View unanswered posts | View active topics It is currently 31 May 2026, 16:33

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Hur viktigt är utseendet på pedalen? 
Author Message

Post Hur viktigt är utseendet på pedalen?
Jag har kommit på mig själv med att börja bry mig om hur designen på pedalerna ser ut, liksom försöka övertala mig själv att den snyggare pedalen är bättre när jag testar två olika. Är det någon som känner igen sig i detta? Jag hatar mig själv för det, men vad ska man göra liksom.. [:D]

Exempelvis tycker jag att mad professors pedaler är jädrigt fräcka, varför det sved lite extra när jag sålde min LGW haha. En annan sak kan vara storleken på boxen, jag kan rata en T-rex på grund av den onödigt stora lådan (jag kör inte med bord utan pedalerna direkt på golvet).

Hur är det med er? [:p]

/ Calle

26 Oct 2010, 16:25
Profile WWW

Haha, jo, jag känner igen mig! Tycker helheten och känslan är viktig när jag lirar. Det innefattar att grejerna ser rätt ut! I mitt fall så tycker jag dessutom MP låter bäst så därför är inte valet svårt.

Har svårt för lcd-skärmar och massa blinkande lampor och skit vilket gör att enkla, cleana pedaler är mitt val.

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed

26 Oct 2010, 16:34
Profile ICQ YIM WWW

Skulle själv aldrig köpa en T-rex
på grund av det östtyska kylskåpsutseendet.
(som någon tidigare nämd).

Pedalen får gärna vara gjord i silver,guld,
eller sobert matta färger och en
modern matchande design.

26 Oct 2010, 16:39

utseendet kan man ju alltid förändra.. en behringer vd1
Image

26 Oct 2010, 18:37
Profile

Blindtester är väldans nyttiga för vi är nog överlag rätt bra på att lura oss själva. Särskilt om pedalen är svindyr då får den ju som inte låta dåligt!

"Det är aldrig försent att ge upp"

26 Oct 2010, 19:36
Profile WWW

lillefar wrote:

Blindtester är väldans nyttiga för vi är nog överlag rätt bra på att lura oss själva. Särskilt om pedalen är svindyr då får den ju som inte låta dåligt!

åhh, läskigt!! Jag lever hellre lycklig i min illusion...[;)]

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed

26 Oct 2010, 21:03
Profile ICQ YIM WWW

den som säger att han låter utseende och pris påverka pedalvalet har troligtvis en hel del att jobba med när det gäller självförtroende...

den som säger att utseende och pris inte spelar någon roll har troligtvis en hel del att jobba med när det gäller självkännedom...

hette valvetronix tidigare...

27 Oct 2010, 13:03
Profile

Utseendet med estetiska mått - inte så viktigt. Storleken - jätteviktigt!

musik: http://www.myspace.com/peppermintville

27 Oct 2010, 13:38
Profile ICQ WWW

svanangen wrote:

Utseendet med estetiska mått - inte så viktigt. <font color="blue">Storleken - jätteviktigt!
</font id="blue">

Fan oxå![:I]

// Henrik

27 Oct 2010, 14:17
Profile ICQ YIM WWW

Jag samlar lite på pedaler och då kan utseendet vara en trevlig aspekt på en pedal man kanske inte skulle köpa annars.
Jag gillar Zvex pedaler mycket, de handmålade.
Även Fulltone gör väldigt vackra pedaler, stilrena, inget onödigt bjäfs.
Pedaler i skumma lådor, som snusdosor, cigarrlådor o dyl är alltid fräckt.
Boss, kan jag inte låta bli att nämna, har gjort över 100 olika effekter i samma låda men inte en enda av dem har samma färg. Det blir jävligt snyggt om man har många....

27 Oct 2010, 17:45
Profile

svanangen wrote:

Utseendet med estetiska mått - inte så viktigt. <font color="blue">Storleken - jätteviktigt!
</font id="blue">

Fan oxå![:I]

// Henrik

Haha säger detsamma! Ähh, bra att jag inte är ensam i alla fall.. [:o)]

/ Calle

27 Oct 2010, 20:50
Profile WWW

Goran wrote:

Jag samlar lite på pedaler och då kan utseendet vara en trevlig aspekt på en pedal man kanske inte skulle köpa annars.
Jag gillar Zvex pedaler mycket, de handmålade.
Även Fulltone gör väldigt vackra pedaler, stilrena, inget onödigt bjäfs.
Pedaler i skumma lådor, som snusdosor, cigarrlådor o dyl är alltid fräckt.
Boss, kan jag inte låta bli att nämna, har gjort över 100 olika effekter i samma låda men inte en enda av dem har samma färg. Det blir jävligt snyggt om man har många....

28 Oct 2010, 20:51
Profile WWW

utseendet kan man ju alltid förändra.. en behringer vd1
Image

Den där var jävligt snygg!

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

09 Dec 2010, 20:05
Profile WWW

inte.. har en t-rex, en marshall vibratrem, polytune och boss delay.. ingen av dom är snygg men dom gör jobbet!

09 Dec 2010, 20:41
Profile WWW

inte.. har en t-rex, en marshall vibratrem, polytune och boss delay.. ingen av dom är snygg men dom gör jobbet!

Då får du inte räkna dig som pedalnörd [;)]

09 Dec 2010, 23:53
Profile WWW

Jag skall inte säga att det är prio ett men... kan erkänna att jag köpte min Zendrive för att jag gillar yin/yang-tecknet på den [:I] Och min Ibanez pt-999 köpte jag nog BARA för att det är så snyggt med silverratt.

