View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 12:36

Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2
liten musjävel! hur gör man? 
Author Message

Joshunznera wrote:

hittade denna på Jula:

"Editerade bort Julas hinkbild"

lär visst funka bra och musen hamnar i vattnet och kan inte ta sig upp så den drunknar efter att ha simmat sig utmattad...

Inte så kul sätt att dö på tycker hustrun och nu är den djuretiska diskussionen igång här hemma[:)]

Någon som testat en sån här? Det är väl bara att gillra den med en bit choklad antar jag[8D]

En klassiker om än i moderniserad form.
Se mitt 1:a topicsvar, vi brukade göra i ordning med brädstumpar att gå upp på & dasspapper till "fallucka" med en ostkant på som åtel.

<font color="blue"><b>Vad gäller djuretiken är det förstås inte så särskilt kul att dö oavsett hur</b></font id="blue">.............

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

jag hade nog valt halshuggning. Clean cut. Utan att ta hänsyn till de som ska städa upp efteråt[;)]

-----------------

Image

06 Dec 2010, 11:40
Profile WWW

jag hade nog valt halshuggning. Clean cut. Utan att ta hänsyn till de som ska städa upp efteråt[;)]

Det uppstår ingen blodspillan av giljotinfällan!! "Bilan" är trubbig och slår av ryggraden/halskotan på djuret. jag antar att det dör direkt.

06 Dec 2010, 14:18
Profile

Hmm har du en så finns där säkert fler och är du säker på att det är en mus i så fall vilken typ av mus? Är det näbbmöss så har du dem säkert i trossbotten så det där med firma som tar hand om problemet kan bli aktuellt. Men sätt ut flera fällor på strategiska ställen och får du mer än en gnagare så är det nog dags att ringa en firma.

"Det är aldrig försent att ge upp"
Har du näbbmöss så kan du låta dom hållas, dom gnager inte sönder saker och ting men håller faktiskt efter vanliga möss ganska bra

Mats

06 Dec 2010, 14:34
Profile

Hade problem med möss å råttor under huset ett tag.
Fällor med Jordnötssmör var enda betet som funkade!
Hörde ifrån Anticimex att det är det enda som fungerar säkert.
Fällor som jag hade var som en platta som de var tvungna att gå på för att nå betet.
Möss är väldigt misstänksamma så man bör lägga fällorna där de har sina vandrings leder
därför fungerar hinkar och annat dåligt ( Har testat det med ).
De små gnagarna har blivit kräsna...
Sätt ut fällor annars hinner de gnaga sönder fler hål eller ge sig in i väggarna och då är det inget roligt längre.
Tjong!

Det ska göra ont å bända.

06 Dec 2010, 15:56
Profile

Har haft problem med möss ute i verkstan,men ett antal gillrade fällor med snickers har med marginal varit det mest effektiva hittills.

Nu e grejen att vi repar ju därute med,å den RIKTIGT roliga e ju när jag glömt att slå av strömmen på min ena röris med öppet chassie.
Kom ut dan efter å undra varför den lite lät som normalt.?
Lyfte på chassiet...å mkt riktigt....
En liten mus.
Stendöd by electrocuted fuckup.

jesper@gofastparts.se

06 Dec 2010, 21:19
Profile

Schweizernöt som bete funkade bra hos oss, ett tag... Nu kör jag med Granngårdens fällor som har inbyggd doft. Enkla och fungerar!

- - - - - - - - - - - -
Det går aldrig att uppnå en positiv bytesspiral när det gäller gitarrer.

06 Dec 2010, 21:47
Profile

gillra isåfall bara en sån fälla som fångar in musen.
klart onödigt att ta död på stackaren tycker jag.
du kan ju släppa ut han nånstans bara sen istället.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

08 Dec 2010, 20:32
Profile ICQ WWW

we_made_wor_history wrote:

Jag tror du underskattar mössens intelligens. Går du 100 meter och släpper musen fritt ute någonstans är den förmodligen tillbaka i huset innan du själv hinner tillbaka.

08 Dec 2010, 20:51
Profile ICQ YIM WWW

kom ut till stugan ikväll. rakt in i köket och musen på bar gärning! Den satt inne i en påse mandelkubb (en av mina svagheter[:I]) som jag hade glömt i en korg på köksbänken. Musen satt alltså inne i påsen och tryckte. Helt stilla och blundade antagligen för att jag inte skulle se honom[;)]

Nåväl jag är ingen tuffing så detta blev lite läskigt. Öppnade så köksdörren och kastade ut korg med påse och mus. Musen hoppade ur påsen och skyndade i skydd till ett hörn på köksaltanen. Efter ytterligare några minuter när musen satt helt stilla gjorde han en rusning över altanen och ner under huset (köket)[:D]

Nu har jag (tror jag) lokaliserat hålet (igen) och riggat lite. Har ställt en tom ramlösa-burk över den förmodade ingångsspringan med planen att burken kommer att ramla när musen kommer in i natt. Jag har även apterad tre stycken giljotiner och två vanliga fällor med snickers (åt lite själv också, det medges)

