|
| Author |
Message |
|
Goran
|
 Världens bästa OD?
Om man bortser från kostnader, vilken är den bästa overdriven som finns just nu?
Jag är själv rejält sugen på en Zendrive eller Clon Centaur, men har inte testat någon av dem.
Kanske ska precisera att jag vill att en bra overdrive ska vara transparent, dynamisk och kunna gå från boost till spräck, men ingen nackdel om den även täcker in dist och fuzz (vilket naturligtvis är en svår ekvation…).
|
| 26 Oct 2010, 10:23 |
|
 |
|
Freppezon
|
Goran wrote: Om man bortser från kostnader, vilken är den bästa overdriven som finns just nu?
Jag är själv rejält sugen på en Zendrive eller Clon Centaur, men har inte testat någon av dem.
Kanske ska precisera att jag vill att en bra overdrive ska vara transparent, dynamisk och kunna gå från boost till spräck, men ingen nackdel om den även täcker in dist och fuzz (vilket naturligtvis är en svår ekvation…).
Tanake Dumkudo 44% bättre än vilken Zendrive som helst, och åtminstone 11% BÄTTRE än en Clon. Emulerar en Dumble med mättad slutstegsdist, och den gör det bra, den spricket inte upp på det där fizzliga sätter som en Zendrive gör, utan den tightar till frekvenserna istället. Rekommenderas! (om man bortser från kostnaderna)! [;)]
|
| 26 Oct 2010, 10:43 |
|
 |
|
Freppezon
|
Goran wrote: Om man bortser från kostnader, vilken är den bästa overdriven som finns just nu?
För att svara på den svåra ekvationen finns det Tanake Zemkudo (med reservation för stavningen), som har en fuzz-del, samt en overdrive-del som är baserad på en moddad Zendrive (som jag tycker låter fizzligt,tunt och komprimerar dåligt). -Nu kanske jag får 30% av ljudbojens användare på mig, men det är en risk jag får ta!,-Tanakes pedaler låter så jäkla bra. [:I]
|
| 26 Oct 2010, 10:56 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Är det low gain du söker så är en Zendrive klon som jag byggde. Bättre än orginalet och betydligt bättre än dumkudo som är väldigt överreklamerad (färgar ljudet mycket) klonen behåller grundtonen mycket bättre och spricker heller inte upp (däremot ingen dist och fuzz). Sjukt konstigt och sjukt billigt för den kostade mig typ 600:- inklusive frakt + huvudbry för lödningen eftersom allt var på tyska. Vill man då addera lite gain så duger ju en enkel booster så är den saken löst.
Är det en renare mitt emellan OD/drive så åker NOC3 Pure Drive ifrån allt på marknaden.
Vill du ha egenskapen att gå ifrån någorlunda rent till väldigt potent overdrive och gain (i 3 steg) så är AMT Fatal Tube det du letar den kan få en gråsten att sjunga.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Oct 2010, 11:03 |
|
 |
|
MrBlues
|
Freppezon wrote: Goran wrote: Om man bortser från kostnader, vilken är den bästa overdriven som finns just nu?
För att svara på den svåra ekvationen finns det Tanake Zemkudo (med reservation för stavningen), som har en fuzz-del, samt en overdrive-del som är baserad på en moddad Zendrive (som jag tycker låter fizzligt,tunt och komprimerar dåligt). -Nu kanske jag får 30% av ljudbojens användare på mig, men det är en risk jag får ta!,-Tanakes pedaler låter så jäkla bra. [:I] Kan bara hålla med, har en Zenkudo men ska skaffa mig en Dumkudo för den är mer lämplig för strata som jag använder. I övrigt ska det inte vara någon skillnad på dom. http://www.nobodies.sehttp://ebu.alturl.com/
|
| 26 Oct 2010, 11:03 |
|
 |
|
Goran
|
I ursprungs-posten menar jag att jag bara vill ha boost till spräck, men om pedalen går längre (fuzz/dist) kan jag leva med det så att säga.
