View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 22:13

Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
den nye Lasermannen blev Peter 38 
Author Message

Racing wrote:

Linusberg.

Tycker din hållning är intressant,men min första motfråga på din egenpåtagna beskrivning av din hållning blir;
Varför?
Lever du någonstans med villfarelsen att "alla skall räddas från sig själva"?

Vad i mitt resonemang syftar du på? Att om man som fylltratt alt. någon det slagit runt på inte ska ha tillgång till vapen hemma till hands i största möjliga mån. Detta uttryckligen för någon som ändå bara ska nyttja det på skjutbana? I så fall är mitt svar ja.

Quote:

Att tex tro att man skall vara livrädd inför en pistol,då anser iaf jag att man sett för mycket film.
Nu e iofs statistik verkligen inte hela sanningen heller,men det just Evan Marshall konstaterat e att om ngn riktar ett enhandsvapen mot dig på ett avstånd av mer än 10 fot är chansen att han träffar dig under 30%.
Inte dödligt,utan att han träffar dig alls.
Enl Marshall missar ung 96% av all avlossad ammunition i en "shootout" sitt mål.(dvs det träffar andra inepta ting)
Ok.
Det betyder ju nära nog att jag faktiskt skall vara MER respektfull för en våldsverkare med en sketen större STEN i handen än en pistol under förutsättning att våldsverkaren inte har träning i ämnet.?

Vad är det för resonemang? Det hade väl vart en ok hållning om illegal vapen användning INTE hade vart ett problem. Nu är det så tyvärr att det ÄR ett problem och det är i första hand inte jaktvapen som småbuset är ute efter, de får inte plats under jackan etc, verkningsgraden på ett avkapat hagel har sent omsider även gått upp för även dessa smågossar.

Quote:

Det HANDLAR FAN inte om "vapnet" ifråga utan om människan bakom.

Ett gammalt NRA argument som är ganska defekt då en människa utan vapen är mindre farlig än en människa med.. eller?

Quote:

Sanningen e snarare som alltid...det kommer ner till politik.
INTE ngn pragmatisk syn på verklighet för om så vore håller jag med om att vi borde totalförbjuda tex motorcyklar med omedelbar verkan.
Vi borde höja kraven rent ut sagt ABNORMT på körkort för bil eftersom de flesta inte har en susning om vad de sysslar med i trafiken.
Vi borde med omedelbar verkan totalförbjuda alkohol samt tobak.
Osv osv osv in absurdum.

Tja kanske rätt vad vet jag, men det var inte dessa "farligheter" vi diskuterade.

Quote:

Förstår du hur dumt det låter?
Menar inget illa med det jag skriver,utan försöker JUST att framföra en mer pragmatisk syn på det hela.
Sluta upp å tro att allt kan räddas bara vi tvingar det in i madrasserade celler.
Det funkar inte så.

Så ditt svar på alla problem är total frihet gällande allt? Då försvinner problemen med vapenanvändning mot gemene man?

Quote:

Vapentaliban fö?
Du har missat att jag inte äger en smällare en gång?

Vapen är en realitet.
Att överhuvudtaget överväga en annan social situation är mig direkt naivt.Barnsligt och allt annat än verklighetsförankrat rent av.
Om vi socialt skulle förbjuda vapen KOMMER medborgare som annars inte är kriminella att tillverka egna.
Såsom vapensmed VET du att jag talar sant när jag säger att å tillverka skjutvapen för egen maskin inte direkt e hightech.
Krut e i SIN tur inga konstigheter,eller för all dels ngt som smäller räcker,att göra själv det med.

Som du säger det är ganska lätt att tillverka vapen, vapen med betoning på enkla. Enskottare osv finns det gott om. Avancerade hemmagjorda vapen finns det EXTREMT få av. Såg ett exempel av en M45b hemmatillverkad på ATC och det var ett ENORMT hantverk, det är inget som svenne bannan med svarv hemma fixar. Toleranser och materialval för ett automatvapen är ENORMA, det är inget man skrapar ihop på en kvart. Med det sagt så är det inte omöjligt på långa vägar, men illegal massprodukion av sådana vapen är totalt uteslutet. I ren arbetsinsats skulle man nog tjäna mer pengar på att plocka burkar än att tillverka sådana till småbus.

Quote:

Ett vapenfritt samhälle är en ren utopi.
Varken mer eller mindre.