21 Dec 2010, 00:30
Profile WWW

Många pedaler är att betrakta som konstverk, så visst kan man samla på pedaler ur den aspekten.
Skulle vara kul samla på sig kvalitetsbyggen där byggaren lagt ner mycket jobb på designen av det yttre.

21 Dec 2010, 09:14
Profile

Hm, läste en artikel av en gammal reklamguru en gång. Han skrev om skillnaden i skäl och bevekelsegrund. Det gäller nog oss alla är jag rädd.

Varför köper man en Ferrari? För att den har så fina vägegenskaper och gör 0-100 på si och så? Det är kanske skälet, och man kanske tror på det själv.
Men orsaken, bevekelsegrunden, är att den har så cool röd färg. Men det är inte säkert att man erkänner ens för sig själv.

Gubben är en sån som sålt sand i öknen och var tidig med att verkligen undersöka hur folk fungerar för att göra optimal reklam så jag är rädd att han har rätt...

/HansE

21 Dec 2010, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Utseendet med estetiska mått - inte så viktigt. Storleken - jätteviktigt!

+1.

http://www.myspace.com/h2band

22 Dec 2010, 08:14
Profile

Så länge pedalen levererar, har utseendet ingen som helst betydelse. Det är änd bara jag som ser dom. [^]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

22 Dec 2010, 10:30
Profile ICQ WWW

Så länge pedalen levererar, har utseendet ingen som helst betydelse. Det är änd bara jag som ser dom. [^]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

Håller inte med dig där (i all välmening), som samlare har utseendet stor betydelse, jag kan med glädje äga en pedal som är grym utseendemässigt men låter skit.
Ta t ex den billiknande wah-wah Danelectro hade för några år sen, urfräck att titta på men inte toppklass vad gäller ljud.
Kreatören är att betrakta som konstnär i vissa fall och pedalen kan betraktas som ett konstverk där man använt pedalen som â€Â

22 Dec 2010, 11:19
Profile

Det spelar viss roll, såklart. Om det inte finns någon snyggare som gör jobbet (minst) lika bra så får det dock gå ändå. Jag har många år funderat över Line 6s Echo Park och Verbzilla, men de är verkligen FÖR jävla fula. Min Mojovibe är jävligt ful också, men låter gosigt [^]

Men jag håller med om Mad Professor. Snygga som fan. Och mycket bra dessutom.

[url="http://www.gertrud.se"]Image[/url]

22 Dec 2010, 20:04
Profile

Är det inte precis som när man faller för en kvinna.
Först är det utseendet som triggar igång en (henne skall jag ha...), sedan hur hon låter, och i det långa loppet är det den platoniska kärleken som tar vid och man kan aldrig göra sig av med den lilla saken.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

23 Dec 2010, 12:12
Profile

Först är det utseendet som triggar igång en (henne skall jag ha...), sedan hur hon låter, och i det långa loppet är det den platoniska kärleken som tar vid och man kan aldrig göra sig av med den lilla saken.

Kloka ord!
Men en pedal är lättare, och billigare, att göra sig av med när man inser att varken ljudet eller den allmäna kvaliteten visat sig hålla över smekmånaden.

23 Dec 2010, 13:28
Profile

Mrcool wrote:

Kloka ord!
Men en pedal är lättare, och billigare, att göra sig av med när man inser att varken ljudet eller den allmäna kvaliteten visat sig hålla över smekmånaden.

[:D]Många sanningar här... [:D]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

28 Dec 2010, 17:22
Profile WWW

Utseendet är ju jätteviktigt, faktiskt lika viktigt som priset, vilket bör vara väl tilltaget...

Snygg pedal - Hyllningskörerna vill inte ta slut innan "hardcorpedalaficionados" hittat nästa objekt att kollektivt tillbe, farligt likt dansen kring den gyllene kalven. Alla vet att snyggt låter bättre, mycket bättre! Mina hörselorgan ögonen har aldrig fel.

Dyr pedal - Har man betalt 5000 spänn för effektpedalvärldens motsvarighet till den heliga Graal, tillverkad av en enbent maratonlöpande mormon när Merkurius och Venus står i undre konjunktion med Solen, ska det mycket till innan man erkänner (ens för sig själv) att den där 800-kronorsgrunkan ju var minst lika bra (t.o.m. bättre). Nä, dyr pedal kan ju inte låta bläää, i alla fall inte om den är snygg, eller? Mitt betalorgan plånboken har aldrig fel, inte när hörselorganet ögonen har utslagsröst. [;)]

...och jag går på det varje gång [:I] <font color="red">och under tiden har jag riktigt roligt!</font id="red"> [:D]

Nobels odr-1, den gamla gröna, är inte snygg och den betingar inga större summor men, och detta är viktigt, den levererar! [^]

Det där uttalandet tycker jag sammanfattar det hela riktigt bra. Man spenderar tusentals kronor, byter fram och tillbaka, testar olika kombinationer, svär och förbannar all världens pedaltillverkare, och samtidigt har man kul som fan, varför klaga? [:)]

/ Calle

28 Dec 2010, 17:44
Profile WWW

Det är bra om de ser olika ut...[:o)]

http://www.edmusikfix.n.nu/

29 Dec 2010, 11:19
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]