View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 05:32

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hemmabio, surround anläggning 
Author Message

Post Hemmabio, surround anläggning
Jag är måttligt intresserad av sådana anläggningar, men åkte på att köpa en sådan när en släkting som fyller år önskade sig en sådan.
I affären stod system med effektangivelser som luktade 70-tals HI-FI!
Dom minsta systemen skyltade med total uteffekt på 300W, och dom lite större mellan 1000W-1500W.Trotts det så var nätkabeln av samma dimension som den till en klockradio och högtalarkablarna ca 0,3mm kvadrat! Med dom specarna så kunde man ju använda ett sånt system även som PA till bandet vid mindre klubbspelningar!
Jag undrar:Har jag missat något, hur kan man komma fram till dessa otroliga effektsiffror?

pudas

24 Sep 2010, 15:39
Profile

Om du har en sjukanalig receiver som ger 100 W per kanal så blir uteffekten 700 W. Svårare än så är det inte! Förr sa man alltid 2x100 W, men nu adderas det ihop istället. Om detta varit på 70-talet så hade ovan exempel angetts som 7x100 W, [^][;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

24 Sep 2010, 15:45
Profile ICQ WWW

visst är det emellanåt glädjesiffror i uteffekt-angivelsen. Eller inte, det beror på hur man mäter. En förstärkare kan ge 2*500W ut vid total distorsion men samma förstärkare kan kanske bara lämna 2X20W vid en hårdare mätmetod. Båda angivelserna kan då vara korrekta, det intressanta är hur man mäter men eftersom kunderna inte fattar och säljarna inte heller förstår, så får marknadsfolket bestämma uteffekten[;)] Då blir det kanske 500W istf 20[;)]

Nätsladden har inte så mycket med effekten att göra den heller. Idag kan du bygga switchade förstärkare på 1000W och driva dom via en lampsladd. Helt enkelt för att ny teknik ger en betydligt högre verkningsgrad

Köp din hemmabioanläggning hos ngn som vet vad de pratar om (en HiFi-butik tex) så slipper du få en massa skitsnack serverat[:)]

-----------------

Image

24 Sep 2010, 16:35
Profile WWW

Jo jag känner till det ni skriver! Oavsett mätmetod av effekt så faller det ju på högtalarkablarnas klena dimensioner! Svaret som säljaren på El-Giganten gav på min fråga var att det var sk "Asien-Watt"!
Det som förvånade mig var att just surround marknadsförs med sådana glädjesiffror, när övrig, sk Hi-Fi har sansat sig.

pudas

24 Sep 2010, 17:34
Profile

Den enda tillverkaren av surroundförstärkare jag på rak arm kan komma på som inte kör med rena glädjesiffror är Harman/Kardon. De speccar ofta runt en tredjedel av effekten mot konkurrenterna men när de provmäts kan de ändå leverera mer kräm.

24 Sep 2010, 18:48
Profile

Jo jag känner till det ni skriver! Oavsett mätmetod av effekt så faller det ju på högtalarkablarnas klena dimensioner! Svaret som säljaren på El-Giganten gav på min fråga var att det var sk <font color="red"><b>"Asien-Watt"!</b></font id="red">
Det som förvånade mig var att just surround marknadsförs med sådana glädjesiffror, när övrig, sk Hi-Fi har sansat sig.

pudas

asien-watt?!? nu har jag missat nåt igen[B)]

24 Sep 2010, 19:41
Profile

Det som är lite intressant är att svensson hade bra mycket bättre ljud hemma på 70-talet då hifi intresset var på topp. Utveckling njasi för när man är bortbjuden eller hemma hos kompisar med nån slags hemmabio eller plastrackel anläggning så låter det inget kul alls i öronen. Kuligast är när någon säger att deras anläggning är på närmare tusen watt.

"Det är aldrig försent att ge upp"

24 Sep 2010, 20:12
Profile WWW

Det som är lite intressant är att svensson hade bra mycket bättre ljud hemma på 70-talet då hifi intresset var på topp. Utveckling njasi för när man är bortbjuden eller hemma hos kompisar med nån slags hemmabio eller plastrackel anläggning så låter det inget kul alls i öronen. Kuligast är när någon säger att deras anläggning är på närmare tusen watt.

+1[:D]
Är förälskad i 70-tals hifi-prylar[:)] Bang & Olufsens grejer från alla eror är otroligt snygga, men framför allt 70-talsmodellerna ligger varmt om hjärtat[:)] Ibland är det bra med föräldrar som kan lära en något[:D]

Image

24 Sep 2010, 20:19
Profile

Japp och hur snygga är inte Bang & Olufsens grejor man får ju en tår i ögat för tusan. Så ska grejor se ut och låta sådär bra. Sitt nu för tusan på grejorna så att nästa generation får njuta [8D]

25 Sep 2010, 00:49
Profile WWW

mp3 har förstört ljudreferensen för minst en generation[xx(]

men visst finns det fortfarande bra ljud i snygga skal, bara man söker sig bort från Elgiganter och Net-lager

antiskating rules![8D]

-----------------

Image

25 Sep 2010, 07:21
Profile WWW

Joshunznera wrote:

lillefar wrote:

mp3 har förstört ljudreferensen för minst en generation[xx(]

men visst finns det fortfarande bra ljud i snygga skal, bara man söker sig bort från Elgiganter och Net-lager

antiskating rules![8D]

-----------------

Image

Precis, det har visat sig att de flesta idag nöjer sig med MP3 kvalitet i lurar eller genom en simpel hemmabiospelare eller datorhögtalare. Då faller liksom hela grejen med HI-FI. På 80-talet jobbade jag i radiosvängen och då hade vi en hel undervåning med HIFI- paket , stora anläggningar med 7-8 separata delar (separat EQ osv) gigantiska högtalare och en grammofon på toppen. Då var det enbart LJUDET och storleken folk gick på. Nu är det tvärtom , så litet som möjligt gäller på ljud, och så stor TV som möjligt.

Konstig utveckling.

27 Sep 2010, 08:26
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]