| Author |
Message |
|
Tobbe z
|
 Pajrätbäj domen
Slå ihjäl en pensionär över en parkeringsplats = 2 års fängelse och minimalt skadestånd. Brutalt gruppvåldta och misshandla två tjejer = 1,5års ungdomsvård och ett minimalt skadestånd. Driva en sökmotor = 1 års fängelse och 46 miljoner i skadestånd.
Visar med all tydlighet vilka som är värda något i detta landet.[xx(]
|
| 27 Nov 2010, 14:17 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Svenska politiker och jurister är uppenbarligen köpta av globala mediabolag.
Men det är så det fungerar i det många vill kalla demokrati.
Varför avskaffande av staten är än mer nödvändigt!
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 27 Nov 2010, 14:24 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Nog spelar det roll vilken motparten är i rättegång om du fälls. [:(!] Blow On! http://www.myspace.com/henhousebluesband
|
| 27 Nov 2010, 14:29 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ja, visst är det så att motpartens finansiella styrka är av mer vikt än någon form av humanistiskt tänkande!
Demokrati och rättvisa mäts i en slags kurva som innbär att ju mer pengar man har desto "rättvisare" och mer "demokratiskt" blir ens tillvaro.
Problematiken grundar sig egentligen i att samhället utvecklas mot en korporativistisk styrning där globala företag styr bla lokal politik. Mussolini och Hitler var inne på den vägen redan för 60 år sedan.
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 27 Nov 2010, 14:45 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Nåja, man får väl hoppas att detta kommer upp i HD och att de dömer med sans. Helt obegripligt detta... Varf inte passa på att stämma operatörerna istället, det är ju de som tillhandahåller Inter-näten... Eller Vattenfall, för bövelen! Utan el, ingen nedladdning [xx(] ----------------- 
|
| 27 Nov 2010, 14:53 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
De bästa är ju att det finns förslag där alla avgifter tas ut av Interneleverantören d.v.s all får vara med och pröjsa globalt för "content" med sin uppkoppling sedan är det bara tanka fritt. Finessen är att artister skulle få mer i handen men det rensar ut en massa mellanled. De är dessa mellanled som bromsar en sådan lösning och lobbar rätt massivt. Kom ni ihåg posten som ville vara mellanhand d.v.s först skulle man skicka ett mail till posten som sedan skulle skicka det vidare mot en nätt summa. Man tar sig för pannan!
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 27 Nov 2010, 17:16 |
|
 |
|
bjoel
|
lillefar wrote: De bästa är ju att det finns förslag där alla avgifter tas ut av Interneleverantören d.v.s all får vara med och pröjsa globalt för "content" med sin uppkoppling sedan är det bara tanka fritt.
Är du säker på det? Jag har fattat det som att förslaget går ut på något liknande den "kassettskatt" som du redan idag betalar på CD-R-skivor ohc liknande, dvs du betalar pengar men det är <b>ändå</b> olagligt kopiera.... Bortsett då från att jag inte tycker det är en så bra idé, hur som helst. ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 27 Nov 2010, 18:03 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Jodå det har ju varit otaliga förslag och varianter. Kommer jag inte ihåg fel så har STIM varit med och lagt ett eget förslag. Personligen skulle jag när det gäller musik vilja få bort alla mellanled för dagens lösning med spotify är knappast en bra lösning för de som skriver musiken med de ersättningsnivåer som förekommer.
|
| 27 Nov 2010, 19:04 |
|
 |
|
Wicca
|
Visst jag håller med om att det är snedvriden straffskala men jag stör mig verkligen på att folk kallar the piratebay för "en sökmotor" när det är ganska tydligt att alla inblandade var väl medvetna om att den till största delen användes för att förmedla länkar till att ladda ner upphovsrättsskyddat material.
Kan inte folk bara stå för sina gärningar istället för att försöka låtsas om att det inte alls är som det är?
