View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 16:19

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Trafo till Marshall-klon - var köpa? 
Author Message

Post Trafo till Marshall-klon - var köpa?
Hej alla rör-gurus! Jag har länge funderat på att köpa en Ceriatone 2203, och med den gynnsamma dollarkursen känns det helrätt att handla nu. För att få ner fraktkostnaden tänkte jag beställa en färdigbyggd stärkare utan trafos och sedan fixa dessa på hemmaplan. Jag förstår att utgångstrafon påverkar ljudet, gör nättrafon det också? Hittar inte så många butiker på nätet och vet inte riktigt vad man ska leta efter. Man vill ju inte att slutresultatet blir halvdant för att man snålat in på transformatorerna. GMF har Thordarson, är det något bra eller ska man leta på annat håll? Tacksam för all input...

17 Oct 2010, 20:21
Profile ICQ YIM WWW

Jag har en original Marshall utgångstrafo som kommer från min RI 100w-topp från 1997. Den är till salu för typ 500 + frakt.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

17 Oct 2010, 20:29
Profile WWW

Jag har också en utgångstrafo som bara står och glor. Det är en Dagnall till 1959/2203 som skulle kunna funka utmärkt i din stärkare. Men Knuts erbjudande är inte dumt heller.

Om powertrafon påverkar ljudet kan man verkligen spekulera i. Jag skulle aldrig våga säga "Inte en chans!". Men viktigast är väl kanske att det är bra kvalitet, att den ger rätt spänningar och inte för oändigt oväsen. Amerikanskbyggda anses ju bäst här. Frågan är vad du hittar i Sverige. TAD säljer oerhört bra US-tillverkade trafos. LH i Nacka har en del av sortimentet, eller kan ta hem om du inte vill beställa direkt från Tyskland. Annars har säkert Hammond någn lämplig som går att beställa via t.ex. Sixten.

/Gunnar

17 Oct 2010, 20:36
Profile

Nättrafon påverkar ju B+, som i sin tur påverkar headroom, så...

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

17 Oct 2010, 20:44
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]