View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 20:11

Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next
testade lite olika gitarrkablar igår... 
Author Message

Post testade lite olika gitarrkablar igår...
...och det var rätt stor skillnad.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

30 Sep 2010, 15:30
Profile WWW

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

30 Sep 2010, 15:51
Profile

30 Sep 2010, 15:57
Profile

Image

30 Sep 2010, 16:27
Profile WWW

Nä så här vart dä: Jag hade en högkapacitans krullkabel, en vanlig rak planet waves 10ft, och en rak med låg kapacitans. Nyansskillnaden i ton var rätt slående.

Jag gillade helt klart middle-of-the-road planet waves kabeln. Den gav en mkt klarare och större ton än någon av de båda andra. Tyckte båda de andra skar bort 3D både i topp och botten. Plattast var nog krullvarianten. Den skar rejält i övre mellanregistret och hade en riktigt platt botten. Lågkapacitansarn framhävde mellanregistret bättre men lät också platt.

Jag körde mitt Schenker sig V ----> kabel ----> 100w plexi ----> pre rola 4x12.

Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"

30 Sep 2010, 18:30
Profile WWW

Krullisar fick väl dåligt rykte på början seklet (ie 2000) pga av bla tappad diskant etc.?
Kan det ha varit kapacitansproblem månne?

30 Sep 2010, 20:21
Profile

Den jag testade var en Lava retro coil cable.

Det som förvånade mest i min lilla test var att låg och högkapasitanskablarna lät betydligt mer lika än hur de förhöll sig till medelkapacitanskabeln.

30 Sep 2010, 20:38
Profile WWW

Krullisar fick väl dåligt rykte på början seklet (ie 2000) pga av bla tappad diskant etc.?
Kan det ha varit kapacitansproblem månne?

Lava menar ju att de har överlägset mtrl i sina kablar + att de har färre trådar,vilket ska eliminera de tidigare problemen med krullisar.

30 Sep 2010, 20:47
Profile WWW

Har du mätt kapacitansen i kablarna? Det vore kul att se hur den faktiska kapacitansen stämmer överens med din subjektiva upplevelse.

Erik R

30 Sep 2010, 22:08
Profile

George L kabeln ca:250pF

30 Sep 2010, 22:36
Profile

Krullisen Knut testade mätte ca:1250 pF

Siffror innebär ingenting!

Sätt en Krullis i high-input=BLÄ!!!
Sätt en George-L i low input=dom ljuvligaste transienterna
inte ens Jeff Beck kan få fram.
Möjligtvis på Eagles debutalbum har väl maken till övertoner
och rätt sorts rör-komprimering hörts.

Finns säkert någon räknenisse
som kan räkna ut den procentuella andelen
som blir förbättrad tack vare George-L och low-input.
[8D]

30 Sep 2010, 22:39

JTM wrote:

Krullisen Knut testade mätte ca:1250 pF

Siffror innebär ingenting!

Sätt en Krullis i high-input=BLÄ!!!
Sätt en George-L i low input=dom ljuvligaste transienterna
inte ens Jeff Beck kan få fram.
Möjligtvis på Eagles debutalbum har väl maken till övertoner
och rätt sorts rör-komprimering hörts.

Finns säkert någon räknenisse
som kan räkna ut den procentuella andelen
som blir förbättrad tack vare George-L och low-input.
[8D]

ska testa detta vid nästa tillfälle jag har i repan![;)]

01 Oct 2010, 07:40
Profile WWW

Efter att ha skaffat och använt ett par George L i nåt år ledsnade jag på allt snack om kablage hit och dit.
Dessutom ledsnade jag på att George L ger en skrikig diskant som inte är särskilt musikalisk alls, samt att skiten korvar sig så att man kan bli tokig!

Till slut anammade jag inställningen att en kabel är en kabel (trots att jag kan fysiken bakom hur kablarna påverkar ljudet...) och att det viktigaste är att den är smidig, följsam, har bra kontakter och känns robust. Jag har därför köpt på mig ett antal sladdar från Thomann av märket Cordial. Dessa har Neutrik-kontakter och känns bra.
Ljudet anpassas efter helheten och jag slipper fundera på kablage längre...

