View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 23:58

Reply to topic  [ 163 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Intelligent design 
Author Message

Sakenjag wrote:

Kunskap skulle jag säga är:
"trosföreställningar som är både sanna och man har goda skäl att tro på"

Det behöver inte vara det som är absolut sanning. Att 1+1=2.

Okej, men då kanske du (återigen) ska hålla dig borta från vetenskap...

Quote:

Sedan att kristnas syn på vetenskap osv. inte har förändrats, att IDs uppkomst egentligen är en desperat protest mot vetenskapens framsteg i att bevisa EVO stämmer inte.

Kyrkans sätt att tolka bibeln har förändrats mycket ju mer man förstått bakom texterna osv.

Återigen, vill du vara vetenskaplig ska du nog titta på något annat än vad som finns "bakom "texterna".

Quote:

Iden om ID hade ju redan Platon och många tänkare sedan dess haft i både tider när man trott på Gud och ateistiska tider.

Det här är en väl beprövad argumentationsteknik bland kreationister. Man påstår (oftast felaktigt) att någon känd vetenskapsman eller filosof minsan sagt något som ger stöd att gud skapat världen. Huruvida det är sannt eller inte i Platons fall kan jag inte uttala mig om (du kryddar ju inte direkt dina uttalanden med referenser...) men det är egentligen ointressant. Personen i sig är oviktig. Jag förstår att det kan verka lockande att leta efter sanningen i vad nån sagt för länge sedan om man är van att basera sin "kunskap" på gamla texter. Du vet sån där kunskap som säger att man ska stena icke-oskulder och döda homsexuella.

Quote:

Sedan så har inte Evolutionens framsteg rört själva tanken ID särskilt mycket under tiden. EVO handlar mer om hur framväxten gick till.

Så du håller nu alltså med om makroevolutionen? Det är bara den initiala fasen där liv blev till från icke-liv du motsäger dig?
Quote:

Angående att det finns en rädsla om att förlora makten över samhället genom att hitta på desperata teorier istället för att ändra Gudsbild stämmer inte.

Okej... I Sverige kanske det är ett mindre problem men i USA tycker jag att det är en realitet. Du var ju själv inne på hur orolig du är över moraliskt förfall om vi inte baserar samhället på religösa (läs kristna) värderingar och hur detta hänger ihop med skapelseberättelsen. Och om bibeln inte stämmer fullt ut, förlorar då hela texten sitt fundament?

Quote:

Att ändra sin Gudsbild tycker jag skulle vara ett mera desperat försök för att hänga med.

Hänga med vetenskap menar du? Hur fan ska du ha det, ska du vara vetenskaplig eller inte? Jag har inga problem med att du eller andra tror på en eller flera gudar, att gud är ett treklöver eller en isbjörn (eller, som jag själv, att gud är ett flygande spagettimonster). Håll bara denna tro på armlängds avstånd ifrån vetenskap. Ge fan i att röra till begreppen med dunkla motiv. Håll er utanför klassrummet.

Quote:

Att det finns problem med EVO och brister är något som alla pålästa rationellt tänkande vetenskapsmän håller med om.

Men genom tiderna så har EVO vetenskapsmän hela tiden slätat över de med att de hela tiden kommer närmare svaret och att de bättre teorierna avlöser de sämre konstant i takt med nya upptäckter.

Visst så har man kommit en bit på vägen, men man upptäcker ju ständigt nya brister. Och de som pekar på de bristerna tystar man ner som fundamentalistiska religösa stollar. [xx(]

Nej, ingen kallar den som kritiserar evolutionsteorier för religösa stollar om det görs utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Nyligen kritiserade tex Joan Roughgarden (http://en.wikipedia.org/wiki/Joan_Roughgarden) de teorier angående sexuell selection som Darwin hade. Hon gjorde det utifrån vetenskapliga premisser.

Quote:

Om man har en Gudstro som är djupt rotad, är insatt i vetenskapen och EVO kommer med en teori som direkt strider med ens Gudsbild så är det ju klart att man utforskar detta i detalj och granskar brister och går ut med de ifall det visar sig att teorin inte var så säker som påstått?

Nyss sa du ju att det skulle vara ett desperat försök att hänga med om man ändrade sin gudsbild...

