View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 12:44

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Dröm-Marshall: 17-20w 1987? 
Author Message

Quote:
Jisses sensei Martin, "preampens B+ sitter i serie med slutrörens"?
Nu måste jag tänka lite, åh de eh fredag! Dohh!

Nu har jag tänkt klart! Har farbror smakat på Whiskey´n lite?

Och? Vad kom du fram till? (Ingen Whiskey här, tyvärr[:(])

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

[:I] Nja, jo, "host" här i Limabacka skickar vi krämen paralellt
med böjan hos Ot-ELwhatever-PI-Preamp, med vissa undantag.

Är jag ute och åker scooter nu?

Mot Sherwoodskogen ->

15 Oct 2010, 22:08
Profile

Aha, jak ferstårr.
Matningen till stegen sker liksom parallellt, med själva B+-linan går ju faktiskt i serie med trafon, eller hur? Så att om slutrören och skärmgallren drar ner spänningen på B+ så sjunker väl spänningen till preampen även i Limabacka, vad jag vet ända bort till Trelleborg?
Skit samma vad vi kallar det förresten, vi kan vara överens om att allt hänger ihop i alla fall?
Jag kom på ytterligare en sak när vi håller på: Man måste väl, om man ska skala korrekt, även dimensionera om Faraderna i strömförsörjningen, för att få "samma" dynamiska förlopp?
Nä nu ska jag ta mig en Jallovina, som min käre dealer Ocku fyllde på häromsistens. Kippis!

15 Oct 2010, 22:58
Profile ICQ WWW

Aha, jak ferstårr.
Matningen till stegen sker liksom parallellt, med själva B+-linan går ju faktiskt i serie med trafon, eller hur? Så att om slutrören och skärmgallren drar ner spänningen på B+ så sjunker väl spänningen till preampen även i Limabacka, vad jag vet ända bort till Trelleborg?
Skit samma vad vi kallar det förresten, vi kan vara överens om att allt hänger ihop i alla fall?
Jag kom på ytterligare en sak när vi håller på: Man måste väl, om man ska skala korrekt, även dimensionera om Faraderna i strömförsörjningen, för att få "samma" dynamiska förlopp?
Nä nu ska jag ta mig en Jallovina, som min käre dealer Ocku fyllde på häromsistens. Kippis!

Så är det min käre gitarrkollega, MEN det enda som är seriekåpplat i detta (de flästa [;)]) fall är..... OT och slutröranod, eller?
Skärmgaller har en parallellkoppling till PT:n men ja, visst
draggar förbrukningen hos respektive nod ner, men det skulle ske
i både ett globalt parallellt och seriellt scenario.
Fan va möe ell det e nu.

Så i slutändan handlar det om vad vår PT...V kan leverera, och lite
om hur möe batteribuffert vi har. Fast det handlar ju mer om transienter
som dom är nugna på på diskantforum.

Nu känns det som om det hänger en hurril i luften... [:D]

Kirpis!

Mot Sherwoodskogen ->

15 Oct 2010, 23:25
Profile

Va? Spajsmaster Flash undrar hur? Du är väl den som sitter på de vassaste analysverktygen? [;)]
Skämt åsido, jag har aldrig skalat ner nån Marshall-krets, (bara moddat den till oigenkännlighet några gånger, hihi!) Men jag har lattjat med preamps ner till 150v b+, och en fördel är att det blir väldig tyst. Om det blir mosigt beror det på att man inte tagit hänsyn till framför allt förhållandet gain/sving.

Nja, hur jag än gör så tycker jag det blir mosigt ljud med för låg spänning. Och då handlar det inte om att sänka i en befintlig krets utan när jag bygger från scratch. Och då spicar jag ju självklart fram optimala signal/gainnivåer kontra svinget.
Ingen hade dock blivit lyckligare än jag om jag kunde få fram bra ljud med låg spänning vilket jag inte lyckats med. Det låter dovt, bluddrigt, mosigt, pannkaka...

16 Oct 2010, 08:54
Profile

Behöver man det?
När man sänker spänningen minskar energiinnehållet i kondingen, så man undrar ju om man ska upp ned eller ligga kvar.
Helt klar ett kryddjobb för Tubis [;)]

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

16 Oct 2010, 11:07
Profile

man undrar ju om man ska upp ned eller ligga kvar.
Helt klar ett kryddjobb för Tubis [;)]

För det korrekta rippelbrummet ska man ju gå ned[:D]

16 Oct 2010, 11:59
Profile

KorvJonsson wrote:

Jag vill hävda att dom stärkare du nämner låter och beter sig som
1959 och 1987 för att dom är just det.
Börjar man ändra och modda, PS:a och sänka effekt, så är dom
inte sig själva längre.

