View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 09:37

Reply to topic  [ 163 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Intelligent design 
Author Message

FenderBender wrote:

Sakenjag wrote:
<font color="red">Enligt mig så har Jorden för det mesta blivit ett mycket bättre ställe att leva på tack vare religioner.</font id="red"> Jag är den förste att erkänna att det har gjorts mycket dumma saker i Guds namn, men det betyder ju inte att det är Guds fel eller den religionens fel, jag tror att de människorna generellt sätt inte hade varit mycket mysigare utan någon Gudstro med.

Hur ställer du detta uttalande i relation till att allt krig och elände som utspelats historiskt haft religiös innebörd?

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

vad hittar du det religiösa i första och andra världskriget....krig har nog mer med att göra att människan vill ha mer än hon har just nu dvs begäret. säg den på detta forum som är nöjd med dom musikinstrument man har just nu och inte suktar efter med....snacka om religion...

Tja, var vill du jag ska börja? Försöket till judendomens utrotning, förföljelse av religiösa trossamfund som Jehovas Vittnen, Hitlers snygga Bibelbål. För mig är det religiös underton så att det räcker, men du kanske kräver mer? [;)]

17 Dec 2010, 13:32
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

rag wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Sakenjag"]
<font color="red">Enligt mig så har Jorden för det mesta blivit ett mycket bättre ställe att leva på tack vare religioner.</font id="red"> Jag är den förste att erkänna att det har gjorts mycket dumma saker i Guds namn, men det betyder ju inte att det är Guds fel eller den religionens fel, jag tror att de människorna generellt sätt inte hade varit mycket mysigare utan någon Gudstro med.

Hur ställer du detta uttalande i relation till att allt krig och elände som utspelats historiskt haft religiös innebörd?

vad hittar du det religiösa i första och andra världskriget....krig har nog mer med att göra att människan vill ha mer än hon har just nu dvs begäret. säg den på detta forum som är nöjd med dom musikinstrument man har just nu och inte suktar efter med....snacka om religion...

Tja, var vill du jag ska börja? Försöket till judendomens utrotning, förföljelse av religiösa trossamfund som Jehovas Vittnen, Hitlers snygga Bibelbål. För mig är det religiös underton så att det räcker, men du kanske kräver mer? [;)]

[/quote]

visar det inte mer på en negativ inställning till religion.....och se hur det slutade....

17 Dec 2010, 13:34
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

rag wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Sakenjag"]

[/quote]

Var det verkligen biblar som herr Adolf brände?

Nazismen har ju i grunden Kristna värderingar- anser dom själva.

17 Dec 2010, 14:03
Profile ICQ WWW

@tomli

Quote:
Så om jag tolkar dig rätt ska vi tro på gud för att vi annars blir utan moral? Törs jag gissa att moral här är kristen moral?

Du tolkar fel.. om vi inte haft några religioner (i vårt fall kristendomen) som präntat in rätt och fel utan gått emot en riktigt konsekvent ateism, så hade vi nog inte tagit så allvarligt på etik och moral, rätt och fel. Det är ju enligt en konsekvent tänkande ateist inget riktigt, bara något vi hittat på, dessutom meningslöst. Universum skiter i ifall jag dödar friskt runt om kring mig eller beter mig som ett svin, eller är snäll och håller inne på mina elaka sidor precis lika mycket som universum skiter i ifall en sten ligger på höger eller vänster sida om trädet utanför fönstret.

Jag blandade inte in vilken religion alls nu..

Quote:
Ja, det kan man diskutera. Jag har själv missat allt övernaturligt oc det har nog de flesta, även de som påstar sig ha bevis för det övernaturligas existen. Har du några bevis kan du alltid inkasera här: http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

Testa googla "documented healing", det finns märkligt många videor och sidor där de vittnar om helanden, hur ska man kunna bevisa att de blev helade av Gud, jag vet inte..

Jag tror dock att om man inte vill tro att man kan bli helad, så räcker det inte att se någon bli helad.

Jag har bett för människor som har blivit synligt helade, ungdomar som haft olika längd på benen och där man tydligt sett att benet växt ut. Jag har själv varit med om när andra bett för mig och benen (som är en väldigt synlig konkret sak som inte påverkas så mycket av placebo) växt ut och minns än idag exakt hur det kändes.

Jag har varit med om mycket märkliga ting i mitt inte så direkt jättelånga liv..

Quote:
En annan tolkning kan ju vara att det är massa lösrykta texter från dödahavs-området...

