View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 19:59

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Traynor - YBA-1 goes insane? 
Author Message

Tänkte testa bygga om Traynorn till en 1987 Lead innan jag tar mig an en lite mer hi-gain mod. Det var väldigt lätt att arbeta i den och omvandlingen var inte så svettig.

Så här låter Bright kanalen efter ombyggnaden(har 100pF över gain-ratten): http://www.netmusicians.org/files/52-traynor.mp3

Det låter inte så dumt, eller vad tycker ni?
Resultatet blev rätt bra, med lite tweaks så skulle det kunna bli ännu bättre, givetvis. [8)]

17 Oct 2010, 20:28
Profile ICQ WWW

Tycker inte att det låter Marshall. I mina öron låter det mer fendrigt. Midfokuset är fel. Vad är det som händer efter ca halva klippet, pedal?

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

17 Oct 2010, 20:33
Profile WWW

knut wrote:

Tycker inte att det låter Marshall. I mina öron låter det mer fendrigt. Midfokuset är fel. Vad är det som händer efter ca halva klippet, pedal?

Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"

Jag byter till stall-micken mot slutet. Börjar med hals-micken med halvlåg volym.

Kom på att jag inte ändrat om allt i tone-stacken än. En 100nF sitter kvar(ska va 22nF) och slope-resistorn är 56k.

Ska bli kul att höra Traynorn och Marshall - Lead & Bass 50, side by side med nästintill identiska kretsar. Jag är ingen Marshall-kännare som dig knut men då bör jag i alla fall höra skillnaden. [^]

17 Oct 2010, 20:42
Profile ICQ WWW

Det låter fränt! Bra skjut i soundet. Men jag håller med Knut. Det låter inte Marshall ba´ rakt av.
Det var precis samma sak med min YGL-3 som jag meckade om till Super Lead. Även om det mesta stämde i kretsen så lät det inte just klockren Marshall.
Jag tror det sitter i trafos. Tranyors utgångstrafo och kanske även powerrtrafo(!?) tycks ge ett sound som skiljer sig lite från Marshalls. Upplever Marshall som mer rakt på, en örfil från mid/trebleregistret. Din Traynor har en något mjukare och rundare ton i lägre register från mid och nedåt. Mycket trevligt.
Så upplever jag det av det korta klippet.
Men vad kör du i för trattar!? Det kan också vara det som avgör här.
/Gunnar

17 Oct 2010, 21:42
Profile

Izzy wrote:

Det låter fränt! Bra skjut i soundet. Men jag håller med Knut. Det låter inte Marshall ba´ rakt av.
Det var precis samma sak med min YGL-3 som jag meckade om till Super Lead. Även om det mesta stämde i kretsen så lät det inte just klockren Marshall.
Jag tror det sitter i trafos. Tranyors utgångstrafo och kanske även powerrtrafo(!?) tycks ge ett sound som skiljer sig lite från Marshalls. Upplever Marshall som mer rakt på, en örfil från mid/trebleregistret. Din Traynor har en något mjukare och rundare ton i lägre register från mid och nedåt. Mycket trevligt.
Så upplever jag det av det korta klippet.
Men vad kör du i för trattar!? Det kan också vara det som avgör här.
/Gunnar

Jag kör med vintage 30's.
Jag uppfattar också ljudet som en aning "mjukt", vilket inte är så dumt i sej. Ska bli mycket intressant att höra hur det låter med fyra gainsteg.

17 Oct 2010, 22:03
Profile ICQ WWW

Knut och Gunnar! Ni har spelat i denna Traynor... Fast då var den helt original och hade Sylvania 6CA7 som slutrör... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

17 Oct 2010, 22:34
Profile

Grundkaraktären sitter kvar, tycks det.[;)]

17 Oct 2010, 22:40
Profile WWW

Efter nästa mod så kommer ni antagligen inte längre känna igen den. [:D]

18 Oct 2010, 11:09
Profile ICQ WWW

Knut och Gunnar! Ni har spelat i denna Traynor... Fast då var den helt original och hade Sylvania 6CA7 som slutrör... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

Japp jag förstod det [^] Dumt att ge omdömen utifrån klipp sådär, då jag tror högtalarna spelar rätt stor roll här. Men det är något med det där Traynor-stärkarna som ger dem en egen karaktär som drar lite åt Fender-hållet (här menar jag inte blackfejs å sånt utan mer den ton och klang som jag tycker verkar finns i Fenders utgångstrafos).

Jag undrar samtidigt om man i en blindtest Marshall vs. Traynor skulle träffa rätt. Kanske, kanske inte. Det faktum att man vet att det är en Traynor gör ju att man ser stärkaren framför sig, den ta mig faen luktar ju Traynor, och allt det där påverkar säkert hur godtyckligt du uppfattar soundet.

