View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 21:42

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Lacka tweed, kulörer och lösningsmedel 
Author Message

Post Lacka tweed, kulörer och lösningsmedel
Shellack är väl vad som gäller men vad skall man ha för kulör? Slöjddetaljer verkar ha tre kulörer att välja på, lemon 1, recto brun eller superfine (ofärgad). Skall man köpa lösningsmedel eller är det lika bra att gå på macken och köpa en T-röd för visst går det att lösa schellakflingorna i det.

21 Sep 2010, 20:46
Profile

Kolla in http://www.shellac.net/.
Har shellacflingor till mycket bra priser och många kulörer. Förutom ett stort sortiment är priserna mindre än hälften av vad du får betala i Sverige. Ruggigt snabba med att skicka försändelsen. De skickar med beskrivning på hur man ska lösa upp flingorna också. Viktsproportion till andel sprit. Jag lackade en Fender Pro Junior tweed med mycket bra resultat. Jag löste flingorna i t-röd som jag värmde i vatten och fick stå över natt. Sila genom tyg och lacka i ett antal lager tills du blir nöjd. Det finns alltid lite lössrester (!!) kvar bland flingorna man inte vill få med. Det torkar väldigt snabbt så man hinner lacka många gånger en kväll.
Lycka till!

21 Sep 2010, 21:32
Profile ICQ YIM WWW

Kolla in http://www.shellac.net/.
Har shellacflingor till mycket bra priser och många kulörer. Förutom ett stort sortiment är priserna mindre än hälften av vad du får betala i Sverige. Ruggigt snabba med att skicka försändelsen. De skickar med beskrivning på hur man ska lösa upp flingorna också. Viktsproportion till andel sprit. Jag lackade en Fender Pro Junior tweed med mycket bra resultat. Jag löste flingorna i t-röd som jag värmde i vatten och fick stå över natt. Sila genom tyg och lacka i ett antal lager tills du blir nöjd. Det finns alltid lite lössrester (!!) kvar bland flingorna man inte vill få med. Det torkar väldigt snabbt så man hinner lacka många gånger en kväll.
Lycka till!

Nån kulör att rekomendera?

21 Sep 2010, 21:38
Profile

Jag provade "KUSMI SEED LAC". Beskrivs som 'a pale warm toned French Polish or Shellac'. Ser mycket "vintage" ut. Jag glömde säga att jag lackade min 2008 Gibson Melody Maker med resten av den färdiglösta shellacen. Jag sparade sunburst-toppen och lackade den i övrigt renslipade kroppen. Det vart också kanon! Precis som en gammal -59:a i tonen.

21 Sep 2010, 22:00
Profile ICQ YIM WWW

webbrolf wrote:
Jag löste flingorna i t-röd som jag värmde i vatten och fick stå över natt.

Jag använde T-Röd för länge sedan, men har för mig att spriten rödtonade lacken litegrann - eller minns jag fel?[:I]
De senaste åren har jag använt T-Grön(K-sprit), men undrar om det finns bättre alternativ att blanda shellacen i?
Jag har sett tips på bl.a. TDPRI om att det ska vara minst 75% ren alkohol eller bättre, men T-Röd/Grön har lite dåligt med info på den fronten - man kanske får ta till Strohrom[;)][:D]

Tacksam för tips.

Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url]
"You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel

21 Sep 2010, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

Hej,
Här finns ett bra lösningsmedel som är över 95% alkohol, och ämnat för just schellaclösning. Företaget Ernst P i Göteborg säljer, det blir rätt dyrt med frakt och allt, men förmodligen bland det bästa på marknaden. Om man ska lacka ett case så duger T-röd säkert lika bra!

http://www.ernstp.se/Schellack.htm

24 Sep 2010, 09:27
Profile ICQ YIM WWW

Nu ska ni få se hur det blev också...

http://i841.photobucket.com/albums/zz33 ... 1285441040
http://i841.photobucket.com/albums/zz33 ... 1285441040

Jag uppskattar att jag lackade cirka 7-8 gånger.

25 Sep 2010, 21:11
Profile ICQ YIM WWW

Jag har precis samma planer som du busse, stärkaren ska lackas i schellack! Problemet med schellacken på slöjddetaljer är ju att de har minimiorder på 300 kr, det blir lite väl dyrt tycker jag. Jag hittade "lemon-flingor" på den här sidan också, det kan väl fungera antar jag. Min tanke är att man styr hur stark färgen blir genom att lösa den i olika mycket T-röd/K-sprit samt lägga på olika många lager.

http://www.originellt.se/catalog/produc ... cts_id=162

En fråga till er som lackat innan, hur mycket behövs? 1 hg för 45 kr, hur mycket kan tänkas gå åt till en bassman 4x10"?

/ Calle

25 Sep 2010, 22:41
Profile WWW

Skaru ha lemon finns ju den hos färghandlarn. Tror inte ett packe gick på 300 spänn men minns inte riktigt(har för mig det var 75spänn). Ett packe innehåller 300gram.
Nått man kanske kan testa med är isopropanol som lösningsmedel. Det dunstar inte lika snabbt som T-doja men är ju färglöst. Bara en ide dock. Kanske inte fungerar bra alls. Har man en bra brännare hemma har man ju dock löst problemet eller hur....96% is da shit....

