View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 06:19

Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hurra för tjock-TV! 
Author Message

Post Hurra för tjock-TV!
Vår gamla tjockis la av i veckan, en Sony 100Hz TV som tuffat och gått i sexton år. Eftersom vi byggt så att TV:n står bakom stödbenen in under snedtak så funkar tjocka apparater utmärkt.

Skannade Blockets annonser och hittade en 36" Philips Matchline 100 Hz Crystal Clear mumbojumbojabajaba nånting för en femhundring!

Hoppsan, vilken bra bild och ljud! Är ju inte ett dugg intresserad av TV-tittande, men denna var riktigt vilsam att kolla på. Har inget surroundsystem (och tänker inte skaffa heller), men stereoljudet var riktigt fylligt och bra för att vara en TV. Kör bara DVD och ibland även VHS. Signalen plockas in via digitalbox och analog antenn.

Är det verkligen så stor skillnad på den nya tekniken i platta apparater? Tror att denna TV säkert är 10 år gammal och enligt säljaren så kostade den då 27.000 kr och var säkert i fronten vad gäller tekniken då. Visserligen har den bara scartingångar och komposit, men till DVD så funkar det ju ok.

Nej, länge leve tjockisarna, numera till fyndpriser!

Matte

mslcases@gmail.com

31 Oct 2010, 09:23
Profile

ja, nu för tiden är de nya plattskärmarna mycket bättre än tjockisarna.
men om man är nöjd med sin tv så är man nöjd, ingen idé att köpa nåt annat då

31 Oct 2010, 09:40
Profile ICQ YIM WWW

Jag väntar med spänning på att vår gamla "tjockis" ska lägga av, så jag kan införskaffa en "plattis" och dra full nytta av Bluray, HDTV och annat godis som följer med. [8D]

Men jag har förstått att livslängden på "plattisarna" är väsentligt kortare än på de gamla "tjockisarna". Flera bekanta till mig har fått byta igen efter bara 4-5 år, vilket framstår som kort tid för mig. [^]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

31 Oct 2010, 10:16
Profile ICQ WWW

En sak är i alla fall mycket sämre i en plattis, ljudet! [xx(]
För att tillgodogöra sig kapaciteten med en modern TV, så krävs alltså även en bra ljudanläggning, HD-mottagare m.m. som allt kostar tusenlappar extra.

För dig Matte, som tydligen inte tittar mycket på TV, så duger det säkert länge än med nyförvärvet. Och så hinner tekniken utvecklas ytterligare några generationer under tiden.

/Sixten

31 Oct 2010, 10:36
Profile WWW

Jag har aldrig sett en TV, platt eller tjock, som haft ljud vettigt nog för musiklyssning. En vanlig jämrans enklare hifistereo är därför oftast ett jättelyft för tv-tittandet. Surround är inte nödvändigt. [:)]

Däremot är de bättre modellerna av sista generationenernas tjock-tv otroligt bra apparater - så länge man inte vill ha högupplöst bild är det extremt bra pris/prestanda idag. Grattis till fyndet!

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

31 Oct 2010, 10:39
Profile

Min tjock-tv har också precis gått sönder, men den största fasan med att byta upp sig till platt-tv är att det inte går att använda zappern (Den grå-oranga plastpistolen till Nintendo 8-bit) på en plattis! För det krävs en bildrörs-tv! Nu måste jag ju köpa en liten frukost-tv att ha i garderoben om jag blir sugen att lira Wild gunmen eller duckhunt! [:D]

Image

http://www.myspace.com/gudarsskymning

31 Oct 2010, 12:12
Profile WWW

Jag väntar med spänning på att vår gamla "tjockis" ska lägga av, så jag kan införskaffa en "plattis" och dra full nytta av <font color="red">Bluray, HDTV och annat godis som följer med. </font id="red"> [8D]

Men jag har förstått att livslängden på "plattisarna" är väsentligt kortare än på de gamla "tjockisarna". Flera bekanta till mig har fått byta igen efter bara 4-5 år, vilket framstår som kort tid för mig. [^]

Dream on Fenderböjarn, inget av detta följer med. Bluerayspelare är väl inte så dyr, men filmerna! HDTV, för att se något vettigt förutom vissa enstaka SVT-HD, måste du ha ett abonnemang för 200-300/månad, samt köpa en HD-box, trots att HD-boxen kan vara inbyggd i TV:n. Operatörerna klämmer ur oss vad dom kan.