Kan du ge några <font color="red">konkreta belägg</font id="red"> för det?

Quote:
Jag är tvärsäker att världen skapades av en isbjörn. Visa att din gud är mer rationell än min.

Vill du ha en diskussion angående just kristendomens trovärdighet jämfört med andra religioner eller trosuppfattningar?

@tomli&Ralvjeld

Quote:
Vad fanns innan gud?

Quote:
jo de blir runtime error oavsett religion eller ej

Om Gud är evig behöver vi inte fundera på det så mycket... eller hur?

Quote:
<font color="red">Dumma frågor utan svar</font id="red">
om inget finns, kan det då finnas tomrum
vad finns utanför universum, om det inte finns något där, hur kan universum expandera in i detta som inte finns

Finns väl inga dumma frågor, bara dåliga svar?
Varför skulle de vara dumma? För att det inte finns svar? Eller är svaren dumma och frågorna jobbiga?

Oakman wrote:

Sakenjag:

Jag bara reagerade på din i mitt tycke extrema hållning. Men visst kan ni diskutera detta ämne här, så länge det hålls på en juste nivå.

Jag vet inte var jag ska börja kommentera i din wall of text så jag fattar mig kort. Den sista meningen visar att du inte är vidare påläst. Visst kan man tro på en gud eller något annat väsen om man nu blir glad av det, men detta har inget med kunskap att göra.

Tur att vi är så bra på "gilla olika" då [:)]
Definiera din syn på kunskap...
Och så ser jag även fram emot vad och varför i mitt inlägg som inte har med kunskap att göra.

17 Dec 2010, 18:27
Profile ICQ YIM WWW

Jag kommer nog sluta kommentera i denna tråd nu, så länge det inte kommer upp något bra och sakligt om vad ni inte håller med om.
Eller någon bra frågeställning osv.
Samt att jag hinner läsa och skriva om det..

Jag tycker självklart att alla får tycka och tänka vad de vill, att alla ska få uttrycka sin åsikt och religion verbalt och i de former som finns i de forum som finns. Att man inte ska diskriminera eller tysta röster man inte håller med om osv.
Och att man ska få kritisera varandras åsikter på ett moget och respektabelt sätt.
Även politiskt.. [;)]
En av de viktigaste delarna för att kunna ha demokrati.

Vilket innebär att man kommer att få höra röster man inte älskar i offentliga rum, att vissa kommer känna sig kränka för att andra tycker att deras livstil inte är rätt osv.

Så det är klart [:)]

Fast om majoriteten inte vill ha en demokrati, är det demokratiskt att behålla den då... förlåt, bara en tanke som jag kom på, värt att fundera på [:)]

17 Dec 2010, 19:01
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
En annan tolkning kan ju vara att det är massa lösrykta texter från dödahavs-området...

Jag tror att man som troende ska vara försiktig med att kräva konkreta belägg av andra. [;)]

17 Dec 2010, 19:13
Profile

Jyda wrote:

Sakenjag wrote:

Quote:

Jag tror att man som troende ska vara försiktig med att kräva konkreta belägg av andra. [;)]

så länge det krävs av den troende så e det väl ok??? annars kan jag hålla med dig.....

17 Dec 2010, 20:08
Profile ICQ WWW

Sakenjag wrote:

@tomli

Quote:
Så om jag tolkar dig rätt ska vi tro på gud för att vi annars blir utan moral? Törs jag gissa att moral här är kristen moral?

Du tolkar fel.. om vi inte haft några religioner (i vårt fall kristendomen) som präntat in rätt och fel utan gått emot en riktigt konsekvent ateism, så hade vi nog inte tagit så allvarligt på etik och moral, rätt och fel. Det är ju enligt en konsekvent tänkande ateist inget riktigt, bara något vi hittat på, dessutom meningslöst. Universum skiter i ifall jag dödar friskt runt om kring mig eller beter mig som ett svin, eller är snäll och håller inne på mina elaka sidor precis lika mycket som universum skiter i ifall en sten ligger på höger eller vänster sida om trädet utanför fönstret.

