| Author |
Message |
|
Armadillo
|
 '59 Bassman - knastrar och sprakar
När man tar den ur standby sätter den igång att spraka, lite grann ungefär som om man vickar på en dålig instrumentsladd. * Den sprakar utan något i inputjacken. * Även med volymen på 0. * Missljudet minskar när den blir varm. Efter några minuter är det i princip borta. * Jag har testat: -- byta standbyswitch -- byta alla rören -- peta, vicka och knacka på rör, sladdar och komponenter (de som är åtkomliga utan att plocka ut chassit) Nån idé om vad jag lämpligast bör lägga krutet på? --------------------------- http://www.armadillo.se
|
| 24 Oct 2010, 13:06 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Kan vara något av anodmotstånden i stärkaren som spökar. Speciellt i det allra första reissuena av '59 Bassman är detta ett hyffsat omtalat problem.
Möjligen, möjligen kan det också vara dålig kontakt i t.ex. en rörsockel eller i någon lödning.
Ibland är det även spökande kondensatorer som ger liknande problem, men det är nog vanligare i gamla stärkare.
Hitta sådana här oljud kan vara ett aber...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 24 Oct 2010, 13:57 |
|
 |
|
Armadillo
|
Det är väl ungefär vad jag har lyckats googla fram själv, men jag hoppades att nån hade nåt förslag på något som inte innebar att man måste plocka isär allt.[B)] Trist att upptäcka att det inte behövdes när jobbet redan är gjort. Antar att jag får bita ihop och göra det ändå... Sven-Johan wrote: Kan vara något av anodmotstånden i stärkaren som spökar. Speciellt i det allra första reissuena av '59 Bassman är detta ett hyffsat omtalat problem.
Möjligen, möjligen kan det också vara dålig kontakt i t.ex. en rörsockel eller i någon lödning.
Ibland är det även spökande kondensatorer som ger liknande problem, men det är nog vanligare i gamla stärkare.
Hitta sådana här oljud kan vara ett aber...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
--------------------------- http://www.armadillo.se
|
| 24 Oct 2010, 16:06 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
På A svarar jag: risigt förstegsrör, troligen V2 eller V3. På B svarar jag: testa att byta plats på förstegsrören så kan du kanske identifiera vilket rör som är grinigt. Eller ännu hellre, om du har ett par 12AX7 på lager, byt ut ett i taget.
Hjälper inte det så kan det vara det som Sven-Johan är inne på. Men det är förstås lättast att leta efter den borttappade slanten där lyktan lyser...
/Gunnar
|
| 24 Oct 2010, 19:27 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Kan ju testa att plocka bort förstegsrören ett i taget, först v1 sen v2 och sist pi. Har du tur så klipper du knastret på vägen o då är det någorlunda inringat iaf.
|
| 24 Oct 2010, 20:05 |
|
 |
|
Armadillo
|
Jag tackar Izzy och Stefan för de synnerligen kloka förslagen. Men som jag nämnde i första inlägget har jag testat att byta rören.. [:p] Jag bytte dem ett i taget och ingen skillnad märktes. --------------------------- http://www.armadillo.se
|
| 24 Oct 2010, 23:49 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Armadillo wrote: Jag tackar Izzy och Stefan för de synnerligen kloka förslagen. Men som jag nämnde i första inlägget har jag testat att byta rören.. [:p] Jag bytte dem ett i taget och ingen skillnad märktes. --------------------------- http://www.armadillo.seÄh, jag läste förstås slarvigt. Sorry. Möjligen kan du ändå testa att ta ur förstegsrören med början i V1, sedan även V2 för att om möjligt isolera eller begränsa området där knastret kommer ifrån. Finns det kvar med V1 och V2 ur är det med sannolikhet något från slutsteget. Fösvinner det är antagligen omvänt, något i försteget. Förutom Sven-Johans teori med anodmoståden kan man misstänka att det är något som påverkas av värmen i stärkaren eftersom det tycks försvinna när den blir varm. Det kan tala för glapp i en lödning. Möjligen någon komponent som är "trögstartad", typ en elektrolyt då. /Gunnar
|
| 25 Oct 2010, 09:04 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Armadillo wrote: Jag tackar Izzy och Stefan för de synnerligen kloka förslagen. Men som jag nämnde i första inlägget har jag testat att byta rören.. [:p] Jag bytte dem ett i taget och ingen skillnad märktes. --------------------------- http://www.armadillo.se[:I] jahapp där ser man. Men då har du eg ringat in problemet till slutsteg. Eller matning. Det sprakade väl inte med slutrören ur?? Får än en gång föreslå kylspray, mkt bra uppfinning [:p] I ditt fall, eftersom det slutar spraka när den är varm kanske du ska öppna, varmköra och spraya tills det börjar spraka. Annars är ju standardförfarandet att spraya lödningar tills felet upphör och då har man hittat rätt. Glättningskondingarna också, per izzy:s råd.
