| Author |
Message |
|
blueskalle
|
 Köpte en androidmobil till...
frugan i födelsedagspresent. Det verkar som den tömmer batteriet väldigt snabt. Kan det vara så att vissa program ligger o drar mer ström utan att man använder dem. Mobilen är en Samsung Galaxy5. Kalle http://www.buzzinblues.comhttp://www.myspace.com/buzzinblueshttp://www.myspace.com/kalleespanadaeriksson
|
| 13 Dec 2010, 22:18 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
japp så är det säkert. Instalera en "killer"-app som stänger program som inte används, stänger av WiFi och GPS när de inte behövs etc etc. Sparar massor med kräm Sök på "automatic killer" eller nåt sånt på Android market ----------------- 
|
| 13 Dec 2010, 22:38 |
|
 |
|
Groth
|
Hur lång batteritid har den då?
Eftersom dessa mobiler har stor och tuff skärm är det främst denna som drar ur batteriet - och i början gör ju "nyhetens behag" att man pillar lite extra på den = skärmen igång, drar ur batteriet fortare. [8D]
edit: och för att vara lite mer konstruktiv; wifi och gps ska vara avstängda när du inte använder dem, och sänk ljusstyrkan på skärmen. Att använda en appkiller för att stänga program och processer kan kanske ge något lite, men inte så mycket då programmen i bakgrunden inte ska dra nån processorkraft när de ligger i bakgrunden om de är korrekt kodade.
|
| 13 Dec 2010, 23:28 |
|
 |
|
Joshunznera
|
TheStoryteller wrote: Hur lång batteritid har den då?
Eftersom dessa mobiler har stor och tuff skärm är det främst denna som drar ur batteriet - och i början gör ju "nyhetens behag" att man pillar lite extra på den = skärmen igång, drar ur batteriet fortare. [8D]
edit: och för att vara lite mer konstruktiv; wifi och gps ska vara avstängda när du inte använder dem, och sänk ljusstyrkan på skärmen. Att använda en appkiller för att stänga program och processer kan kanske ge något lite, <font color="blue"><b>men inte så mycket då programmen i bakgrunden inte ska dra nån processorkraft när de ligger i bakgrunden om de är korrekt kodade.</b></font id="blue">
Nej inte programmen så mycket, men däremot en del av de funktioner som utnyttjas av vissa program, tex GPS och WiFi. Har du haft ett program som använder GPS och det ligger i bakgrunden med GPS på, så drar du ut batteriet på kort tid Jag har en Android-telefon (Liquid) som jag använder frekvent på dagarna för pushmail och en del Internet och telefon då förstås. Batteriet håller laddningen bra och jag laddar typ varannan natt vilket jag tycker är helt ok ----------------- 
|
| 13 Dec 2010, 23:37 |
|
 |
|
blueskalle
|
|
| 13 Dec 2010, 23:59 |
|
 |
|
Groth
|
Joshunznera wrote: Nej inte programmen så mycket, men däremot en del av de funktioner som utnyttjas av vissa program, tex GPS och WiFi. Har du haft ett program som använder GPS och det ligger i bakgrunden med GPS på, så drar du ut batteriet på kort tid
Ja givetvis, men det är därför man ska stänga av wifi och gps när man inte använder det. [:)] Wifi ligger ju och drar hela tiden oavsett om man har kontakt med nät eller ej, vet inte hur det är med gps men jag kan tänka mig att det är samma sak där. Helt oavsett programmen som nyttjar gps och wifi alltså.
|
| 14 Dec 2010, 00:03 |
|
 |
|
kjelle
|
Se även till att Bluetooth är avstängt när du inte har t.ex. något BT head set eller kommunicerar med datorn. Det sparar en hel del batteritid. GPS sänder inget. är bara en mottagare, men kretsen räknar en hel del, vilket drar rätt mycket ström. Wifi har rätt mycket sändeffekt, BT mycket lägre, men båda orsakar kommunikation som håller IC kretsarna igång. 
|
| 14 Dec 2010, 01:47 |
|
 |
|
Wicca
|
Jag har en Samsung galaxy S och laddar ungefär vart 1,5 dygn. Då brukar jag ha 20-30% kvar. Det är ganska hyfsat för en smartphone om man använder den som jag gör, inte jättemycket men ändå en del.
Batteritiden blir lite bättre när man "kört in" batteriet.