Vem har pläderat för ett vapenfritt samhälle här? Jag föreslog att de som använder skjutvapen i "sportskytte" syfte kunde förvara dessa hos sina respektive skjutklubbar för att minska risken att de finner väg till illegala användare samt att "tokskjutningarna", om än väldigt få, skulle minska. De argument som p90 lyfter är helt klart valida men jag tror att det är få som ägnar så pass aktivt av vapenteknik att det inte går att lösa med dispenser etc, men som sagt med betoning på TROR.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

16 Nov 2010, 13:18
Profile ICQ WWW

linusberg vs racing 10000-0

16 Nov 2010, 13:41
Profile ICQ YIM WWW

Ja helt klart går våra åsikter vad avser jobbet att tillverka vapen isär.
Håller inte med dig.
Att tex tillverka enklare automatvapen,var blir det intrikat?
Tungt slutstycke och en fjäder.
12grad entrevinkel.
Var blir det svårt?
Att det står CNC maskiner lite varstans i detta landet e knappast ngn hemlighet det heller.
Beggade e de inte ens dyra,men fortfarande helt funktionella,med ngr år på nacken.
Nope.
Jag håller inte med dig.
Alls,å jag diskuterar absolut inte enklaste varianten av enskottsdynga för det e som sagt tillverkat på under 20 minuter med ngn med en sketen MIG svets tom.

Varenda mått,varenda vinkel finns att tillgå över nätet.
Materialen som är inblandade?
Var skulle de bli speciella för att motstå tex 40 000 cpu?
(Tex 9mm parabellum)
De flesta vanliga skitstål löser det med råge utan att ens börja svettas.
Om vi däremot talar att dra polygonalt osv så håller jag med dig,men för enklare tillverkning av tex k-pistar mm.?
Nope.
Inte för ett ögonblick faktiskt.
E ju bara att kika på den nyligen upptäckta tillverkningen av "rattlare".
Eller...menar du att de vapnen är avancerade att tillverka?
Tillåt mig le.[;)]

Gasdrivet osv blir genast lite mer invecklat,men igen..varenda portdiameter osv finns att tillgå för precis vem som helst.
Vanlig räffling i sin tur...oavsett TPI..
There´s this little thing called the internet see...

Du återkommer till NRA.
Först som sist,visst,jag har amerikanskt påbrå.
Sant,men kopplingen till NRA ser jag fortfarande inte.
Eller,är mitt amerikanska påbrå på ngt sätt synonymt med NRA?
Har jag missat något?
NRA bedriver mig veterligen en lobbyverksamhet vars argument långt vida överskider svensk vedertagen vapenmoral eller etik i alla ändar och det ena är definitivt inte förbundet med det andra.
Att det finns enstaka argument som tangerar likheter,vad har det specifikt med NRA att skaffa?
Det är väl bara ren,skär,logik att inepta ting inte har ngn egen vilja?
Det där ser jag som ren retorik,varken mer eller mindre.

Jag håller med dig att en illsinnad människa med ett vapen utgör en större fara än en utan,men utan att för den sakens skull specificera vapentyp.
Ett tillhygge är i min bok åxå ett vapen och utav dem som bragts om livet i detta landet vågar jag påstå att de flesta mord mm sker på mycket nära håll.
(Fö,för dig som är så insatt du om ngn borde ju veta att tex en pistol eller revolver primärt är ett defensivt vapen)

Japp.
Jag tror du tolkar mig alldeles rätt.
Till mycken grad är vapeninnehav för min del en fråga om frihet och att omyndigförklara,vilket jag anser att du till grad står för,en miljon svenskar på altaret av att en försvinnande promille bär sig illa åt är totalt oacceptabelt.
Jag för en sätter iaf mycket större tilltro till min granne,eller vem det nu vara månde,än så.
Vad vidare är,jag upprepar,ett vapenfritt samhälle är en utopi eftersom den krigiska ådran ligger i den mänskliga naturen.
Så är det bara.

Vi är nog totalt överens i frågan om de ILLEGALA vapnen.
Jag,som du antar jag,är av uppfattningen att tex polis mm skall prioritera den formen av brott.
Ge dem resurser att slå till mot 1% å allt va fan de nu kallar sig.

Det finns en anledning till att vi HAR licenser.
Mycket riktigt begås väldigt få brott med jaktvapen.
Vapenhantering kräver ju som bekant utbildning,ngt buset oftast lider brist på som bekant.
Andelen stulna enhandsvapen i landet har jag faktiskt inte aktuella siffror för,men om inget förvånande hänt är den andelen försvinnande liten mot den mängd illegala vapen som förs in.

