View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 11:39

Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Äntligen har svinet avslöjats! 
Author Message

Post Äntligen har svinet avslöjats!
Äntligen har svinet som mördade min klasskamrat avslöjats. Carina Ohlsson slogs ihjäl hemma i badkaret och dumpades i en brunn på mördarens föräldragård. Deras gemensamme son har dömts till ett liv i olika fosterhem. Själv fick mördaren ett års sluten psykiatrisk vård. Efter det har han haft flera toppjobb och levt gott med ny familj. Äntligen hann verkligheten ikapp honom! [:)] Ikväll blir det en iskall öl för att fira. [^]

<b>Aftonbladet:</b>
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7729012.ab

<b>Örnsköldsviks Allehanda:</b>
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.2305373-carinas-mordare-blev-kommunalchef

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

06 Sep 2010, 10:42
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Äntligen har svinet som mördade min klasskamrat avslöjats. Carina Ohlsson slogs ihjäl hemma i badkaret och dumpades i en brunn på mördarens föräldragård. Deras gemensamme son har dömts till ett liv i olika fosterhem. Själv fick mördaren ett års sluten psykiatrisk vård. Efter det har han haft flera toppjobb och levt gott med ny familj. Äntligen hann verkligheten ikapp honom! [:)] Ikväll blir det en iskall öl för att fira. [^]

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7729012.ab

Var hade du tänkt att utsläppta brottslingar ska ta vägen efter att de tjänat av sitt straff. De ska med din logik fortsätta att leva med ett stigma resten av livet och aldrig släppas in i samhället. Vad återstår för dem då? Att fortsätta sin brottsliga bana.
Bra tänkt, som vanligt, fenderbender....

Image

Så du tycker att fejkade psykiska besvär som leder till ett års psykiatrisk vård är straff nog för en bestialisk och uträknande mördare? Må han brinna i helvetet!!! [}:)] Ska vi släppa ut Hagamannen också, och ge honom en ny identitet så att han kan börja om från början?

Jag är iofs färgad två gånger om. Offret gick i min klass i grundskolan och förövaren var mitt befäl i lumpen. Han var ett sadistiskt svin som åkte på kompanistryk. I mina ögon säger det en hel del om honom. [B)]

Du ska nog tänka dig för innan du uttalar dig här, grabben. Det här fallet rör fortfarande upp många heta känslor i Övik. Och mannen i fråga vågar nog inte ens stanna och tanka bilen här... [:0]

Låter det på mig som att jag firar? [;)] Dessutom, lillepöjk, kan jag inte tolka din inställning på något annat sätt än att du tar våldtäktsmän och kvinnomördare i försvar...

06 Sep 2010, 10:56
Profile ICQ WWW

Jag håller helt och fullt med marcusss här.

Jag begriper inte hur man kan resonera som så att "äntligen har svinet avslöjats" och att man ska fira, när detta slår livet i spillror för ytterligare en familj. Men ryggmärgsreaktioner är ju sällan logiska (eller särskilt användbara för hur man bygger upp ett (rätts-)samhälle).

Har man kritik mot hur domstolar (för 25 år sen!) och vårdinstitutioner tillämpade lagstiftningen om rättspykiatrisk vård är det en helt annan fråga. Men att kritisera hur ett system (som sedan förändrats i grunden) såg ut för 25 år sen är nog ändå inte särskilt nyttigt.

Kvällstidnings- och Flashbackflockarna vittrar såklart blod i sådana här lägen, men då är det oftast nyttigt att stanna upp och fundera istället för att dras med.

06 Sep 2010, 11:11
Profile ICQ WWW

Jag begriper inte hur man kan resonera som så att "äntligen har svinet avslöjats" och att man ska fira, när detta slår livet i spillror för ytterligare en familj. Men ryggmärgsreaktioner är ju sällan logiska (eller särskilt användbara för hur man bygger upp ett (rätts-)samhälle).

Jo, jag erkänner att jag är färgad. Men firar gör jag då rakt inte! Vi som upplevde hans bestialiska brott och dessutom kände offren väl, har nog lite svårt att förlåta. Och psykiatrisk vård och sedan olika toppjobb känns för oss inte riktigt som den rättvisa man önskar. Det är heller inte rätt att tänka rationellt såna här gånger, det erkänner jag också. Känslorna tar överhand helt enkelt.

Jag är väl medveten om att han i lagens mening avtjänat sitt straff på ett år. Man kan väl säga att jag ler i mjugg, när han får "påbackning". Han har uppenbarligen mörkat sin bakgrund för allt och alla.