Ska man klura på varenda liten detalj blir man tokig till slut. [:D]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

01 Oct 2010, 09:45
Profile

/G

01 Oct 2010, 10:00
Profile

Buffer, någon?
/G

Utveckla gärna![:D]

01 Oct 2010, 10:15
Profile WWW

Izzy wrote:

Buffer, någon?
/G

Utveckla gärna![:D]

Med en buffer mellan gitarr och stärkare spelar kabeldjävelen inte lika stor roll. Du återställer mkt av det diskanttapp som blir i kabeln. Alltså kommer kanske din läskiga spiral låtar som en George L. Tänk på det du!

Jag som per definition är true bypass-puritan kör numera med en Hansén ft. Sven-Johan Bladh-buffer i min kedja. Den sitter först i min loop-pedal. Jag tycker trots alla förbehåll och voodoo-mojo-surr att jag kommer närmare känslan av endast en kort bra kabel in stärkaren. Men detta satt långt inne att srkiva...

/G

01 Oct 2010, 21:18
Profile

varför köpa dyra kablar om de kräver tillbehör för att låta bra???[:D]
Dessutom, buffer låter ju inte bra med NÅN kabel!!![:D]

01 Oct 2010, 22:43
Profile WWW

Min erfarenhet av buffer är att det är lättare att få det att låta likadant från gång til gång,oavsett vad man använder för kablar,effektpedaler,förstärkare.....men det låter aldrig riktigt bra..

01 Oct 2010, 23:10
Profile

det är lite det jag känner oxå,attom det inte ens låter bra när alla andra förutsättningar är bra så varför..........

01 Oct 2010, 23:17
Profile WWW

det är lite det jag känner oxå,attom det inte ens låter bra när alla andra förutsättningar är bra så varför..........

Därför jag har (ännu) inte hittat två kablar som är så pass bra att tonen bibehåller full klang när jag kör pedalbordet mellan. Tappet blir för stort för mig. Och det är jobbigt att varje gång man drar igång riggen undra varför det är en slöja över tonen. Man koplar ur allt och kör en kort kabel rakt in åsså... tjong, sitter hela tonen där. Körde jag bara en kabel rakt in vore det en annan sak.

Nu har jag inte testat kablar på länge och inte heller investerat i svindyra dito. En liten bra buffer blev billigare...

/Gunnar

02 Oct 2010, 08:00
Profile

Har man ett musikskapande som kräver en stor variation av ljud så leder det till ett stort antal pedaler, och då måste man buffra.
Spelar man en musik som bygger på gitarr/sladd/förstärkare/högtalare (samt någon enstaka pedal) finns det ingen anledning att buffra.

As simple as that.

(Jag har en musikerkollega som för ett antal år sedan lade ner en enorm tid, och en enorm massa pengar, på att hitta "den perfekta tonen" och han landade i både svindyra kablar och ett Skrydstrupsystem med buffers mellan varje pedal)

02 Oct 2010, 09:22
Profile ICQ WWW

Det där att den tappar diskant, är det hörbart eller bara mätbart... är det helt omöjligt att höja treble på stärkaren?

Jag kör på gamla hemmagjorda Klotzkablar från början av 80-talet, visst de rasslar när jag rör på dem men jag har ett sjukt bra ljud från gitarren till mina förstärkare och kabeloljudet hör bara om jag tvinnar den.

02 Oct 2010, 12:56
Profile ICQ WWW

Det där att den tappar diskant, är det hörbart eller bara mätbart... är det helt omöjligt att höja treble på stärkaren?

Jag kör på gamla hemmagjorda Klotzkablar från början av 80-talet, visst de rasslar när jag rör på dem men jag har ett sjukt bra ljud från gitarren till mina förstärkare och kabeloljudet hör bara om jag tvinnar den.

Det är synnerligen hörbart om du har en bra stärkare. Det är som att lägga en filt eller slöja över ljudet.