Som tex för ett antal år sen när man stannade en lastbil i Finland med femtusen Makarov pistoler med adress...Sverige..
Det hör ju till saken,vilket jag hoppas du känner till,att antalet licenserade enhandsvapen i landet relativt sett är mkt liten varför 5000 Makarov pistoler nära nog utgör en större del av det svenska legala beståndet av enhandsvapen.
Så..sorry...jag anser att ditt argument inte håller då det i MIN mening återigen är att sila mygg å svälja elefanter.
I din mening skall man om jag förstått det rätt BÖRJA med de LEGALA vapnen?
Ja,det lär ju finna social förankring.
Eller....inte.

Om du läst mina inlägg så är jag INTE av uppfattningen av ngn "total frihet" avseende allt.
Vilket trams rent ut sagt,och man läser kanske det man vill se.
Jag är av uppfattningen att licenser är av GODO.
Licenser är BRA.
Är jag tydlig nog då?

Faran jag ser om vi försvårar licensförfarandet för mkt,dvs gör det krångligare än det är idag,är bara att läsa sig till ovan.
Jag håller kort sagt inte med dig i din åsikt att vapen skall läggas under statligt lås å bom.
Återigen.
Enligt LAGEN har ALLT vapeninnehav i detta land militär grund.
Att vi sen rent praktiskt använder civila vapen till andra ändamål är en helt annan sak.
Din åsikter har framförts redan för 20år sen av Eskil Block vid FOA å sågades som rent orimligt omyndighetsförklarande av vuxna svenskar redan då.
För egen del ser jag inte vad som skulle förändrats?
Vi låser in ung 4 miljoner skjutvapen för att kanske 20 puckon om året pissar i det blå skåpet?
Förstår du hur orimligt och dumt det låter?
Utopiskt.

Man SKULLE tom kunna resonera som så att statliga "vapenförråd" om ngt är ÄNNU farligare än en decentraliserad placering av vapen i svenska hem.
Om vi glömmer buset för ett ögonblick å kikar på organiserad brottslighet...
Den tror jag inte heller blir så svår att addera ihop.
Eller?
Skulle vi ha som mob förråd?
Bevakat av militär?
Ja...den du...det hade ju gett rätt signaler rent socialt...
SNACKA om att inte betro "staten" i det läget.

Nä.
Jag anser fullt å fast att medborgare som P90 skall få lov att ha sina vapen ifred.
Äras den som äras bör,och blotta faktumet att han bär licenser för ehandsvapen säger en del om honom som person för min del.
Ngt bla polisen garanterat genom att delge honom licensen.
Jag tror hårdnackat att detta land bebos av BRA folk generellt taget.
Människor med omdöme-vilket detta till stor del handlar om.

jesper@gofastparts.se

17 Nov 2010, 01:30
Profile

17 Nov 2010, 01:50
Profile

racing....kan du bygga en Colt M4A automatkarbin till mig är du bussig ?

17 Nov 2010, 02:00
Profile ICQ YIM WWW

Vad roligt att vi är oöverens Racing. Vi delar upp bitarna lite så kan vi diskutera alla utan maraton inlägg.

Det här med "lättheten" att tillverka dessa vapen är nog grovt överskattad i media etc, bevis för detta är givetvis helt enkelt bristen av dom, eller hur? Om det vore en lätt match för någon med kunskap skulle det fullkommligen drälla av dom, jag menar brist på vilja att tjäna pengar på lätt illegal verksamhet finns det det inte direkt.

Mig veterligen så är det väl endast 1 fall där man har nypt en kreatör av sagda vapen, skåningen som tillverkade till, låt oss säga, "en mc gruppering". I det fallet hade han väl fått fram en prototyp som var klar, 5 som var nästan klar och 30 grovt tillyxade "delar" till sagda prototyp. Det lustiga i det fallet var att lagrum inte egentligen kunde komma åt han utan jag har för mig att man fick nypa honom för narkotikabrott. Konstigt med tank på att vi har så restriktiva lagar som du säger.

Min poäng är det är INTE enkelt att bygga automatvapen, PUNKT. Den som hävdar det bör visa på sagda enkelhet i annat än hänvisa till tillgången till verktyg samt att det har funnits enstaka på den illegala marknaden vars funktionsnivå har varit högst ifrågasatt.

/Peder

17 Nov 2010, 08:25
Profile ICQ WWW

linusberg wrote:

Vad roligt att vi är oöverens Racing. Vi delar upp bitarna lite så kan vi diskutera alla utan maraton inlägg.

