View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 20:11

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Handla från TAD 
Author Message

Post Handla från TAD
Sent i måndags kväll plockade jag ihop en krånglig order från TAD, Tube Amp Doctor. En massa lösa pryttlar, några trafos och en del smågodis. Tänkte att det här tar väl typ en vecka för dem att processa. Sedan en veckas shipping eller så.

Kl 09.54 på tisdag morgon kom bekräftelse. Och besked om att allt var skickat.

Idag torsdag efter lunch knackar det på dörren och packet levereras. UPS standard. Danke danke.

Man tycker det går undan på nätet ibland, men det där var faktiskt grymt.

Trodde jag skulle få en helg utan meckande... [B)][:p][:)]

/Gunnar

09 Sep 2010, 17:23
Profile

Du måste ta bilder på smågodiset så vi får något att dreggla över[:p]

09 Sep 2010, 17:50
Profile

Det var ungefär lika för mig nu när jag beställde från Musikding, en orderlista på 3st A4 med komponenter och grejer (preampen var bara en artikel på listan och bara den innehöll ju massvis med grejer) beställde på torsdagkväll och på måndag knackade det på dörren...

http://www.myspace.com/benessermusic

09 Sep 2010, 18:07
Profile WWW

Du måste ta bilder på smågodiset så vi får något att dreggla över[:p]

Ja, så märkvärdigt är det inte, men jag hade samlat på mig lite prylar för att påbörja ett bygge och behövde komplettera.

Det ska bli en kombination av en Bassman 6G6-B och en Dumble. Helt enkelt en <b>Dumbleman</b> [8D].

Först kom chassit med faceplates, kort och andra fina likdelar från Woodstock som väl hittat det någonstans i asien tror jag. Och i hyllan stod redan en grym TAD P5-trafo, en intressant Kendrick OT och en trygg Mercury-choke.

Image

Ja, prylarna kom på plats förra helgen.

Image

Men så saknades allt det där plottret på insidan. TAD har allt som behövs. Nu återstår bara frågan hur jag ska praktiskt få till Dumble-kanalen (Bass-kanalen används för det), vilken av alla varianter (tonstack mm) man ska välja osv. Normalkanalen blir som en vanlig 6G6-B.

Image

To be continued...

/Gunnar

09 Sep 2010, 19:55
Profile

det kommande bygget med byggtråd kommer jag att UNDVIKA att läsa om...annars blir det så satans dyrt när GAS-anfallet slår på [:0][:D]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

09 Sep 2010, 19:59
Profile

det kommande bygget med byggtråd kommer jag att UNDVIKA att läsa om...annars blir det så satans dyrt när GAS-anfallet slår på [:0][:D]
Tror faktiskt inte att du behöver vara alltför orolig. Visst kan jag ha fel, men jag tror inte att Dumb-Bell-overdrive-stuket är riktigt din grej... [;)][8D] Och, en Bassman med en 6G6-B-kanal har du ju redan... [;)]

Men, bygget är klart intressant [:p].

Gunnar! Jag har testat en del med Dumb-Bell-typ-kretsar så det vore kul med en diskussion. Johan (med nicket johan) här på Bojen har en D-Lite som jag gjort åt honom och provat lite olika grejer i. Han kan nog ge sina ljuderfarenheter.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

10 Sep 2010, 08:53
Profile

Boogiecats wrote:

Tror faktiskt inte att du behöver vara alltför orolig. Visst kan jag ha fel, men jag tror inte att Dumb-Bell-overdrive-stuket är riktigt din grej... [;)][8D] Och, en Bassman med en 6G6-B-kanal har du ju redan... [;)]

Men, bygget är klart intressant [:p].

Gunnar! Jag har testat en del med Dumb-Bell-typ-kretsar så det vore kul med en diskussion. Johan (med nicket johan) här på Bojen har en D-Lite som jag gjort åt honom och provat lite olika grejer i. Han kan nog ge sina ljuderfarenheter.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Ja, jag har ju förstås läst lite i dessa trådar och om den där tonstacken du satsade på, Sky.. någonting. Ska läsa på lite mer innan jag ger mig in detta.

Jag behöver också kolla lite mer på design och layout, hur väl det går att bygga detta i ett Bassman-chassi. Det är inte optimalt, men går förstås på något sätt.

Möjligen kan man tycka det blir onödigt med en separat kanal för clean. I Dumble är ju det en del av kretsen med od-delen inswitchbar. Men vi får se.

Dumble kretsen är i alla händelser intressant. Ska ge mig på den på något sätt.

/gunnar

10 Sep 2010, 11:14
Profile

Jag har inte att göra i dessa trådar egentligen men vill du bolla idéer men någon som gjort något liknande eller som är hemma nä'r det gäller Dumble bör du testa att fråga på AmpGarage.
Där finns info så du kan läsa i veckor om olika varianter Dumble använt sig av, eller formodat använt. En del är antaganden. Mycket nördklubb över stället.

Skyliner menar du? Har du tänkt dig två rena kanaler? En Bassman o en Dumble ODS non-HRM Skyliner high plate? [:D]

10 Sep 2010, 14:01
Profile

Skyliner menar du? Har du tänkt dig två rena kanaler? En Bassman o en Dumble ODS non-HRM Skyliner high plate? [:D]

Japp, skyliner tänkte jag på, som ett alternativ. HRM vet jag inte hur den ser ut, vad den innebär?

Jag har annars kollat på D-lite-kretsen:
Image

Men undrar förstås varför den skulle vara bättre. Kanske är det det ODS 70-kretsen som jag i så fall ska sikta på.
Image

Image

Ja, tanken vara att köra en ren Fender-kanal och låta den andra kanalen bli en Dumble-overdrive-preamp utan switchning. Men jag har även ett alternativ med en annan stärkare som jag övervägt ska få bli Dumblad och då köra helt enligt ODS-kretsen med switchning. Måste tänka lite till i helgen tror jag....