/Gunnar

18 Oct 2010, 11:39
Profile

Kul, ska bli intressant att höra![:)]

18 Oct 2010, 12:05
Profile WWW

Det blir roligare/intressantare och mer lättare att hänga med om du lägger upp ett orginal schema och sen berättar vilka ändringar du gör.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

18 Oct 2010, 12:20
Profile

Nu är den klar, fast jag har märkt att den börjat puttra lite som en motorbåt(låg frekvent). Kan vara en coupling-kondingarna jag satt dit som är problemet, eller så börjar e-lyterna ge med sig.

Kanske bäst att byta dem innan de smäller?

De som sitter först i B+ kedjan är 80uF seriekopplat med 40uF.
Frågan är om jag ska köra 50uF i serie med 50uF, eller 50/100.
50/50 kommer närmre originalvärdet.

18 Oct 2010, 13:36
Profile ICQ WWW

Nu är den klar, fast jag har märkt att den börjat puttra lite som en motorbåt(låg frekvent). Kan vara en coupling-kondingarna jag satt dit som är problemet, eller så börjar e-lyterna ge med sig.

Ännu en gång,Schema och berätta vad du har gjort!!!
Förutom att det är ju helt hopplöst att svara dig när man inte vet vad du gjort, så när det gäller är det inte ovanligt med flera olika scheman trotts att dom "heter samma sak"
Så kolla noga att ditt innehåll stämmer övrens med schemat du postar

Häls
Owe Johnson

18 Oct 2010, 13:46
Profile

Amp Healer wrote:

cruBB wrote:

Ännu en gång,Schema och berätta vad du har gjort!!!
Förutom att det är ju helt hopplöst att svara dig när man inte vet vad du gjort, så när det gäller är det inte ovanligt med flera olika scheman trotts att dom "heter samma sak"
Så kolla noga att ditt innehåll stämmer övrens med schemat du postar

Häls
Owe Johnson

Själva motorboatningen kom efter att jag bytte ut en konding i tone-stacken, (100nF mot 22nF). Så där sitter antagligen det problemet.
Så frågan handlar enbart om bytet av e-lyter.

Så här ser mitt schema ut:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/tra ... _yba1c.pdf

Som sagt: "De som sitter först i B+ kedjan är 80uF seriekopplat med 40uF. Frågan är om jag ska köra 50uF i serie med 50uF, eller 50/100.
50/50 kommer närmre originalvärdet."

18 Oct 2010, 14:33
Profile ICQ WWW

Själva motorboatningen kom efter att jag bytte ut en konding i tone-stacken, (100nF mot 22nF). Så där sitter antagligen det problemet.
Så frågan handlar enbart om bytet av e-lyter.

Så här ser mitt schema ut:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/tra ... _yba1c.pdf

Som sagt: "De som sitter först i B+ kedjan är 80uF seriekopplat med 40uF. Frågan är om jag ska köra 50uF i serie med 50uF, eller 50/100.
50/50 kommer närmre originalvärdet."

Japp,här ser man skillnad när någon gör en ricktig bassmaster till skillnad mot Marshall o fender som byter typ tre kondingar.

1. basvärden redan på första stegets katodekoding.
2.500K volym potar för att det inte ska bli för mycket gain.
3.Avsaknad av konding på andra stegest katode.
4.En Eq för mer lägre frekvenser.
5 Ingången till fasvändaren har låga värden (47K)så det ej distar i fasvändaren.
6.R23-24 är 100K så basen inte fiser på sig
7.Sist men inte minst en B+ på 540V så slutrören kan jobba utan börja dista för tidigt

Jo det märks att MR Traynor var basist [:)][:p]

Jag undrar om du inte har en dålig löding eller konding om du nu verkligen fick motorboatningen bytt den kondingen.

Om du läser listan ovan så ser du åxså var du ska börja byta komponeter om du vill att den ska låta mer som en plexi.

Häls
Owe Johnson

18 Oct 2010, 15:05
Profile

Har inget schema på själva preampen men det är en 1987 Lead med båda kanalerna i serie. Men istället för att ha två gain-rattar så har jag gjort så att den ena är en master-volym.
Och där den potten satt som gain-ratt sitter nu 470k/470k med en 470pF som på en 2203a.

Så här ser den ut i princip, fast utan 100k motståndet innan gain-potten:

Image

Preamp gainen gör ingen skillnad på puttrandet, däremot så gör bas-kontrollen samt master-volymen det. Jag ska byta ut den 22nF som jag tror är sönder mot en ny frisk.

