View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 04:27

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Den bästa whiskyn 
Author Message

Image

Eller till vardags:
Image

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.myspace.com/jarnetsweden
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer
</font id="size1">

21 Dec 2010, 13:23
Profile WWW

Skitlista... det ska va:

Image

Eller till vardags:
Image

<font size="1">

</font id="size1">

Prova den 25-åriga mcallan - den e <u>bra</u>![;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>Knut</b>:
NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

<b>Aleksander Niemand</b>:
<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka?
Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"]

<b>nilo</b>:
"Knut, I don't deserve this shit! I paid for a first class ticket! You've unleashed the fucking christmas!"

21 Dec 2010, 13:56
Profile WWW

Blev faktiskt bjuden på det på Silja båten i fredags av bartendern i Whiskeybaren, han hitta inte "koden" så han körde det som spill?![:D]

<font size="1">

</font id="size1">

21 Dec 2010, 14:00
Profile WWW

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>Knut</b>:
NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

<b>Aleksander Niemand</b>:
<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka?
Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"]

<b>nilo</b>:
"Knut, I don't deserve this shit! I paid for a first class ticket! You've unleashed the fucking christmas!"

21 Dec 2010, 15:15
Profile WWW

Jag skulle inte starta en lista om detta men har smakat på många sorter.
Och har eller har haft en hel del buteljer.

Generellt gillar jag många Speyside Whiskys. De är ofta lite lenare, behöver knappt vatten samt kan vara lite oljiga.

Linkwood är en favorit här.

Image

21 Dec 2010, 21:55
Profile WWW

Joshunznera wrote:

kjelle wrote:

Just det, man saknar ju Highland Park 18yr, och Oban (helst blå). Men, dom hamnar kanske inte i någon av kategorierna, lite lätt rökiga MEN malty. Hur som helst är en lista med 9 sorter utan någon av dessa två inte komplett.[8D]

Finns ju dom som säger att en riktig man har minst 25 single malts hemma. <font color="blue"><b>Jag har fler.</b></font id="blue">[:I]

Image

me too[8D] vilket beror mest på att jag köper oftare än jag dricker[:)]

En Double Matured Tallisker, en dito Cragganmoore, en Glenmorangie Portwood finish, Lagavullin 16 och en Ardbeg 30yrs Dark Sherry tillhör mina andra favoriter för övrigt

Jag kan tänka mig en Jack Daniels också, men det är ju an annan dryck iofs[:D][8D]

-----------------

Image

Grabbigt; 'Vem har flest...'[:D][;)]

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards

jag![8D]

-----------------

Image

21 Dec 2010, 21:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:

kjelle wrote:

Just det, man saknar ju Highland Park 18yr, och Oban (helst blå). Men, dom hamnar kanske inte i någon av kategorierna, lite lätt rökiga MEN malty. Hur som helst är en lista med 9 sorter utan någon av dessa två inte komplett.[8D]

Finns ju dom som säger att en riktig man har minst 25 single malts hemma. <font color="blue"><b>Jag har fler.</b></font id="blue">[:I]

Image

me too[8D] vilket beror mest på att jag köper oftare än jag dricker[:)]

En Double Matured Tallisker, en dito Cragganmoore, en Glenmorangie Portwood finish, Lagavullin 16 och en Ardbeg 30yrs Dark Sherry tillhör mina andra favoriter för övrigt

Jag kan tänka mig en Jack Daniels också, men det är ju an annan dryck iofs[:D][8D]

-----------------

Image

Grabbigt; 'Vem har flest...'[:D][;)]

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards

Ptjaa, billigare än att samla på gitarrer i alla fall.[;)]

För mig är det som för Josh, har köpt via resor fler än jag avverkat. Håller dock på att minska antalet, eftersom jag för tillfället inte reser så mycket.
World of whisky-butikerna har en hel del. Arlanda brukade ha bra sortiment, men har tunnat ut på senaste åren.

Burner, bättre Maccallan är nog bra, men prissättningen är ju inte riktigt klok! Destillers Edition av många sorter är ett lika bra val som t.ex. 18yr Maccallan, men till halva priset.

