|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
johnkee
|
 blackfäjsa -69 Twin ??
Har någon guru här på bojen blackfejsat 1969 twin(modellen med porslinsmotstånd mellan slutrör och jord)
Samt är kapabel att beskriva ljudskillnaden efteråt?
John Kee
|
| 17 Oct 2010, 18:50 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Hmmm... Jag ser mig inte som någon guru... Men, ja, jag har gjort det ett antal gånger.
Personligen tycker jag att ljudet blir öppnare, närmare, tydligare och skarpare. Får jag bara säga ett ord, blir det nog; närmare. Ursäkta de subjektiva och ovetenskapliga beskrivningarna, men att beskriva ljud i ord är inte det lättaste.
I somras hade jag förmånen att serva två 68:a Twin Reverb. Båda var original, men den ena var en tidig 68:a som hade fullständig blackfacekrets (AB763) och den andra var esnare och hade den 1968-krets som du hänvisar till (AC568). Detta tyckte jag var intressant för att jämföra ljud. Båda behövde service och när jag fick stärkarna till mig tyckte jag att den sena 68:an lät bättre än den tidiga. "Hmmmm", tänkte jag, "den så ratade 68-kretsen KAN låta bra!". Och den stärkaren lät verkligen bra! Men, efter jag servat båda stärkarna kom jag tillbaka till att tycka att blackfacekretsen (den tidiga 68:an) låter bättre. För att få rättvisa jämförde jag t.o.m. med samma rör och i samma högtalare.
Personligen gillar jag fortfarande ljudet med blackfacekretsen mer än någon av silverfacekretsarna. Men, det är ju jag det...
Därmed inte sagt att silverfacekrestarna inte kan låta bra. Jag har hört silverfacestärkare med originalkrets som låter underbart bra.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 18 Oct 2010, 09:01 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
John! Du kanske vet allt detta men, kanske andra är intresserade: Kolla tråden i följande länk där detta med skillnader mellan blackface och silverface varit uppe tidigare. Handlar i och för sig om Vibrolux Reverb men det mesta stämmer lika bra för Twin Reverb: http://ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16547Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 18 Oct 2010, 09:12 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|