|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|
"Farligt" att blanda olika element i 4x10"?
| Author |
Message |
|
rejjo
|
 "Farligt" att blanda olika element i 4x10"?
Kanske idioti detta, men kan det på något sätt vara farligt att blanda olika element i samma stärkare? Förutsatt att alla element har samma impedans. Stärkaren är en fender bassman 59 reissue. Funderar på att köra två Jensen P10R och två Eminence legend 105.
Vad säger panelen?
/ Calle
|
| 14 Oct 2010, 23:56 |
|
 |
|
Ocku
|
Nej, det är inte farligt.
------ Dom låter alla lika
|
| 15 Oct 2010, 07:40 |
|
 |
|
d95err
|
Kolla bara att högtalarna har ungefär samma verkningsgrad. Annars kommer det ena paret att dominera så att det andra inte tillför så mycket av sin karaktär.
Erik R
|
| 15 Oct 2010, 08:15 |
|
 |
|
rudmark
|
Och att det är de svagaste elementen som avgör effekttåligheten. (Eller går sönder först då)
|
| 15 Oct 2010, 08:19 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
d95err wrote: Kolla bara att högtalarna har ungefär samma verkningsgrad. Annars kommer det ena paret att dominera så att det andra inte tillför så mycket av sin karaktär.
Personligen håller jag nog med dig... MEN! Det det beror ju på vad man är ute efter. Ljudkaraktären som blir om det låter olika starkt från olika element kan ju vara precis det man är ute efter... [;)] Min erfarenhet är också att det är svårt att jämföra verkningsgraden/känsligheten som OLIKA tillverkare anger för sina högtalarelement. Mellan olika element från samma tillverkare stämmer det nog hyffsat, men angivna 98 dB 1W/1m på element från två olika tillverkare kan i verkligheten låta olika starkt, tycker jag. Emminence anger 98,7 dB för sin Legend 1058. Jensen anger 95,0 dB för sin P10R. En stor skillnad! MEN! Skiljer det verkligen nästan 4 dB i verkligheten? [;)] Om det verkligen skiljer så mycket i UPPLEVT ljudtryck, tror jag att det inte blir så bra, men detta måste man lyssna sig till, och det är ju dessutom en smaksak, tycker jag. rudmark wrote: Och att det är de svagaste elementen som avgör effekttåligheten.(Eller går sönder först då)
Beror på vad du menar med "det svagaste elementet". Det eller de element som har den lägsta effekttåligheten kommer att avgöra effektåligheten. Med fyra högtalarelement, med samma impedans, som t.ex. är parallellkopplade som i Bassman '59, kommer varje element att få till sig en fjärdedel av effekten från förstärkaren. Om stärkaren ger t.ex. 60 Watt (vilket kan vara möjligt vid full patte och att stärkaren distar rejält), kommer varje högtalarelement att få 15 Watt till sig. En tumregel som en del använder är att högtalaren ska palla för minst dubbla effekten av stärkarens specificerade uteffekt. Bassman 59:an är väl specad att ge typ 40 - 50 Watt. Vill man använda tumregeln ska ju högtalaren då palla för 80 - 100 Watt, eller alltså 20 - 25 Watt per högtalarelement. Om man nu tror på den tumregeln alltså... [;)] Legend 1058 ska tåla 75 Watt och P10R ska tåla 25 Watt. Med två av varje, blir högtalarens totala effekttålighet alltså 100 Watt, som jag ser det. Calle! Jag tycker att du ska prova. Att blanda olika högtalare kan ge mycket intressanta och bra ljud tycker jag. Många använder det med gott resultat. Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 15 Oct 2010, 08:51 |
|
 |
|
Ocku
|
Sven-Johan wrote:
Min erfarenhet är också att det är svårt att jämföra verkningsgraden/känsligheten som OLIKA tillverkare anger för sina högtalarelement. Mellan olika element från samma tillverkare stämmer det nog hyffsat, men angivna 98 dB 1W/1m på element från två olika tillverkare kan i verkligheten låta olika starkt, tycker jag.