Det är förstås så. Men det är också så att olika ex av samma modell (läs 1987 alternativt 1959) kan låta ganska olika av anledningar som alla här väl känner till. Men samtidigt tycker jag att alla förstärkare av den här typen inkl Bass och PA-varianter och även 2203/2204 alla har något gemensamt som skiljer dem mot andra typer av förstärkare.

Min erfarenhet är att även när man dämpar dem med en bra Power Scaling-lösning som är bra inställd eller en Hot Plate, så känns det fortfarande som samma typ av förstärkare. Min Super Lead Mk II från 76 (som numera har Metroamps transformatorer) dämpad med Hot Plate, låter fortfarande klart bättre än vad den gjorde utan Hot Plate, när jag fortfarande hade de tidigare transformatorerna kvar som var Marshall-originalreservdelar för Super Lead från 80-talet.

Vad jag är ute efter är att få reda på om man kan ta Power Scalingen ett steg till, genom att offra möjligheterna till variabel uteffekt och ersätta Power Scaling inkl "drive compensation", med en fast strömförsörjning som liknar 1987s (eller ännu hellre 1959s) beteende som matar slutrören med lägre matningsspänning, precis som power scalingen gör. I en sådan konstruktion skulle man slippa allt besvär som jag upplever att drive compensation-pottarna ställer till med. Eftersom skalningen inte skulle vara varierbar så kan dessa pottar ersättas av fasta modifieringar av utspänningarna från tonstacken och fasvändaren.

Quote:
Min villfarelse är att det har inte med vilken slutrörstyp det är
som sitter i slutsteget, utan att dom på sitt unika sätt har
mycket hår på brösten, som ger helhetsintrycket som vi gillar.

Det med att "jag gillar inte EL84 utan EL34" är lite främmande för mig iallafall.
Drar en Owie, "när jag ska jaga gillar jag 30-06, dom låter bäst."
Ska man jaga toppfågel så får man vacket ta till 222 rem, även
om dom låter och känns mesigare, annars blir det bara slamsor till middag. [;)]

Nu är det så att jag faktiskt gillar förstärkare med EL84:or. Jag har t ex en Cornford Harlequin som jag aldrig släpper. Men till den musik jag i huvudsak spelar, blir jag bara nöjd med 1987/1959-liknande förstärkare. Min Cornford är för volymsvag för rep, men min Madamp M15 MK1 är stark nog för rep, men den har också det där lite krämiga, lite polerade och snygga som jag tycker att man alltid får med EL84:or i kombination med avsaknanden av det tajta, brutala, komprimerade bottenstödet som jag associerar med t ex 1987 och framför allt 1959.

Min Madamp köpte jag faktiskt primärt för att ha som labb-råtta. Men strax efter blev jag övertygad om att det var fel väg att gå om jag ville ha en svagare 1987/1959, så den är fortfarande helt original.

Quote:
Skämt åsido, som Tubis skrev så är det första att modellera och testa
EL84:or med samma typ av bias och med NFB som de store.
De flesta EL84-bestyckade stärkare man provat har ju katodbias och
dessutom ingen feedback, som ger ett helt annat intryck.

Har du testat? Eller Izzy?

Jag har spelat på en att antal förstärkare med EL84:or, men jag får erkänna att jag inte har koll på deras återkoppling eller viloströmskonstruktioner. Det får vär skyllas på att jag inte varit särskilt intresserad av EL84-baserade förstärkare på senare år. Jag skulle precis titta på Madamp M15Mk1-schemat, men jag hittar tyvärr inget. Är det någon som har?

Quote:
En annan iaktagelse är att man för att öhvt. ska komma någonstans, bör man ju
tweaka en sådan prototyp i en 412:a eller vad man vanligtvis kör
sin vanliga (för högljudda topp) i. Men det det behöver jag nog inte
nämna för er. [:)]

Jag har 4x12 (1960AX+annan), 2x12 (1961A) och 1x12 (Cornford + Marshall med öppet bakstycke). Jag har förstås bara Celestion-element och föredrar G12M25w från 70-talet och det är det som sitter i min vinklade 1960AX, men jag har även gamla G12H30 från 70-talet, UK-tillverkade G12M25-reissues, G12T75 och UK-tillverkade V30. Dessutom har vår andra gitarrist en riktigt bra 1960A från 71 eller 72 med G12H30. Så det är ingen brist på lämpliga testhögtalare. [:)]

Quote:
Jag har labbat mest med EL84 och funnit att dom KAN leverera otroligt bra, stort och fett, men med lägre volym.