__________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 27 Nov 2010, 21:17 |
|
 |
|
K-G
|
Tobbe z wrote:
Slå ihjäl en pensionär över en parkeringsplats = 2 års fängelse och minimalt skadestånd. Brutalt gruppvåldta och misshandla två tjejer = 1,5års ungdomsvård och ett minimalt skadestånd. Driva en sökmotor = 1 års fängelse och 46 miljoner i skadestånd.
Undrar hur många s.k offer som är inräknade i piratebaydomen? [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 27 Nov 2010, 21:23 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Tycker alla dessa förslag om avgifter på medier osv är helt vansinnigt. Någon direktör kan alltså sitta och lipa till sig pengar via cd/dvd/hårddiskar/mp3spelare osv för att <u>risken</u> finns att <u>någon</u> skulle använda dessa till att lagra illegalt material. Jag skiter ärligt i om jag skulle få betala för detta men att dra alla över en kam känns sjukt. Samma runda som svt va inne på att man skulle betala tv-licens för datorinnehav för att man <u>kan</u> komma åt svtplay via nätet, så istället för att de skickar med loginuppgifter med licensfakturan så ska alla helt enkelt betala. Angående vad trådskaparen skrev så är det ju sorgligt men sant. Att utsätta en medmänniska för våld, kränkning eller rentav ta deras liv är en fikarast i domstolen men fan ta den som fifflar med skatten, inte redovisar rätt i företaget eller sabbar illusionen om att inte alla bolagets artister säljer oavsett nedladdning eller ej. Att de höjde skadeståndet var dock väntat, de kunde satt 200 mille eftersom de aldrig kommer kunna betala det ändå så det är enbart för att statera ett exempel och skrämma alla andra. Tilläggas kan att jag själv inte tycker att det är OK att ladda ner saker, jag vet att det är fel. Det som retar mig är inflytandet hos ett få antal bakåtsträvare som vägrar inse fakta och ge upp.
|
| 28 Nov 2010, 01:02 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Wicca wrote: Visst jag håller med om att det är snedvriden straffskala men jag stör mig verkligen på att folk kallar the piratebay för "en sökmotor" när det är ganska tydligt att alla inblandade var väl medvetna om att den till största delen användes för att förmedla länkar till att ladda ner upphovsrättsskyddat material.
Kan inte folk bara stå för sina gärningar istället för att försöka låtsas om att det inte alls är som det är?
__________ "I´m not just another brick in the wall."
+1  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 28 Nov 2010, 01:10 |
|
 |
|
Haraldrig
|
lillefar wrote: Jodå det har ju varit otaliga förslag och varianter. Kommer jag inte ihåg fel så har STIM varit med och lagt ett eget förslag. Personligen skulle jag när det gäller musik vilja få bort alla mellanled för dagens lösning med spotify är knappast en bra lösning för de som skriver musiken med de ersättningsnivåer som förekommer.
FRA, Ipred, upphovsrätt mm är inte till för de som gör musik utan för de som säljer musik! I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 28 Nov 2010, 14:00 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Boogiecats wrote: Tobbe z wrote:
Undrar hur många s.k offer som är inräknade i piratebaydomen? [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecatsOm man räknar de som gjort musiken, repat in den, spelat den och giggat den som offer så gissar jag att ca 0 offer kommer att få ta del! I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 28 Nov 2010, 14:02 |
|
 |
|
PGW
|
Joshunznera wrote: Nåja, man får väl hoppas att detta kommer upp i HD och att de dömer med sans.
Helt obegripligt detta... Varf inte passa på att stämma operatörerna istället, det är ju de som tillhandahåller Inter-näten...