18 Oct 2010, 15:22
Profile ICQ WWW

Har inget schema på själva preampen men det är en 1987 Lead med båda kanalerna i serie. Men istället för att ha två gain-rattar så har jag gjort så att den ena är en master-volym.
Och där den potten satt som gain-ratt sitter nu 470k/470k med en 470pF som på en 2203a.

Image

Preamp gainen gör ingen skillnad på puttrandet, däremot så gör bas-kontrollen samt master-volymen det. Jag ska byta ut den 22nF som jag tror är sönder mot en ny frisk.

Men hallå i lådan,,,Du skrev att du byggde en "plexi" och inte en hottad 2203 [:0] vi pratar "äpplen o päron" nu

Om du har kvar orginal matning och noden A nu försörjer 4 steg(?) ja då kan ditt motorbotande lika väl vara layout problem.
10uF är väldigt lite med 4 steg. 10uF brukar vara bra till ETT steg.

Häls
Owe Johnson

18 Oct 2010, 17:26
Profile

Amp Healer wrote:

cruBB wrote:

Image

Men hallå i lådan,,,Du skrev att du byggde en "plexi" och inte en hottad 2203 [:0] vi pratar "äpplen o päron" nu

Om du har kvar orginal matning och noden A nu försörjer 4 steg(?) ja då kan ditt motorbotande lika väl vara layout problem.
10uF är väldigt lite med 4 steg. 10uF brukar vara bra till ETT steg.

Häls
Owe Johnson

Om du läser igenom allt jag skrivit så sa jag inte hur jag skulle modda den sista gången, jag sa bara att ni inte skulle känna igen ljudet(har antagligen fel där dock[8)][:D]).

Bytet av kondingen jag trodde var paj hjälpte i alla fall inte.
Jag ska genast testa med att gå upp till 33uF, fast det kanske vore bättre att dela upp matningen enligt klassisk 2203a?

EDIT: <u>Japp, där var problemet, 10uF var för lite som du sa, 33uF gjorde susen! Då var det inge fel på dom gamla senaps-kondingarna.[:)]</u>

18 Oct 2010, 17:46
Profile ICQ WWW

Image

Och med det schemat kan det bli väldigt mkt signal in i V2A. Nu vet vi inte vad du har för katodkondingar men det kan dessutom bli för mkt botten. Resultatet kan bli ett V2 som får spader. Kanske är det snarare det som din "motorboating" handlar om, tillsammans med layout på glättning och uppdelning av stegen, inte en konding i tonstacken.

Jag säger att du behöver i varje fall 33uF på E respektive D.

Dina 80 + 40-40 på första och andra nod är nog helt okej, men på gränsen snålt med en sådan preamp. Det ger ju 40uF totalt till OT och 40uF till skärmgaller. På min Bassman går det umtärkt med 70+70 som första (35uF) och 33uF till skärmgaller. Marshall brukar ju köra med 50+50 (100) på första och 50 till skärmgaller i 2204, men det räcker ofta med 50uF till första för 2xEL34 tycker jag.

En choke vore bra...

/Gunnar

18 Oct 2010, 17:46
Profile

Ja choke funderar jag lite på, men då är frågan vart jag ska sätta den.
Jag tror att jag skule sätta den där 470ohm motstånden sitter nu, och sedan flytta preampens matning så att den sitter i den nod som skärmgallren är på.

Ungefär så här:
Image

18 Oct 2010, 18:07
Profile ICQ WWW

Jag ska genast testa med att gå upp till 33uF, fast det kanske vore bättre att dela upp matningen enligt klassisk 2203a?

EDIT: <u>Japp, där var problemet, 10uF var för lite som du sa, 33uF gjorde susen! Då var det inge fel på dom gamla senaps-kondingarna.[:)]</u>

Bra att det löste sig [:)][;)]
Jo fler noder är bättre än en stor.

Häls
Owe Johnson

18 Oct 2010, 18:09
Profile

Amp Healer wrote:

cruBB wrote:

Bra att det löste sig [:)][;)]
Jo fler noder är bättre än en stor.

Häls
Owe Johnson

Tack vare dig! [:)]
Det är tur att ni finns för oss som inte har så mycket erfarenhet på området.[^]

18 Oct 2010, 18:15
Profile ICQ WWW

Så här låter den senaste modden, lite för mycket gain innan sista steget. Men i övrigt så börjar det gå åt det håll jag vill.

http://www.netmusicians.org/files/48-tr ... %20mod.mp3

Nu tycker ni säkert att jag förstört den gamla Traynorn helt och hållet.[:D]

19 Oct 2010, 18:45
Profile ICQ WWW

Mängden gain kan man ju inte klaga på! Hur upplever du bottenregistret i rummet. Är det tajt nog? Låter lite grötigt i klippet iaf.