Det här med "lättheten" att tillverka dessa vapen är nog grovt överskattad i media etc, bevis för detta är givetvis helt enkelt bristen av dom, eller hur? Om det vore en lätt match för någon med kunskap skulle det fullkommligen drälla av dom, jag menar brist på vilja att tjäna pengar på lätt illegal verksamhet finns det det inte direkt.

Mig veterligen så är det väl endast 1 fall där man har nypt en kreatör av sagda vapen, skåningen som tillverkade till, låt oss säga, "en mc gruppering". I det fallet hade han väl fått fram en prototyp som var klar, 5 som var nästan klar och 30 grovt tillyxade "delar" till sagda prototyp. Det lustiga i det fallet var att lagrum inte egentligen kunde komma åt han utan jag har för mig att man fick nypa honom för narkotikabrott. Konstigt med tank på att vi har så restriktiva lagar som du säger.

Min poäng är det är INTE enkelt att bygga automatvapen, PUNKT. Den som hävdar det bör visa på sagda enkelhet i annat än hänvisa till tillgången till verktyg samt att det har funnits enstaka på den illegala marknaden vars funktionsnivå har varit högst ifrågasatt.

/Peder

Det ÄR lätt att tillverka handeldvapen för en som har tillgång till svarv och fräs. En släkting till mej som var smed filade en halvautomtisk pistol på -20 talet. Endast räfflingen maskinbearbetades. Då låg inte ritningarna ute på nätet....
Att dom flest inte har maskin utrustningen hemma innebär inte att det saknas tilgång.

Nästan varenda motorhobbymänniska har på ett eller annat sätt tillgång till en svarv och fräs. Det är inte rymdsonder vi pratar om utan ett rör med ett slagstift.
Om du har gjort lumpen så har du säkert tagis isär en Svensk K-pist, var någonstans i den konstruktionen såg du något kompliserat?

I dag finns det ytterst lite anledning att tillverka egna vapen iom att man med goda avsikter kan få licens eller om man har onda avsikter förhållandevis billigt kan få tag i illegala. Det är dessutom så lätt att få tag i illegala vapen att om jag bestämmer mej så har jag en pistol på några dagar. Karbiner är lite värre men inte omöjligt.
Stryper man dom möjlighterna så kommer även en dold tillverkning att bli lönsam.

17 Nov 2010, 09:35
Profile ICQ WWW

Å min poäng är just att med tillgång till bearbetande verktyg ÄR det enkelt att tillverka vapen.PUNKT.
Jösses,större delen av tex en semiautomatisk pistol skulle man med ENKELHET kunna blåsa fram med vatten eller laser tom som det ser ut i MASSOR.Oavsett om vi talar slid eller låda/ram.
Samma för hammare,sear,piplänk ev bussningar,ev fjäderlänk osv..

Så iom det kanske vi kan fokusera på referensen?
De facto är att det finns folk som tillverkar fungerande automatiska samt semiautomatiska vapen utan tillgång till annat än sågar å filar i världen med i först hand måttkunskap som hjälp.
(Afghanistan är väl ett gott exempel om ngn på gamla dagars riktiga vapensmeder?)

I detta land finns en ganska stor mängd dels maskiner att hantera uppgiften med,men samtidigt även kunskapen att hantera dessa verktyg på ganska bred front.
Högvärdiga stål,inte för att de behövs,är samma resa så det faktum att den illegala marknaden inte pumpar ur sig produkter ligger knappast i faktumet av brist på kunskap eller redskap.
Något jag i dagsläget är mkt tacksam för.

Om vi för sakens skull tittar på ngt sånt som en revolver,som då medgett INTE är ett automatvapen normalt,är den rent tillverkningsmässigt mer invecklad än tex en automatpistol.
Eller...invecklad...fel ord.
Känslig i tillverknings processen e snarare korrekt.
Precisionen för en dito sitter som bekant inte i pipan primärt utan trumman.

Delarna för att tex tillverka ett vapen som arbetar med kort piprekyl vs tungt slutstycke blir även det mer komplicerat,å som jag antar bekant arbetar de flesta enklare varianter av tex k-pist med det senare.

Om du tänker i banorna att "alla" inte har tillgång till tyngre maskineri så tänk om.
Tillgången på "modern" processutrustning är stor i landet.
Enormt stor faktiskt.
Precis som Tobbe e inne på,och jo....faktum e att det e PRECIS det som behövs för att lösa uppgiften.
Det handlar INTE om att återuppfinna hjulet.
Ritningar mm finns online tills du kan bada i dem.

