View unanswered posts | View active topics It is currently 31 May 2026, 18:08

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Phaser, flanger, chorus eller vad? 
Author Message

Post Phaser, flanger, chorus eller vad?
Har kört några år, dels med tremolo och dels med UniVibe-efterapningar. UniVibe-stuket <u>före dist</u> är himla kul att använda ibland [:p]... Har idag en Fulltone Mini Deja Vibe som jag gillar för det.

Men, vad tror ni det är för effekt Tom Morello använder på gitarrspelet som börjar ca 0:40 in i Rage Against The Machine-låten "Wake Up"?

http://www.youtube.com/watch?v=wauzrPn0cfg

Han körde väl en del med MXR Phase 90. Kan det vara det, eller vad tror ni?

Sven-Johan

19 Oct 2010, 14:05
Profile

En Talkbox om man får tro Guitar-Insight.com

<b>Effects</b>
Voodoo Lab Pedal Power supply
Dunlop Cry Baby Wah
DigiTech Whammy
Ibanez DFL Flanger: (A rare digital flanger from the 80#8242;s, which has been replaced with an MXR Phase 90 since Audioslave.)
DOD FX40b Equalizer: Set flat, only used as a boost for solos, such as in “Bulls on Parade.â€Â

19 Oct 2010, 14:25
Profile

Tack för svaret, men det låter inte som en Talkbox där, tycker jag. Möjligen kan en Talkbox vara en del av soundet på gitarrsolot men inte där jag menar, men jag kan ha fel.

Min fråga är nog mer vad ni TROR ger soundet ifråga. Alltså ni som har provat phasers, flangers, chorus, UniVibes och Tåkboxar FÖRE dist. Kanske jag inte undrar så mycket vad man kan läsa sig till... [;)] Men, det kanske verkligen är en Talkbox på t.ex. ett av gitarrspåren (för det är väl antagligen minst två).

Sven-Tjosan

19 Oct 2010, 15:30
Profile

Jag har varit djupt nere i fasförskjutningsträsket ett tag,lyckligtvis har jag tagit mig upp till ytan igen ;-)
Jag skulle nog säga att partiet på klippet är en flanger.

19 Oct 2010, 16:34
Profile

Jag har varit djupt nere i fasförskjutningsträsket ett tag,lyckligtvis har jag tagit mig upp till ytan igen ;-)
[:D] [:D] [:D]

Jag använder Mini Deja Vibe:en på bara en eller kanske två låtar, så jag antar att det blir något liknande även om jag skulle ha en svajeffekt till...

Får väl ta och köpa en flanger då för att se vad det kan ge... Attans att jag sålde min gamla TC Electronic...

Undrar om phaser också är kul... [:o)] Har jag inte spelat sedan 70-talet när jag började spela gitarr.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

19 Oct 2010, 20:57
Profile

Efter att ha lyssnat så är det ju flanger på riffet, och talkboxen används i solot.

19 Oct 2010, 21:54
Profile

Efter att ha lyssnat runt på en massa ljudklipp igårkväll kan jag inte låta bli att fastna mer för Phaser än för Flanger...

Har även tidigare tyckt att Flanger påverkar ljudet för mycket, dessutom i, typ, en "ostämd" karaktär. Phaser känns kanske bättre för det jag är ute efter...

Riffet jag hänvisar till i Wake Up med Rage Against The Machine, har inte så jättemycket effekt på sig, som jag ser det. Om det är Flanger, kanske den är bara på den ena gitarrern och den andra gitarren som spelar samma riff är helt utan swisch-swosch-effekt...

Måste nog prova både Flanger och Phaser i mina egna grejer.

På ljudklippen jag lyssnade på igår gillar jag Mad Professor Tiny Orange Phaser. För dess ljud och framförallt för att den har en Mix-kontroll.

Tips på andra Flangers/Phasers med Mix-kontroll (för att blanda processat och oprocessat ljud) mottages taxamt [:)][:p]!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

20 Oct 2010, 09:45
Profile

Jag älskar phaser. Det är skitsnyggt med ett hyfsat långsamt svep. Införskaffa en sådan.

