View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 18:40

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Skyddsjord/jordfelsbrytare rörförstärkare 
Author Message

Post Skyddsjord/jordfelsbrytare rörförstärkare
Skyddsjord/jordfelsbrytare rörförstärkare d.v.s är det en bra idé med nån manick om grejerna skulle bli strömförande av någon anledning och hur funkar det om uttaget i väggen är ojordat? Känns lite som att det skulle var en klok grej att ha om det funkar!

"Det är aldrig försent att ge upp"

22 Sep 2010, 23:11
Profile WWW

Jordfelsbrytare fungerar ÄVEN i ett ojordat uttag!!!
Dock fungerar inte jordfelsbrytare oavsett jordat/icke jordast uttag om man får ström genom kroppen från fas till nolla (dvs man blir en "belastning").

b

23 Sep 2010, 07:27
Profile

Då verkar den lösningen gå bort om ingen har en klurig lösning. Skulle ju vara skönt om det var nått man kunde göra för att skydda sig!

23 Sep 2010, 14:27
Profile WWW

Då verkar den lösningen gå bort om ingen har en klurig lösning. Skulle ju vara skönt om det var nått man kunde göra för att skydda sig!

hmmmm , missförstår jag dig eller??? Jordfelsbrytare är din lösning.

b

23 Sep 2010, 15:00
Profile

Det elektriska är mystiska grejer så du får förklara som för en femåring [;)] Vet egentligen inte hur en jordfelsbrytare funkar men namnet är coolt[8D] Jag tänkte på att om man nu exempelvis har ena handen på chassit och tar exempelvis i en phonoplugg hjälper då jordfelsbrytare om det skiter sig eller hur tusan funkar det där? Investerar som en blixt men då i rätt grejer som man vet funkar.
gammelnalle wrote:

lillefar wrote:

hmmmm , missförstår jag dig eller??? Jordfelsbrytare är din lösning.

b

23 Sep 2010, 20:42
Profile WWW

Det elektriska är mystiska grejer så du får förklara som för en femåring [;)] Vet egentligen inte hur en jordfelsbrytare funkar men namnet är coolt[8D] Jag tänkte på att om man nu exempelvis har ena handen på chassit och tar exempelvis i en phonoplugg hjälper då jordfelsbrytare om det skiter sig eller hur tusan funkar det där? Investerar som en blixt men då i rätt grejer som man vet funkar.
Quote:
<i>Originally posted by gammelnalle"]

Quote:
<i>Originally posted by lillefar"]

Läs på och återkom med följfrågor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

!En vanlig missuppfattning är att jordfelsbrytare bara fungerar om de sitter i jordade uttag, men de ger ett gott personskydd även i ojordade uttag. !!

b

24 Sep 2010, 07:31
Profile

Nu hajar jag! Önskar att det var snabbare än 30ms men tusan vilken skillnad om det händer nått så att grejerna blir strömförande! Här blir det att handla sig ett knippe jordfelsbrytare då det är biliga hos ex; clas ohlsson. Skall sätta det på varenda anslutning i replokalen.

24 Sep 2010, 11:09
Profile WWW

lillefar wrote:

Hej

Nu hajar jag! Önskar att det var snabbare än 30ms men tusan vilken skillnad om det händer nått så att grejerna blir strömförande! Här blir det att handla sig ett knippe jordfelsbrytare då det är biliga hos ex; clas ohlsson. Skall sätta det på varenda anslutning i replokalen.

jag har ett par såna , dom kan vara lite luriga . ibland går dom i 'test mode' dvs slår av strömmen utan att man riktigt vet varför...

startar man om den med resetknappen funkar det igen.

Man ser ju på den att den lyser när den ger ström, men lurigt att ha på saker man INTE vill ska bli strömlösa, ex värme på vintern , kyl/frys när man är på semester etc.

Utmärkt att ta med på spelningar på lokaler man inte vet hur elen är , men jobbigt att leta efter den i mörkret för att trycka på 'reset' mitt i en låt [:)]

24 Sep 2010, 13:24
Profile ICQ WWW

Här finns lite information om jordfelbrytaren funktion

http://home.c2i.net/unix/facts/elfakta.pdf

25 Sep 2010, 09:23
Profile ICQ WWW

lillefar wrote:

Hej

jag har ett par såna , dom kan vara lite luriga . ibland går dom i 'test mode' dvs slår av strömmen utan att man riktigt vet varför...

Man ser ju på den att den lyser när den ger ström, men lurigt att ha på saker man INTE vill ska bli strömlösa, ex värme på vintern , kyl/frys när man är på semester etc.

Utmärkt att ta med på spelningar på lokaler man inte vet hur elen är , men jobbigt att leta efter den i mörkret för att trycka på 'reset' mitt i en låt [:)]

Jag menar att det INTE beror på hur elen ÄR - utan hur din elanläggning ser ut- dvs har du fel på dina förstärkare-då löser jordfelsbrytaren....
själv skiter jag i "varför" när det löser- huvudsaken ATT det löser när det är fel....

b
edit: med elanläggning menar jag vad du ansluter till vägguttaget. (det blev fel ordval där)

25 Sep 2010, 18:48
Profile

gammelnalle wrote:

Mike Leaf wrote:

lillefar wrote:

Hej

Jag menar att det INTE beror på hur elen ÄR - utan hur din elanläggning ser ut- dvs har du fel på dina förstärkare-då löser jordfelsbrytaren....
själv skiter jag i "varför" när det löser- huvudsaken ATT det löser när det är fel....

b
edit: med elanläggning menar jag vad du ansluter till vägguttaget. (det blev fel ordval där)

Nja ... inget fel på elanläggningen eller det jag kopplar in , dom löser ut ändå. trycker man på reset funkar det igen.... utan att något fel upptäckts. VARFÖR vet jag ej, kanske reagerar på fukt i luften eller bara 'kina kvalitet'

26 Sep 2010, 16:40
Profile ICQ WWW

Jag vet givetvis inte varför dina JFB löser- men generellt kan man säga att en JFB för 30mA löser varsomhelst mellan 50% (15mA) och 30mA (under förutsättning att den inte är trasig--- och SÅNT händer)
Tiderena varierar ochså rätt rejält- beroende på typ OCH typ av felström.
Nästan alla elförbrukare har NÅGON form av läckström.
Exempel på äckströmmar från nya apparater:
- spis 4 plattor 10 mA
- kylskåp 3 mA
- lysrör 0,5 mA
- micro 5 mA
- cirk.pump 3 mA
- kaffebryggar 1,5 mA
(saxat ur http://www.byggahus.se/el/153676-jordfelsbrytare )

dammsugare (hög startström) brukar ha en viss tendens att lösa ut JFB.

b

27 Sep 2010, 10:50
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]