Om vi sen tar ner det lite på jorden e det ur ett kriminellt perspektiv lika jävla illa med en pennpistol som en AK i mina ögon.
Mao,det behöver på inget sätt vara avancerade vapen för att ha ett kriminellt värde.
Likaledes behöver det inte vara exakta vapen eftersom de rent statistiskt används på mkt korta avstånd av buset.
De har oftast varken träning eller kunskap till ngt annat-å tack för det!

Spindeln.
Ursprungsvapnet heter Armalite AR15 och är brittiskt.
Googla lite djupare än normalt så får du alla uppgifter du kan tänkas behöva gissar jag kvalificerat.
Vapnets vitala delar är av metall,vilket underlättar ev tillverkning.
Om du hoppar de formsprutade plastdelarna å tex ersätter med snickrat trä så vill jag påstå...
Go ahead..
Skall samtidigt sägas,som ovan,att ett gasdrivet vapen är mer invecklat(av andra orsaker än den oinvigde kanske för tror),men på inget sätt omöjligt att få till stånd.

Nä.
Bristen på illegalt tillverkade vapen i landet ser jag ur tre andra aspekter i första hand.
Jag håller nämligen med dig på den punkten.
De förekommer,men är inte så vanliga.

1/De flesta legala svenska vapen är avsedda för jakt. Jaktetik samt moral är relativt mycket hög och man dyker inte upp i skogen med den nämnda typen av vapen.Man hade blivit polisanmäld innan man hann ur skogen igen.
Sanningen e till den grad att det inte var länge sen det inte sågs med blida ögon att tex dyka upp med ett HK770 i svenska skogar.
Vapenvalen är MYCKET traditionsbundna.

2/Licensförfarandet e fortfarande av sådan art att det GÅR att skaffa licens för vapen,så varför göra sig besväret-se ovan.

3/Jag håller svenska polisen högt.
Anser att de har ganska god koll på vem som kan tänkas sätta vad i verket än så länge.Deras arbete förebygger helt klart i dagsläget den formen av övningar tack gode gud.

jesper@gofastparts.se

17 Nov 2010, 12:06
Profile

För att belysa en grej.
Låt oss ponera att du skulle tillverka vapen illegalt.
Som sagt,polisen har bra ögon å öron.
Låt säga att du skulle tillverka pistoler med ett återförsäljningsvärde på gatan av 5000/st.
Du skulle mao behöva göra ett gäng för att det skulle bli vettiga pengar av det.
Låt säga 100st utan att väcka allt för mkt uppmärksamhet processmässigt.
En halv miljon kronor mao.

Ur perspektivet polis å risken för att åka fast skulle du behöva exponera dig ett stort antal gånger då min gissning är att det inte finns en kriminell gruppering i detta land som skulle handla 100st av dig på ett bräde.

Straffsatsen som väntar om du åker dit kan vara 4 års fängelse.
En halv miljon kronor.
Dvs lite drygt 100 000 om året i omsatta pengar för att sitta still i 4år?
Vilken normalt kalkylerande människa som helst inser ju hur dumt det låter att ens överväga,och jag vill påstå att risken för att åka dit är stor.

Att däremot tillverka 2 eller 3 till sig själv å polarn eftersom man till vardags tex arbetar som CNC operatör...
Exponering finns knappt i sammanhanget..
En vanlig militär kaliber så finns ammunition att tillgå svart så du kan så med det..

Peder.
Som du kanske börjat förstå mellan raderna har jag lite av vapensmeds utbildning i ryggen jag med...[;)]
Den kunskapen tror jag du å jag e enig om inte får hamna i händerna på krafter som inte skall ha tillgång-om du förstår vad jag menar.
Det e enkelt nog redan som det e.

jesper@gofastparts.se

17 Nov 2010, 12:23
Profile

Tycker inte detta med hemmagjorda vapen är särskilt relevant, faktiskt. Vem som helst kan ju tillverka bomber, mycket enklare än handeldvapen. Receptet är bara att kolla in på internet.

Den som har lite kemistkunskaper och rätt kanaler för inköp av råvara kan också tillverka droger. Och om det tar ett par dar att få tag på ett illegalt vapen tar det väl typ ett par timmar att få tag på droger.