19 Oct 2010, 18:55
Profile WWW

knut wrote:

[:D]
Mängden gain kan man ju inte klaga på! Hur upplever du bottenregistret i rummet. Är det tajt nog? Låter lite grötigt i klippet iaf.

Upplever det ganska så tight(33uF matar hela preampen), dock finns rum för förbättring helt klart. Choke + bättre matning till preampen borde göra susen.

Men ska först lugna ner gainen lite och se om det hjälper. Gainratten är på 2(av 10) i det där klippet.[:D]

19 Oct 2010, 19:02
Profile ICQ WWW

2 av 10 - <font size="6"><b>OJ</b></font id="size6">!!![8D][8D]

19 Oct 2010, 19:22
Profile WWW

knut wrote:

2 av 10 - <font size="6"><b>OJ</b></font id="size6">!!![8D][8D]

[:)]
Gainratten känns inte så användbar kan jag säga.[^]

19 Oct 2010, 19:24
Profile ICQ WWW

Jag skulle nog vilja påstå att mitt tidigare inlägg är rätt relevant...

Jag tror du har för mkt gain in i V2A. Du har för stora signalkondingar. Kanske inte labbat tillräckligt med katodkondingarna. Men jag tror inte det blir så mkt bättre av att fokusera ännu mer där. Gain öker och V2A går ut i omloppsbana typ.

Testa att gå ned till 2.2nF på första signalkonding. Ev. 250-500k pot. 1.5k anod på V1A med en 1-2.2uF konding på.

Sedan kanske 4.7-10nF efter V1B. Byt 470k mot jord före V2A till en trimpot. Jag tror du kommer hamna kring 100-220k och en krets som blir mer balanserad.

Typ så skulle jag labbat vidare. Spännande fortsättning följer, eller?

Gunnar

19 Oct 2010, 23:12
Profile

Izzy wrote:

Jag skulle nog vilja påstå att mitt tidigare inlägg är rätt relevant...

Jag tror du har för mkt gain in i V2A. Du har för stora signalkondingar. Kanske inte labbat tillräckligt med katodkondingarna. Men jag tror inte det blir så mkt bättre av att fokusera ännu mer där. Gain öker och V2A går ut i omloppsbana typ.

Testa att gå ned till 2.2nF på första signalkonding. Ev. 250-500k pot. 1.5k anod på V1A med en 1-2.2uF konding på.

Sedan kanske 4.7-10nF efter V1B. Byt 470k mot jord före V2A till en trimpot. Jag tror du kommer hamna kring 100-220k och en krets som blir mer balanserad.

Typ så skulle jag labbat vidare. Spännande fortsättning följer, eller?

Gunnar

Katodkondingarna är båda 470nF, och kondingen innan gainratten är 1nF.

Den är inte färdig än inte, jag väntar bland annat på ett gäng kondingar som ska hugga lite diskant.

Själva preampen har jag under kontroll, har lärt mig mycket av att läsa Merlins(valve wizard) bok samt labbat som en dåre. Har inget emot förslag(och är givetvis tacksam) men jag känner att jag vill lösa ljudbiten i preampen själv. Det känns helt enkelt inte kul att ta någon annans lösning när man försöker skapa något eget.[8)]

Slutsteget samt spänningsmatningen har jag inte så bra grepp om dock. Så där lånar(snor) jag gärna idéer.[:D]

20 Oct 2010, 10:10
Profile ICQ WWW

Själva preampen har jag under kontroll, har lärt mig mycket av att läsa Merlins(valve wizard) bok samt labbat som en dåre. Har inget emot förslag(och är givetvis tacksam) men jag känner att jag vill lösa ljudbiten i preampen själv. Det känns helt enkelt inte kul att ta någon annans lösning när man försöker skapa något eget.[8)]

Naturlgitvis. Jag utgick bara från att om du lägger ut schema och ljudklipp så vill du ha synpunkter - såväl hurrarop som förslag på ev. justeringar. Men då är det bra med uppdaterade scheman så att man inte behöver gissa.

Hur det nu än är så kan man bara till en viss gräns läsa sig till hur det ska vara. Sedan måste örat ta vid och vi är väl ett antal här som förvisso läst mycket, men kanske framgör allt lyssnat oss till tinnitusen rand för att fatta vad som händer.

Kör på och kom gärna med fler klipp! [:p] Och var gärna tydlig med vad du vill ha synpunkter på.

[:)]

/Gunnar

20 Oct 2010, 10:33
Profile
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next