Det här är en fråga som jag tror intresserar alla och att svaret naturligtvis varierar över tiden.
|
| 26 Oct 2010, 11:40 |
|
 |
|
remus
|
Rätt personligt.. om man bortser från overdrives med extrem kompression (som låter dumble-aktigt, ex. zendrive osv)
så låter de flesta overdrives likadant, fast med olik voicing
Jag har och har haft zendrive, nu-valve, king of tone v4, fulldrive2 med många flera.. zendrive och nuvalve är rätt lika, inte så himla dynamiska och väldigt komprimerade
fulldrive2 och king of tone v4 är mer muddiga och tubescreamerliknande trots att king of tone v4 är baserad på en bluesbreaker och inte en tubescreamer
Men det är inte några "magiska" skillnader mellan overdrives oavsett kostnad
|
| 26 Oct 2010, 12:32 |
|
 |
|
Goran
|
remus wrote: Rätt personligt.. om man bortser från overdrives med extrem kompression (som låter dumble-aktigt, ex. zendrive osv)
så låter de flesta overdrives likadant, fast med olik voicing
Jag har och har haft zendrive, nu-valve, king of tone v4, fulldrive2 med många flera.. zendrive och nuvalve är rätt lika, inte så himla dynamiska och väldigt komprimerade
fulldrive2 och king of tone v4 är mer muddiga och tubescreamerliknande trots att king of tone v4 är baserad på en bluesbreaker och inte en tubescreamer
Men det är inte några "magiska" skillnader mellan overdrives oavsett kostnad
Är beredd att hålla med, jag har haft 150-200 distar/OD/fuzzar i mitt liv och de bästa är ofta de enklaste, men inte alltid billigaste, som Fuzz Face kloner, Moody´s OD, Boss BD-2 och självmoddade Tube Screamers. Trots detta letar man ju efter The Holy Grail of Pedals….. ett letande som lär vara livslångt.
|
| 26 Oct 2010, 12:39 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Bästa? Beror helt på vilket ljud du är ute efter, vad du spelar på o hur du spelar.
Själv gillar jag Landgraff Dynamic Overdrive till Strata. Landgraff Mo'Distortion till Les Paul. Zendrive funkar till Tele o Les Paul o Klon Centaur till ALLT. Detta är in i en BF Fender Super Reverb. Med en Vox eller Plexi gäller helt andra regler.
|
| 26 Oct 2010, 13:52 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Ja, det där letandet lär man aldrig sluta med.
En fint visdomsord från John Suhr som kan vara bra att komma ihåg när det känns som allra mörkast: "Practice cures most tone issues." [:D]
|
| 26 Oct 2010, 14:23 |
|
 |
|
MrBlues
|
jazzfromhell wrote: Ja, det där letandet lär man aldrig sluta med.
En fint visdomsord från John Suhr som kan vara bra att komma ihåg när det känns som allra mörkast: "Practice cures most tone issues." [:D]
Haha, fan va sant [:D] Men jag forsätter nog också leta, även om jag också försöker öva mer [:I] http://www.nobodies.sehttp://ebu.alturl.com/
|
| 26 Oct 2010, 14:30 |
|
 |
|
Svullo
|
Jag tycker "problemet" är att en pedal låter grymt bra i en stärk men rätt kasst i en annan. Jag är djupt fast i tubescreamerträsket och min gröna fara låter underbart ibland och ibland på tok för spretigt... Nåja, det är hårt att leva...
|
| 26 Oct 2010, 14:32 |
|
 |
|
Hoffe
|
Har testat en hel del odpedaler senaste åren och jag tycker inte det är helt lätt att plocka ut den bästa. Det är lite som hur långt är ett snöre:-) Har haft KoT, Zendrive, Klon av en klon, HoneyBee, Baby Blue mm. Tycker alla har sin plats. Är inne på Zendrive nr 3 nu, denna gång en klon och den låter inte helt lik originalet men på ett positivt sätt tycker jag.
