View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 00:48

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Skrivare för kretskortsmönster...? 
Author Message

Du kan nog inte hoppas på att pappret skall lösas upp men ordentligt uppmjukat skall det bli. Sedan får du försiktigt rulla och gnugga av pappret med fingertopparna - fiber för fiber... [:)]
Det sista kan du mycket försiktigt ta med tex en tandborste men då skall det bara vara lite ludd kvar.

17 Nov 2010, 21:00
Profile WWW

Körde med ett glossy papper för bläckstråle jag hade och det fungerade mycket bättre än elloskatalogen.....[:p]

17 Nov 2010, 21:12
Profile

Var riktigt jobbigt att få bort papperet....undrar om man kan soaka skiten över natten?
Nu är kortet i etsbadet i alla fall.....fick fylla i ett par lödöar med permanentpenna.....

17 Nov 2010, 21:50
Profile

.....fick fylla i ett par lödöar med permanentpenna.....

Det brukar bli så... [:)]

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för spännande manick du bygger. Själv sitter jag och knåpar med en Fuzz Face - ytmonterad! Tänkte det kunde vara kul att se hur liten den kan bli [:)] Men jag kör nog foto istället med tanke på att ledarna blir ca 0,3 mm.

17 Nov 2010, 23:09
Profile WWW

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för spännande manick du bygger.
Det jag etsade igår var ett minislutsteg med ett ecc81 rör.
Inte så tight lagda banor eller så och jag smäcker inte smalare än 1mm.
Men vetifan om metoden var så rolig...tog en jäääädra tid att få bort papperet. Ska nog inhandla lite OH-film.

Image

Ska fortsätta med röreq, trekanalig preamp osv...tar det i moduler så jag kan kasta väck om jag inte är nöjd med någon del....

18 Nov 2010, 06:46
Profile

Ställer jag på OH-papper blir det katastrof.....ställer jag på fotopapper blir det bättre men blir små hål i det svarta här och var.....är det kass skrivare eller missar jag något?

28 Nov 2010, 18:40
Profile

Har fått riktigt bra kort med photometoden nu men får fortfarande inte riktigt bra utskrifter utan får reparera utskriften med tush.....störande....blir små hål här och var i linjerna[xx(]

01 Dec 2010, 15:49
Profile

Det blev alltså fotometoden till slut [:)]
Nå, det kort jag nämnde tidigare i tråden skrev jag ut med min Laserjet 6-a på en gammal overheadfilm jag "lånade" på jobbet. Vet inte vad det är för fabrikat på filmen men jag gissar att det är nå'n slags HP-film iaf. Utan speciella inställningar eller annat hokus pokus som dubbla filmer eller annat "fusk" blev resultatet detta:

http://hem.passagen.se/rpetters/pics/ff_smd_kort.jpg

Större delen av ledarna är 0,6 mm men de tunnaste är 0,3. Texten uppe till vänster är 1,27 mm hög och fullt läsbar. Texten "Fuzz Face" är 1,78 mm hög. Bilden ovan är iofs lite blixtskadad vilket gör att det ser ut som om kopparn, speciellt texten, flyter ut lite grann men i verkligheten är den absolut knivskarp.

Om du kör med laserskrivare har det för det mesta inte så stor betydelse om utskriften inte är absolut sotsvart utan snarare lite flammig. Har du testat att belysa och framkalla utan att först fylla i med penna? Ibland kan utskriften se lite "porig" ut, men efter belysning och framkallning blir det ändå bra.

02 Dec 2010, 22:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2