|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
Vad läser bokintresserad ungdom idag?
| Author |
Message |
|
Renfield
|
 Vad läser bokintresserad ungdom idag?
Jag jobbar i ett antikvariat men vi har mest skönlitteratur och fackböcker. Vad läser ungdomar idag? Vilka författare är det som gäller och vilken genre? Twillight har jag förstått är populärt men vad mer? Jag vill gärna kunna vara till större hjälp för kunderna.
|
| 07 Sep 2010, 14:49 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag har tre ungdomar i åldrarna 19-27 år och för alla tre är det deckare som gäller. Efter deckare är det biografier. Ofta nordiska (kvinnliga) författare. Men jag har en känsla av att det är väldigt individuellt vad man läser även som ung. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 07 Sep 2010, 15:05 |
|
 |
|
Renfield
|
Tack för svar! Jo, det är ju individuellt men samtidigt finns det ju författare som är väldigt populära i vissa åldersgrupper. Har du några namn på de författare och titlar de läser?
|
| 07 Sep 2010, 15:46 |
|
 |
|
FenderBender
|
Renfield wrote: Tack för svar! Jo, det är ju individuellt men samtidigt finns det ju författare som är väldigt populära i vissa åldersgrupper. Har du några namn på de författare och titlar de läser?
Tja, Anne Holt, Camilla Läckberg, Laura Trenter, Liza Marklund, Pernille Rygg, Stieg Larsson, Kim Småge (?), för att nämna några. En gemensam nämnare vet jag att de sagt att deras favoritförfattare har kvinnliga hjältinnor (taftologi, jag vet!). Det är tydligen inne nu. Åtminstone hos mina telningar. [:)] PS. Bör kanske nämna att grabben (27) aldrig läser några böcker, så min lilla "poll" berör flickorna som läser desto mer (19+24).  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 07 Sep 2010, 16:08 |
|
 |
|
FaQed
|
17 år. Har läst mycket av Jules Vernes verk, Stephen King och hans svenske motsvarighet John Ajvide Lindqvist, Norman Mailer, Orwell's "1984" och "Tärningsspelaren" av "Luke Rhinehart"
Dock också mycket deckare av folk såsom Dennis Lehane, Michael Connelly, George P. Pelecanos med flera.
Bara för att visa att det inte går att dra oss "ungdomar" under en kam [:D][;)]
Verse-Chorus-Verse Mariehamn, Åland
|
| 07 Sep 2010, 18:15 |
|
 |
|
Mary Goore
|
Här kommer ett par förslag: http://cdon.se/b%c3%b6cker/fitzpatrick%2c_becca/fallen_%c3%a4ngel-9089088Samt en serie som heter Spejarens lärling av John Flanagan. http://www.k-out.serelicstrata[AT]telia.com
|
| 07 Sep 2010, 19:45 |
|
 |
|
Renfield
|
Tack för alla svar! Vet ni också vad barn i mellanstadieålder läser?
|
| 08 Sep 2010, 16:11 |
|
 |
|
FenderBender
|
Renfield wrote: Tack för alla svar! Vet ni också vad barn i mellanstadieålder läser?
Nej, tyvärr inga barnbarn här... [:I]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 08 Sep 2010, 17:06 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Tror att de flesta bibliotek tillhandahåller statistik kring mest utlånade böcker och sånt.
Jag hittade det i alla fall på biblioteket här när jag behövde sån statistik och information.
Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause
|
| 08 Sep 2010, 23:26 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Topplistan över barn & ungdomsböcker just nu: 1 (2) Campingmysteriet - Martin Widmark & Helena Willis, Bonnier Carlsen (3) 2 (1) Bree Tanners andra liv - Stephenie Meyer, B Wahlströms (2) 3 (3) Vargbröder. Vålnadernas berg - Michelle Paver , Semic (5) 4 (NY) Fallen Ängel - Becca Fitzpatrick , B. Wahlströms (-) 5 (6) Den silvriga barnkammarboken (Musiktryck) - , Bonnier Carlsen (53) 6 (NY) Löftet - Richelle Mead , Bonnier Carlsen (-) 7 (7) Svart ängel - P.C. Cast, Bonnier Carlsen (1) 8 (NY) Upptäck alla länder på vår jord - , Rebus (-) 9 (9) Bert och data-dejten - Sören Olsson & Anders Jacobsson , Egmont Kärnan (2) 10 (5) Äventyr med Sigge - Lin Hallberg & Margareta Nordqvist, Bonnier Carlsen (4) Infon hittades här: http://www.svb.se/bokfakta/Bengt "Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk" - Platon
|
| 09 Sep 2010, 08:05 |
|
 |
|
Groth
|
Firetone wrote: Topplistan över barn & ungdomsböcker just nu: 1 (2) Campingmysteriet - Martin Widmark & Helena Willis, Bonnier Carlsen (3) 2 (1) Bree Tanners andra liv - Stephenie Meyer, B Wahlströms (2) 3 (3) Vargbröder. Vålnadernas berg - Michelle Paver , Semic (5) 4 (NY) Fallen Ängel - Becca Fitzpatrick , B. Wahlströms (-) 5 (6) Den silvriga barnkammarboken (Musiktryck) - , Bonnier Carlsen (53) 6 (NY) Löftet - Richelle Mead , Bonnier Carlsen (-) 7 (7) Svart ängel - P.C. Cast, Bonnier Carlsen (1) 8 (NY) Upptäck alla länder på vår jord - , Rebus (-) 9 (9) Bert och data-dejten - Sören Olsson & Anders Jacobsson , Egmont Kärnan (2) 10 (5) Äventyr med Sigge - Lin Hallberg & Margareta Nordqvist, Bonnier Carlsen (4) Infon hittades här: http://www.svb.se/bokfakta/Bengt Det är jättebra att det finns statistik, men det där blir ändå gravt missvisande då långt ifrån alla barn och ungdomar läser just barn- och ungdomsböcker. Jag läste alla Stieg Trenter när jag gick i trean, och gick över till Stephen King i fyran/femman. Tror inte jag var något unikum heller, jag såg många kring mig som gjorde samma sak.
|
| 09 Sep 2010, 10:24 |
|
 |
|
PGW
|
Junior, nyss fyllda 18, håller på med Brott & straff efter att under senaste året bränt igenom engelska utgåvor av Puzo´s maffia-klassiker, några Conan Doyle, Phil Lovesey´s "The screaming tree"(som ett småkänt band nöp sitt namn från) + Death duties & lite till. Märkligt IMO eftersom han visat väldigt ringa intresse för böcker tidigare, trots enträgna försök att tipsa honom på bra böcker - jag tror det började med att jag beställde "The screaming tree" från Amazon UK, sedan brast fördämningarna.
Liten slutsats : Klassikerna(nej, jag räknar inte Lovesey till dem) håller alltid, särskilt på originalspråket - mycket förloras ju i halvdana eller omöjliga översättningar. Vilket iofs förutsätter att läsaren har tillräckliga kunskaper i ifrågavarande språk.
OT : För egen del skulle jag gärna se att fler läste Bo Baldersson, så de får veta hur politik fungerar <i>egentligen"][;)][:)]
Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url] "You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel
|
| 09 Sep 2010, 11:12 |
|
 |
|
BiTTeR
|
tabs.
|
| 09 Sep 2010, 11:28 |
|
 |
|
Thomasvjager
|
Jobbar i låg och mellanstadiet och firetones lista stämmer delvis. Sen är det en del manga som läses.
---- ---- ---- ---- ---- -- Marulk Live: 11/9 Live At Heart Örebro 13/10 Schaubude Kiel 15/10 Balthaz'Arts La Louvieré 16/10 JOC't Scharnier Oudenburg 22/10 Dragens Hule Köpenhamn 23/10 Kafé Hängmattan Göteborg 5/11 Glada Ankan Karlstad
|
| 09 Sep 2010, 19:02 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Jag har en grabb som är 7 (precis börjat ettan) & han läser Lasse Maja & Nelly Rapp och sånt. [:0] Den största grabben är 15 och han läser bara det hans kompisar skriver i chaten! [:D]
/Bengt
"Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk" - Platon
|
| 10 Sep 2010, 07:59 |
|
 |
|
Wicca
|
När jag gick i grundskolan för några år sedan(7 närmre bestämt, fan vad tiden flyger.), så var det mycket fantasy! Det finns ju hela serier på 10-talet böcker som folk i min klass plöjde igenom. Sagan om ringen var också het. Själv hade jag då läst det mesta av Jules Verne, några Stephen King, guldkompassentriologin, hela "imorgon när kriget kom"-serien, alla "liftarens guide till galaxen"-böckerna. Kan rekommendera alla dem till vem som helst. _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 10 Sep 2010, 09:49 |
|
 |
|
Plexiglas
|
enda boken folk tycks läsa nuförtin är väl fäjsbook![}:)][:I] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."
|
| 10 Sep 2010, 10:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|