Image

31 Oct 2010, 12:59
Profile WWW

FenderBender wrote:

Jag väntar med spänning på att vår gamla "tjockis" ska lägga av, så jag kan införskaffa en "plattis" och dra full nytta av <font color="red">Bluray, HDTV och annat godis som följer med. </font id="red"> [8D]

Dream on Fenderböjarn, inget av detta följer med. Bluerayspelare är väl inte så dyr, men filmerna! HDTV, för att se något vettigt förutom vissa enstaka SVT-HD, måste du ha ett abonnemang för 200-300/månad, samt köpa en HD-box, trots att HD-boxen kan vara inbyggd i TV:n. Operatörerna klämmer ur oss vad dom kan.

Image

Jahaja... Som vanligt är man rökt då. [:(]

31 Oct 2010, 13:15
Profile ICQ WWW

Jorå, det fanns nog en och annan bra tjockTV på sin tid. Så sålänge du inte upplever TV som för tjock är det ju bara att gratulera till ett bra köp!

Jag lyckades sälja min 36" widescreen Toshiba för hela 5000:- för mindre än 5 år sedan[8D] Idag hade jag väl fått ge bort den, eftersom den vägde 80kg[:0]

HD-TV är riktigt coolt, men då behöver man som sagt en platt-TV med minst 1080-upplösning

Och det där med att en plattTV inte håller mer än 4-5 år ska nog tas med en stor näve salt. En TV håller antagligen betydligt längre än så om man inte har otur. De flesta som byter sina nu 5 år gamla TV byter nog snarare för att utvecklingen har gått så fort de senaste 3 åren.

Platt-TV äger.

-----------------

Image

31 Oct 2010, 13:42
Profile WWW

Hur är strömförbrukningen på en gammal tjock-TV jämfört med en platt?

31 Oct 2010, 13:57
Profile

bjoel wrote:

Jag har aldrig sett en TV, platt eller tjock, som haft ljud vettigt nog för musiklyssning. En vanlig jämrans enklare hifistereo är därför oftast ett jättelyft för tv-tittandet. Surround är inte nödvändigt. [:)]

Däremot är de bättre modellerna av sista generationenernas tjock-tv otroligt bra apparater - så länge man inte vill ha högupplöst bild är det extremt bra pris/prestanda idag. Grattis till fyndet!

-------------

Jag va av exakt samma åsikt tidigare och hade alltid ett par högtalare + en sub kopplad till tv`n men den Philips LCD`n jag köpte med inbyggd sub ger faktiskt helt ok ljud. Konkurererar ju definitivt inte med separata högtalare men eftersom de vanliga högtalarna i tv`n inte behöver återge någon som helst bas eftersom den inbyggda lilla suben tar de så klarar de av jobbet bättre, framförallt på högre volymer. SÅ nu är jag väl fortfarande skeptisk men inte riktigt lika mycke bara [;)]

Va de gäller bild osv så är ju platt-tv bättre förutsett att man matar den med bra saker. Att det blir dålig bild på tvsändning beror ju på att folk köper 50" och inte förväntar sig att bilden tar stryk då den vanliga sändningens bild ska stretchas ut över dubbelt så mycke tum som den är avsedd för. Däremot vinner man ofta mycke på att skippa billiga digitalboxar och köra med den inbyggda boxen i tvn.
Min tv är nu 2 år gammal och jag ser ju klar skillnad på dagens motsvarighet till min egen när de kommer till vanliga tvsändningar så de händer ju en hel del för varje år som går.

