LB.
Ja helt klart går våra åsikter vad avser jobbet att tillverka vapen isär.
Håller inte med dig.
Att tex tillverka enklare automatvapen,var blir det intrikat?
Tungt slutstycke och en fjäder.
12grad entrevinkel.
Var blir det svårt?
Att det står CNC maskiner lite varstans i detta landet e knappast ngn hemlighet det heller.
Beggade e de inte ens dyra,men fortfarande helt funktionella,med ngr år på nacken.
Nope.
Jag håller inte med dig.
Alls,å jag diskuterar absolut inte enklaste varianten av enskottsdynga för det e som sagt tillverkat på under 20 minuter med ngn med en sketen MIG svets tom.
Varenda mått,varenda vinkel finns att tillgå över nätet.
Materialen som är inblandade?
Var skulle de bli speciella för att motstå tex 40 000 cpu?
(Tex 9mm parabellum)
De flesta vanliga skitstål löser det med råge utan att ens börja svettas.
Om vi däremot talar att dra polygonalt osv så håller jag med dig,men för enklare tillverkning av tex k-pistar mm.?
Nope.
Inte för ett ögonblick faktiskt.
E ju bara att kika på den nyligen upptäckta tillverkningen av "rattlare".
Eller...menar du att de vapnen är avancerade att tillverka?
Tillåt mig le.[;)]
Gasdrivet osv blir genast lite mer invecklat,men igen..varenda portdiameter osv finns att tillgå för precis vem som helst.
Vanlig räffling i sin tur...oavsett TPI..
There´s this little thing called the internet see...
Du återkommer till NRA.
Först som sist,visst,jag har amerikanskt påbrå.
Sant,men kopplingen till NRA ser jag fortfarande inte.
Eller,är mitt amerikanska påbrå på ngt sätt synonymt med NRA?
Har jag missat något?
NRA bedriver mig veterligen en lobbyverksamhet vars argument långt vida överskider svensk vedertagen vapenmoral eller etik i alla ändar och det ena är definitivt inte förbundet med det andra.
Att det finns enstaka argument som tangerar likheter,vad har det specifikt med NRA att skaffa?
Det är väl bara ren,skär,logik att inepta ting inte har ngn egen vilja?
Det där ser jag som ren retorik,varken mer eller mindre.
Jag håller med dig att en illsinnad människa med ett vapen utgör en större fara än en utan,men utan att för den sakens skull specificera vapentyp.
Ett tillhygge är i min bok åxå ett vapen och utav dem som bragts om livet i detta landet vågar jag påstå att de flesta mord mm sker på mycket nära håll.
(Fö,för dig som är så insatt du om ngn borde ju veta att tex en pistol eller revolver primärt är ett defensivt vapen)
Japp.
Jag tror du tolkar mig alldeles rätt.
Till mycken grad är vapeninnehav för min del en fråga om frihet och att omyndigförklara,vilket jag anser att du till grad står för,en miljon svenskar på altaret av att en försvinnande promille bär sig illa åt är totalt oacceptabelt.
Jag för en sätter iaf mycket större tilltro till min granne,eller vem det nu vara månde,än så.
Vad vidare är,jag upprepar,ett vapenfritt samhälle är en utopi eftersom den krigiska ådran ligger i den mänskliga naturen.
Så är det bara.
Vi är nog totalt överens i frågan om de ILLEGALA vapnen.
Jag,som du antar jag,är av uppfattningen att tex polis mm skall prioritera den formen av brott.
Ge dem resurser att slå till mot 1% å allt va fan de nu kallar sig.
Det finns en anledning till att vi HAR licenser.
Mycket riktigt begås väldigt få brott med jaktvapen.
Vapenhantering kräver ju som bekant utbildning,ngt buset oftast lider brist på som bekant.
Andelen stulna enhandsvapen i landet har jag faktiskt inte aktuella siffror för,men om inget förvånande hänt är den andelen försvinnande liten mot den mängd illegala vapen som förs in.
Som tex för ett antal år sen när man stannade en lastbil i Finland med femtusen Makarov pistoler med adress...Sverige..
Det hör ju till saken,vilket jag hoppas du känner till,att antalet licenserade enhandsvapen i landet relativt sett är mkt liten varför 5000 Makarov pistoler nära nog utgör en större del av det svenska legala beståndet av enhandsvapen.
Så..sorry...jag anser att ditt argument inte håller då det i MIN mening återigen är att sila mygg å svälja elefanter.
I din mening skall man om jag förstått det rätt BÖRJA med de LEGALA vapnen?
Ja,det lär ju finna social förankring.
Eller....inte.
Om du läst mina inlägg så är jag INTE av uppfattningen av ngn "total frihet" avseende allt.
Vilket trams rent ut sagt,och man läser kanske det man vill se.
Jag är av uppfattningen att licenser är av GODO.
Licenser är BRA.
Är jag tydlig nog då?
Faran jag ser om vi försvårar licensförfarandet för mkt,dvs gör det krångligare än det är idag,är bara att läsa sig till ovan.
Jag håller kort sagt inte med dig i din åsikt att vapen skall läggas under statligt lås å bom.
Återigen.
Enligt LAGEN har ALLT vapeninnehav i detta land militär grund.
Att vi sen rent praktiskt använder civila vapen till andra ändamål är en helt annan sak.
Din åsikter har framförts redan för 20år sen av Eskil Block vid FOA å sågades som rent orimligt omyndighetsförklarande av vuxna svenskar redan då.
För egen del ser jag inte vad som skulle förändrats?
Vi låser in ung 4 miljoner skjutvapen för att kanske 20 puckon om året pissar i det blå skåpet?
Förstår du hur orimligt och dumt det låter?
Utopiskt.
Man SKULLE tom kunna resonera som så att statliga "vapenförråd" om ngt är ÄNNU farligare än en decentraliserad placering av vapen i svenska hem.
Om vi glömmer buset för ett ögonblick å kikar på organiserad brottslighet...
Den tror jag inte heller blir så svår att addera ihop.
Eller?
Skulle vi ha som mob förråd?
Bevakat av militär?
Ja...den du...det hade ju gett rätt signaler rent socialt...
SNACKA om att inte betro "staten" i det läget.
Nä.
Jag anser fullt å fast att medborgare som P90 skall få lov att ha sina vapen ifred.
Äras den som äras bör,och blotta faktumet att han bär licenser för ehandsvapen säger en del om honom som person för min del.
Ngt bla polisen garanterat genom att delge honom licensen.
Jag tror hårdnackat att detta land bebos av BRA folk generellt taget.
Människor med omdöme-vilket detta till stor del handlar om.
jesper@gofastparts.se