Just nu är favoriten Lovepedal Kalamazoo. Den har jämförts med Klon men tycker inte det ger en rättvisande bild av någon av pedalerna. Den har betydligt mer gain än Klon + att den inte blir midfokuserad då man drar upp gainen. Tycker den låter bäst med gainen runt kl 8-9 och då är det mer boost som är lite orakad. Reagerar bra på anslag och volymkontroll och den absoluta favoritfeaturen är Glassratten, där man alltid kan dra ner lite topp utan att förlora bas. Drar man på lite mer gain kan det vara skönt att kunna kompensera med lite mindre diskant.
Den är inte helt transparent då jag tycker den adderar lite lowmid, lite mer kärna i ljudet. Funkar skitbra med tele in i både Fenderstärkare och min Ceriatone HRM.
Sen tycker jag boostsidan på Xotic AC+ är riktigt bra, är inte 100% nöjd med odsidan som kan bli lite murrig, men har inte lärt mig riktigt alla inställningar än.
Annars är ju både Baby Blue och Honey Bee riktiga pärlor, lite svåra att få tag på och onödigt dyra, men har man pengarna så är det grymma pedaler, tyvärr hade jag inte det så jag sålde dem:-)
/Thomas
|
| 26 Oct 2010, 14:35 |
|
 |
|
Freppezon
|
Hoffe wrote: Har testat en hel del odpedaler senaste åren och jag tycker inte det är helt lätt att plocka ut den bästa. Det är lite som hur långt är ett snöre:-) Har haft KoT, Zendrive, Klon av en klon, HoneyBee, Baby Blue mm. Tycker alla har sin plats. Är inne på Zendrive nr 3 nu, denna gång en klon och den låter inte helt lik originalet men på ett positivt sätt tycker jag.
Just nu är favoriten Lovepedal Kalamazoo. Den har jämförts med Klon men tycker inte det ger en rättvisande bild av någon av pedalerna. Den har betydligt mer gain än Klon + att den inte blir midfokuserad då man drar upp gainen. Tycker den låter bäst med gainen runt kl 8-9 och då är det mer boost som är lite orakad. Reagerar bra på anslag och volymkontroll och den absoluta favoritfeaturen är Glassratten, där man alltid kan dra ner lite topp utan att förlora bas. Drar man på lite mer gain kan det vara skönt att kunna kompensera med lite mindre diskant.
Den är inte helt transparent då jag tycker den adderar lite lowmid, lite mer kärna i ljudet. Funkar skitbra med tele in i både Fenderstärkare och min Ceriatone HRM.
Sen tycker jag boostsidan på Xotic AC+ är riktigt bra, är inte 100% nöjd med odsidan som kan bli lite murrig, men har inte lärt mig riktigt alla inställningar än.
Annars är ju både Baby Blue och Honey Bee riktiga pärlor, lite svåra att få tag på och onödigt dyra, men har man pengarna så är det grymma pedaler, tyvärr hade jag inte det så jag sålde dem:-)
/Thomas
Kolla upp Lovepedal Eternity! Den skulle du nog gilla! [:p]
|
| 26 Oct 2010, 14:40 |
|
 |
|
Freppezon
|
Freppezon wrote: Hoffe wrote: Har testat en hel del odpedaler senaste åren och jag tycker inte det är helt lätt att plocka ut den bästa. Det är lite som hur långt är ett snöre:-) Har haft KoT, Zendrive, Klon av en klon, HoneyBee, Baby Blue mm. Tycker alla har sin plats. Är inne på Zendrive nr 3 nu, denna gång en klon och den låter inte helt lik originalet men på ett positivt sätt tycker jag.
/Thomas
Kolla upp Lovepedal Eternity! Den skulle du nog gilla! [:p] -Eller varför inte en: http://www.tonefactor.com/proddetail.ph ... KeelerPushKeeler PUSH, låter som en smördegsinbakad Keeley+kompressor, som har haft en het natt med en Zendrive.
|
| 26 Oct 2010, 14:53 |
|
 |
|
staffan
|
Tranpsarent och dynamisk, då letar du inte efter en Zendrive men kanske en Skreddy Screwdriver skulle passa. Goran wrote: Om man bortser från kostnader, vilken är den bästa overdriven som finns just nu?
|
| 26 Oct 2010, 15:26 |
|
 |
|
rejjo
|
Boost och spräck skulle jag hålla med någon tidigare här att NOC3 Pure Drive är något väldigt eget, en suverän pedal helt enkelt! Mad Professor SHOD är ju också trevlig ja. Zendrive har jag inte provat, men skulle väldigt gärna göra det..