Man får ju tycka att din pragmatiska inställning är något hedervärd. Religionen bygger inte på nån övertygelse utan är endast ett sätt att få samhället att fungera. Jag tror dock att du underskattar oss människor. Universum skiter såklart i vad du gör, men inte jag.
Det där med konsekvent tänkande ateister hängde jag inte med på… men jag känner många ateister som beter sig ypperligt moralisk. Och troende är uppenbarligen ingen garanti för god moral. Hörde jag â€Â

17 Dec 2010, 20:56
Profile ICQ WWW

tänk att det e så att så fort någon säger sig varit med om något övernaturligt så utgår en del ifrån att den människan ljuger, medvetet eller omedvetet. snacka om att gardera sig inskräknt och enfaldigt för att slippa kunna tänka utanför sin egen box. Jag skulle ju aldrig vilja dela med mig av det jag har varit med om till en sådan människa som utgår från att jag ljuger så fort jag har sett/varit med om något som inte finns i "hans" verklighetsuppfattning. påminner ju mer om det religiösa inskränkta tänkande som vissa gudsförnekare ständigt anklagar kyrkan för att ha. Detta är ju hur intressant som helst.....

17 Dec 2010, 21:40
Profile ICQ WWW

Jyda wrote:

Sakenjag wrote:

[quote]En annan tolkning kan ju vara att det är massa lösrykta texter från dödahavs-området...

så länge det krävs av den troende så e det väl ok??? annars kan jag hålla med dig.....
[/quote]
Eftersom troende personer inte verkar tycka att krävs några konkreta belägg för deras egna påståenden så är det rätt magstarkt att kräva det av andra. Jag är helt för att man lägger fram konkreta belägg och tycker att det ska gälla troende såväl som icke troende.

18 Dec 2010, 17:23
Profile

tänk att det e så att så fort någon säger sig varit med om något övernaturligt så utgår en del ifrån att den människan ljuger, medvetet eller omedvetet. snacka om att gardera sig inskräknt och enfaldigt för att slippa kunna tänka utanför sin egen box. Jag skulle ju aldrig vilja dela med mig av det jag har varit med om till en sådan människa som utgår från att jag ljuger så fort jag har sett/varit med om något som inte finns i "hans" verklighetsuppfattning. påminner ju mer om det religiösa inskränkta tänkande som vissa gudsförnekare ständigt anklagar kyrkan för att ha. Detta är ju hur intressant som helst.....

Om personen i fråga inte kan ge mer bevis än sitt ord så är det rätt svårt att tro på utsagorna. Det är lika svårt att tro på historier om tomtar, troll, och utomjordingar.

Vad tror du t.ex om alla andra religioner? Är du lika oinskränkt och tänker utanför din egen box när det gäller dem?

18 Dec 2010, 17:30
Profile

Jyda wrote:

Quote:
<i>Originally posted by rag"]

Om personen i fråga inte kan ge mer bevis än sitt ord så är det rätt svårt att tro på utsagorna. Det är lika svårt att tro på historier om tomtar, troll, och utomjordingar.

Om någon som verkar frisk och normal påstår sig ha sett något eller varit med om något som inte kan förklaras så skulle inte jag avfärda det utan faktiskt tro att han varit med om något. varför skulle folk ljuga så fort dom säger nåt som inte jag fattar..

Vad tror du t.ex om alla andra religioner? Är du lika oinskränkt och tänker utanför din egen box när det gäller dem.

När det gäller andra religioner så både accepterar och respekterar jag de människor som tror enligt dessa men jag tror inte att dom(religionerna alltså, inte dom som praktiserar dom) innehåller lika mycket värde för mig som kristendomen och det den tillför mig då jag personligen tror att kristendomen är den fulla uppenbarelsen om den ende Guden. Det betyder inte att jag tror att allt i andra religioner är fel. Vad jag vänder mig mot i vissa av utalanden i denna tråd är att det verkar som om vissa inte vill att man skall få utöva och sprida sin religionen i det offentliga rummet. alla skall ha rätt att få uttrycka sin åsikt om något eller?

19 Dec 2010, 00:35
Profile ICQ WWW

En måhända dum reflektion ur det blå : Kristendom heter det ju för att Jesus ska ha blivit korsfäst, vilket utspelar sig i NT som förespråkar en kärleksfullare inställning till medmänniskorna än GT, som bitvis talar om en egoistisk, hård, grym & hämndlysten gud.

Min fundering är sålunda - kan man kalla sig kristen och tro på GT?

För att spinna vidare på det undrar jag om de s.k. fundamentalisterna inom islam & judendomen missat den modernisering av religionen som skedde mellan år 0 & 8-900?
Som en fotnot kring bibelns trovärdighet kan konstateras att de allra äldsta skrifterna om Jesus nedtecknades c.a. 70 år efter korsfästningen & de flesta 300 år efteråt eller senare - osökt tänker jag på experimentet i skolan när man fick viska till Sara som viskade till Pelle som viskade till... o.s.v., för att i slutänden konstatera att budskapet förändrats en hel del efter att ha passerat 25 personer.