Image

21 Dec 2010, 22:01
Profile WWW

Hittade den här på färjan senast, bra grejer

Potrzebie!

21 Dec 2010, 22:28
Profile

Har mest haft rökiga varianter, favoriterna har varit Bowmore 15 årig och Lagavulin Distillers Edition. Är sugen på att köpa en sherryfatslagrad men har lite dålig koll. Vad har ni för tips på ett prisvärt alternativ?

21 Dec 2010, 22:30
Profile

Har mest haft rökiga varianter, favoriterna har varit Bowmore 15 årig och Lagavulin Distillers Edition. Är sugen på att köpa en sherryfatslagrad men har lite dålig koll. Vad har ni för tips på ett prisvärt alternativ?

Aberlour!

-----------------

Image

21 Dec 2010, 23:18
Profile WWW

johan1985 wrote:

Aberlour!

-----------------

Image

Tackar! Hur skulle du jämföra Aberlour med Glenfarclas? Såg att du hade den 15 åriga som nämndes tidigare.

21 Dec 2010, 23:27
Profile

Joshunznera wrote:

johan1985 wrote:

Aberlour!

-----------------

Image

Tackar! Hur skulle du jämföra Aberlour med Glenfarclas? Såg att du hade den 15 åriga som nämndes tidigare.

Aberlouren är mer lättillgänglig, somliga skulle nog kalla den insmickrande. Ingen topp-whisky men du sökte ju ett prisvärt alternativ...

Har en (tyvärr snart urdrucken) flaska Aberlour Single cask 18-åring som varit dubbellagrad på sherryfat. Min godaste whisky ever. Den kan dock inte köpas i butik längre[;)]

-----------------

Image

21 Dec 2010, 23:36
Profile WWW

Jag var där på hösten en gång. Tomt på parkeringen men en äldre herre dök upp och frågade vad vi sökte. Jag sa att jag ville se destilleriet, han svarade att det var stängt för säsongen och frågade var vi kom ifrån. Har ni kommit så långt så tar jag en privatvisning för er, sa han och visade oss runt i två timmar (inklusive lite provsmakning). Gubben var chefsguide på stället och kunde minsann berätta att de bara använde vatten från den intilliggande ån som så småningom rinner ner i Spey. Ån i fråga var inte större än en bäck och där rann bara dugligt vatten på våren så på hösten kunde det inte tillverkas whisky på Glenfarclas. Den bästa whiskyn i Skottland enligt samme guide

Några år senare träffade jag på samma guide på The Glenlivet Destillerylite längre neråt Spey. Han guidade på och berättade varför just Glenlivet var bäst.. Jag frågade honom lite avsides hur det kunde komma sig att nu Glenlivet var det enda rätta när Glenfarclas var så bra några år tidigare, varpå han svarade "Glenlivet betalar bättre"

[8D]

-----------------

Image

21 Dec 2010, 23:44
Profile WWW

Jack Daniel´s Räknas de [:D]?
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

21 Dec 2010, 23:55
Profile ICQ YIM WWW

Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

absolu!

men kanske inte i denna tråd iofs[;)]

-----------------

Image

22 Dec 2010, 07:20
Profile WWW

Jag köpte en Balvenie DoubleWood och den tycker jag är riktigt god. Den slutlagras på sherryfat.

kjell.akerblom (snabel-a) abc.se

22 Dec 2010, 09:53
Profile

Aberlour är lurig, utan en skvätt vatten tycker många att den smakar rätt blekt. I med en skvätt vatten, och genast en rätt trevlig whisky.
Maccallan är ju kanske den mest kända sherry casked whiskyn. En standard 12yr, Fine Oak eller Elegancia är inte dumma alls. Deras 18yr är mycket bra, men på tok för dyr, strax under 4-siffrigt.

Om du gillar rökiga är ju Bowmore Darkest en variant, rätt rökig och slutlagrad i sherryfat. Får nästan lite av chokladsmak (en aning) i min gom.