|
| 25 Oct 2010, 11:30 |
|
 |
|
Armadillo
|
Jag har inte testat med rören helt ur utan endast bytt till andra, förhoppningsvis fungerande. Skall testa att plocka ur dem i tur och ordning ikväll. Kylspray låter som en smart grej, skall skaffa. --------------------------- http://www.armadillo.se
|
| 25 Oct 2010, 12:45 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Stefan_E wrote: ...Men då har du eg ringat in problemet till slutsteg. Eller matning...
Hmmmm... Det ska man nog inte ge sig sjutton på. Som Armadillo nämnt byttes ett rör i taget och även slutrören är bytta. Om det är någon annan komponent än just rören som orsakar strulet, kan det mycket väl vara var som helst i stärkaren. Detta med sådana här oljud kan, som sagt, vara ett aber att hitta [xx(]. Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 25 Oct 2010, 16:02 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Sven-Johan wrote: Stefan_E wrote: ...Men då har du eg ringat in problemet till slutsteg. Eller matning...
Hmmmm... Det ska man nog inte ge sig sjutton på. Som Armadillo nämnt byttes ett rör i taget och även slutrören är bytta. Om det är någon annan komponent än just rören som orsakar strulet, kan det mycket väl vara var som helst i stärkaren. Detta med sådana här oljud kan, som sagt, vara ett aber att hitta [xx(]. Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]" Javisst kan det vara vad som helst nästan. Läste genom igen o rören var ju inte bytta genom att ta ur v1, lyssna, ta ur v2, lyssna osv, så det är nog inte ens inringat såpass än. Bra om du återkommer med vad du hittar Armadillo, alltid intressant.
|
| 26 Oct 2010, 08:28 |
|
 |
|
Armadillo
|
Stefan_E wrote:
Javisst kan det vara vad som helst nästan. Läste genom igen o rören var ju inte bytta genom att ta ur v1, lyssna, ta ur v2, lyssna osv, så det är nog inte ens inringat såpass än.
Bra om du återkommer med vad du hittar Armadillo, alltid intressant.
Testade nu med att ta ur V1: fortfarande sprak. Tog ur V2: Tyst. Vilka komponenter är mest misstänkta? Jag börjar med att kolla anod- och katodmotstånd vid V2. --------------------------- http://www.armadillo.se
|
| 26 Oct 2010, 19:49 |
|
 |
|
Armadillo
|
Där satt den![8D] Det var anodmotståndet. Tack för tipsen! --------------------------- http://www.armadillo.se
|
| 26 Oct 2010, 20:07 |
|
 |
|
bluesminister
|
Tips: Passa på att byta alla 1/4-wattsmotstanden till 1/2-wattare om du plockar ut kortet....
Mvh Mattias
|
| 26 Oct 2010, 20:29 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Armadillo wrote: Där satt den![8D] Det var anodmotståndet. Tack för tipsen!
Kul att det lyckades! [:)] bluesminister wrote: Tips: Passa på att byta alla 1/4-wattsmotstanden till 1/2-wattare om du plockar ut kortet...
1/4-Wattare var det, mig veterligen, bara i de allra första reissue:na. Jag vet dock inte hur länge... Hade stärkaren varit min hade jag troligen bytt alla anodmotstånden till 2 Watts metallfilm, men det är kanske överkurs... [:o)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 26 Oct 2010, 21:45 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Mycket fint, gratulerar [:p]
Är orginal anodmotstånd kolfilm?
|
| 27 Oct 2010, 16:12 |
|