Eller Vattenfall, för bövelen! Utan el, ingen nedladdning
+1 Ja, man <i>borde "]ju gå hela vägen........... Haraldrig wrote: Boogiecats wrote: Tobbe z wrote:
Undrar hur många s.k offer som är inräknade i piratebaydomen? Om man räknar de som gjort musiken, repat in den, spelat den och giggat den som offer så gissar jag att ca 0 offer kommer att få ta del! Tyvärr ganska troligt........... [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
|
| 28 Nov 2010, 14:42 |
|
 |
|
K-G
|
Haraldrig wrote: Boogiecats wrote: Tobbe z wrote:
Undrar hur många s.k offer som är inräknade i piratebaydomen? [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecatsOm man räknar de som gjort musiken, repat in den, spelat den och giggat den som offer så gissar jag att ca 0 offer kommer att få ta del! I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud okej....försökte bara skapa mej en bild av hur många som har blivit drabbade enligt domen för att kunna förstå skadeståndet [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 28 Nov 2010, 21:18 |
|
 |
|
Krippa
|
I min värld är skadeståndsnivåerna en tydlig konsekvens av daltandet med våldsbrottslingar i sverige i många årtionden.
|
| 30 Nov 2010, 12:19 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Boogiecats wrote: Haraldrig wrote: Boogiecats wrote: [quote="Tobbe z"]
Sl� ihj�l en pension�r �ver en parkeringsplats = 2 �rs f�ngelse och minimalt skadest�nd. Brutalt gruppv�ldta och misshandla tv� tjejer = 1,5�rs ungdomsv�rd och ett minimalt skadest�nd. Driva en s�kmotor = 1 �rs f�ngelse och 46 miljoner i skadest�nd.
Visar med all tydlighet vilka som �r v�rda n�got i detta landet.[xx(]
Undrar hur m�nga s.k offer som �r inr�knade i piratebaydomen? [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att m�rka ord �r den svages s�tt att h�mnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecatsOm man r�knar de som gjort musiken, repat in den, spelat den och giggat den som offer s� gissar jag att ca 0 offer kommer att f� ta del! I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud okej....f�rs�kte bara skapa mej en bild av hur m�nga som har blivit drabbade enligt domen f�r att kunna f�rst� skadest�ndet [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att m�rka ord �r den svages s�tt att h�mnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats[/quote] Det visade sig att när bolagen stämde och fick folk fällda i USA fick artisterna inte en krona. Däremot fick advokaterna mycket av kakan. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 30 Nov 2010, 15:42 |
|
 |
|
FenderBender
|
Krippa wrote: I min värld är skadeståndsnivåerna en tydlig konsekvens av daltandet med våldsbrottslingar i sverige i många årtionden.
+1 Man kan till exempel fundera över varför pedofiler, våldtäcktsmän och kvinnomisshandlare ska särbehandlas inom kriminalvården? Hela vårt samhälle bygger på att man ska ta konsekvenserna för sina handlingar. Eller? [B)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 30 Nov 2010, 16:22 |
|
 |
|
Tobbe z
|
FenderBender wrote: Krippa wrote: I min värld är skadeståndsnivåerna en tydlig konsekvens av daltandet med våldsbrottslingar i sverige i många årtionden.
+1 Man kan till exempel fundera över varför pedofiler, våldtäcktsmän och kvinnomisshandlare ska särbehandlas inom kriminalvården? Hela vårt samhälle bygger på att man ska ta konsekvenserna för sina handlingar. Eller? [B)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Det var länge sedan.....
|
| 30 Nov 2010, 16:48 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: Krippa wrote: I min värld är skadeståndsnivåerna en tydlig konsekvens av daltandet med våldsbrottslingar i sverige i många årtionden.
+1 Man kan till exempel fundera över varför pedofiler, våldtäcktsmän och kvinnomisshandlare ska särbehandlas inom kriminalvården? Hela vårt samhälle bygger på att man ska ta konsekvenserna för sina handlingar. Eller? [B)] Vilken är kopplingen ni ser mellan "daltandet med våldsbrottslingar" och skadeståndsnivåerna i upphovsrättsmål? Och vilken "särbehandling" i kriminalvården av de kategorierna brottlingarna är det du vill ska upphöra, FenderBender? Vilka "konsekvenser" vill du att dessa brottslingar ska ta, genom att denna "särbehandling" upphör? /D
|
| 30 Nov 2010, 17:15 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: Krippa wrote: I min värld är skadeståndsnivåerna en tydlig konsekvens av daltandet med våldsbrottslingar i sverige i många årtionden.