Har du byggt något 1987-liknande med EL84:or? D v s med fast viloström, likande återkopplingsgrad och med liknade nätdelskonstruktion (två dioder + drossel etc) och nättrafo med rejäl strömkapacitet. Eller finns de någon serietillverkad förstärkare som är byggd på det sättet.

/CM

16 Oct 2010, 15:46
Profile ICQ YIM WWW

Martin Kuhn wrote:

Kanske man skall fundera nånting såhär:
Först och främst: inte ändra något i topologin.
1. Vilken B+ behöver vi utgå ifrån för att få ut, säg, 15 watt ur ett par EL34? troligtvis runt 300-320v (18w-trafo, någon?) Kanske vi måste vara så noga att vi också letar fram rätt primärimpedans för att få rätt nig i B+-linan när slutsteget klipper.

Det här är intressant. Är det någon som listat ut vilken B+ det blir och då om detta räcker för resten av "linan" (d v s försteg etc.)?

Quote:
En 125E från Hammond vore mitt självklara OT-val för ett sånt här projekt. Ingen annan Hammond-trafo låter så mycket råckenråll. Då har vi dessutom fördelen att kunna tweaka fram rätt primärimpedans.

Just en sådan sitter i min Madamp M15Mk1. Men den ser helt annorlunda ut än de som sitter i 1987. Menar du att den är mer lämpligare än de som är för 1987?

Quote:
2. I preampen får vi lite andra arbetspunkter som man kanske måste labba lite med. Ett problem med att skala är att gainen inte förändras linjärt med B+, så man måste skala signalamplituderna för att få samma sving/gainförhålanden.
3. Ingångsröret får så liten amplitud in, så det kan nog klara sig med en 200v B+, visst ändrar sig utimpedansen och så, men en sån här krets måste ju tweakas i alla fall vad gäller tonrespons.
4. 12AY7 vore kanske valet för andra röret? I stället för att fibbla med spänningdelare före och störa farbror Miller för mycket.
Rätt respons ur fasvändarn kanske man kan trixa fram med val av tailresistor, så där kan man nog behålla AX7:an. Här får man se upp; ökar man tailresistron, måste man kompensera den "bättre" balansen i fasvändarn, den låga tailresistorn är en väsentlig del av soundet.

Varför kan man inte bibehålla 1987 förförstärkarkopplingen som den är och bara sänka nivåerna där man behöver för att inte för hårt överstyra efterföljande steg för mycket?

Quote:
Ett ganska intressant forskningsprojekt tamejfan!

Visst är det!

Men på din inlägg låter det som att man skulle kunna utgå från en Madamp M15Mk1 eftersom den har de transformatorer du beskriver och en tillräckligt stor låda. Om man byter EL84:orna socklar och monterar en choke i chassiet, så finns allt utom en precence-pot där, förutsatt att PTP-kortet har nog med plats. Eller?

/CM

16 Oct 2010, 16:07
Profile ICQ YIM WWW

Vad jag är ute efter är att få reda på om man kan ta Power Scalingen ett steg till, genom att offra möjligheterna till variabel uteffekt och ersätta Power Scaling inkl "drive compensation", med en fast strömförsörjning som liknar 1987s (eller ännu hellre 1959s) beteende som matar slutrören med lägre matningsspänning, precis som power scalingen gör. I en sådan konstruktion skulle man slippa allt besvär som jag upplever att drive compensation-pottarna ställer till med. Eftersom skalningen inte skulle vara varierbar så kan dessa pottar ersättas av fasta modifieringar av utspänningarna och fasvändaren.

Jag gillar inte heller drive-compensation, utan skulle helst vilja att man bara behövde en ratt. Den enkla lösningen är att använda en vridswitch med t.ex tre poler och fyra lägen. En pol för PS och två för drive compensation. Sen trimmar man varje läge för sig tills ljudet låter så likt som möjligt på de olika lägena (fast med olika volym förståss). I så fall skulle jag nog göra drive compensation genom split plate load på fasvändaren.