Varför inte prova en Portwood, i mitt tycke något godare smakvariant. Både Glenmorangie och Balvenie har en sådan variant. Smooth!

Image

23 Dec 2010, 01:44
Profile WWW

En whiskytråd utan att någon nämner Uigeadail är ingen riktig whiskytråd. [^]

Så.

23 Dec 2010, 02:22
Profile ICQ WWW

Nu har jag inhandlat en flaska Ardbeg 10 Years [:p]

Aldrig testat men i morgon kväll så ska den korkas upp.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

23 Dec 2010, 12:53
Profile WWW

<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

Stackare.. Ardbeg, Oban och liknande går endast dricka som sista utväg om man är nerkyld, nära döden och liggandes på nån Moor i Skottland[:D]

<font size="1">

</font id="size1">

23 Dec 2010, 12:58
Profile WWW

Skavis wrote:

Stackare.. Ardbeg, Oban och liknande går endast dricka som sista utväg om man är nerkyld, nära döden och liggandes på nån Moor i Skottland[:D]

Ähhh. Tycker du inte om rökig whisky ? [:0]

23 Dec 2010, 13:01
Profile WWW

Skavis wrote:

<font size="1">

</font id="size1">

du har såklart helt fel[;)]

Men det beror iofs mycket på hur mycket man tänker dricka. Ska jag ha en 8a Whisky så blir det nog en Jack Daniels, gärna on the rocks[}:)] Eller kanske en Jim Beam[:0]

Precis som när jag ska dricka mycket bärs, då blir det några "stora stark"

Men ska det finsmakas whisky, då är det en helt annan sak och ska det findrickas öl så får det nog lov att vara en god ale. 3-4cl whisky resp 1 flaska öl[:)]

-----------------

Image

23 Dec 2010, 13:13
Profile WWW

<font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1">

23 Dec 2010, 14:04
Profile

Laphroaig!

<font size="1"><i>Probably the worst guitarist in the world."]</font id="size1">

word!

-----------------

Image

23 Dec 2010, 14:25
Profile WWW

Men det beror iofs mycket på hur mycket man tänker dricka. Ska jag ha en 8a Whisky så blir det nog en Jack Daniels, gärna on the rocks[}:)] Eller kanske en Jim Beam[:0]

Nu ska vi inte blanda samman whisky, whiskey och bourbon! Det skulle ju vara som att blanda samman country och western!

Finns det inga cognacsdrickare här?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

23 Dec 2010, 17:57
Profile

Joshunznera wrote:

Nu ska vi inte blanda samman whisky, whiskey och bourbon! Det skulle ju vara som att blanda samman country och western!

<b>Finns det inga cognacsdrickare här</b>?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

jooorå!

men bara standarsorterna, inga excesser. Favoriten är Remy Martin VSOP eller dito Renault Noir. Finns ett gäng till i skåpet, samt lite Armagnac och inte minst Grappa!

-----------------

Image

23 Dec 2010, 18:18
Profile WWW

Dricker man JD får man ligga. Visserligen med Lemmy då, men det är inte det sämsta, rentav njutbart när man vant sig.

23 Dec 2010, 20:10
Profile

Skavis wrote:

Den är bra! Meeeen inte lika fin som Ardbeg Uigeadail som är helt grymt god! Så fånga upp en sån också innan de tar slut om du gillar Ten.

23 Dec 2010, 21:42
Profile ICQ WWW

bjoel wrote:

Quote:

Finns det inga cognacsdrickare här?

Absolut! Men det börjar bli så dyrt att hitta bra. Det enda drickbara på Bolaget under 1500:- är Delamain Pale & Dry och Vesper.

23 Dec 2010, 21:45
Profile ICQ WWW

En whiskytråd utan att någon nämner Uigeadail är ingen riktig whiskytråd. [^]

Så.

Så ska det låta! Ardbeg Uigeadail är tamigjävlar den bästa standardwhiskyn, tätt följd av Laphroaig Quarter Cask. Lååååångt bättre än de vanliga basic-varianterna.

29 Dec 2010, 00:32
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next