Emminence anger 98,7 dB för sin Legend 1058. Jensen anger 95,0 dB för sin P10R. En stor skillnad! MEN! Skiljer det verkligen nästan 4 dB i verkligheten? [;)] Om det verkligen skiljer så mycket i UPPLEVT ljudtryck, tror jag att det inte blir så bra, men detta måste man lyssna sig till, och det är ju dessutom en smaksak, tycker jag.
Det skiljer väl nog 4db i verkligheten, men det gäller vi den uppmätta frekvensen. Däremot kommer skillnaden att vara annorlunda vid 500 Hz, den kommer att vara annan vid 1,5KHz och den kommer att vara något annat vid 4,2KHz. Detta har stor betydelse för hur man upplever skillnaden. Jag håller helt med dig att det är bara att prova. Då vet man om man gillar resultatet. PS: De angav väl 100db för Legend 105 så då blir den teoretiska skillnaden ännu större. ------ Dom låter alla lika
|
| 15 Oct 2010, 10:28 |
|
 |
|
Ocku
|
På tal om skillnader i ljudtryck så upptäckte jag en kul detalj när jag testat mina element.
Celestions Century är ett mycket högljutt element. Jag hade ett sådant i en 2x12" tillsammans med en annan tratt med klart lägre ljudstyrka.
Jag hade en switch med vilken jag kunde köra elementen tillsammans eller så enskilt.
Gissa om jag blev förvånad när jag märkte att den högsta totala ljudstyrkan fick man när man körde Centuryn ensam. Om jag körde Centuryn tillsammans med det andra elementet så sjönk ljudstyrkan.
Varför? Jo, med endast Centuryn så gick hela den matade effekten till den högeffektiva Centuryn, men med båda trattarna kopplade gick halva effekten till den mera tystlåtna tratten och effekten blev den att hela ljudstyrkan blev svagare med två trattar än med endast Centuryn.
------ Dom låter alla lika
|
| 15 Oct 2010, 10:46 |
|
 |
|
d95err
|
Ocku wrote: Sven-Johan wrote:
Min erfarenhet är också att det är svårt att jämföra verkningsgraden/känsligheten som OLIKA tillverkare anger för sina högtalarelement. Mellan olika element från samma tillverkare stämmer det nog hyffsat, men angivna 98 dB 1W/1m på element från två olika tillverkare kan i verkligheten låta olika starkt, tycker jag.
Emminence anger 98,7 dB för sin Legend 1058. Jensen anger 95,0 dB för sin P10R. En stor skillnad! MEN! Skiljer det verkligen nästan 4 dB i verkligheten? [;)] Om det verkligen skiljer så mycket i UPPLEVT ljudtryck, tror jag att det inte blir så bra, men detta måste man lyssna sig till, och det är ju dessutom en smaksak, tycker jag.
Det skiljer väl nog 4db i verkligheten, men det gäller vi den uppmätta frekvensen. Däremot kommer skillnaden att vara annorlunda vid 500 Hz, den kommer att vara annan vid 1,5KHz och den kommer att vara något annat vid 4,2KHz. Detta har stor betydelse för hur man upplever skillnaden. Dessutom gäller den uppmätta verkningsgraden när högtalaren matas med 1W, så vid fullt pådrag kan det säkert skilja en del i ljudtryck när högtalarna börjar komprimera och dista, även om de har samma verkningsgrad. Erik R
|
| 15 Oct 2010, 12:43 |
|
 |
|
rejjo
|
Oj tack för alla svar här! Jo, visst är det möjligt att det ena paret dominerar aningen, men om kontentan av ljudet blir bra spelar det ju ingen roll!
En sak dock, med tanke på föregående resonemang, skulle man inte kunna tänka sig att de olika elementen jobbar olika vid olika volym också? Vilket skulle göra att karaktären på ljudet på en viss volym inte är den samma som vid en annan volym, jämfört med om alla högtalare var av samma modell? (Självklart är ljudet annorlunda vid olika volymer, men om man tänker FÖRUTOM det).
