| Author |
Message |
|
P90
|
 Nu är det jul igen!
Är min fru en julpsykopat? Hon hängde upp julgardiner igår och till helgen blir det julpyntande fullt ut med klädd gran och hela baletten. Visserligen har jag sett en tänd julgran hos grannen under de senaste veckorna och tittar jag ut genom fönstren så ser jag minst 7st lägenheter med lysande stakar och stjärnor i fönstren, men nog börjar julen komma tidigare och tidigare.[:0]
Jag kanske inte ska säga något när jag sitter och dricker glögg själv (men det är bra för min onda hals).[:I][:D]
När börjar normalt folk julpynta?
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 24 Nov 2010, 22:47 |
|
 |
|
bjoel
|
Inget julpynt i mitt hus.
Annat än möjligen julöl i kylen.... [:D]
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 24 Nov 2010, 22:53 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
lite extra lampor i fönstren från och med 1:a advent Lite fler lampor, slingor och en strålkastare upp i grenverket på stora eken framåt Lucia Julgranen, tomtarna och det riktigt juliga kommer dock inte fram förrän runt 23 den 23:e[:)] Allt åker ut den 3:e januari ----------------- 
|
| 24 Nov 2010, 23:08 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Precis rätt taktik inget som irriterar frun så hon börjar att fundera på varför man får så många postens gröna kuvert i brevlådan. Lugn och harmoni [;)]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 24 Nov 2010, 23:10 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Det blir bara värre och värre. Därför har jag antagit en anti-hållning till julen. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 24 Nov 2010, 23:22 |
|
 |
|
lillefar
|
Ja bästa klappen köper man ju själv så kanske lika bra [:D] FenderBender wrote: Det blir bara värre och värre. Därför har jag antagit en anti-hållning till julen. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 24 Nov 2010, 23:45 |
|
 |
|
davidihse
|
Här har jag lite bekymmer. Jag gillar inte julen. Inte så mycket för min egen skull, men många omkring en får julångest, tar ett par supar för mkt mitt bland barnen, slösar bort pengar man kanske inte har och en massa annat. Vi har inga julgrejer hemma, och jag har oftast inte varit hemma kring jul i vilket fall. Men i år kommer julens många olika dagar och aftnar tillbringas hemma i ett rött hus med vita knutar. Och jag har en liten påg... Inte kan väl jag låta bli att låta honom få ta del av den magi julen ger så många barn? Inte bara föväntan inför julklappsutdelningen, men hela konceptet. Mörkret ute, ljusen tända, eld i spisen, glögg och gran doften, alla dom äldre kusinerna från staden, mystiken, pappa måste av någon jävla anledning gå och köpa tidningen klockan fem, och missar då hoo hoo hoo tomten som myser och delar ut packet och alla talar med vördnad till denna besynnerlige man, en nästan religös upplevelse. Ja ska jag sitta och toktjura och säga att julen är bara båg och lögn, eller ska man svälja stoltheten och låta pågen få lite magi...
myspace.com/slackervillezoo
|
| 24 Nov 2010, 23:56 |
|
 |
|
Jesperado
|
Är man verkligen troende kan man fira jul de dagar det verkligen är jul (absolut inte före 24/12 i alltså), är man inte troende kristen är det bara kraftigt efterblivet att fira jul. 90% av allt julpynt har ingenting med den egentliga julen att göra, utan är bara ett resultat av marknadskrafter som försöker tjäna pengar på efterblivna människor, således inget man bör syssla med.
|
| 25 Nov 2010, 21:52 |
|
 |
|
FenderBender
|
Jesperado wrote: Är man verkligen troende kan man fira jul de dagar det verkligen är jul (absolut inte före 24/12 i alltså), är man inte troende kristen är det bara kraftigt efterblivet att fira jul. 90% av allt julpynt har ingenting med den egentliga julen att göra, utan är bara ett resultat av marknadskrafter som försöker tjäna pengar på efterblivna människor, således inget man bör syssla med.
Och det riktigt ironiska är att det man "firar" i själva verket inte inträffade i december utan några månader tidigare. Man kan ju fråga sig varför? [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 25 Nov 2010, 22:08 |
|
 |
|
Jesperado
|
FenderBender wrote: Jesperado wrote: Är man verkligen troende kan man fira jul de dagar det verkligen är jul (absolut inte före 24/12 i alltså), är man inte troende kristen är det bara kraftigt efterblivet att fira jul. 90% av allt julpynt har ingenting med den egentliga julen att göra, utan är bara ett resultat av marknadskrafter som försöker tjäna pengar på efterblivna människor, således inget man bör syssla med.