Frågan är då vad som skulle hända om lagarna kring dem blir friare? Det är väl mycket troligt att tillgången skulle öka enormt? Dvs. att hård lagstiftning faktiskt fungerar (om än inte perfekt). Begriper inte varför det skulle vara annorlunda med handeldvapen?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

17 Nov 2010, 12:59
Profile

hur mycket kostar ett sånt vapen av dig då Racing?, jag vill beställa ett.
Image

17 Nov 2010, 18:50
Profile ICQ YIM WWW

Tobbe z wrote:

Om du har gjort lumpen så har du säkert tagis isär en Svensk K-pist, var någonstans i den konstruktionen såg du något kompliserat?

Det var precis detta vapen m45 vi diskuterade tidigare i tråden när jag berättade att jag träffat en "hemmagjord" dito, ett helt fantastiskt vapen. Konstruktionsmässigt vackert och simplistiskt och absolut en kandidat om man vill åstadkomma ett illegalt automatvapen. Men att kalla konstruktionen för ENKEL är att göra det lite lätt för sig, har du någongång studerat slutstycke osv så ser du att rent konstruktionsmässigt är det ganska intrikat, och framförallt är att betänka vilka krafter det får utstå när det jobbar. Bakstycke lika så etc etc. Visst, ser du till delar är de relativt få men det är en väldigt robust vapen där det är nödvändigt, resten är plåt som rostar och jävlas, fantastiskt vapen som gör en stolt över att vara svensk, att vi knyckte lite från tyskarna är en annan femma. =)

Observera att jag aldrig har sagt att det är omöjligt att åstadkomma, bevisligen finns det folk som kan, men det är ett stort steg att göra det i skala.

Quote:
I dag finns det ytterst lite anledning att tillverka egna vapen iom att man med goda avsikter kan få licens eller om man har onda avsikter förhållandevis billigt kan få tag i illegala. Det är dessutom så lätt att få tag i illegala vapen att om jag bestämmer mej så har jag en pistol på några dagar. Karbiner är lite värre men inte omöjligt.
Stryper man dom möjlighterna så kommer även en dold tillverkning att bli lönsam.

Där har vi olika åsikter, jag tror inte någon med de kunskaperna som krävs för att göra detta i industriell skala är motiverad eller finner nödvändig lönsamhet kontra risk i det. Fasen, den personen som gjort det vapen jag kollade på skulle jag anställa i en grisblink om jag vore chef för ett företag som sysslade med maskinkonstruktion.

Och återigen, det faktum att det inte vimmlar av dessa vapen talar nog för att det inte är så lätt ändå. Sorry om ni inte håller med, men det är vad jag tror.

/Peder

17 Nov 2010, 19:36
Profile ICQ WWW

Racing wrote:

Så iom det kanske vi kan fokusera på referensen?
De facto är att det finns folk som tillverkar fungerande automatiska samt semiautomatiska vapen utan tillgång till annat än sågar å filar i världen med i först hand måttkunskap som hjälp.
(Afghanistan är väl ett gott exempel om ngn på gamla dagars riktiga vapensmeder?)

Absolut, jag har sett en dokumentär om afganistans vapensmeder. Fantastiskt tycker jag, otroligt vad folk kan åstadkomma men inga resurser. Dock tror jag inte att svenska dito har samma ekonomiska incitament för att lägga ner den energin, speciellt när man tar det till industriell skala. De tar ett jobb som maskinkonstruktör vilken dag i veckan som helst.

Quote:

I detta land finns en ganska stor mängd dels maskiner att hantera uppgiften med,men samtidigt även kunskapen att hantera dessa verktyg på ganska bred front.
Högvärdiga stål,inte för att de behövs,är samma resa så det faktum att den illegala marknaden inte pumpar ur sig produkter ligger knappast i faktumet av brist på kunskap eller redskap.
Något jag i dagsläget är mkt tacksam för.

Om vi för sakens skull tittar på ngt sånt som en revolver,som då medgett INTE är ett automatvapen normalt,är den rent tillverkningsmässigt mer invecklad än tex en automatpistol.
Eller...invecklad...fel ord.
Känslig i tillverknings processen e snarare korrekt.
Precisionen för en dito sitter som bekant inte i pipan primärt utan trumman.

Delarna för att tex tillverka ett vapen som arbetar med kort piprekyl vs tungt slutstycke blir även det mer komplicerat,å som jag antar bekant arbetar de flesta enklare varianter av tex k-pist med det senare.

Om du tänker i banorna att "alla" inte har tillgång till tyngre maskineri så tänk om.
Tillgången på "modern" processutrustning är stor i landet.
Enormt stor faktiskt.
Precis som Tobbe e inne på,och jo....faktum e att det e PRECIS det som behövs för att lösa uppgiften.
Det handlar INTE om att återuppfinna hjulet.
Ritningar mm finns online tills du kan bada i dem.