/ Calle
|
| 15 Oct 2010, 14:20 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Gissa om jag blev förvånad när jag märkte att den högsta totala ljudstyrkan fick man när man körde Centuryn ensam. Om jag körde Centuryn tillsammans med det andra elementet så sjönk ljudstyrkan.
Har haft precis samma upplevelse. Man blir ju förbannad. Satans Einstein. "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 15 Oct 2010, 19:26 |
|
 |
|
johnkee
|
Martin Kuhn wrote: Quote: Gissa om jag blev förvånad när jag märkte att den högsta totala ljudstyrkan fick man när man körde Centuryn ensam. Om jag körde Centuryn tillsammans med det andra elementet så sjönk ljudstyrkan.
Har haft precis samma upplevelse. Man blir ju förbannad. Satans Einstein. "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com+1 !! John Kee
|
| 16 Oct 2010, 01:26 |
|
 |
|
Svullo
|
Lite trådkap från mig då...
Har en Super reverb med CTS-alnico som låter riktigt guld. Sen har jag ett gäng Oxfort keramiska från -62 liggande, även dessa ursprungligen från en Super. Jag grunnar på om det kunde vara vettigt att byta ut en CTS mot Oxforden för att få en stadiagare basåtergivning....
Kommentarer?
|
| 18 Oct 2010, 17:05 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Svullo wrote: Lite trådkap från mig då...
Har en Super reverb med CTS-alnico som låter riktigt guld. Sen har jag ett gäng Oxfort keramiska från -62 liggande, även dessa ursprungligen från en Super. Jag grunnar på om det kunde vara vettigt att byta ut en CTS mot Oxforden för att få en stadiagare basåtergivning...
Är det verkligen Oxford du har (EIA-kod 465)? Från 1962? Är det från en brun 2x10 Super då? Varför inte prova att byta två av elementen så att det blir två av varje? Igår jämförde jag, och ägaren till den ena, ljudet i två olika Super Reverb. En 65:a och en 66:a. 65:an har svarta CTS med Ferritmagneter (ceramic) och 66:an har bruna CTS Alnico. Spelade i samma högtalare lät stärkarna tämligen lika, men det skiljde en hel del mellan högtalarna. Ferrit-CTS:erna hade mer diskant och större mid-dip. Alnico-CTS:erna hade mindre diskant och mer lågt mellanregister och bas. Vi provade inte att ha två högtalelement av varje i en och samma stärkare, men så som de olika högtalarna lät, var det väldigt frestande att göra det... [:p] Vi provade dock att köra båda stärkarna samtidigt, och då lät det hur bra som helst (vilket antagligen inte bara berodde på de olika högtalarelementen, men till viss del var det nog p.g.a. dem). Sven-Johan Rörförstärkartekniker "<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
|
| 18 Oct 2010, 17:16 |
|
 |
|
tette
|
Om man har flera högtalarelement av olika sort parallellkopplade i en låda och en låter starkare än de övriga kan man prova med ett seriemotstånd till just den högtalaren . Det kan vara på 2,3 ,4 ohm eller mer . Det kan tämja ljudstyrkan alldeles lagom om man provar sig fram med olika motstånd . Effekttåligheten på motståndet måste ju vara tillräcklig . Om t.ex. ett 50 watts / 8 ohms element seriekopplas med ex. 2 ohm bör motståndet tåla 12-15 watt. Totala impedansen påverkas ofta inte så mycket att det har någon negativ betydelse .
|
| 18 Oct 2010, 18:45 |
|
 |
|
Svullo
|
Intressant Sven-Johan, låter som kul tester... Jodå visst är det kod 465 på mina, och de satt i en Super Reverb från 65. Är det något underligt med det menar du?
|
| 18 Oct 2010, 22:45 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|