Och det riktigt ironiska är att det man "firar" i själva verket inte inträffade i december utan några månader tidigare. Man kan ju fråga sig varför? [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> För att människans graviditet varar i nio månader?
|
| 25 Nov 2010, 22:13 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
davidihse wrote: Här har jag lite bekymmer. Jag gillar inte julen. Inte så mycket för min egen skull, men många omkring en får julångest, tar ett par supar för mkt mitt bland barnen, slösar bort pengar man kanske inte har och en massa annat. Vi har inga julgrejer hemma, och jag har oftast inte varit hemma kring jul i vilket fall. Men i år kommer julens många olika dagar och aftnar tillbringas hemma i ett rött hus med vita knutar. Och jag har en liten påg... Inte kan väl jag låta bli att låta honom få ta del av den magi julen ger så många barn? Inte bara föväntan inför julklappsutdelningen, men hela konceptet. Mörkret ute, ljusen tända, eld i spisen, glögg och gran doften, alla dom äldre kusinerna från staden, mystiken, pappa måste av någon jävla anledning gå och köpa tidningen klockan fem, och missar då hoo hoo hoo tomten som myser och delar ut packet och alla talar med vördnad till denna besynnerlige man, en nästan religös upplevelse. Ja ska jag sitta och toktjura och säga att julen är bara båg och lögn, eller ska man svälja stoltheten och låta pågen få lite magi...
myspace.com/slackervillezoo
Svälj stoltheten, det gjorde jag efter att jag blev pappa. Innan dess har jag mer eller mindre bojkottat julen förutom att jag pliktskyldigast har ätit julmiddag med föräldrarna [:)] Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 25 Nov 2010, 22:45 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
det är ju lätt inskränkt att tro att bara de som är kristna kan eller bör fira jul... De flesta jag känner som firar jul har en stjärna i fönstret mest för att det är så jävla mörkt i december, har en julgran för att den glittrar snyggt och delar ut julklappar för att det är kul att ge bort (och få) presenter Jag är inte medlem i ngn religion, men gillar ändå att äta gott, ta en julnubbe och samla familjen framför brasan på julafton ----------------- 
|
| 25 Nov 2010, 23:44 |
|
 |
|
FenderBender
|
Jesperado wrote: FenderBender wrote: Jesperado wrote: Är man verkligen troende kan man fira jul de dagar det verkligen är jul (absolut inte före 24/12 i alltså), är man inte troende kristen är det bara kraftigt efterblivet att fira jul. 90% av allt julpynt har ingenting med den egentliga julen att göra, utan är bara ett resultat av marknadskrafter som försöker tjäna pengar på efterblivna människor, således inget man bör syssla med.
Och det riktigt ironiska är att det man "firar" i själva verket inte inträffade i december utan några månader tidigare. Man kan ju fråga sig varför? [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> <font color="red">För att människans graviditet varar i nio månader</font id="red">? Har nog inget med saken att göra. Men experter som räknat på de bibliska "nisorna" (en form av antik tideräkning) har kommit fram till att Jesu födelse troligen var någon gång i september/oktober månad och inte i december. Och det är Jesu födelse vi "firar" under julen, eller hur?  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 26 Nov 2010, 01:10 |
|
 |
|
bjoel
|
Blanda inte ihop kristi födelse med den gamla traditionen julblot nu. Att dricka jul vid kung Haralds hov gjorde ju redan Röde Orm på sin tid, innan missionärerna hittat hit och kristnade oss. [:D]
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 26 Nov 2010, 01:29 |
|
 |
|
Jesperado
|
FenderBender wrote: Jesperado wrote: FenderBender wrote: [quote="Jesperado"]
Är man verkligen troende kan man fira jul de dagar det verkligen är jul (absolut inte före 24/12 i alltså), är man inte troende kristen är det bara kraftigt efterblivet att fira jul. 90% av allt julpynt har ingenting med den egentliga julen att göra, utan är bara ett resultat av marknadskrafter som försöker tjäna pengar på efterblivna människor, således inget man bör syssla med.
Och det riktigt ironiska är att det man "firar" i själva verket inte inträffade i december utan några månader tidigare. Man kan ju fråga sig varför? [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> <font color="red">För att människans graviditet varar i nio månader</font id="red">? Har nog inget med saken att göra. Men experter som räknat på de bibliska "nisorna" (en form av antik tideräkning) har kommit fram till att Jesu födelse troligen var någon gång i september/oktober månad och inte i december. Och det är Jesu födelse vi "firar" under julen, eller hur?  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> [/quote] Då har det väl verkligen med saken att göra. Skulle han fötts i December hade ju graviditeten varit ca ett år lång, vilket måste vara extremt ovanligt. Jag tycker det är mycket nog som inte stämmer riktigt i den där sagan ändå...
