View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Jun 2026, 00:18

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Läkare på bojen? Allmän fråga. 
Author Message

Till ett projekt söker jag information om våld mot huvudet. Om någon har fått ett dödligt slag mot huvudet men inte avlider direkt hur länge är det möjligt att leva med den skadan?
Är det möjligt att leva 4-12 månader?

05 Oct 2010, 14:07
Profile ICQ YIM WWW

eller är det redan utfört [:D][;)][:o)][:0][B)]

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

05 Oct 2010, 16:51
Profile

Håller du på att kalkylera livförsäkringen? [;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

05 Oct 2010, 16:54
Profile ICQ WWW

Eftersom min karriär som manager för diverse närkingska pojkband inte gått speciellt bra och har jag tänkt mig en framtid som kicker!
Det är för en avhandling jag behöver infot.

05 Oct 2010, 17:13
Profile ICQ YIM WWW

Eftersom min karriär som manager för diverse närkingska pojkband inte gått speciellt bra och har jag tänkt mig en framtid som kicker!
Det är för en avhandling jag behöver infot.

Verkar vara ett trevligt yrke "Kicker" [:p]
Image

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

05 Oct 2010, 17:26
Profile

Det är nog svårt att svara på, för det beror förstås på vilken sorts skada det handlar om. När det gäller skador som orsakats av yttre våld handlar det vanligtvis om s.k. subduralhematom, vilket innebär att blödningen uppstår mellan yttre och mellersta hjärnhinnan. Vad som händer då är förstås att blod ansamlas och skapar ett tryck som, om obehandlat, stiger och stryper tillförsel av både det ena och det andra. 4-12 månader känns osannolikt, eftersom symptomen torde bli alldeles för märkbara och plågsamma inom bara någon vecka eller så. I och med att skadan i de allra flesta fall är ganska svår och kräver akut operation har jag väldigt svårt att se att den skadade klarar sig mycket längre än 14 dagar utan bestående och väldigt svåra men.

Sedan finns det förstås lättare blödningar (lätt epiduralhematom) som man kan gå länge med, och som till och med kan läka av sig själv, men då pratar vi förstås inte längre om "dödliga slag". Rent allmänt är expansiva hematom, oavsett var i huvudet och oavsett mellan vilka hjärnhinnor, ofta dödliga om de inte behandlas direkt, alltså att man drar ut vätskan och försöker stoppa blödningen.

Det finns många sorters skador som kan uppkomma vid våld mot huvudet, och beroende på var på skallen som våldet riktas kan även lättare slag vara dödliga. Krosskador är naturligtvis alltid allvarliga, framförallt när de hamnar runt tinningen och det handlar om temporalbensfrakturer.

Fast vill du ha statistik och hårda fakta tycker jag att du skall vända dig till exempelvis Karolinska, där man har forskat mycket inom trauma.

05 Oct 2010, 17:58
Profile

Det beror ju lite på hur man definierar dödligt slag?

05 Oct 2010, 18:12
Profile

Tack Omalm!
Anledningen till att jag undrar är för att reda ut huruvida John Lennon skadade Stu Sutcliffe dödligt under ett slagsmål, där han bla ska ha sparkat honom i huvudet. Stus syster påstår det men i så fall skulle det ha hänt senast 4 månader innan Stu dog eftersom de inte hade setts på lång tid. Han hade dessutom svår huvudvärk i nästan ett år före sin död. Andra har sagt att det inte alls stämmer att Lennon ska ha slagit Sutcliffe överhuvudtaget.

05 Oct 2010, 19:13
Profile ICQ YIM WWW

Är det inte ganska etablerat att Sutcliffe dog av andra orsaker, troligtvis en hjärntumör. Febern, migränen och epilepsianfallen som hans flickvän har pratat om antyder om inte annat det. Hade han haft en hjärnblödning med sådan vätskeansamling mellan hjärnhinnorna så skulle han troligtvis ha hamnat i koma långt tidigare, när trycket mot "vakencentrat" ökat.

05 Oct 2010, 19:23
Profile

Det spekuleras fortfarande. Enligt en röntgenundersökning han gjorde syntes ingenting.

05 Oct 2010, 20:57
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]