Min plan: Jag sover över här inatt. Fällor och burk på plats. Släcker tidigt och drar mig undan från köket så att musen lockas fram av den oemotståndliga Snickers-doften. Musen kommer att gå en ödestiger natt till mötes

Rapporterar mer i morgon[8D]

EDIT: hann se musen ordentligt och har nu googlat lite. Helt säkert är det fråga om en "liten skogsmus". Min är ca 5-7cm lång och såg rätt trevlig ut, vilket gör jakten lite extra jobbig, haha

-----------------

Image

08 Dec 2010, 21:27
Profile WWW

uppdatering:

kom ut till stugan ikväll. rakt in i köket och musen på bar gärning! Den satt inne i en påse mandelkubb (en av mina svagheter[:I]) som jag hade glömt i en korg på köksbänken. Musen satt alltså inne i påsen och tryckte. Helt stilla och blundade antagligen för att jag inte skulle se honom[;)]

Nåväl jag är ingen tuffing så detta blev lite läskigt. Öppnade så köksdörren och kastade ut korg med påse och mus. Musen hoppade ur påsen och skyndade i skydd till ett hörn på köksaltanen. Efter ytterligare några minuter när musen satt helt stilla gjorde han en rusning över altanen och ner under huset (köket)[:D]

Nu har jag (tror jag) lokaliserat hålet (igen) och riggat lite. Har ställt en tom ramlösa-burk över den förmodade ingångsspringan med planen att burken kommer att ramla när musen kommer in i natt. Jag har även apterad tre stycken giljotiner och två vanliga fällor med snickers (åt lite själv också, det medges)

Min plan: Jag sover över här inatt. Fällor och burk på plats. Släcker tidigt och drar mig undan från köket så att musen lockas fram av den oemotståndliga Snickers-doften. Musen kommer att gå en ödestiger natt till mötes

Rapporterar mer i morgon[8D]

-----------------

Image

Sicken lömsk och vattentät plan. [8D] Ja det låter som om musstackarn redan är avpolletterad!? [;)] Sov gott! [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

08 Dec 2010, 21:34
Profile ICQ WWW

Prova att bjuda in Gene Simmons från Kiss nästa gång, han har ryckte om sig att fånga mus [:p]

08 Dec 2010, 22:43
Profile WWW

bjoel wrote:

En del i min närhet har mycket goda erfarenheter av "musskrämmor" som man sätter i vägguttagen och som utstöter ljud som skrämmer bort de små liven.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Jag har väldigt dålig erfarenhet av dom. En del hör man (iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii) och ingen verkar funka

http://www.myspace.com/kokongband

09 Dec 2010, 00:02
Profile ICQ WWW

Ingen jaktlycka inatt trots massiv försvarsmur. Alla fällor orörda, burken på plats och inga spår av musräder[:)]

Så nu har jag aktiverat musskrikan (hur vet man att den fungerar förresten...) och lämnat stället i fred. Man få se om musen återvänder. I så fall blir det inget nådigt välkomnande[8D]

-----------------

Image

09 Dec 2010, 09:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:

uppdatering av Fredriks mus-blogg[;)]:

Ingen jaktlycka inatt trots massiv försvarsmur. Alla fällor orörda, burken på plats och inga spår av musräder[:)]

Så nu har jag aktiverat musskrikan (hur vet man att den fungerar förresten...) och lämnat stället i fred. Man få se om musen återvänder. I så fall blir det inget nådigt välkomnande[8D]

-----------------

Image

Skit i "skrikan"... en morgon när vi kom ner i köket satt det en mus precis under den och tittade drygt på oss. Fällor och råttgift, det är det som funkar. Sätt fällorn längs med väggar och sånt, mössen spring främst längs med väggarna och undviker öppna ytor.

09 Dec 2010, 10:53
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

-----------------

Image

Skit i "skrikan"... en morgon när vi kom ner i köket satt det en mus precis under den och tittade drygt på oss. Fällor och råttgift, det är det som funkar. Sätt fällorn längs med väggar och sånt, mössen spring främst längs med väggarna och undviker öppna ytor.

råttgift, hur funkar det med hundar? Undviker hundar råttgift? Jag vill ju inte att vår foxterrier ska råka illa ut[:0]

-----------------

Image

09 Dec 2010, 11:12
Profile WWW

Varför snickers när mandelkubb verkar vara the shit för din mus?

09 Dec 2010, 12:36
Profile ICQ WWW

Bara för att du ser en mus flera ggr , behöver det inte automatiskt vara samma mus, eller känner du igen den ? [:)]

09 Dec 2010, 12:46
Profile ICQ WWW

Jag har aldrig haft problem med möss. Däremot råttor. Min slutliga erfarenhet av detta blev: INGENTING HJÄLPER!!!!!!!!!!!!

De är smarta, misstänksamma och tar sig genom en dryg femkronas hål även när de är fetare/större än vissa katter. De är dessutom snabba.

Fällor? Glöm det, t o m giljotiner lyckades de äta upp godsakerna från utan att fällan slog igen!

Täta hål? Kanske men då har man att göra...