/Niklas

20 Oct 2010, 12:01
Profile

jag köpte en tiny orange här på bojen, men blev faktiskt lite besviken, tycker den tar för mycket bas.
Kan däremot rekommendera en Dunlop rotovibe, kanonpedal

20 Oct 2010, 15:18
Profile ICQ YIM WWW

Om det är Flanger, kanske den är bara på den ena gitarrern och den andra gitarren som spelar samma riff är helt utan swisch-swosch-effekt...

Det är definitivt flanger, men förmodligen pålagt vid mixning snarare än en pedal. Antingen är det bara en av två gitarrspår som har flanger, eller också är det stereo-flanger som får det att låta dubblat.

Erik R

20 Oct 2010, 15:21
Profile

Erik! Där ser man. Du tror så... Svårt att höra sånt där. Jag tycker att det låter som en swisch-swoscheffekt som ligger före disten, att gitarren är dubbad, och att var och en är hårdpanorerad åt var sitt håll i stereobilden. Har lyssnat på bara höger och bara vänster och det ligger effekt på båda. Men du kan ha rätt och jag fel...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

20 Oct 2010, 15:54
Profile

Jag är helt övertygad om att det är en flanger, närmare bestämt en inverted (eller negative) flanger.

Vanlig (positiv) flanger låter mer swisch som ett jetplan, medans en inverted låter mer phaseraktigt som den här gör.

Talkbox är det på solot låter det som.

/Tobbe

24 Nov 2010, 12:55
Profile ICQ YIM WWW

Håller med, även min gissning!

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

24 Nov 2010, 13:55
Profile WWW

Jag är rätt säker på att det är en flanger, sedan är ju flanger inte en effekt "skrivet i sten". Boss varianter låter ju exempelvis rätt olika en Electric Mistress. Morello lägger ibland sin wah-wah i fasta lägen. Kan han ha gjort det i detta klipp månntro? Jag tycker det låter lite för "throaty" för att bara vara en flangerpedal.

24 Nov 2010, 15:10
Profile ICQ YIM WWW

Sven-Johan wrote:

Tips på andra Flangers/Phasers med Mix-kontroll (för att blanda processat och oprocessat ljud) mottages taxamt [:)][:p]!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jag har en BYOC royal phaser (kit) som jag tycker är skojig. Jag gillar inte chorus för att det låter för slickt och flanger är lite mitt emellan.

Den har en mixkontroll som låter dig köra allt från helt torr till helt effekt. I helt effektläge blir det en vibrato (pitch, inte volym såklart) vilket är lite coolt.

Den LÄR låta som MXR phase 90 med max depth, mix på mitten ingen resonance och 4 stegs phase shift. Det är mitt utgångsläge. Ibland kör jag lite mer åt vibehållet och ibland (sällan) med lite mer over the top 6 stegs skift och reso > 0.

De säljs av Moodysound och du lär ju plocka ihop en snabbt.[8D]

24 Nov 2010, 16:49
Profile ICQ WWW

snutstrut wrote:

Jag är rätt säker på att det är en flanger, sedan är ju flanger inte en effekt "skrivet i sten". Boss varianter låter ju exempelvis rätt olika en Electric Mistress. Morello lägger ibland sin wah-wah i fasta lägen. Kan han ha gjort det i detta klipp månntro? Jag tycker det låter lite för "throaty" för att bara vara en flangerpedal.

Inverted flanger låter mer throaty än en vanlig "positiv" flanger...

24 Nov 2010, 17:47
Profile ICQ YIM WWW

En stor del i Toms gitarrljud beror på att han kör alla effekter i loopen, även Wah.

26 Nov 2010, 09:31
Profile

Jag är säker på att det är flanger han använder i klippet. Angående phaserpedaler är Mad Professor Tiny Orange Phaser en kanonpedal. Jag har haft många phaserpedaler men MP är i en klass för sig, om man gillar 4 stegs phaser i stil med MXR Phase90. Retro-Sonic är ok men inte riktigt i samma liga.

26 Nov 2010, 20:56
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]