View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 04:51

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Nån som sett björn "på riktigt"? 
Author Message

Post Nån som sett björn "på riktigt"?
Var ute och plockade ett par liter trattkantareller till middagen tidigare idag, och fann mig helt plötsligt stå mitt i ett område där det låg 5-6 högar björnspillning; minst en alldeles färsk och vissa några dagar gamla. Det är inte HELT vanligt med björn i skogarna här hemma (Gävle) även om det så klart förekommer.

Jag återvände senare på kvällen med en kopp kaffe och satt och spanade en timme, men inte ett liv.

Någon som haft några "close encounters" med björnar?

27 Sep 2010, 20:54
Profile

Nej. Bor mitt i Norrland, men har bara sett björnar på bild. [^]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

27 Sep 2010, 21:00
Profile ICQ WWW

Så en i Lamborn för två veckor sedan ,satt tyvärr i bilen ;)
Men den var bara ett par meter bort.

27 Sep 2010, 21:35
Profile

rullade ner en björnunge ur slyn i diket på sidan om vägen en gång då jag och trummisen for hem från ett rep i Dorotea, kul att få ha sett en björnrackare live [:)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

27 Sep 2010, 21:47
Profile WWW

Har sett mycket spår och spillning, men försökt sett till att inte träffa på någon.

27 Sep 2010, 22:18
Profile

såg ett brunt kompakt föremål farandes upp och ned ut efter en slänt på väg till Jurumbron (nordväst om Vuoggatjålme)

kan vart en björn, en järv eller en bjärv

jag försökte fota, men i kameran syntes den inte alls [V]

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

27 Sep 2010, 22:35
Profile

Japp 3 gånger faktiskt men med så mycket björn som det finns nu så är det snart en runt varje soptunna d.v.s här i norrbotten.

"Det är aldrig försent att ge upp"

27 Sep 2010, 22:36
Profile WWW

Vi har haft björnar kring stugan i 25 års tid & ofta sett spår och ibland älgkadaver, men aldrig stött på någon i verkliga livet.
De är väl bättre på att smyga än mig förstås.......

Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url]
"You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel

27 Sep 2010, 22:41
Profile ICQ YIM WWW

Här i Göteborg är det inte så mycket björn. Jag såg dock Ranelid en gång.

http://myspace.com/oninemusic

28 Sep 2010, 12:36
Profile

Jag har haft närkontakt med en björn för några år sedan uppe vid Ljusnan norr om Färila. Vi var tre man som stod och fiskade i älven då björnen kom nerlufsande mellan förste och andre man (räknat uppströms ifrån). Den gick nerför strandbrinken och fortsatte sedan efter ett tag ut i vattnet. Larmet gick till oss andra och vi slängde spöna ochrusade upp från stranden. Då vände björnen som kommit halvägs ut i älven och började simma mot land. Den som stod längst uppström blev därför avskild från bilen, dit vi andra tagit vår tillflykt. När vi stod utanför bilen rasslade det till i buskarna och björnen kom lubbande ca. 20 meter bort. Efter ett tag kom vår fiskekompis också fram till bilen. Gissa om man tittade sig om när man fiskade resten av tiden...
Det roliga var att innan jag for iväg på fisket så pratade jag med en kompis som varit på älgjakt väster om Edsbyn. Han berättade om hur spännande dom hade haft för dom hade stött på björn.[:D]

28 Sep 2010, 13:43
Profile

Har sett björn på långt håll simmandes över en sjö. Ungarna har sett flera på nära håll från skolbussen, och div föräldrars bilar. Våra grannar har sett björn vid flera tillfällen precis utanför och i närheten av husen där vi bor, ca 300m från centrum i Dorotea. Jag har många gånger hittat färsk spillning, men aldrig kommit nära en björn. Man har fått lära sig att göra sig ordentligt "hörd" när man är ute i skogen, så ingen blir överaskad.[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Hendrix interview shortly after Woodstock.....
Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?"
Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."

28 Sep 2010, 14:18
Profile WWW

Min björn granne blev skjuten förra året någon km från kåken min, hadde inte träffat honom personligen men har sett 2 andra på håll från bilfönstret för något år sen.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

29 Sep 2010, 05:58
Profile ICQ WWW

Räknas Kolmården... -isf: JAAA!![:)]

I skogarna runt hufvudstaden är man glad om man stöter på något levanade överhuvudtaget. Rådjur är väl det mest exotiska bortsett från alla råttor.

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed

29 Sep 2010, 11:31
Profile ICQ YIM WWW

Även om inte så många skrivit i den här tråden, så verkar det vara fler sörlänningar än norrlänningar som sett björn. Håller vi på att slå hål på en myt? [;)]

Rådjur och hjort har vi på gården i stort sett varje kväll. Då och då ser vi även en räv. Men varg och björn lyser absolut med sin frånvaro. [^]

29 Sep 2010, 14:16
Profile ICQ WWW

Även om inte så många skrivit i den här tråden, så verkar det vara fler sörlänningar än norrlänningar som sett björn. Håller vi på att slå hål på en myt? [;)]

Det är stooora ytor och djupa skogar i norrland jämfört med södra sverige...

29 Sep 2010, 15:16
Profile

I skogarna runt hufvudstaden är man glad om man stöter på något levanade överhuvudtaget. Rådjur är väl det mest exotiska bortsett från alla råttor.

Har sett bl.a rådjur, hjort, räv, älg och bäver i skogarna runt Stockholm så nog träffar man på en del vilt om man rör sig lite där. Är väl rätt tätt med lodjur också. även om de kan vara svåra att få syn på.

29 Sep 2010, 15:20
Profile

För en 8-10 år sedan var det ju en björn som förirrat sig i närheten av huvudstaden och oj vilket pådrag med reportrar , helikoptar och snack om hur farligt den kunde vara. Drömmen vore att sätta ner ett dussin på sergelstorg så alla som ville kunde krama nalle. I Norrland så snackar vi inte så mycket om sånna saker men vill någon ha en verklig uppskattning om hur nycket björn som verkligen finns så snacka med parkvakter i de stora nationalparkerna, eller älgjägare som är ute i markerna. Renskötarna håller undan allt vad de kan men nu böjar det bli trångt i reviren därför dyker yngre björnar upp i kanten på bebygelse eftersom de trycks ut ur reviren. Hitta färska björnspår i Norrland kan vilken urbaniserad individ som helst i gympadojer lyckas med. [;)]
FenderBender wrote:

Rådjur och hjort har vi på gården i stort sett varje kväll. Då och då ser vi även en räv. Men varg och björn lyser absolut med sin frånvaro. [^]

"Det är aldrig försent att ge upp"

30 Sep 2010, 21:58
Profile WWW

En polare tränade inför Vasaloppet precis utanför Mora, på träningsområdet där det är elljusspår. I en utförslöpa där det gick undan rejält, kryper han ihop och vilar armbågarna på sina knän och har blicken rakt ner. När han till slut tittar upp står det en björn precis bredvid spåret. Han har ingen chans att varken svänga eller bromsa. Björnen flyttar sig en halvmeter och polaren svischar förbi björnen så nära att spetsen på staven (som man alltså har bakåt)träffar björnen.

Jag lovar, han tränade inte en meter till den veckan. Snacka om björnfrossa[:)]

Image

01 Oct 2010, 11:19
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]