/ Calle
|
| 26 Oct 2010, 16:18 |
|
 |
|
spindeln
|
Jag tycker Cornish SS-3
stor som ett hus dock
___________________________ Har nya Lava Pedalbordskit ! maila vettja via profilen
|
| 26 Oct 2010, 16:48 |
|
 |
|
lillefar
|
Håller med om AC+ som jag inte var så impad av när jag provspelade första gången men fick en åter i bytesaffärer, så jag lät modda den så att insignalen är lite högre i pedalen på OD sidan. Då började den låta grymt bra. Fråga mig inte hur modden är gjord men det var nått superenkelt. Hoffe wrote: Har testat en hel del odpedaler senaste åren och jag tycker inte det är helt lätt att plocka ut den bästa. Det är lite som hur långt är ett snöre:-) Har haft KoT, Zendrive, Klon av en klon, HoneyBee, Baby Blue mm. Tycker alla har sin plats. Är inne på Zendrive nr 3 nu, denna gång en klon och den låter inte helt lik originalet men på ett positivt sätt tycker jag.
/Thomas
|
| 26 Oct 2010, 18:27 |
|
 |
|
remus
|
spindeln wrote: Jag tycker Cornish SS-3
stor som ett hus dock
___________________________ Har nya Lava Pedalbordskit ! maila vettja via profilen
SS-3 har jag varit nyfiken på ett tag.. delge gärna erfarenheter  Vad är den baserad på, vad låter den som med mera?
|
| 27 Oct 2010, 00:03 |
|
 |
|
Hoffe
|
Freppezon wrote: Hoffe wrote: Har testat en hel del odpedaler senaste åren och jag tycker inte det är helt lätt att plocka ut den bästa. Det är lite som hur långt är ett snöre:-) Har haft KoT, Zendrive, Klon av en klon, HoneyBee, Baby Blue mm. Tycker alla har sin plats. Är inne på Zendrive nr 3 nu, denna gång en klon och den låter inte helt lik originalet men på ett positivt sätt tycker jag.
/Thomas
Kolla upp Lovepedal Eternity! Den skulle du nog gilla! [:p] Har haft 2 st Eternitys, både Roadhouse och Burst:-) De låter bra, men komprimerar lite mer än t ex Kalamzoon. Tycker dock Kalamzoon är Eq:ad åt Eternityhållet, så jag får nog säga att i mina öron så slår Kalamazoon Eternityn på fingrarna varje dag i veckan. /Thomas
|
| 27 Oct 2010, 15:01 |
|
 |
|
Steven
|
För low/mid gain overdrive tycker jag Timmy är en kalas-pedal. Den har ju både bas- och diskant-rattar som gör den väldigt enkel att synka med olika stärkare. http://www.myspace.com/h2band
|
| 27 Oct 2010, 15:27 |
|
 |
|
1331
|
lillefar wrote: Håller med om AC+ som jag inte var så impad av när jag provspelade första gången men fick en åter i bytesaffärer, så jag lät modda den så att insignalen är lite högre i pedalen på OD sidan. Då började den låta grymt bra. Fråga mig inte hur modden är gjord men det var nått superenkelt. Hoffe wrote: Har testat en hel del odpedaler senaste åren och jag tycker inte det är helt lätt att plocka ut den bästa. Det är lite som hur långt är ett snöre:-) Har haft KoT, Zendrive, Klon av en klon, HoneyBee, Baby Blue mm. Tycker alla har sin plats. Är inne på Zendrive nr 3 nu, denna gång en klon och den låter inte helt lik originalet men på ett positivt sätt tycker jag.