Det ska inte ses som en idiotförklaring av alla som har en tro(oavsett religion), snarare en uppmaning att tänka lite kritiskt och göra en <i>egen "]tolkning.
Att vara god mot sina medmänniskor är dock en god tanke, även om vare sig kristendomen eller islam var först om budskapet - de är bara de som senast framgångsrikt slagit mynt av det.

Kristendomens inmarsch & påverkan på Europas befolkning kring år 800-1100 är IMO utan tvekan årtusendets reklamkupp.

P.s. Man får vara en god människa utan att kalla sig kristen.
D.s.

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

19 Dec 2010, 13:34
Profile ICQ YIM WWW

Om någon som verkar frisk och normal påstår sig ha sett något eller varit med om något som inte kan förklaras så skulle inte jag avfärda det utan faktiskt tro att han varit med om något. varför skulle folk ljuga så fort dom säger nåt som inte jag fattar..

Även fullt friska och normala personer kan lida av villfarelser. Det behöver inte betyda att personen ljuger. Om någon på den grunden tror på saker som inte går att föklara så skulle jag kalla den lättpåverkad (eller lätt påverkad [:o)]).

Alla väljer vad de tror på, men det är enligt mig rätt konstigt om man väljer att tro på sånt som inte går att förklara, men att inte tro på sånt som går att förklara.

Quote:
När det gäller andra religioner så både accepterar och respekterar jag de människor som tror enligt dessa men jag tror inte att dom(religionerna alltså, inte dom som praktiserar dom) innehåller lika mycket värde för mig som kristendomen och det den tillför mig då jag personligen tror att kristendomen är den fulla uppenbarelsen om den ende Guden. Det betyder inte att jag tror att allt i andra religioner är fel. Vad jag vänder mig mot i vissa av utalanden i denna tråd är att det verkar som om vissa inte vill att man skall få utöva och sprida sin religionen i det offentliga rummet. alla skall ha rätt att få uttrycka sin åsikt om något eller?

Så din öppenhet är egentligen selektiv. Om något motstrider det du redan tror på så är du inte lika öppen. Det är väl vad alla som avfärdar religion också gör. Att man inte tror på det du (menande alla religiösa) tror på betyder inte att man är mindre öppen.

Alla ska såklart få uttrycka sina åsikter och sin livsåskådning. Det jag ser som problemet med intelligent design är att man felaktigt representerar det som vetenskap. Dessutom försöker man påskina att det är en lika allmänt accepterad förklaring som evolutionen och att den därför bör ges lika stort utrymme i undervisning.

19 Dec 2010, 14:11
Profile

Sakenjag wrote:

Jag menar på att vetenskapen inte på något sätt motbevisat att Gud existerar och påpekade att många vetenskapsmänn i just denna fråga själva tror eller börjat tro på Gud.

Vetenskapen har inte på något sätt motbevisat att det existerar enhörningar, kentaurer, minotaurer, sjöjungfrur, basilisker, drakar eller gripar.. betyder det att ovanstående varelser existerar? Eller att det finns en anledning att tro det?

Jag hänvisar genast till det flygande spaghettimonstret. [;)]

Sakenjag wrote:

Einstein med flera av de riktigt revolutionerade vetenskapsmännen var själva också troende.

Einstein var Deist.
Han kunde se möjligheten i att det kunde finnas en gud, men trodde inte att denna gud på något vis påverkade våra liv, eller att vi hade ett efterliv.
Så egentligen var han väl något mellan en agnostiker och en deist.

"The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends, which are nevertheless pretty childish,"

- Albert Einstein

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

19 Dec 2010, 14:42
Profile ICQ WWW

Det jag kan hålla med om i ovanstående stycke är att vi har lagar, regler, moral och etik i Sverige som till stor del bygger på kristna värderingar. Så är det ju, eftersom vårt samhälle formades långt innan vi blev så pass sekulariserade som vi faktiskt är idag, när kyrkan hade mycket större inflytande och när folk i allmänhet var troende.

Däremot, att du enfaldigt nog tror att en ateist skulle bry sig mindre om ovan nämnda lagar, regler, moral och etik just för att han inte tror på någon övre makt är dock helt befängt. Du antyder detta indirekt gång på gång och jag ber om ursäkt ifall jag missförstår dig - men om du ÄR av den åsikten så misstänker jag - i all välmening - att du har en skruv lös.