31 Oct 2010, 14:06
Profile ICQ WWW

Det blir ju varmare bild i tjock-tv pga bildrör. Allmänt känt. [;)]

31 Oct 2010, 14:34
Profile ICQ YIM WWW

Jorå, det fanns nog en och annan bra tjockTV på sin tid. Så sålänge du inte upplever TV som för tjock är det ju bara att gratulera till ett bra köp!

Jag lyckades sälja min 36" widescreen Toshiba för hela 5000:- för mindre än 5 år sedan[8D] Idag hade jag väl fått ge bort den, eftersom den vägde <font size="3"><font color="red">80kg</font id="red"></font id="size3">[:0]

HD-TV är riktigt coolt, men då behöver man som sagt en platt-TV med minst 1080-upplösning

Och det där med att en plattTV inte håller mer än 4-5 år ska nog tas med en stor näve salt. En TV håller antagligen betydligt längre än så om man inte har otur. De flesta som byter sina nu 5 år gamla TV byter nog snarare för att utvecklingen har gått så fort de senaste 3 åren.

Platt-TV äger.

-----------------

Image

Enligt manualen väger Philipsen 87 kg...stackars förbipasserande hundägare som fick hjälpa mig bära den uppför trappan...

mslcases@gmail.com

31 Oct 2010, 17:10
Profile

Väsentligt mycket lägre på den tjocka, lustigt nog.

31 Oct 2010, 19:21
Profile

Har själv en 28" som jag köpte av en materialistisk kollega för två år sen. Tror jag betalade 100 spänn. Han skulle byta ut alla sina tv-apparater i huset till plattisar, detta var väldigt viktigt för honom [:D]

Har stundtals funderat på att köpa en plattis men känns nästan roligare med en omodern gammal burk som dessutom inte dominerar vardagsrummet.

edit: det där med den bisarra vikten på 36"or känns igen. Levererade ut ett par såna när jag jobbade som butikssäljare för några år sen. Vikten ökade i kvadrat för varje tum över 32 typ [:D]

Image

31 Oct 2010, 19:38
Profile WWW

Alla polare har plattisar men jag har kvar min gamla B&O tjockis.

Bilden är helt ok men det är ljudet som är outstanding på den.
Helt klart i klass med en bra stereoanläggning.
Iofs har väl ingen stereoanläggningar längre men iallafall [:)]

Image

31 Oct 2010, 19:48
Profile

Jyda wrote:

<font color="blue"><b>Väsentligt mycket lägre på den tjocka,</b></font id="blue"> lustigt nog.

nej det stämmer inte IMO

En LCD drar betydligt mindre än en CRT. En LED drar ännu mindre. En plasma drar lite mer än en LCD men fortfarande klart mindre än en gammal CRT-TV

Givet då att du inte jämför en 26" tjockTV med en 52" plattis... Jag ämförde min gamla 36" wide med den 37" wide som ersatte den en gång i tiden. Förbrukningen låg på under hälften (typ 100w). Idag är LCDerna ännu snålare

-----------------

Image

31 Oct 2010, 19:53
Profile WWW

[:0]

31 Oct 2010, 19:57
Profile ICQ WWW

Enligt manualen väger Philipsen 87 kg...stackars förbipasserande hundägare som fick hjälpa mig bära den uppför trappan...

Jag gav bort min tjockis och köpte en plattis när jag flyttade till min nuvarande lägenhet: Femte våningen, ingen hiss. [:D]

-------------

31 Oct 2010, 19:58
Profile

Jag gav bort min tjockis och köpte en plattis när jag flyttade till min nuvarande lägenhet: Femte våningen, ingen hiss. [:D]

Strategisk planering! [^]

31 Oct 2010, 19:59
Profile ICQ WWW

Andreas Nyström wrote:

Bli inte så chockad FB, jag menade bara att dom flesta har väl surroundanläggningar eller så spelar dom bara musik från datorn.