Hur som helst är allt preskriberat nu.

06 Sep 2010, 11:18
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
ntligen hann verkligheten ikapp honom! [:)] Ikväll blir det en iskall öl för att fira. [^]

FenderBender wrote:
Men firar gör jag då rakt inte!

[?]

FenderBender wrote:
Jag är väl medveten om att han i lagens mening avtjänat sitt straff på ett år. Man kan väl säga att jag ler i mjugg, när han får "påbackning". Han har uppenbarligen mörkat sin bakgrund för allt och alla.

Bestäm dig, är (ska det vara) preskriberat eller inte?
I övrigt förstår jag det alltså som att du ler i mjugg även åt tonårsbarnen vars tillvaro rasar samman?

Man kan liksom inte tillämpa sina moraliska resonemang halvvägs.

/D

06 Sep 2010, 11:34
Profile ICQ WWW

Står man nära ett brottsoffer vad det än må vara..
Så blir man färgad..

I detta fall om jag läste på rätt, så har mannen i fråga lyckats när det begav sig att få till psykiatrisk vård istället för kanske 10år på kåken.
Sen att vederbörande blev "kär" i psykinrättningens chef och efter nåt år friskskrevs.. ja det kan ju också bidraga till att det sticker extra i ögonen på de som var berörda av fallet.

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Image
http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

06 Sep 2010, 11:36
Profile WWW

Burner wrote:

Så blir man färgad..

I detta fall om jag läste på rätt, så har mannen i fråga lyckats när det begav sig att få till psykiatrisk vård istället för kanske 10år på kåken.
Sen att vederbörande blev "kär" i psykinrättningens chef och efter nåt år friskskrevs.. ja det kan ju också bidraga till att det sticker extra i ögonen på de som var berörda av fallet.

Naturligtvis, men man måste ändå fullfölja sina resonemang och fundera över om de faktiskt kan tillämpas fullt ut.

06 Sep 2010, 11:40
Profile ICQ WWW

<b>Har man kritik mot hur domstolar (för 25 år sen!) och vårdinstitutioner tillämpade lagstiftningen om rättspykiatrisk vård är det en helt annan fråga. Men att kritisera hur ett system (som sedan förändrats i grunden) såg ut för 25 år sen är nog ändå inte särskilt nyttigt.</b>

Kvällstidnings- och Flashbackflockarna vittrar såklart blod i sådana här lägen, men då är det oftast nyttigt att stanna upp och fundera istället för att dras med.

Numera döms man väl till psykisk vård med ett tidigaste frigivningsdatum?
När man anses "frisk" får man sitta av resten av tiden i fängelse.

Det gör ju att sådana här fall med mördare som sitter ett år och sedan är fria inte upprepas.

06 Sep 2010, 11:44
Profile

FenderBender wrote:

Ersmarker wrote:

Jo, jag erkänner att jag är färgad. Men firar gör jag då rakt inte! Vi som upplevde hans bestialiska brott och dessutom kände offren väl, har nog lite svårt att förlåta. Och psykiatrisk vård och sedan olika toppjobb känns för oss inte riktigt som den rättvisa man önskar. Det är heller inte rätt att tänka rationellt såna här gånger, det erkänner jag också. Känslorna tar överhand helt enkelt.

Dela gärna med dig av hur du tycker att mannen skulle ha gjort istället när han blev frisläppt. Hans sätt att ta vara på sitt liv efter avtjänat straff var ju uppenbarligen åt helvete fel, enligt dig. Brottslingar med tidsbestämda straff kommer ju så småningom ut i samhället, så vad är lämpligt jobb för dem att ta? Det måste uppenbarligen vara ett lite sämre jobb. De ska inte få skaffa ny familj etc. Hur ska dessa restriktioner som du efterlyser kontrolleras och efterlevas?

Du tänker ju inte längre än din näsa är lång, vännen.

Image

För det första så tror jag inte på att en utstuderad mördare (alltså en som inte handlat i panik utan noga planerat mordet) kan vara rehabiliterad och klar för ett normalt liv efter ett år på hispan. Det är bland annat av den anledningen Thomas Quick och Lars-Inge Svartenbrandt suttit inne på vårdanstalter större delen av sina liv.

För det andra tycker jag att sluten psykiatrisk vård ska följas av ett fängelsestraff enligt den straffskala som gäller för det brott som begåtts. Sluten psykiatrisk vård ska alltså inte vara en möjlig "gräddfil" till återupprättelse utan något som läggs ovanpå det fängelsestraff personen också kommer att få.