19 Dec 2010, 15:37
Profile

Jyda wrote:

rag wrote:

Även fullt friska och normala personer kan lida av villfarelser. Det behöver inte betyda att personen ljuger. Om någon på den grunden tror på saker som inte går att föklara så skulle jag kalla den lättpåverkad (eller lätt påverkad [:o)]).

Alla väljer vad de tror på, men det är enligt mig rätt konstigt om man väljer att tro på sånt som inte går att förklara, men att inte tro på sånt som går att förklara.

Quote:

Så din öppenhet är egentligen selektiv. Om något motstrider det du redan tror på så är du inte lika öppen. Det är väl vad alla som avfärdar religion också gör. Att man inte tror på det du (menande alla religiösa) tror på betyder inte att man är mindre öppen.

Alla ska såklart få uttrycka sina åsikter och sin livsåskådning. Det jag ser som problemet med intelligent design är att man felaktigt representerar det som vetenskap. Dessutom försöker man påskina att det är en lika allmänt accepterad förklaring som evolutionen och att den därför bör ges lika stort utrymme i undervisning.

evolutionsteorin är väl inte vetenskap i ordets rätta bemärkelse heller eller? skall det ena få finnas så måste väl det andra få finnas också. eller så förpassar vi alla teorier som inte med säkerhet kan bevisas till "teori"lektionerna och släpper det här med vårt ursprung till filosofin i stället.

19 Dec 2010, 15:48
Profile ICQ WWW

evolutionsteorin är väl inte vetenskap i ordets rätta bemärkelse heller eller?

Utveckla gärna det där, på vilket sätt är evolution inte riktig vetenskap?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

19 Dec 2010, 15:59
Profile

evolutionsteorin är väl inte vetenskap i ordets rätta bemärkelse heller eller? skall det ena få finnas så måste väl det andra få finnas också. eller så förpassar vi alla teorier som inte med säkerhet kan bevisas till "teori"lektionerna och släpper det här med vårt ursprung till filosofin i stället.

Det måste finnas gränser. Evolutionsteorin är en av de bäst underbyggda vetenskapliga teorierna vi har. Teori betyder inte i sammanhanget vilket godtyckligt hugskott som helst, utan 'förklaringsmodell'. Vi har belägg för evolutionsteorin från nu existerande liv och från fossiler där inga fynd någonsin motsagt teorin som sådan. Av okunniga brukar ofta ögat anföras som en såpass komplex struktur att den inte skulle kunnat utvecklas genom evolution, men vi har exempel av ögon av olika komplexitetsgrad - från ljuskänsliga pigmenterade hudfläckar till däggdjursögon - som sammantaget visar på utvecklingskedjan

Evolutionsteorin förklarar även förekomsten av tillbakabildade, rudimentära lämningar av organ eller strukturer, såsom svanskotan, vilken visar på ett tidigare utvecklingsskede. Det blir svårare att förklara sådant med Intelligent Design, IMHO. Naturen är dessutom väldigt sällan speciellt intelligent designad. Så jag tycker inte en eventuell skapare har speciellt mycket att yvas över.

19 Dec 2010, 16:18
Profile

Sakenjag wrote:

Jaq finner det fortfarande väldigt lustigt över att så många uttalat sig så säkert över att vetenskapen minsann vet så mycket mer än vad kristna vet, och att människor som tror på Gud inte har något förstånnd och att det bara är dårar som tror på ID.

Kristendomen är konstant, den ändras aldrig.. ni står och rullar på samma koncept hela tiden, och oavsett om man påvisar bristfälligheterna i er tro så vägrar ni att acceptera den.
Vetenskapen utvecklas hela tiden, utifrån alla bristfälligheter som påvisas.. vetenskapen bygger på att erkänna och rätta misstag, kristendomen(religion) bygger på att hävda att allt är som det står i bibeln är rätt och att alla som säger annat har fel.

Sakenjag wrote:

Har ni tänkt på att ni fortfarande inte lyckats komma med några belägg här i tråden för att vetenskapen visar att era tvärsäkra uttalanden stämmer eller åtminstone att det är mera rationellt att tro det?

Vetenskap bygger på fakta, vetenskapliga teorier är en summering av insamlad fakta.
T.ex. så har ju evolutionsteorin utvecklas avsevärt sedan Darwin, det beror på att när en vetenskapsman upptäcker en brist i sina teorier, då drar han slutsatsen att teorin är bristfällig/felaktigt, och samlar in ny information för att förbättra den/utveckla en ny.