+1 Man kan till exempel fundera över varför pedofiler, våldtäcktsmän och kvinnomisshandlare ska särbehandlas inom kriminalvården? Hela vårt samhälle bygger på att man ska ta konsekvenserna för sina handlingar. Eller? [B)] Vilken är kopplingen ni ser mellan "daltandet med våldsbrottslingar" och skadeståndsnivåerna i upphovsrättsmål? Och vilken "särbehandling" i kriminalvården av de kategorierna brottlingarna är det du vill ska upphöra, FenderBender? Vilka "konsekvenser" vill du att dessa brottslingar ska ta, genom att denna "särbehandling" upphör? /D Särbehandlingen är att dom tex får en egen paviljong, avskiljd från övriga interner. Man frågar sig varför. Konsekvenserna av att förgripa sig på barn och kvinnor är väl rätt tydliga om man tolkar den allmäna opinionen, tycker du inte?  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 30 Nov 2010, 17:37 |
|
 |
|
K-G
|
FenderBender wrote: Ersmarker wrote: FenderBender wrote: [quote="Krippa"]
I min värld är skadeståndsnivåerna en tydlig konsekvens av daltandet med våldsbrottslingar i sverige i många årtionden.
+1 Man kan till exempel fundera över varför pedofiler, våldtäcktsmän och kvinnomisshandlare ska särbehandlas inom kriminalvården? Hela vårt samhälle bygger på att man ska ta konsekvenserna för sina handlingar. Eller? [B)] Vilken är kopplingen ni ser mellan "daltandet med våldsbrottslingar" och skadeståndsnivåerna i upphovsrättsmål? Och vilken "särbehandling" i kriminalvården av de kategorierna brottlingarna är det du vill ska upphöra, FenderBender? Vilka "konsekvenser" vill du att dessa brottslingar ska ta, genom att denna "särbehandling" upphör? /D Särbehandlingen är att dom tex får en egen paviljong, avskiljd från övriga interner. Man frågar sig varför. Konsekvenserna av att förgripa sig på barn och kvinnor är väl rätt tydliga om man tolkar den allmäna opinionen, tycker du inte?  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> [/quote] är välan inget konstigt att de har en egen paviljong...annars hade vi fått ännu ett problem på halsen.... [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 30 Nov 2010, 17:39 |
|
 |
|
FenderBender
|
Boogiecats wrote: är välan inget konstigt att de har en egen paviljong...annars hade vi fått ännu ett problem på halsen....
just det! [^] Istället för att klemas bort på en fritidsgård för likasinnade hade de istället fått ställas till svars för sina avskyvärda gärningar. Men det är klart, det skulle bara leda till nya problem... [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 30 Nov 2010, 17:59 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: Särbehandlingen är att dom tex får en egen paviljong, avskiljd från övriga interner. Man frågar sig varför. Konsekvenserna av att förgripa sig på barn och kvinnor är väl rätt tydliga om man tolkar den allmäna opinionen, tycker du inte?
Är inte med på vad du menar riktigt. Varför de är avskilda från övriga interner borde väl vara uppenbart; eftersom det finns en hotbild mot dem. Du menar att vi ska låta interner misshandla eller ta livet av varandra i syfte att brottslingar ska "ta konskvenserna av sina handlingar"? Är nyfiken på kopplingen ni såg mellan straff i våldsbrott och skadeståndsnivåer i upphovsrättsbrott - vilken är den?
|
| 30 Nov 2010, 18:01 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ersmarker wrote: Är nyfiken på kopplingen ni såg mellan straff i våldsbrott och skadeståndsnivåer i upphovsrättsbrott - vilken är den?