__________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 14 Dec 2010, 08:43 |
|
 |
|
blueskalle
|
|
| 16 Dec 2010, 01:11 |
|
 |
|
Wicca
|
Får hon ett mörkgrått kuvert längst upp? Då tar hon och drar ner den menyn och klickar på mejlet så kommer det upp. Är det gmal hon kopplat till mobilen finns också en speciell app man kan klicka på för att komma till inkorgen. __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 16 Dec 2010, 02:14 |
|
 |
|
cheepo63
|
Det finns appar som drar ström även när dom inte används, ex facebook som ligger och pollar via nätet titt som tätt. Gäller även mail förstås. Ett alternativ jag själv kör är att ha en laddare hemma, en i bilen och en på jobbet. Då är man alltid redo.
"A Guitar ain't a Blues Guitar til its Been in a Pawn shop"
|
| 16 Dec 2010, 08:49 |
|
 |
|
persuader
Joined: 27 Jan 2006, 19:02 Posts: 1338 Location: Mothvirgin
|
Har haft min HTC desire nu i 4 mån och hade också lite kort batteritid i början. Installera inte sk appkiller för den drar ännu mer när den ligger igång i bakgrunden. Som sagts tidigare ta kontroll över nätverken. Dvs stäng av bluetooth, wifi, 2/3G. Dra ner ljusstyrkan lite på skärmen. Jag kör med 30 % vilket räcker bra. Jag laddar min ca var annan dagGå in på Market och ladda ner gratis appen MySettings. Den ger dig kontroll över de saker jag nämnt Sedan kollar ni lite på Swedroid. Där kan ni få massor av tips och hjälp. Tror till och med ett av forumen är för Galaxy mobilerna http://www.swedroid.se/forum/Lycka till
|
| 18 Dec 2010, 11:51 |
|
 |
|
Joshunznera
|
persuader wrote: Har haft min HTC desire nu i 4 mån och hade också lite kort batteritid i början. <font color="blue"><b>Installera inte sk appkiller för den drar ännu mer när den ligger igång i bakgrunden. Som sagts tidigare ta kontroll över nätverken.</b></font id="blue"> Dvs stäng av bluetooth, wifi, 2/3G. Dra ner ljusstyrkan lite på skärmen. Jag kör med 30 % vilket räcker bra. Jag laddar min ca var annan dagGå in på Market och ladda ner gratis appen MySettings. Den ger dig kontroll över de saker jag nämnt Sedan kollar ni lite på Swedroid. Där kan ni få massor av tips och hjälp. Tror till och med ett av forumen är för Galaxy mobilerna http://www.swedroid.se/forum/Lycka till Fel, i så fall har du en dålig appkiller. En bra appkiller stänger inte bara program utan även GPS,WiFi, BT och annat som du inte använder dvs "tar kontroll över nätverken" [;)] ----------------- 
|
| 18 Dec 2010, 13:28 |
|
 |
|
persuader
Joined: 27 Jan 2006, 19:02 Posts: 1338 Location: Mothvirgin
|
Joshunznera wrote: persuader wrote: Har haft min HTC desire nu i 4 mån och hade också lite kort batteritid i början. <font color="blue"><b>Installera inte sk appkiller för den drar ännu mer när den ligger igång i bakgrunden. Som sagts tidigare ta kontroll över nätverken.</b></font id="blue"> Dvs stäng av bluetooth, wifi, 2/3G. Dra ner ljusstyrkan lite på skärmen. Jag kör med 30 % vilket räcker bra. Jag laddar min ca var annan dagGå in på Market och ladda ner gratis appen MySettings. Den ger dig kontroll över de saker jag nämnt Sedan kollar ni lite på Swedroid. Där kan ni få massor av tips och hjälp. Tror till och med ett av forumen är för Galaxy mobilerna http://www.swedroid.se/forum/Lycka till Fel, i så fall har du en dålig appkiller. En bra appkiller stänger inte bara program utan även GPS,WiFi, BT och annat som du inte använder dvs "tar kontroll över nätverken" [;)] -----------------  Du var en tvärsäker kille[:D] Har testat 3 olika app killers. Rekomenderade sådana och jämfört och jag upplever bättre batteritid utan. Dessutom är det många på Swedroid forumet som har samma upplevelse....så jag fortsätter utan appkiller tack http://www.myspace.com/barktherockband
|
| 18 Dec 2010, 19:32 |
|
|