Quote:

Det är dessutom något som EVO vetenskapsmän i en aspekt borde respektera och se som en possessiv bit eftersom det i många avseenden drivit EVOs teorier längre så de (enligt dem själva då..) kommer ännu närmare sanningen.

Att hitta på ett övernaturligt väsen driver knappast evoultionsforskning framåt. Visa gärna ett exempel på hur det har skett.

http://www.myspace.com/kokongband
http://www.facebook.com/pages/Kokong/112699715453111

25 Dec 2010, 11:42
Profile ICQ WWW

Jyda, har du några belägg för att radiometrisk bestämning är så säker?

Var är dina belägg för att den inte är säker? [;)] Jag tippar på att det är gamla resultat som helt enkelt gjorts på fel sätt.

Man kan såklart försöka förlita sig på t.ex kol14-metoden som tyvärr inte når mer än 50-60 tusen år tillbaka i tiden. Oops, det är ju mer än den bibliska tidsbestämmelsen.

Quote:
Vad i kreationisternas belägg är motbjudande, mer precist?

Har inte sagt att beläggen är motbjudande. Däremot är de underhållande.

Månens kratrar förklaras av att det är satan som gjort dem.
Kontinentaldrift på flera km/h.
Stigande komplexitet i fossiler förklaras med att de smartaste hann längst upp på hög höjd när de flydde från flodvågen. Varför det också är så för vattenlevande djur förklaras inte.
Korallrev växte med flera meter per dag.
Det har bara funnits en istid (trots att man kan se bevis för flera stycken i borrkärnor som sträcker sig 30000 år tillbaka).
Osv osv.

Dvs fullständiga gissningar och fabler som det inte finns några som helst bevis för.

Det som <i>är"] motbjudande är att man försöker nästla sig in i skolorna för att påverka våra barn att tro på ID som vetenskap.

Ska man lita på de som reviderar det de tror efter hur de upptäcker hur verkligheten är eller de som reviderar verkligheten efter sin tro? Jag vet vilka jag litar på.

25 Dec 2010, 12:50
Profile

Jyda wrote:

Det som <i>är"] motbjudande är att man försöker nästla sig in i skolorna för att påverka våra barn att tro på ID som vetenskap.

Precis! Jag känner mig helt genuint äcklad av det faktiskt. Vi har varit relativt förskonade från det i Sverige och jag tycker det skulle vara ett stort steg åt fel håll om det skulle ändras.

http://www.myspace.com/kokongband
http://www.facebook.com/pages/Kokong/112699715453111

25 Dec 2010, 14:35
Profile ICQ WWW

Det är absolut motbjudande, och hela syftet med att uppfinna begreppet "Intelligent Design" är ju just detta - att nästla in en gammaltestamentlig skapelseberättelse som vetenskap.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

25 Dec 2010, 14:39
Profile

Oakman wrote:

Det är inte upp till vetenskapsmän att bevisa att Gud inte finns, det är upp till religionens företrädare att bevisa att Gud finns (om de vill ha någon som helst trovärdighet).

Känns som en upprepning kan vara på sin plats...

Image

+1
Om beviset om Guds existens skulle vetenskapligt fastställas skulle all tro övergå till vetskap. Vad skulle vi tro på då? [;)] (ursäkta min lätt filosofiska läggning så här på juldagen... [:I])

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

25 Dec 2010, 16:28
Profile ICQ WWW

bjoel wrote:

Jyda wrote:

Det är absolut motbjudande, och hela syftet med att uppfinna begreppet "Intelligent Design" är ju just detta - att nästla in en gammaltestamentlig skapelseberättelse som vetenskap.

-------------

Japp, och den som tror nåt annat kanske kan finna det upplysande att tex läsa här: http://rationalwiki.org/wiki/Cdesign_proponentsists

[quote]“ Evolutionists think the former is correct, cdesign proponentsists accept the latter view. â€Â

25 Dec 2010, 16:38
Profile ICQ WWW

Sakenjag wrote:

ralvejd wrote:

En dag i Gudby:
Gud skickar SMS till barnflickor och ber dem mörda[xx(]
Präster driver ur djävulen ur grannkärring medan 2:a prästfrun (1:a råkade halka och dö i badkaret) får sova i vardags rummet. [:D]
Halleluja

Sorry, kunde inte hålla mig [:o)]

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

Dra inte in sådan smuts i det här... Ytterst omoget och opassande.
Ingen annan pingstkyrka eller annan kyrka har visat sympati för det.
Människor kan göra onda ting i Guds namn, det är nog de flesta på de klara med här.