Hehe... [:I] Var nog ett stickspår... [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 30 Nov 2010, 19:39 |
|
 |
|
K-G
|
Ersmarker wrote: FenderBender wrote: Särbehandlingen är att dom tex får en egen paviljong, avskiljd från övriga interner. Man frågar sig varför. Konsekvenserna av att förgripa sig på barn och kvinnor är väl rätt tydliga om man tolkar den allmäna opinionen, tycker du inte?
Är inte med på vad du menar riktigt. Varför de är avskilda från övriga interner borde väl vara uppenbart; <font color="red">eftersom det finns en hotbild mot dem. Du menar att vi ska låta interner misshandla eller ta livet av varandra i syfte att brottslingar ska "ta konskvenserna av sina handlingar"?</font id="red"> Är nyfiken på kopplingen ni såg mellan straff i våldsbrott och skadeståndsnivåer i upphovsrättsbrott - vilken är den? en del tycks inte fatta det... [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 30 Nov 2010, 20:52 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
FenderBender wrote: Boogiecats wrote: är välan inget konstigt att de har en egen paviljong...annars hade vi fått ännu ett problem på halsen....
just det! [^] Istället för att klemas bort på en fritidsgård för likasinnade hade de istället fått ställas till svars för sina avskyvärda gärningar. Men det är klart, det skulle bara leda till nya problem... [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> haha, ibland vet jag inte om du menar allvar eller bara provocerar[:D] ----------------- 
|
| 30 Nov 2010, 21:19 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Boogiecats wrote: är välan inget konstigt att de har en egen paviljong...annars hade vi fått ännu ett problem på halsen....
just det! [^] Istället för att klemas bort på en fritidsgård för likasinnade hade de istället fått ställas till svars för sina avskyvärda gärningar. Men det är klart, det skulle bara leda till nya problem... [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> <font color="red">haha, ibland vet jag inte om du menar allvar eller bara provocerar</font id="red">[:D] -----------------  Inte jag heller! [8D][;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 30 Nov 2010, 21:35 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Lite tankar kring domen:
Det skrämmande med fallet TPB är att mediaindustrin har kunnat KÖPA det svenska rättsväsendet. De har beställt en dom och fått den levererad. Om man läser domen ser man att det används språk och uttryck som pekar på att de som författat den inte är neutrala. Till exempel tar man sig rätten i domen att påstå att TPB inte är "allmänt samhällsnyttig". Ett sådant uttalande ska en domstol ge fan i att göra eftersom det inte är upp till dem att avgöra det och det har i ärlighetens namn inte med fallet att göra. Bortsett detta har det begåtts så många faktafel och polisiära fumligheter under rättegången och den så kallade undersökningen mot TPB att bara det borde räcka för att få fallet utkastat ur vilken domstol som helst och förklaras ogiltigt.
Vad vi har här är ett gravt justitiemord som beställts av en industri som tillåtits bli för mäktig för allas bästa. Det är DET som är det häpnadsväckande och upprörande här. TPB-fallet har aldrig handlat bara om "folk som inte vill betala för sig". I slutändan handlar det om huruvida det är OK att den som har mest pengar och bäst kontakter är den som har mest rätt. Är det ett sådant samhälle vi vill leva i? Och vem tror ni det är som kommer att gynnas mest ekonomiskt av alla de drakoniska övervakningslagarna som nu drivs igenom av vår skamlösa borgerliga regering? Just det, beställarna, dvs mediamaffian. Man började med att muta sig till ett tillslag mot TPBs serverhall och har sedan fortsatt att med stark lobbyverksamhet, köpta politiker och jäviga domare nästla sig in i det svenska och europeiska rättssamhället och förgiftar vår demokrati för egen vinning. Det är så jävla vidrigt att jag vill spy och den som tycker annorlunda kan jag inte låta bli att tycka att han eller hon är en kapital jubelidiot som kan dra åt helvete.
En sak som är intressant och viktig i frågan är att det som TPB blev dömda för är medhjälp till ett (huvud)brott. Det är på intet vis bevisat att något huvudbrott har begåtts.
|
| 01 Dec 2010, 16:17 |
|
|