Jämfört med en religiös människa som pekar i sin bok, och bestämt hävdar "så är det, och inget du säger kan göra att det är fel".

Sedan tycker jag att det är lustigt att du tar upp big bang(Tidigare i tråden.).. eftersom att big bang teorin i dag inte har har någonting med universum skapelse att göra, den förklarar "bara" varför universum ser ut som det gör.
Sök på big bounce istället, så får du säkerligen svar på många av dina frågor.

Och det är lite svårt för en lekman som du och jag att kritisera teorier som är så komplexa att vi inte kan få ett grepp om dem.
Om du hävdar att du kan det, då undrar jag vart och hur länge du har läst kvantmekanik? [;)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

19 Dec 2010, 18:03
Profile ICQ WWW

kan ngn ge en kortfattad summering om vad ni har kommit fram till i den här diskussionen? [;)]

-----------------

Image

19 Dec 2010, 22:33
Profile WWW

kan ngn ge en kortfattad summering om vad ni har kommit fram till i den här diskussionen? [;)]

-----------------

Image

[:D][:D][:D] Veckans skämt!

Image

19 Dec 2010, 23:04
Profile WWW

-----------------

Image

Självklart. Att jag har rätt. [^]

19 Dec 2010, 23:05
Profile

Blir fan lite mörkrädd när jag läser denna tråden.

19 Dec 2010, 23:37
Profile ICQ WWW

+1
Det verkar som om man håller på att försöka uppfinna hjulet på nytt. [^][;)]

19 Dec 2010, 23:49
Profile ICQ WWW

bjoel wrote:

rag wrote:

evolutionsteorin är väl inte vetenskap i ordets rätta bemärkelse heller eller?

Utveckla gärna det där, på vilket sätt är evolution inte riktig vetenskap?

beror på hur man ser på vetenskap. verkar ibland som om en del tar vetenskap för något man kan/skall lita på och då tycker inte jag att EVO skall hamna under det. är däremot vetenskap något som man inte kan bevisa att det e så utan bara ett arbete som kan peka i en viss riktning utan att för den skull ha kommit fram att det verkligen har gått till så så kan jag hålla med om att EVO landar där... länge sedan jag gick i skolan men på den tiden typ runt 80 så fick vi verkligen lära oss att utveklingkedjan ala EVO och typ amöba-apa-människa(förenklat ja jag vet) var hur det hade gått til, ungefär som mattematik 2+2=4 och där vill jag ju verkligen inte lägga EVON.....

-------------

20 Dec 2010, 00:01
Profile ICQ WWW

beror på hur man ser på vetenskap. verkar ibland som om en del tar vetenskap för något man kan/skall lita på och då tycker inte jag att EVO skall hamna under det. är däremot vetenskap något som man inte kan bevisa att det e så utan bara ett arbete som kan peka i en viss riktning utan att för den skull ha kommit fram att det verkligen har gått till så så kan jag hålla med om att EVO landar där... länge sedan jag gick i skolan men på den tiden typ runt 80 så fick vi verkligen lära oss att utveklingkedjan ala EVO och typ amöba-apa-människa(förenklat ja jag vet) var hur det hade gått til, ungefär som mattematik 2+2=4 och där vill jag ju verkligen inte lägga EVON.....

-------------

Du borde verkligen läsa på vad vetenskap innebär.

20 Dec 2010, 00:12
Profile

Jag håller med Jyda, det känns inte riktigt som att argumenten mot vetenskapliga metoder träffar målet (milt uttryckt). De senaste decennierna har t.ex. DNA-tekniken ökat kunskapen om livets utveckling markant, och detta har ytterligare befäst hur det hela går till.

Sen är ett tips att skriva kommentarerna utanför quote-taggarna så ser det inte ut som om dina ord är en del av mina texter... [;)]

-------------

20 Dec 2010, 00:52
Profile

Äh, inte då, man blir bara trött. Intelligent Design, sånt ointelligent dravel, dags att gå till sängs.

Image

20 Dec 2010, 01:14
Profile WWW

Jyda wrote:

rag wrote:

-------------

Du borde verkligen läsa på vad vetenskap innebär.

innan jag gör de----tycker du att utvecklingsläran är vetenskap och därmed tillförlitlig.....och hur ser du på vetenskap?

20 Dec 2010, 09:46
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 163 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next