View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 05:18

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Sommarhus med vatten / avlopp på vintern ? 
Author Message

Post Sommarhus med vatten / avlopp på vintern ?
Jag funderar på att köpa ett hus i småland och ha det som fritidshus. Huset har kommunalt vatten och avlopp. Min fråga är. Har alla hus möjlighet att lätt tappa vattensystemet på vatten så man slipper köra värme på vintern ? Jag kan tänka mig att det är lite olika med det och att jag kanske borde posta frågan på Byggahus Forum eller liknande.
Jag är tacksam för alla tankar.
Susy

13 Dec 2010, 14:17
Profile

Du bör ju ha typ 5grader inomhus även om du inte är där... annars blir det ju frost inomhus. , annars tömmer du väl systemet genom att stänga av huvudkranen och tömma ut i avloppet med befintliga tappställen..

det bör man ju kanske göra även om man har lite uppvärmt (om proppen går när man inte är där)

kan ju finnas lite olika kranar och ventiler beroende på hur det ser ut , hur gammalt det är etc.

i princip är det väl bara ledningar trycktank toa och varmvattenberedare som ska tömmas.

sen får man kolla att det inte står lite vatten kvar nånstans.

toan har en del lite glykol i .. där står det ju annars alltid lite vatten

huset ska ju vara vinterisolerat och rören nedgrävda ordentligt , är det sommarvatten är det värre då kan man ju inte nyttja det alls på vintern.

mitt tips är att inte låta det frysa

13 Dec 2010, 17:21
Profile ICQ WWW

jag röstar nog också på att ha ngn sorts grundvärme i huset. Att ha 5 grader i en kåk kostar inte mycket men huset mår betydligt bättre

Ett mera miljövänligt alternativ till glykol i muggen är att köra med vanlig spolarvätska. funkar ju det med

Jag hade nog vridit av värmen ute "i gatan" och sedan släppt på trycket för säkerhets skull

Och ett litet tips till er som låter vattnet rinna lite svagt för att det inte ska frysa. Gör inte det. En granne gjorde det förra året. Han var inte där på hela vintern (det var ju rätt kallt). När han sedan kom ut till huset för att titta till i slutet av februari februari möttes han av ett helt översvämmat hus. Det strilande vattnet hade byggt is i avloppet där det till sist blev stopp, varpå vattnet istället rann ut i köket och storstuga, trossbotten mm. Total förödelse således..

-----------------

Image

13 Dec 2010, 17:34
Profile WWW

montera dit en luft-luft värmepump med möjlighet till underhållsvärme
finns några fabrikat att välja mellan. pris runt 20k sparar in sig själv på några år

13 Dec 2010, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Jag har ett sommarhus med enbart sommarvatten. Vi kör inte någon underhållsvärme, eftersom vi inte har någon ambition att vara där på vintern. Vinterrutinen är att tappa ur vattnet, och att fylla alla vattenlås med något som inte fryser. Tidigare körde vi med glykol, men har gått över till spolarvätska. Förutom att det är miljövänligare, är det mindre kletigt i t.ex. toakröken, som är ett ställe man inte får missa. Fryser garanterat sönder om det ligger vatten kvar, och kröken går ju inte att tappa ur, med minder än att montera loss stolen. En annan pryl som riskerar att frysa sönder är termostatblandare till duschen. Det sitter backventiler vid anslutningarna som skall hindra t.ex varmt vatten att läcka över i kallvattnet. Måste demonteras och skakas ur. Samt alla vattenlås för övrigt, överallt där det står vatten bör man ha t.ex. spolarvätska.

Om du inte bor högt, kan det vara besvärligt att tappa ur allt vatten, speciellt med kommunala anslutningar som du inte har koll på hur dom går. Harpgear's förslag är bra tycker jag, om man vill safa.
Anslutningen till det allmänna vattnet är en annan punkt som kan frysa, om man har en avstängningsanordning som pekar neråt.