Rena stereoanläggningar är det väl bara ljudnördar som har. [:D]

31 Oct 2010, 20:00
Profile

Andreas Nyström wrote:

FenderBender wrote:

Andreas Nyström wrote:

Bli inte så chockad FB, jag menade bara att dom flesta har väl surroundanläggningar eller så spelar dom bara musik från datorn.

Jag är vintage och har flera 2kanalare i huset.
En STOOOR i ett eget rum. En social liten grej till soffgruppen(Ino Pi och Audiopro B4-200).
Sedan har jag till TVn ett parAudioPro A4-14 ihop med en gammal B2-50 som styrs av ett sorroundförsteg men dom där extra kanaler har jag inte tyckt varit nödvändiga än.

Är jag ljudnörd?

31 Oct 2010, 20:14
Profile ICQ WWW

Andreas Nyström wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Andreas Nyström"]

Jag är vintage och har flera 2kanalare i huset.
En STOOOR i ett eget rum. En social liten grej till soffgruppen(Ino Pi och Audiopro B4-200).
Sedan har jag ett parAudioPro A4-14 ihop med en gammal B2-50 som styr av ett sorrund försteg men dom där extra kanaler har jag inte tyckt varit nödvändiga än.

Är jag ljudnörd?
[/quote]

Ja, definitivt [:D]

31 Oct 2010, 20:16
Profile

Är jag ljudnörd?

Det beror på vilken musik du lyssnar på, och varför. [:D]

-------------

31 Oct 2010, 20:19
Profile

Har ännu inte sett en plattv som uppvisar samma bildskärpa som en vanlig svensson-tjockis för ett par hundringar.

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

31 Oct 2010, 20:34
Profile WWW

Tycker man kan se en viss tendens av vad det är för ålder på herrarna i den här tråden.
Trodde diskantarna mest överdrev men här lyser det igenom så det står härliga till!
[;)]

Med en plattv med full hd och en snabb internetuppkoppling och en dator så kan man se skarpare filmer/serier/dokumentärer än någonsin tidigare punkt slut.

Nu drar vi fram våra telecasters och spelar we shall overcome!

31 Oct 2010, 20:59
Profile ICQ WWW

Tycker man kan se en viss tendens av vad det är för ålder på herrarna i den här tråden.
Trodde diskantarna mest överdrev men här lyser det igenom så det står härliga till!
[;)]

Du syftar på mina 25 BAST förstår jag? [:p]

Image

31 Oct 2010, 21:05
Profile WWW

lillgammal? [:D]
Bara svårt att sätta mig in i tankegångarna om att tjocktv skulle ge bättre bild.
Hade en top of the line 36" tjock tv som helt klart gav bra bild på gamla analoga sändningar och dvd, men inte i närheten av lika bra som nu när man kopplar datorn till plattv'n.
Inte ens jämförbart.

31 Oct 2010, 21:12
Profile ICQ WWW

Aha, nä tjocktv har nog inte så mkt att sätta emot fullhd osv. Jag bryr mig iofs inte så mycket, kollar knappt på teve.

Var ganska sugen på en plattis 2004-2005, då var det fortfarande lite speciellt att äga en [:)]

Image

31 Oct 2010, 21:20
Profile WWW

[;)]

Med en plattv med full hd och en snabb internetuppkoppling och en dator så kan man se skarpare filmer/serier/dokumentärer än någonsin tidigare punkt slut.

Nu drar vi fram våra telecasters och spelar we shall overcome!

aha, internet/filmer/serier/doku - all den där skiten man redan sett 200 ggr[B)], men för att bara koppla in och kolla på vanlig tv, där en minoritet av programmen är HD, så suger ju plat-tv fortfarande.

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

31 Oct 2010, 21:32
Profile WWW
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next