Inte ens gift fungerade eftersom de fungerar så att när de hittar nåt okänt som kan vara ätbart så äter de pyttepyttelite och väntar sen nåt dygn och ser hur maten går igenom systemet. Funkar det så äter de lite till osv.

Vi snackar om överlevare deluxe! De förvinner när de själva vill, inte annars.

09 Dec 2010, 16:04
Profile

Bara för att du ser en mus flera ggr , behöver det inte automatiskt vara samma mus, eller känner du igen den ? [:)]

haha ja för faan, jag kände igen den på hårfärgen

-----------------

Image

09 Dec 2010, 16:21
Profile WWW

Mike Leaf wrote:

-----------------

Image

Låna en katt och ligg över en natt till. Du vaknar bekymmerslös, garanterat! Har du tur kanske katten till och med sparat en munsbit åt dig! [8D]

09 Dec 2010, 16:32
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Mike Leaf wrote:

-----------------

Image

Låna en katt och ligg över en natt till. Du vaknar bekymmerslös, garanterat! <font color="blue"><b>Har du tur kanske katten till och med sparat en munsbit åt dig! </b> </font id="blue"> [8D]

det skulle inte tjäna ngt till eftersom jag antagligen skulle ha dött i en astmachock under natten. (jag är brutalallergisk mot katter..)

Numera går det inte att komma åt ngt ätbart i huset, så jag hoppas att musfaan flyttar till grannhuset istället. Där bor dom permanent och har flera barn som smular och har sig[8D]

-----------------

Image

09 Dec 2010, 17:19
Profile WWW

det skulle inte tjäna ngt till eftersom jag antagligen skulle ha dött i en astmachock under natten. (jag är brutalallergisk mot katter..)

Numera går det inte att komma åt ngt ätbart i huset, <font color="red">så jag hoppas att musfaan flyttar till grannhuset istället</font id="red">. Där bor dom permanent och har flera barn som smular och har sig[8D]

-----------------

Image

Gnid in grannhuset med Snickers. Problemet löst. [:)]

09 Dec 2010, 17:58
Profile

Joshunznera wrote:

tomli wrote:

Joshunznera wrote:

-----------------

Image

råttgift, hur funkar det med hundar? Undviker hundar råttgift? Jag vill ju inte att vår foxterrier ska råka illa ut[:0]

-----------------

Image

Man kan köpa "behållare" som mössen tar sig in i men typ inga andra. Dessutom är giftet inte så farligt för andra djur eftersom det nyttjar det faktum att möss och råttor inte kan kräkas

09 Dec 2010, 19:45
Profile ICQ WWW

Nu har jag det eftersom många stater har ett överskott av anrikat uran så vore väl en direktträff av en missil det som skulle lösa problemet. Då kan du ju bygga en ny stua om sådär 100.000 år i bästa fall. Men garanterat inte en enda mus överlever detta. Det handlar ju om vinna eller förlora, man eller mus!

"Det är aldrig försent att ge upp"

10 Dec 2010, 01:22
Profile WWW

Jesperado wrote:

we_made_wor_history wrote:

Jag tror du underskattar mössens intelligens. Går du 100 meter och släpper musen fritt ute någonstans är den förmodligen tillbaka i huset innan du själv hinner tillbaka.

ja men kör iväg en bit och släpp musen på nån fin plats.
folk som dödar små möss har nog oftast ännu mindre snoppar.

15 Dec 2010, 19:54
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

hittade denna på Jula:

Image

lär visst funka bra och musen hamnar i vattnet och kan inte ta sig upp så den drunknar efter att ha simmat sig utmattad...

Inte så kul sätt att dö på tycker hustrun och nu är den djuretiska diskussionen igång här hemma[:)]

Någon som testat en sån här? Det är väl bara att gillra den med en bit choklad antar jag[8D]

-----------------

Image

Jag vill ha en sån med gibbe huvud. Har hört att dom funkar bättre om man slipar bandstavarna lite.

18 Dec 2010, 23:00
Profile ICQ WWW

tomli wrote:

Gift fungerar inte åt alla gnagare - fadern, som har viss erfarenhet på området gnagarjakt, tröttnade på de möss som tog sig in i källaren/verkstaden & gillrade sålunda en liten kartong med gift utanför dörren - följande morgon hade någon byggt bo i den utan att bry sig om åteln/giftet alls, det var överbäddat med gräs...........[:D]

Effektivast är nog iaf en katt, om man kan ha en förstås.

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

19 Dec 2010, 13:43
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:

-----------------

Image

hmmmm...de däringa gynnarna avlar sej fort och mycket...här kan du inte vara blödig när du ser en mus....själv hade jag problem med dom i min förra bostad...eftersom de har en tendens att känna sej hemtama efter ett tag och trippa omkring lite varstans, så hade jag alltid en flugsmäck eller en stekspade till hands...mycket effektivare och snabbare än fällor O.dylikt [^]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

19 Dec 2010, 13:56
Profile

allt pekar på att musen har letat sig till en ny boplats. Fällorna är orörda och inga musspår för övrigt, så det ser lovande ut just nu[:)]

-----------------

Image

19 Dec 2010, 14:29
Profile WWW
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2