Har inte hävdat att det inte skulle finnas möjlighet, maskiner har vi gott om, materialval också. Återigen hade det funnits en praktisk möjlighet att prångla ut dessa "lätt tillverkade vapen" på illegal marknad så varför ser vi dom inte nu? Efterfrågan finns nog så att det räcker.

Quote:
Om vi sen tar ner det lite på jorden e det ur ett kriminellt perspektiv lika jävla illa med en pennpistol som en AK i mina ögon.
Mao,det behöver på inget sätt vara avancerade vapen för att ha ett kriminellt värde.
Likaledes behöver det inte vara exakta vapen eftersom de rent statistiskt används på mkt korta avstånd av buset.
De har oftast varken träning eller kunskap till ngt annat-å tack för det!

Mjo, det är lika illa för den som blir utsatt, men en polis träffar bus med penpistol med ett skott i pipan och urusel precision vilken dag i veckan mot en karbin etc.

Tror att grundfrågan som ska ställas är vad förlorar vi på att täppa till ytterligare hål i säkerheten gällande vapen? Jag ser det som om det stoppar folk som flippar etc att nyttja sina lagligt ägda vapen på sina medmänniskor och sig själv, ja vafan, kör..

/Peder

17 Nov 2010, 19:51
Profile ICQ WWW

Lynxtrap wrote:

Tycker inte detta med hemmagjorda vapen är särskilt relevant, faktiskt. Vem som helst kan ju tillverka bomber, mycket enklare än handeldvapen. Receptet är bara att kolla in på internet.

Den som har lite kemistkunskaper och rätt kanaler för inköp av råvara kan också tillverka droger. Och om det tar ett par dar att få tag på ett illegalt vapen tar det väl typ ett par timmar att få tag på droger.

Frågan är då vad som skulle hända om lagarna kring dem blir friare? Det är väl mycket troligt att tillgången skulle öka enormt? Dvs. att hård lagstiftning faktiskt fungerar (om än inte perfekt). Begriper inte varför det skulle vara annorlunda med handeldvapen?

+1

Mycket logiskt resonemang, men i väldigt mycket färre ord än ovan diskussion. =)

17 Nov 2010, 19:53
Profile ICQ WWW

Ingen har väl i den här posten ansett att det skall bli LÄTTARE med legalt vapeninnehav?
Har jag missat nått?
Vad som anförts e att det räcker med lagar samt förordningar som slår mot LEGALA vapen.
Varken mer eller mindre eftersom det i jakten på skjutvapen som används för kriminella handlingar ENBART är ett politiskt slag i luften.

Spindeln.
Du e inte så gammal va?
I all respekt sagt,ibland framstår man som mer intelligent om man helt enkelt e tyst.

LB.
Uppriktigt talat tror jag att vi i det stora hela e ganska överens-med ngt undantag.
Vapen skall beses med respekt.
Vapeninnehav skall vara kontrollerat.
Enig.

Det vi sannolikt ALLA anser i denna tråden e att div myndigheter bör ges större resurser att komma åt den ILLEGALA vapenhanteringen.
Fan,hyggligt folk utsätt ju för skiten numer-vilket INTE var lika vanligt för tex 20 år sen.
Ta mordet inne på ett fullt dansgolv på nattklubben Nivå här i stan för inte allt för länge sen.
Inser ju vem som helst med hjälp av en kälke att ingen normalt funtad människa går in på en fullspäckad nattklubb och bokstavligt avrättar ngn om man e helt frisk i kolan.
DEN typen av brott MÅSTE prioriteras,men vad fan det har med legalt vapeninnehav att skaffa e förbi mig.?

Som Tobbe mkt riktigt e inne på har floran av illegala vapen i Sverige ökat markant.
Att få fatt i illegala vapen i landet är idag inte längre uteslutande en fråga enbart om kontakter,å det uppfattar iaf jag som direkt oroande.

Att det jag anför ovan håller vatten står jag fast vid.
Man behöver definitivt inte vara maskinare för att öppna solidworks eller CNC operatör för att progga en flerop.
Snack i min bok eftersom vapen-ur ett kriminellt perspektiv-är förhållandevis enkelt att tillverka.
Tyvärr.