Jag skulle också se till att använda ett modernt PS-kit ("DC powerscaling"). Där är kontrollspänningen lågspänning (typ 15V), så det är inga problem att ha den nära signalen, och inga problem med tolerans på själva switchen.

Erik R

16 Oct 2010, 16:24
Profile

d95err wrote:

_CM_ wrote:
Vad jag är ute efter är att få reda på om man kan ta Power Scalingen ett steg till, genom att offra möjligheterna till variabel uteffekt och ersätta Power Scaling inkl "drive compensation", med en fast strömförsörjning som liknar 1987s (eller ännu hellre 1959s) beteende som matar slutrören med lägre matningsspänning, precis som power scalingen gör. I en sådan konstruktion skulle man slippa allt besvär som jag upplever att drive compensation-pottarna ställer till med. Eftersom skalningen inte skulle vara varierbar så kan dessa pottar ersättas av fasta modifieringar av utspänningarna och fasvändaren.

Jag gillar inte heller drive-compensation, utan skulle helst vilja att man bara behövde en ratt. Den enkla lösningen är att använda en vridswitch med t.ex tre poler och fyra lägen. En pol för PS och två för drive compensation. Sen trimmar man varje läge för sig tills ljudet låter så likt som möjligt på de olika lägena (fast med olika volym förståss). I så fall skulle jag nog göra drive compensation genom split plate load på fasvändaren.

Jag skulle också se till att använda ett modernt PS-kit ("DC powerscaling"). Där är kontrollspänningen lågspänning (typ 15V), så det är inga problem att ha den nära signalen, och inga problem med tolerans på själva switchen.

Erik R

Jag vet inte hur det är med andra förstärkare men med 1987:an, så är min erfarenhet att det blir bäst om man "drive-kompenserar" på flera ställen om det ska bli så bra som möjligt. Jag har tre "drive-kompenserare" i min. Att dämpa lite med alla tre blir i min förstärkare klart bättre än med en (eller två) . Men det kan förstås vara på ett annat sätt i andra typer av förstärkare.

För att förtydliga, så har jag inget problem med vanlig power scaling, vad jag är ute efter i tråden är om man kan få ännu bättre prestanda om man ersätter London Powers Power Scaling med en mindre mer Marshall-aktig nätdel med lägre drivspänning och diverse fasta nivåsänkare i tonstack och fasvändare. D v s konstruera en 15-20watts version av 1987.

/CM

18 Oct 2010, 22:42
Profile ICQ YIM WWW

Här är ett litet bidrag, möjligen något prematurt, för att stimulera fortsatt diskussion i ämnet att åstadkomma en "plexi" med storleksordningen 18W (om det nu är möjligt att få ihop en sådan "bastard"). Layout på mitt än så länge bara påbörjade försök nedan:

Image

Bygger på ett Ampmaker PP-18 kit där jag rivit ut den gamla turretboarden, gjort en ny så att den ska rymma alla komponenter och lagt till ett förstegsrör. Schemat och komponentvärden är i princip försteg från 1987 som jag hittat på nätet + slutsteget från PP-18 (2 x EL84), med några justeringar av motstånden kring fasvändaren. Sedan har jag redan gjort den första "modden" att ersätta R29 med en drossel (Hammond 194A) och förberett för några andra moddar så som det indikeras i bilden. Från diskussionerna i en tidigare tråd (http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=43407, + en annan som jag inte hittar nu) och de ovan blir det nog centralt att få till NFB och fixed bias för att det ska likna "Marshall". Blir förstås också lurigt att få till spänningarna till försteget eller modifiera värden så att det funkar väl med förväntade lägre spänningar än i ett Marshallförsteg. Sedan kanske snikvarianten av "fixed bias" indikerad i layouten inte duger (har blivit varnad) så jag kanske måste bygga dit en riktig bias-krets. Det är inte ens färdigbyggt ännu och ännu mindre testat så jag får återkomma längre fram.

Jonas B

19 Oct 2010, 17:29
Profile

Läste om det här projektet när jag gjorde min 18wattare, mest som kuriosa eftersom min 18wattare är mer lik en 1974x utan tremolo.
Kanske kan vara intressant för dig: http://mhuss.com/Plexi6V6/index.html
Finns ljudklipp om du klickar på "next" några gånger.

19 Oct 2010, 19:41
Profile
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2