|
| 26 Nov 2010, 20:11 |
|
 |
|
FenderBender
|
marcusss wrote: Julpynt är sossigt.  +1 [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 26 Nov 2010, 21:21 |
|
 |
|
lillefar
|
Extremt korkad kommentar [:(] marcusss wrote: Julpynt är sossigt.  "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Nov 2010, 22:58 |
|
 |
|
lillefar
|
Du borde veta bättre för julen står för nått helt annat för den som är upplyst [:D] [xx(] FenderBender wrote: marcusss wrote: Julpynt är sossigt.  +1 [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Nov 2010, 22:59 |
|
 |
|
FenderBender
|
lillefar wrote: Du borde veta bättre för julen står för nått helt annat för den som är upplyst [:D] [xx(] FenderBender wrote: marcusss wrote: Julpynt är sossigt.  +1 [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> "Det är aldrig försent att ge upp" Jag vet exakt vad julen står för. Om du vill fira julen så respekterar jag det. Om jag väljer att inte fira jul och tramsa med en massa krimskrams, så räknar jag med att du accepterar min hållning. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 26 Nov 2010, 23:12 |
|
 |
|
lillefar
|
Förändrar ju inte din +1 kommentar och det borgar ju inte för att vara upplyst "scame on you"! Som politiskt medveten borde du veta bättre det där är ju bara fånigt!
|
| 26 Nov 2010, 23:27 |
|
 |
|
FenderBender
|
lillefar wrote: Förändrar ju inte din +1 kommentar och det borgar ju inte för att vara upplyst "scame on you"! Som politiskt medveten borde du veta bättre det där är ju bara fånigt!
Shame on you? Du vet inget om mitt val att inte fira jul eller julpynta. [8)] Och så länge du inte känner till anledingen och detaljerna så får du helt enkelt acceptera detta - om du har nåt innanför pallet, vill säga.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 26 Nov 2010, 23:30 |
|
 |
|
FredrikF
|
såsåså FB, take it easy!
|
| 26 Nov 2010, 23:47 |
|
 |
|
ralvejd
|
här pyntats inte heller sossigt?, nä det är ju  reklam, då kan det ju inte var sossigt <b>ralvejd@pc010:~$</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 26 Nov 2010, 23:55 |
|
 |
|
lillefar
|
Nu försöker du slippa undan för det handlar ju inte ett dugg om ditt personliga val att fira jul, och inte heller om så vad än må vara dina personliga erfarenheter av jul, med allt vad det innebär om det må vara tråkiga eller inte! För att du inte skall kunna krypa undan så handlar det enbart om din kommentar om att ge +1 [:)] på att "julpynt är sossigt"! Det är hur du vrider och vänder på saken omoget politiskt, sakkunnigt, historiskt, och för en person i din ålder ett gigantiskt klavertramp som det bara är att be om ursäkt för. Utan att forstätta att envisas med en kamp du aldrig kan vinna med argumentation, så lägg ned eller så får du bevisa att jul är en socialdemokratisk högtid (fniss)! FenderBender wrote: lillefar wrote: Förändrar ju inte din +1 kommentar och det borgar ju inte för att vara upplyst "scame on you"! Som politiskt medveten borde du veta bättre det där är ju bara fånigt!
Shame on you? Du vet inget om mitt val att inte fira jul eller julpynta. [8)] Och så länge du inte känner till anledingen och detaljerna så får du helt enkelt acceptera detta - om du har nåt innanför pallet, vill säga.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 27 Nov 2010, 01:49 |
|
 |
|
kjelle
|
Ja, varför trampa på andras traditioner, bara för att man själv väljer annorlunda? Bara att hålla käften, gör som ni vill med juldissandet, FB och Marcuss, inklusive sossedissandet, men trampa inte på de som finner väldigt mycket glädje och högtid i att t.ex. pynta inför julen. Beteckningen "sossigt" är ju inte heller så mogen... Hos oss pyntas det en del, inredningen byter färg till lite murrigare och varmare, och blir mer inbjudande till glöggande och annat som hör vintersäsongen till. 
|
| 27 Nov 2010, 02:21 |
|
 |
|
kjelle
|
För övrigt ligger vi i lä jämfört med Singapore. Julskyltandet börjar i september, och varuhusen på Orchard Street tävlar om bästa julskyltningen fram till mitten av december någon gång. Detta i ett land där temperaturen är +30C i snitt, invånarna kineser, indier, malajer m.m. som egentligen bara tar chansen till ytterligare en festlig helg.[:D] 
|
| 27 Nov 2010, 02:26 |
|
 |
|
FenderBender
|
lillefar wrote: Nu försöker du slippa undan för det handlar ju inte ett dugg om ditt personliga val att fira jul, och inte heller om så vad än må vara dina personliga erfarenheter av jul, med allt vad det innebär om det må vara tråkiga eller inte! För att du inte skall kunna krypa undan så handlar det enbart om din kommentar om att ge +1 [:)] på att "julpynt är sossigt"! Det är hur du vrider och vänder på saken omoget politiskt, sakkunnigt, historiskt, och för en person i din ålder ett gigantiskt klavertramp som det bara är att be om ursäkt för. Utan att forstätta att envisas med en kamp du aldrig kan vinna med argumentation, så lägg ned eller så får du bevisa att jul är en socialdemokratisk högtid (fniss)! FenderBender wrote: lillefar wrote: Förändrar ju inte din +1 kommentar och det borgar ju inte för att vara upplyst "scame on you"! Som politiskt medveten borde du veta bättre det där är ju bara fånigt!