Ja.
Efterfrågan finns garanterat,men som jag skriver ovan finns där för den kriminelle åxå ett stort mått av exponering.
Ergo sum tycker jag.
För den kriminelle som e såpass slipad att han enbart tänker på stålarna finns där som jag ser det åxå sannolikt en risk kalkyl.
(eller borde göra?)

jesper@gofastparts.se

18 Nov 2010, 03:23
Profile

För att det roar mig.

Vem anser du man skall känna störst farhåga för ur perspektivet socialt missbruk av vapen?

Snubben med det licenstillverkade M16 geväret eller en kille med ett enskotts Ruger No1?

För skojs skull
Betänkt det en stund å kom med ett svar.
Ha gärna de miljoner klass 1 "älgstudare" som finns spridda i landet i tanke med.

jesper@gofastparts.se

18 Nov 2010, 03:41
Profile

Racing wrote:
Ergo sum tycker jag.

[?]

18 Nov 2010, 10:41
Profile ICQ WWW

Öhh.....?
Ingen har väl i den här posten ansett att det skall bli LÄTTARE med legalt vapeninnehav?
Har jag missat nått?

Nä, den frågan var retorisk för argumentet att hård(are) lagstiftning fungerar och att resonemangen om hemmagjorda vapen inte har något med saken att göra.
Och det tråden handlade om från början var ju faktiskt brott begångna med licensvapen (om rätt person är häktad).

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

19 Nov 2010, 18:14
Profile

Racing wrote:

Öhh.....?
Har jag missat nått?
Vad som anförts e att det räcker med lagar samt förordningar som slår mot LEGALA vapen.
Varken mer eller mindre eftersom det i jakten på skjutvapen som används för kriminella handlingar ENBART är ett politiskt slag i luften.

Spindeln.
Du e inte så gammal va?
I all respekt sagt,ibland framstår man som mer intelligent om man helt enkelt e tyst.

LB.
Uppriktigt talat tror jag att vi i det stora hela e ganska överens-med ngt undantag.
Vapen skall beses med respekt.
Vapeninnehav skall vara kontrollerat.
Enig.

Det vi sannolikt ALLA anser i denna tråden e att div myndigheter bör ges större resurser att komma åt den ILLEGALA vapenhanteringen.
Fan,hyggligt folk utsätt ju för skiten numer-vilket INTE var lika vanligt för tex 20 år sen.
Ta mordet inne på ett fullt dansgolv på nattklubben Nivå här i stan för inte allt för länge sen.
Inser ju vem som helst med hjälp av en kälke att ingen normalt funtad människa går in på en fullspäckad nattklubb och bokstavligt avrättar ngn om man e helt frisk i kolan.
DEN typen av brott MÅSTE prioriteras,men vad fan det har med legalt vapeninnehav att skaffa e förbi mig.?

Som Tobbe mkt riktigt e inne på har floran av illegala vapen i Sverige ökat markant.
Att få fatt i illegala vapen i landet är idag inte längre uteslutande en fråga enbart om kontakter,å det uppfattar iaf jag som direkt oroande.

Att det jag anför ovan håller vatten står jag fast vid.
Man behöver definitivt inte vara maskinare för att öppna solidworks eller CNC operatör för att progga en flerop.
Snack i min bok eftersom vapen-ur ett kriminellt perspektiv-är förhållandevis enkelt att tillverka.
Tyvärr.

Ja.
Efterfrågan finns garanterat,men som jag skriver ovan finns där för den kriminelle åxå ett stort mått av exponering.
Ergo sum tycker jag.
För den kriminelle som e såpass slipad att han enbart tänker på stålarna finns där som jag ser det åxå sannolikt en risk kalkyl.
(eller borde göra?)

jesper@gofastparts.se

jag är 36
Du skriver som en 5-åring som inte kan stava eller bygga en mening, samt att dina resonemang hänger ihop som sönderkokt spaghetti....helt snurrig i kolan helt enkelt.
Blir rädd om såna som du ska ha vapen faktiskt.

22 Nov 2010, 23:56
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
jag är 36
Du skriver som en 5-åring som inte kan stava eller bygga en mening, samt att dina resonemang hänger ihop som sönderkokt spaghetti....helt snurrig i kolan helt enkelt.
Blir rädd om såna som du ska ha vapen faktiskt.

Att det är fullständigt omöjligt att läsa Racings talspråksharanger är en femma, men han har ju faktiskt lyckats med det briljanta uttalandet "Ergo sum tycker jag", dvs "Alltså är jag, tycker jag". Det blev liksom ngn sorts bisarr metafilosofi mitt i alltihop...mycket vackert! [:D]

/D

23 Nov 2010, 00:10
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5