med största sannolikhet super bort hela sitt liv är en effekt av missbruk, inte en definition av det. Detta är ju en liten annan diskussion än den fråga som ställdes i tråden från början. Alkohol är naturligvis den substans som ställer till mest elände på kort sikt och ganska snabbt kan få in människor i ett missbrukarbeteende. Dock utan att vara speciellt beroendeframkallande (fysiskt beroende). Socker, nikotin, koffein och skapar ett starkt fysiskt beroende utan att ställa till samma typ av elände.
|
| 28 Dec 2010, 10:31 |
|
 |
|
FenderBender
|
glassfinger wrote: Detta är ju en liten annan diskussion än den fråga som ställdes i tråden från början. Alkohol är naturligvis den substans som ställer till mest elände på kort sikt och ganska snabbt kan få in människor i ett missbrukarbeteende. Dock utan att vara speciellt beroendeframkallande (fysiskt beroende). Socker, nikotin, koffein och skapar ett starkt fysiskt beroende utan att ställa till samma typ av elände.
Alkohol = socker/sockerarter. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 28 Dec 2010, 10:37 |
|
 |
|
glassfinger
|
FenderBender wrote: glassfinger wrote: Detta är ju en liten annan diskussion än den fråga som ställdes i tråden från början. Alkohol är naturligvis den substans som ställer till mest elände på kort sikt och ganska snabbt kan få in människor i ett missbrukarbeteende. Dock utan att vara speciellt beroendeframkallande (fysiskt beroende). Socker, nikotin, koffein och skapar ett starkt fysiskt beroende utan att ställa till samma typ av elände.
Alkohol = socker/sockerarter. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> ... and we have a winner? [;)]
|
| 28 Dec 2010, 10:47 |
|
 |
|
HRJ
|
glassfinger wrote: Detta är ju en liten annan diskussion än den fråga som ställdes i tråden från början. Alkohol är naturligvis den substans som ställer till mest elände på kort sikt och ganska snabbt kan få in människor i ett missbrukarbeteende. Dock utan att vara speciellt beroendeframkallande (fysiskt beroende). Socker, nikotin, koffein och skapar ett starkt fysiskt beroende utan att ställa till samma typ av elände.
Både ja och nej, skall man diskutera vilken drog som är den mest missbrukade i Sverige bör man ju först bestämma sig för hur man definierar missbruk. Det handlar ju inte om rätt och fel eftersom vi diskuterar olika uppfattningar om vad som är missbruk och inte. Socialstyrelsen har ju säkert sin egen men den är väl på sin höjd en referens i diskussionen i tråden. Min personliga uppfattning är att ett (för) stort intag av socker inte är missbruk, däremot ohälsosamt. Jag sätter heller inte ett lika med tecken mellan beroende och missbruk.
|
| 28 Dec 2010, 10:56 |
|
 |
|
FenderBender
|
HRJ wrote: Min personliga uppfattning är att ett (för) stort intag av socker inte är missbruk, däremot ohälsosamt.
Socker ger såväl ett beroende som abstinens när tillräcklig mängd inte intas. Ohälsosamt är det också. HRJ wrote: Jag sätter heller inte ett lika med tecken mellan beroende och missbruk.
Missbruk är en definitionsfråga. Min hustru är drogterapeut och hon menar att all konsumtion av stimulantia i någon form som övergått i någon form av beroende, rent definitionsmässigt är en form av missbruk eftersom brukaren/missbrukaren inte längre har kontroll på situationen. Rökning och snusning orsakar kortsiktigt ganska liten skada för brukaren medan hasch eller heroin ganska snabbt "tar över" tillvaron för brukaren. Man kan alltså göra skillnad på tobak och heroin (naturligtvis), men för en som jobbar med rehabiltering av missbrukare är det i princip samma sak. Det handlar om samma signalsubstanser som påverkar personen som brukar/missbrukar. Det kan alltså sägas vara den "kliniska" definitionen på missbruk. Sen känns det ju lite lurigt att kalla en kaffedrickare eller godisätare för missbrukare, det håller jag med om. Ordet missbrukare har en väldigt negativ klang, men fler av oss än vi anar kan få diagnosen missbrukare av saker som finns i vårt hushåll, tex socker. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 28 Dec 2010, 11:23 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
Gibson55 wrote: Facebook , Ingen drog men borde bli klassad som en [;)]
Rookie på det mesta , men glad ändå.
Du får försöka trappaner ditt Fb-missbruk[;)]  -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 28 Dec 2010, 11:27 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
VIP wrote: Gibson55 wrote: Facebook , Ingen drog men borde bli klassad som en [;)]
Rookie på det mesta , men glad ändå.
Du får försöka trappaner ditt Fb-missbruk[;)]  -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com [:D][:D] Rookie på det mesta , men glad ändå.
|
| 28 Dec 2010, 11:28 |
|
 |
|
faellman
|
Internet. MVH faellman EDIT: i sin helhet alltså [8D] <i><font size="1">oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/</font id="size1">"]
|
| 28 Dec 2010, 16:03 |
|
 |
|
abergh
|
När ett bruk övergår i missbruk har ju kulturella och sociala orsaker. Problemet i Sverige (bland annat) är ju att ingen vet vad som är "normalt" bruk av alkohol. Propagandan säger ju att om man bjuder sina barn på alkohol så lär de sig inte att hantera alkohol, utan bara att dricka alkohol. Frågan är då var ska barnen lära sig vad som är normalt bruk? Av kompisar? Av någon annan som du som förälder inte har en aning om vem det är? Skolan lär ju oss bara att inte dricka alkohol, inte vad som är normalt bruk. Nykterhetsrörelserna har ju sedan länge slutat att vara relevanta för alla utom sig själva genom sin "allt bruk är missbruk" attityd. De kan inte lära oss ett skvatt om "normalt" bruk. Som förälder har jag ett ansvar att lära mina barn vad som är normalt bruk. Om de inte vill bruka alkohol överhuvudtaget så är det ju fine with me. Om de har ett intresse så måste jag som förälder göra vad jag kan. Med barn så menar jag personer kring 18 år eller mer. För mig är det inte ok att en 16-åring dricker, men när de närmar sig 18 så får man inse att peka med hela handen inte funkar längre. Ja, om detta kan man diskutera länge men för att lätta upp stämningen så bjuder jag på en bild. [:D]  -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 28 Dec 2010, 20:45 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Jepp, överlägset det vanligaste missbrukade i sverige i dag [:D] /Bengt Min åsikt är gratis, och man får vad man betalar för!
|
| 29 Dec 2010, 16:15 |
|
|