Shame on you? Du vet inget om mitt val att inte fira jul eller julpynta. [8)] Och så länge du inte känner till anledingen och detaljerna så får du helt enkelt acceptera detta - om du har nåt innanför pallet, vill säga.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> "Det är aldrig försent att ge upp" Jag tror det är du som missar hela poängen, grabben. marcusss vet att jag är socialdemokrat och vi har haft våra tidigare duster om detta att kalla saker och ting för "sossigt". Men som vanligt ger han sig aldrig och nu försökte han ännu en gång utmana mig och kanske några till genom att skriva att "jul är sossigt". Därav min - ja - barnsliga respons. Den var ett uppgivet försök att markera för honom att han inte hade något för det. Jag har haturligtvis inget emot att folk firar jul och jag har inget emot sossar eftersom de är mina gelikar. Julen är en bra famijetradition, men inte för mig och min familj, av anledningar jag aldrig kommer att redovisa i detta forum. Det är för känsligt. Därför har vi gjort det valet. Om någon tagit illa vid sig så ber jag naturligtvis om ursäkt. [8)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 27 Nov 2010, 11:08 |
|
 |
|
lillefar
|
Måste säga att mina ögon växte du som person massor och naturligvis så drar vi ett streck över detta. Min mening var inte heller att göra något påhopp eller starta någon lång ordväxling jag vara bara ute efter att vi måste hålla en hyfsad nivå på bojen! Som sagt starkt att be om ursäkt på det sätt som du gör och i egenskap av ett av de tyngsta namnen på Bojen!! FenderBender wrote: lillefar wrote: Nu försöker du slippa undan för det handlar ju inte ett dugg om ditt personliga val att fira jul, och inte heller om så vad än må vara dina personliga erfarenheter av jul, med allt vad det innebär om det må vara tråkiga eller inte! För att du inte skall kunna krypa undan så handlar det enbart om din kommentar om att ge +1 [:)] på att "julpynt är sossigt"! Det är hur du vrider och vänder på saken omoget politiskt, sakkunnigt, historiskt, och för en person i din ålder ett gigantiskt klavertramp som det bara är att be om ursäkt för. Utan att forstätta att envisas med en kamp du aldrig kan vinna med argumentation, så lägg ned eller så får du bevisa att jul är en socialdemokratisk högtid (fniss)! FenderBender wrote: [quote="lillefar"]
Förändrar ju inte din +1 kommentar och det borgar ju inte för att vara upplyst "scame on you"! Som politiskt medveten borde du veta bättre det där är ju bara fånigt!
Shame on you? Du vet inget om mitt val att inte fira jul eller julpynta. [8)] Och så länge du inte känner till anledingen och detaljerna så får du helt enkelt acceptera detta - om du har nåt innanför pallet, vill säga.  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> "Det är aldrig försent att ge upp" Jag tror det är du som missar hela poängen, grabben. marcusss vet att jag är socialdemokrat och vi har haft våra tidigare duster om detta att kalla saker och ting för "sossigt". Men som vanligt ger han sig aldrig och nu försökte han ännu en gång utmana mig och kanske några till genom att skriva att "jul är sossigt". Därav min - ja - barnsliga respons. Den var ett uppgivet försök att markera för honom att han inte hade något för det. Jag har haturligtvis inget emot att folk firar jul och jag har inget emot sossar eftersom de är mina gelikar. Julen är en bra famijetradition, men inte för mig och min familj, av anledningar jag aldrig kommer att redovisa i detta forum. Det är för känsligt. Därför har vi gjort det valet. Om någon tagit illa vid sig så ber jag naturligtvis om ursäkt. [8)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> [/quote] "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 27 Nov 2010, 17:02 |
|
 |
|
P90
|
Nu är det pyntat färdigt, frugan klädde granen idag och jag monterade upp de sista julstjärnorna, det känns riktigt mysigt.[:)] Julpynt har vi gott om men julmaten gillar ingen i vår familj så grabben brukar få bestämma maten och då blir det kanske tacos istället. När grabben var liten körde vi med helnykter jul, men nu är han snart 18 så i år blir det nog att dricka sig lite glöggfryntlig (man behöver ju inte supa sig drängfull för det).
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 27 Nov 2010, 18:14 |
|
|