Septitanken har vi aldrig behövt tömma på grund av frostrisken...[:o)]

Image

13 Dec 2010, 18:16
Profile WWW

Finns även andra saker att beakta, tex målade innertak brukar flagna av, kan räcka med en vinter och det är inget barnjobb att fixa till. sitter det omålad/betsad träpanel så går det bra att kallställa
kjelle wrote:

Jag har ett sommarhus med enbart sommarvatten. Vi kör inte någon underhållsvärme, eftersom vi inte har någon ambition att vara där på vintern. Vinterrutinen är att tappa ur vattnet, och att fylla alla vattenlås med något som inte fryser. Tidigare körde vi med glykol, men har gått över till spolarvätska. Förutom att det är miljövänligare, är det mindre kletigt i t.ex. toakröken, som är ett ställe man inte får missa. Fryser garanterat sönder om det ligger vatten kvar, och kröken går ju inte att tappa ur, med minder än att montera loss stolen. En annan pryl som riskerar att frysa sönder är termostatblandare till duschen. Det sitter backventiler vid anslutningarna som skall hindra t.ex varmt vatten att läcka över i kallvattnet. Måste demonteras och skakas ur. Samt alla vattenlås för övrigt, överallt där det står vatten bör man ha t.ex. spolarvätska.

Om du inte bor högt, kan det vara besvärligt att tappa ur allt vatten, speciellt med kommunala anslutningar som du inte har koll på hur dom går. Harpgear's förslag är bra tycker jag, om man vill safa.
Anslutningen till det allmänna vattnet är en annan punkt som kan frysa, om man har en avstängningsanordning som pekar neråt.

Image

13 Dec 2010, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

Permantvatten, egen brunn, ordentligt avlopp mm.

Nu sitter det en luftvärmepump som håller grundvärme hela vintern, fjärrstyrd så att det är varmt när man kommer. Ca 12-15 grader normalt, blir 20 på ett par timmar innan man kommer dit. Värmepumpen sänker kostnaden mot tidigare elradiatorer, räknas hem på ett par-tre år.

Värmeslinga i alla vattenrör, drar ca 10W/meter. Håller frostfritt till en billig peng.

Framförallt innebär detta livskvalitet i jämförelse med tidigare standard som innebar sommarvatten från ån, inget vatten vintertid och lång tid för uppvärmning när man kom dit. Nu kan man åka ut när som helst och man kan bo där bekvämt även vintertid.
Wc och dusch året runt, dricksvatten i kranarna.

Bredband och trådlöst nätverk!

Bekvämt![:)][:)]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

13 Dec 2010, 21:34
Profile

Uppvuxen i hus och son till en rörmokare, men, det här har jag aldrig funderat över.
Har varit inne på att installera en luft - luft värmepump och köra några plussgrader och tömma allt som går i systemet. Kanske (efter ett tag) be någon granne att hålla koll mot ersättning. Men, det enklaste vore ju att tappa ur vattnet och stänga igen för vintern.

Tack igen.
Susy

13 Dec 2010, 21:43
Profile

susy wrote:

Tack alla!
Uppvuxen i hus och son till en rörmokare, men, det här har jag aldrig funderat över.
Har varit inne på att installera en luft - luft värmepump och köra några plussgrader och tömma allt som går i systemet. Kanske (efter ett tag) be någon granne att hålla koll mot ersättning. Men, det enklaste vore ju att tappa ur vattnet och stänga igen för vintern.

Tack igen.
Susy

Det finns värmepumpar som man kan hålla 8 grader med.
Värmekabel på känsliga ställen som kan termostatstyras är bra att komplettera med.

13 Dec 2010, 21:56
Profile ICQ WWW

Jag kör också luft/luftpump som drar runt 200kWh/månad så här års och håller temp på ca 15 grader i hela huset (väldigt öppen planlösning)

El-element som komplement och som kickar in om värmen skulle sjunka under 5 grader (om pumpen går sönder tex).