/Thomas
"Det är aldrig försent att ge upp" Intressant! Har en AC+ och är väldigt nöjd med Boost-sidan, men är inte så nöjd med OD-sidan. Så en sån mod låter väldigt intressant! [:)] http://www.pigsinspace.se
|
| 27 Oct 2010, 15:38 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Generellt så avskyr jag OD's som lägger sig som ett skal utanpå gitarrtonen...
Som sprojlans nybliven Xotic BB Preamp-ägare så tycker jag givetvis att den är bäst just nu, men min OCD är inte heller helt fel...
Har tidigare alltid tyckt att förstärkarens rördist är mer än tillräckligt, men då hade jag inte testat de lite dyrare OD-pedalerna än. Nu tycker jag att de funkar super som ett komplement till det befintliga förstärkarljudet, antingen på den rena kanalen, eller för att spetsa på ett redan distat ljud. Möjligheterna är många och det är kul att experimentera tycker jag!
Har tidigare kört med multieffekter (typ Boss GT-10 m.m.) men alltid hört skillnad i ton när den är inkopplad. Det säger sig givetvis själv när man stoppar in en AD/DA omvandlare i signalkedjan... Hur som helst så har jag i princip bara börjat min resa i pedalvärlden (eller inte, men tidigare bara med typ Boss-pedaler), så det finns en risk att det kommer att bli en dyrbar ny hobby - men förbaskat rolig! [:)]
<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">
|
| 27 Oct 2010, 16:16 |
|
 |
|
zeta55
|
Har haft turen att få testa en Catalinbread Silverkiss, tycker den gör det du beskriver riktigt bra, kan morra rätt rejält också på ett bra sätt med gainen ordentligt uppvriden. Tror inte de säljs längre men begagnat dyker väl upp ibland. /Krister Min hemsida: [url="http://www.zeta-sound.se/"]  [/url]
|
| 27 Oct 2010, 19:45 |
|
 |
|
lillefar
|
Välkommen till pelköpandets, bytandets och säljandets värd. Du har just skaffat dig en dyr hobby men kul som du räknat ut. Synd att du har dåliga erfarenheter av OD men det finns massor att upptäcka så pang på rödbetan. Grattis till BB som är den enda vettiga i den serien [;)] Ösmobonden wrote: Generellt så avskyr jag OD's som lägger sig som ett skal utanpå gitarrtonen...
Som sprojlans nybliven Xotic BB Preamp-ägare så tycker jag givetvis att den är bäst just nu, men min OCD är inte heller helt fel...
Har tidigare alltid tyckt att förstärkarens rördist är mer än tillräckligt, men då hade jag inte testat de lite dyrare OD-pedalerna än. Nu tycker jag att de funkar super som ett komplement till det befintliga förstärkarljudet, antingen på den rena kanalen, eller för att spetsa på ett redan distat ljud. Möjligheterna är många och det är kul att experimentera tycker jag!
Har tidigare kört med multieffekter (typ Boss GT-10 m.m.) men alltid hört skillnad i ton när den är inkopplad. Det säger sig givetvis själv när man stoppar in en AD/DA omvandlare i signalkedjan... Hur som helst så har jag i princip bara börjat min resa i pedalvärlden (eller inte, men tidigare bara med typ Boss-pedaler), så det finns en risk att det kommer att bli en dyrbar ny hobby - men förbaskat rolig! [:)]
<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">
|
| 28 Oct 2010, 20:49 |
|
 |
|
N/A
|
BB Preamp [:D]
|
| 29 Oct 2010, 09:54 |
|
 |
|
monk
|
Jag har haft många od pedaler men den som fungerar bäst för mig är Klon Centaur. Köpte den direkt från tillverkaren och då blev den inte särskilt dyr. Tim/Timmy är också bra men fungerar inte i alla förstärkare. Tycker den kan vara lite midfattig ibland.
|
| 29 Oct 2010, 17:26 |
|
 |
|
Freppezon
|
Daion_Power wrote: BB Preamp [:D]
[:p]
|
| 02 Nov 2010, 14:02 |
|