View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 00:32

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Mera kräm 
Author Message

Jag undrar om det finns någon som helst möjlighet att få ut mera kräm ur min Harley Benton GA5-topp. Alltså inte mera gain / dist, utan starkare/högr volym. Rörbestyckningen är 12ax7 och el84. Finns det rör i sammar "range" som ger mer eller ska man byta värdet?
Tacksam för tips!
MVH
M

06 Sep 2010, 00:33
Profile ICQ YIM WWW

Tror inte att rören kan göra så mkt. Du får byta upp dig skulle jag tro.

myspace.com/slackervillezoo

06 Sep 2010, 01:13
Profile WWW

Rören försörjs ju med ström måste man tänka på. Och den strömmen är anpassad för just el84. Allt högre(mer kräm)kan göra både nättransformatorn för klen och utgångstransformatorn att gå upp i rök.

06 Sep 2010, 04:41
Profile

Tack för svar!
Jag nöjer mig inte med dessa svar dock. Jag vet att man kan få aningen mer ös. Hoppas nånannan har nåt knep.

06 Sep 2010, 10:29
Profile ICQ YIM WWW

Möjligen kan du lyckas klämma ur några procent mer effekt med nåt annat rör, men det är så liten skillnad att du knappast ens kommer att märka den.

Vill du ha mer volym, så är det enklaste du kan göra att byta till en mer effektiv högtalare, eller köra fler högtalare. Om du t.ex går från att köra 1x12" högtalare till 4x12" så motsvarar det ungefär en fyrdubbling av effekten (förutsatt att det är samma sorts element).

Erik R

06 Sep 2010, 10:35
Profile

Tack för svar!
Jag nöjer mig inte med dessa svar dock. Jag vet att man kan få aningen mer ös. Hoppas nånannan har nåt knep.
Hur vet du det? När slutröret börjar dista kommer du inte längre...thats it.
Att sätta i ett annat rör och få mer effekt kommer även dra mer ström, har du kollat ifall trafosarna klarar det? Skulle tro att en HB är så snålt tilltagen det bara går iom priset.

06 Sep 2010, 11:40
Profile

Tack för svar!

Du vet? Skulle du kunna dela med dig av denna mystiska kunskap?
Knep? Det har jag. Rensa vaxet ur öronen.
Annars kan du byta ut högtalaren mot en med högre verkningsgrad. Men det är inget knep eller mojo i en så trivial sak så du kanske inte nöjer dig med svaret ändå.

Alex
[url="http://www.anacon-tech.com"]Tubewonder amps[/url]
[url="http://www.youtube.com/vacuumvoodoo"]New York AmpShow juni 2010[/url]

06 Sep 2010, 12:02
Profile WWW

Så, nu har jag rensat vaxet ur öronen. Nu känns allt mycket bättre och min 5-wattare låternu som en 300W-rigg på steorider. Tack för tipset Alex. Bockar och bugar!

06 Sep 2010, 17:20
Profile ICQ YIM WWW

Så, nu har jag rensat vaxet ur öronen. Nu känns allt mycket bättre och min 5-wattare låternu som en 300W-rigg på steorider. Tack för tipset Alex. Bockar och bugar!

Men sluta fjanta dig nu,,,

Du säger att du VET,,,,

Okej, men då blir ju frågan:

1. om du Vet varför frågar du då?
2. VAD är det du vet? På nått vis känns det som det är något du läst ? Och då hade det varit lämpligt att länka.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

06 Sep 2010, 17:29
Profile

Ok, känsligt värre...
Jag borde naturligtvis ha formulerat mig annorlunda. Jag menar givetvis att jag INTE vet och frågar därför om råd. Med VET menar jag att jag nånstans, nångång för länge sedan läst om nån som fått fräs på sin lilla 5-wattare. Det kan ha varit nåt om resistorer, rörvarianter mm. Om jag skulle kunna referera till en text eller länka till denna långt förgångna information så skulle jag självfallet inte be om råd.
Jag är novis på området och ber om ursäkt för mitt ogenomtänkta ordval "vet".
Jag böjer mig även skamfullt ang lögnen om att min Harley Benton på 5 watt nu låter som 300-wattare.
När vi ändå är inne på överförtydligande....jag hade inte nåt vax i något av öronen.
Jag ska under inga somhelst omständigheter söka efter fler råd och rön i denna (tagg) tråd.
[}:)][:D]

06 Sep 2010, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Well, det som har skrivets om denna stärkaren och andra "enpetare" har varit om att får mer gain,fastare bas eller annan vocing.

Men om du inte ditt slutrör är helt slutkört, så lär du inte få någon volymhöjning att prata om med att byta rör.

En stabilare filtering och vocing kan ge "upplevelsen" av att man får högre volym,,,men det handlar inte om Watt utan att ljudet "skär igenom" bättre.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

06 Sep 2010, 18:37
Profile

Visst kan du få mer andra saker ur den men inte mer volym.
Dock så blir det mer volymigt med mer dist.

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... hTerms=GA5

06 Sep 2010, 18:39
Profile

Högre volym? Byt högtalare. 3db högre verkningsgrad är MYCKET. Det skrev jag ju. Men det är nog för enkelt...
Den här (tagg)tråden är strömförande.

Alex
[url="http://www.anacon-tech.com"]Tubewonder amps[/url]
[url="http://www.youtube.com/vacuumvoodoo"]New York AmpShow juni 2010[/url]

06 Sep 2010, 18:51
Profile WWW

Tack. Vi kan stanna här. No futher questions. Har nu testat ett celestion istället för mitt tröga Goodman. Upplever aningen mer styrka men jag byter nog tillbax då Goodman är mysigare på nåt sätt.
Rock On!

06 Sep 2010, 19:14
Profile ICQ YIM WWW

Jag borde naturligtvis ha formulerat mig annorlunda. Jag menar givetvis att jag INTE vet och frågar därför om råd. Med VET menar jag att jag nånstans, nångång för länge sedan läst om nån som fått fräs på sin lilla 5-wattare. Det kan ha varit nåt om resistorer, rörvarianter mm.

De här småstärkarna är populära moddningsobjekt, och jag tror att en del individer överdriver resultatet av sina moddar. Ska det verkligen kännas som mer volym bör du åtminstone få ut dubbla effekten. Det får du aldrig i din GA5 bara genom att ändra lite komponentvärden.

Jag har dock hört att folk har moddat sin Epiphone Valve Jr till push-pull slutsteg (typ 2xEl84 eller 2x6V6) och fått ut ca 15W. Tydligen är nättrafon i den relativt biffig och klarar att leverera betydligt mer ström än vad som egentligen behövs. Då behöver man dock fortfarande byta nättrafo, lägga till två extra rör och sätta in ett helt nytt kretskort. Ingen trivial mod, men möjligen finns det till och med nån som säljer färdiga kretskort för den modden. Här är en tråd om det på ett annat forum (du måste registrera dig för att kunna läsa):
http://www.ppwatt.com/node/15777

Jag har för mig att GA5 är väldigt lik Epi Valve Jr. Tror till och med jag sett bilder innifrån en GA5, där man kunde se ett hafsigt utsuddat "Epiphone" på kretskortet. Det är dock inte säkert att de har samma trafos.

Erik R

06 Sep 2010, 19:23
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]