26 Sep 2010, 09:27
Profile

Skaru ha lemon finns ju den hos färghandlarn. Tror inte ett packe gick på 300 spänn men minns inte riktigt(har för mig det var 75spänn). Ett packe innehåller 300gram.
Nått man kanske kan testa med är isopropanol som lösningsmedel. Det dunstar inte lika snabbt som T-doja men är ju färglöst. Bara en ide dock. Kanske inte fungerar bra alls. Har man en bra brännare hemma har man ju dock löst problemet eller hur....96% is da shit....

Jag tycker att nyansen på nya Bassman LTD är jädrigt snygg, sådär väldigt varm gul. Går det att åstadkomma med lemon tro?

Image

När det gäller lösningsmedel kan man väl lika bra ta T-röd, många andra har ju använt det. Lätt att få tag på också, man har ju det hemma i barskå.... kemikalieskåpet menar jag. [:)]

/ Calle

26 Sep 2010, 12:48
Profile WWW

Jag tycker att nyansen på nya Bassman LTD är jädrigt snygg, sådär väldigt varm gul. Går det att åstadkomma med lemon tro?
Inte den blekaste aning. Jag köpte lussekretet för att impregnera transformatorer.......Testa att fråga på allmäna forumet för hit hittar ju bara insnöade rörmekare som mig själv....

26 Sep 2010, 18:55
Profile

rejjo wrote:
Inte den blekaste aning. Jag köpte lussekretet för att impregnera transformatorer.......Testa att fråga på allmäna forumet för hit hittar ju bara insnöade rörmekare som mig själv....

Ähh, vi kör på try and error..

/ Calle

26 Sep 2010, 19:04
Profile WWW

Vilken tur jag hade då, på min färghandel hade dom bara en sort shellack,blandade med T-röd och de blev kanonbra.

John Kee

26 Sep 2010, 19:30
Profile ICQ WWW

Nu har jag beställt lemonflingor från orginellt.se, hittade bara en butik i stan som hade de annars, och de var sviiiindyra. Återkommer med resultat! [:)]

/ Calle

27 Sep 2010, 20:32
Profile WWW

Isopropanol finns för ung 10:-/litern-kallas E85 i bensinstationerna.[:D]
Slöjddetaljer har återförsäljare så man slipper minimibeställning, men kan ta tid, då de i sin tur måste ha större beställningar.

27 Sep 2010, 22:34
Profile

3 strykningar med schellac och sen 5 lager cellulosa.

Image

Image
http://www.dirtyamps.com

02 Oct 2010, 01:13
Profile WWW

Lemon löst i T-Röd.
3 strykningar med schellac och sen 5 lager cellulosa.

Image

Image
http://www.dirtyamps.com

Åfan cellulosa på det? Brukar man använda det? Jag har en flaska halvmatt Ernst P cellulosalack liggandes, kanske ska prova det..

Riktigt snygg förstärkare du har där för övrigt!

/ Calle

02 Oct 2010, 12:59
Profile WWW

Sådär, då är det gjort! Dagens läxa följer; "blanda aldrig schellack löst i T-röd med vatten". Schellacklösningen fälls ut i vattnet och bildar en vidrig stank.. Hur som helst, har ingen klockren förebild, men de flesta vet väl hur olackad tweed ser ut. Se nedan! [:)]

Före:
Image

Efter:
Image

/ Calle

03 Oct 2010, 16:22
Profile WWW

Dagens läxa följer; "blanda aldrig schellack löst i T-röd med vatten".
Hur kom du på den idén?

03 Oct 2010, 16:40
Profile

rejjo wrote:
Dagens läxa följer; "blanda aldrig schellack löst i T-röd med vatten".
Hur kom du på den idén?

Tänkte skölja ur en burk som jag haft schellacklösningen i innan filtrering. Schellack är ju organsikt, det är väl inte så märkligt att tänka sig att man skulle kunna lösa det i vatten.. [:)]

/ Calle

03 Oct 2010, 16:51
Profile WWW

Tänkte skölja ur en burk som jag haft schellacklösningen i innan filtrering. Schellack är ju organsikt, det är väl inte så märkligt att tänka sig att man skulle kunna lösa det i vatten.. [:)]

/ Calle
Jo och det går ju att äta med ty dom använder det till praliner. Löser sig inge vidare i vatten dock därav användandet av mycket stark ethanol.

03 Oct 2010, 17:03
Profile

Shellack är väl vad som gäller men vad skall man ha för kulör? Slöjddetaljer verkar ha tre kulörer att välja på, lemon 1, <font color="red">recto brun</font id="red"> eller superfine (ofärgad). Skall man köpa lösningsmedel eller är det lika bra att gå på macken och köpa en T-röd för visst går det att lösa schellakflingorna i det.

Hm, vem vill ha recto brun på sin stärkare?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

03 Oct 2010, 18:25
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]