Nej, man inte kompensera genom att öka diskanten på förstärkaren. Den kontrollen sitter ju dessutom alltid en bit in i stärkaren, efter första eller andra steget, ja sist oftast i high gain-kretsar.

Problemet med dåliga och/eller långa kabalar är att du tappar diskant, eller snarare briljans och övetoner, mkt höga frekvenser, redan innan signalen når stärkaren. Och det går icke att återskapa. Det man har förlorat är borta, så enkelt är det. På samma sätt som att du inte kan återskapa en bra ton i stärkaren när du har kassa slutkörda strängar.

En pasiv diskantkontroll lyfter dessutom upp frekvenserna från en brypunkt vid mid och uppåt. En dålig kabel kapar frekvenser uppifrån och nedåt.

/Gunnar

02 Oct 2010, 13:56
Profile

...Jag som per definition är true bypass-puritan kör numera med en Hansén ft. Sven-Johan Bladh-buffer i min kedja. Den sitter först i min loop-pedal. Jag tycker trots alla förbehåll och voodoo-mojo-surr att jag kommer närmare känslan av endast en kort bra kabel in stärkaren. Men detta satt långt inne att srkiva...
[:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

02 Oct 2010, 20:29
Profile

Som Gunnar skrev, så kan diskantbortfallet vara tydligt och hörbart.
Klotz hör till mina absolut favoritkablar.

------
Dom låter alla lika

03 Oct 2010, 10:05
Profile

Dessutom, buffer låter ju inte bra med NÅN kabel!!![:D]

Kanske du inte haft lyckan att få testa en bra buffer. [;)]

Det finns nog både bättre och sämre buffers, och de funkar nog olika i olika sammanhang. Mitt behov av buffer hängde ihop med att jag splittade signalen till flera förstärkare.

Och på tal om ärtsoppa och tru bypass; den pedal som förstört ljudet absolut mest i bypass-läge var en Snarling-Dogs med (påstådd) tru bypass. Skräp.

------
Dom låter alla lika

03 Oct 2010, 10:18
Profile

Lava menar ju att de har överlägset mtrl i sina kablar + att de har färre trådar,vilket ska eliminera de tidigare problemen med krullisar.

Det här fattar jag inte. Vilka problem är det Lava syftar på och hur elimineras de med färre trådar?

Hittar man deras förklaring på deras webbplats? Det enda jag hittade var texten <i>Using a specially annealed low strand count oxygen-free copper conductor and G&H plugs, this cable delivers unmatched sonic performance for a coiled cable"], men det är ju bara säljsnack och förklarar inte varför det funkar.

------
Dom låter alla lika

03 Oct 2010, 10:30
Profile

de menar att med färre (och jag antar, grövre) tåtar och exceptionellt ren koppar så har deras kabel en mkt klarare ton än de klassiska krullisarna. Vilket ju är ung samma som det citat du hittade ser jag nu....[:D]

03 Oct 2010, 11:56
Profile WWW

Det finns ju endel resonemang om fördelarna med en enda tjock ledare jämfört med kablar med många ledare. Men en klar nackdel med färre antal ledare är att kabeln blir styvare och går av mycket fortare. Speciellt i en krullkabel skulle det vara ett problem.

Jag undrar om det ens är möjligt att gå ner i antalet ledare för att nå fördelarna med en enkel ledare, men att bibehålla flexibiliteten med flera ledare. Eller är det så att med minskat antal ledare så stöter man först på flexibilitetsproblemen innan man hinner få fördelarna med en enkel ledare?

------
Dom låter alla lika

03 Oct 2010, 12:53
Profile

Hmmm....

Det finns ju endel resonemang om fördelarna med en enda tjock ledare jämfört med kablar med många ledare. Men en klar nackdel med färre antal ledare är att kabeln blir styvare och går av mycket fortare. Speciellt i en krullkabel skulle det vara ett problem.

men varför måste man krulla till allting så förbannat!?[:(!][:D]

03 Oct 2010, 15:19
Profile WWW
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next