Jag tycker man kan sammanfatta den här tråden med att det finns olika uppfattningar.

Bevisbördan över att jag och de andra som visat sig här i tråden som tror att ID är ett bra alternativ till EVO skulle vara helt lost ligger på er.
Det var inte jag som drog upp det här. Jag försvarar bara mina och troendes åsikter.

Om Gud finns är det ju fortfarande så att han förmodligen satt igång allt det här oavsett vad vi människor lyckas sätta ihop för argument emot.

Att Gud inte finns går ju inte bevisa, eller komma med några bra argument för som det inte finns bättre svar på, IMHO.
Att Gud finns överlåter jag till Gud att bevisa för var och en..

Sedan finns det en överväldigande majoritet som hävdar att EVO är bra som den är och då får man gärna tycka det.

Och det kan låta som desperat pladder att Gud finns osv. om man inte tror på han. Tror man inte på Gud så är det ju inte konstigt och man tycker vi har fel?

Om man är intresserad av att läsa mera om en rätt så vettig kristens syn på vetenskap och evolution kan man kolla in på denna <font color="blue">svenska</font id="blue"> sidan.
http://gluefox.com/
Ganska intressant, om man gillar sådant.

Här är avsnittet om Intelligent Design
http://www.gluefox.com/idhead.shtm

O ve! Jag har skapat ett monster[xx(].

Råkade titta in i den här tråden som jag en gång startade och vad får jag se!? Nåja det var som jag trodde. Sakenjag har tydligen drabbats av Herr Renards desinformations site. Jag kan bara hänvisa till de länkar jag gav dig tidigare sakenjag och hoppas att du väljer verkligheten. Lycka till! Och förresten; religion/Gud som grund för etik och moral!? Säger "Gud" att det är fel att ha andra gudar jämte honom för att det vore fel att ha det eller är det fel för att Gud säger det? Om du kan börja med att svara på den frågan sakenjag så kanske vi kan fortsätta nysta sedan, ok?

06 Jan 2011, 02:42
Profile ICQ YIM WWW

@Sakenjag

Det måste vara enkelt för dig att leva i en värld där alla universums mysterier förklaras i en enda bok(Bibel).

P.S:
Läs böckerna (högt)!!
Heligt blod, helig Gral (Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln;2005)
och/eller
Jesusskrifterna (Michael Baigent;2007)
och/eller
Dödahavsrullarnas hemlighet(Michael Baigent;1993)

R.I.P Dimebag Abbott Darrell & Layne Staley.
Your music opened my soul and my eyeS.
Eternal life through my music FOREVER.Thank u guyS

14 Jan 2011, 11:45
Profile ICQ WWW

nån som kan sätta ihop en executive summary för oss som inte hängt med i alla turer i denna tråd?

[8D]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Jan 2011, 18:13
Profile WWW

nån som kan sätta ihop en executive summary för oss som inte hängt med i alla turer i denna tråd?

Det är enkelt: Läs inte Afonbladet. [;)]

-------------

14 Jan 2011, 18:56
Profile

Joshunznera wrote:

Det är enkelt: Läs inte Afonbladet. [;)]

-------------

om alternativet till AB är att läsa denna tråd så veti faen[B)]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Jan 2011, 19:55
Profile WWW

Här kommer summeringen som efterlysts "man tar sig för pannan" [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

14 Jan 2011, 22:15
Profile WWW

Kanske finns ingen gud. Jag tror inte på någon sådan diktator.

Men en gång fanns Albin Hagström,i verkligheten, i Dalarna.

Tillbed honom. Han företag skapade mina roligaste gitarrer. Inte nödvändigtvis de bästa, men mina roligaste:
Image

Image

16 Jan 2011, 05:27
Profile
Reply to topic   [ 163 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6