/Gunnar

10 Sep 2010, 14:48
Profile

Hmmm... Får nog ta och leta fram mina anteckningar från bygget till Johan.

Jag har för mig att den slutade som att vara väldigt lik de schema "blueprintningar" som figurerar på en original ODS med serienummer 0124. Men, jag vet att jag experimenterade en hel del med bl.a. tonkontrollerna, motstånden i B+-kedjan, motståndet i Pi-filtret för skärmgallerspäningen (nej, ingen drossel, det skulle vara Roben Ford:igt) och förstärkningen i overdrivekretsen.

Gunnar! Om diskussionen ska vara i denna tråd, kanske du ska byta trådnamn, eller?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Sep 2010, 15:14
Profile

Gunnar jag skulle tro att en blandning av dom två är det du söker.

Min första dumble krets jag byggde var på ODS 70-kretsen och den var trevlig på den rena kanalen men gain kanalen var lite så där.

D-lite-kretsen låter bättre på gain kanalen, typ mer så vi är "vana" att en dumble ska låta.

Ska jag ge mig på en gissning med vad jag vet att du brukar gilla, så tror jag att:

kombination av en ODS 70-kretsen rena kanal med möjligtvis 6G6-B anod/katode värdn och resten D-lite-kretsen.

Ska bli kul o se vad du kommer fram till.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

10 Sep 2010, 17:18
Profile

HRM innebär att man sätter en traditionell tonstack i sluter av OD-kretsen, med trimpotar används istället för panelmonterade potar. Exakt vad det innebär för karaktären på ljudet vet jag inte.

HRM vet kanske bara herr D själv vad det står för. Möjligen Hot Rodded Marshall.

Jag är också sugen på att bygga nåt Dumble-liknande.

Erik R

10 Sep 2010, 18:30
Profile

Jag tror på "Hot Rodded Marshall". Sägnen förtäljer att hr D.
själv fått frågan och svarat: "Hot Rubber Monkey". [}:)]

Ola
http://www.lehnert-amps.com

10 Sep 2010, 19:16
Profile

Aha. Typ som det här schemat då? Det är lite som D-lite men med extra tonstack på. Känns lite overkill liksom, överarbetat.

http://www.schematicheaven.com/dumbleamps/97fullschem.pdf

Jag läser era inlägg och begrundar. Det känns som det blir en del pill och test. Eventuellt gör jag så att gamla Vraket får komma till heders som testbänk för att begripa sig på den där kretsen. Den har ju varit det mesta, från Wreck till AB763 till Princeton till JTM45 så varför inte en Dumble också. Hm...

Jag tror vi kan stoppa tråden typ här så får jag återkomma i en ny tråd där vi i så fall bara leker med Dumble-kretsen. I och för sig är det väl gjort redan när du Sven-Johan byggde, men det kanske finns anledning med en uppfräschning i frågan.

/Gunnar Ford

10 Sep 2010, 19:36
Profile

När jag gjorde min "Humblebug" tänkte jag att den där X-tra tonstacken känns mkt. mkt. xtra. Det blev inte den, dock förtjänar det att sägas att intrimmet med cleanäget (som ju alltid är med & ligger före i kedjan) är både grannlaga & kul.
Fick tillfälle att "provskjuta" Humblebug mot en Fuchs OverDrive Supreme som jag fått i uppdrag att byta en bränd sluttrafo på.
Fuchs är känd för att vara den störste att profitera på/tolka och göra tillgänglig/sälja (stryk ej det som inte önskas) bland de som som klonar D-style amps.
Jämförelsen gav mest intrycket av att man testade två ex av samma stärkare. M a o liten skillnad , samma gräs (sa kaninen).
Mitt intryck är att det är en bra krets, ingen religion,
aaber gillar man slick westcoast så visst, nogereCarltonalltid.
[^]

Ola
http://www.lehnert-amps.com

10 Sep 2010, 20:11
Profile

Izzy wrote:

johan wrote:

Japp, skyliner tänkte jag på, som ett alternativ. HRM vet jag inte hur den ser ut, vad den innebär?

Jag har annars kollat på D-lite-kretsen:
(bild)

Men undrar förstås varför den skulle vara bättre. Kanske är det det ODS 70-kretsen som jag i så fall ska sikta på.
(Bild)

(Bild)

Ja, tanken vara att köra en ren Fender-kanal och låta den andra kanalen bli en Dumble-overdrive-preamp utan switchning. Men jag har även ett alternativ med en annan stärkare som jag övervägt ska få bli Dumblad och då köra helt enligt ODS-kretsen med switchning. Måste tänka lite till i helgen tror jag....

/Gunnar

Izzy! Jag är nyfiken. Jag ser att översta schemat är ritat i ExpressSCH, men de nedersta? Har du ritat dem? I så fall i vilket program?

//David

10 Sep 2010, 21:17
Profile ICQ YIM WWW

Izzy! Jag är nyfiken. Jag ser att översta schemat är ritat i ExpressSCH, men de nedersta? Har du ritat dem? I så fall i vilket program?

//David

Nope. Snott från nätet (Schematic Heaven). Jag vet inte hur de där schemana ritas. Sett dem flera gånger. Bland annat finns X antal Wreck-scheman ritade med samma programvara. Sorry, kan inte hjälpa till där.
/Gunnar

10 Sep 2010, 23:02
Profile

De va ju jävligt synd!
Men du är snäll ändå!

10 Sep 2010, 23:47
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]