Självreglerande värmekabel i inkommande vattenledning samt en magnetventil som bryter inkommande vatten om det uppstår ngt läckage i systemet

UPS-backup´ad 4G-router med SMS-varning om strömmen går

Allt styrbart via sms eller webben där jag förutom att kontrollera allt elektriskt även kan kolla läget via fyra olika webbkameror och dessutom kolla temp och luftfuktighet ute och inne.

Så om jag vill kan jag logga in på storstugans web-kamera. Slå på TVn, byta kanal och se på TV remote via webben [:D]

Jovisst är det nördigt, men det är en kul hobby. Rätt coolt att skicka ett SMS "all on" när man närmar sig kåken så här års och se hur hela tomten lyser upp på andra sidan sjön i vinternatten [8D]

Kan inte hugga ved remote, och tända upp i braskaminen, men jag jobbar på det...

-----------------

Image

13 Dec 2010, 22:07
Profile WWW

Jag kör också luft/luftpump som drar runt 200kWh/månad så här års och håller temp på ca 15 grader i hela huset (väldigt öppen planlösning)

El-element som komplement och som kickar in om värmen skulle sjunka under 5 grader (om pumpen går sönder tex).

Självreglerande värmekabel i inkommande vattenledning samt en magnetventil som bryter inkommande vatten om det uppstår ngt läckage i systemet

UPS-backup´ad 4G-router med SMS-varning om strömmen går

Allt styrbart via sms eller webben där jag förutom att kontrollera allt elektriskt även kan kolla läget via fyra olika webbkameror och dessutom kolla temp och luftfuktighet ute och inne.

Så om jag vill kan jag logga in på storstugans web-kamera. Slå på TVn, byta kanal och se på TV remote via webben [:D]

Jovisst är det nördigt, men det är en kul hobby. Rätt coolt att skicka ett SMS "all on" när man närmar sig kåken så här års och se hur hela tomten lyser upp på andra sidan sjön i vinternatten [8D]

Kan inte hugga ved remote, och tända upp i braskaminen, men jag jobbar på det...

-----------------

Image

[:)] F-n jag tror det får bli ett torp med vatten på Statoilmacken och torrdass istället.
Susy

13 Dec 2010, 22:16
Profile

Kluven ved finns att beställa för hemkörning, fjärrstyrd eltändare till grill placerad i braskaminen är inte rocket science direkt![:D]

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

13 Dec 2010, 22:20
Profile

Joshunznera wrote:

Kluven ved finns att beställa för hemkörning, fjärrstyrd eltändare till grill placerad i braskaminen är inte rocket science direkt![:D]

/Bilton

bilton[snabela]telia.com

nä men att få in träna i spisen kräver lite extra mekanik[8D]

-----------------

Image

13 Dec 2010, 22:22
Profile WWW

Finns även andra saker att beakta, tex målade innertak brukar flagna av, kan räcka med en vinter och det är inget barnjobb att fixa till. sitter det omålad/betsad träpanel så går det bra att kallställa
kjelle wrote:

Färgen i taket flagar? Nä, det stämmer inte hos oss. Dåligt rengjord yta, fel/dålig färg? Vår sitter där den sitter.

Image

14 Dec 2010, 01:41
Profile WWW

susy wrote:

Tack alla!
Uppvuxen i hus och <font color="red">son till en rörmokare</font id="red">, men, det här har jag aldrig funderat över.

Tack igen.
Susy

Fråga farsan/morsan då! [:D]
jag tror inte att avloppssystem med s.k back är standard, speciellt inte nere i småland. sen är de ju så att oavsett om man tömmer systemet och har glykol i vattenlås osv så kommer man ju inte ifrån att om man har ett hus med traditionell isolering som ej är uppvärmt så är det under långa perioder kallare inomhus än utomhus, vilket ger kondens på fel sida av vindplasten, i isoleringen, vilket ger mögel. det "luktar sommarstuga" på sikt [:)][:I]

vad vet jag, e varken snickare eller rörmockare, men du bad om svar och här fick du ännu ett...

14 Dec 2010, 13:33
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]