För det tredje så tycker jag att extremt våldsbenägna mördare på något vis diskvalificerat sig från möjligheten att få en ny identitet och omstart i livet. De allra flesta brottslingarna i denna kategori verkar vara så kallade återfallsförbrytare.

06 Sep 2010, 11:45
Profile ICQ WWW

Så blir man färgad..

<font size="1">

Image

Tack! Jag riktigt känner hur blodet kokar på mig när jag tänker på det här. Och hans sätt att komma undan straffet för vad han gjort har retat gallfeber på oss alla som kände offret och hennes familj. [:(!]

06 Sep 2010, 11:49
Profile ICQ WWW

Det är helt riktigt att vi har ett försök till modernt fungerande rättsväsende.

Men du har uppenbarligen aldrig varit inblandad/berörd av grövre brottslig gärning riktad mot dig & din närmaste omgivning.. eftersom du finner det roande.
Jag finner det inte roande alls.

Eller är du av sådan intellektuell höjd & insikt att du aldrig skulle nedlåta dig till våra nivåer?

Grattis i så fall!

<font size="1">

Image

06 Sep 2010, 11:50
Profile WWW

Nu framgår ju inte allt i tidningen, givetvis, men den bild som media givit av mannen (och även du i dina inlägg ovan) så har mannen i fråga levt i 25 år på rätt sida av lagen och dessutom lyckats bygga upp ett rätt bra liv.
Så så tokig vård kan han ju inte fått...[;)]

Image

Varken du eller jag vet något om vad denna man haft för sig under sina 25 år i frihet. Det som vetenskapligt bevisats är att just den typen av mördare har en väldigt hög grad av återfall. [;)]

06 Sep 2010, 11:51
Profile ICQ WWW

marcusss:
Det är helt riktigt att vi har ett försök till modernt fungerande rättsväsende.

Men du har uppenbarligen aldrig varit inblandad/berörd av grövre brottslig gärning riktad mot dig & din närmaste omgivning.. eftersom du finner det roande.
Jag finner det inte roande alls.

Eller är du av sådan intellektuell höjd & insikt att du aldrig skulle nedlåta dig till våra nivåer?

Grattis i så fall!

<font size="1">

Image

+1 000 000

06 Sep 2010, 12:00
Profile ICQ WWW

Jag är inte road av händelsen - finner den djupt tragisk.

Min inblandning i denna tråd är enkom i syfte att tillrättavisa en mindre bemedlad man som gav uttryck av att medborgargarden är av godo och att gärningarna och efterdyningarna av ett dylikt är något att fira.

Men snälla lille Marcusss... mindre bemedlad säger man om en person som inga pengar har. Var passar det uttrycket in i det här, tycker du? Och eftersom denne brottsling i fråga tidigare inte fått något straff (i våra ögon) så får han det nu. Även om det kommer ett par decennier för sent. Det tycker faktiskt jag är en anledning att fira, eftersom jag vet vilket enormt lidande offrets familj och även vi närstående vänner fått genomlida under så många år. Den stackars sonen som fått flytta runt och blivit rotlös av rädsla för att fadern/mördaren ska få tag på honom. Att han nu är ute i dagsljuset är också det något värt att fira. I mina ögon. Och jag är fullständigt övertygad om att du skulle känna precis likadant om någon dig närstående hade råkat ut för samma sak.

06 Sep 2010, 12:06
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
För det första så tror jag inte på att en utstuderad mördare (alltså en som inte handlat i panik utan noga planerat mordet) kan vara rehabiliterad och klar för ett normalt liv efter ett år på hispan. Det är bland annat av den anledningen Thomas Quick och Lars-Inge Svartenbrandt suttit inne på vårdanstalter större delen av sina liv.

För det andra tycker jag att sluten psykiatrisk vård ska följas av ett fängelsestraff enligt den straffskala som gäller för det brott som begåtts. Sluten psykiatrisk vård ska alltså inte vara en möjlig "gräddfil" till återupprättelse utan något som läggs ovanpå det fängelsestraff personen också kommer att få.

Som nämnts ovan fungerar ju systemet annorlunda idag, just för att möta sådan här kritik, så den aspekten är ju irrelevant. Man kan ju inte gärna tillämpa dagens system retroaktivt på något som skedde för 25 år sen.

Quote:
För det tredje så tycker jag att extremt våldsbenägna mördare på något vis diskvalificerat sig från möjligheten att få en ny identitet och omstart i livet. De allra flesta brottslingarna i denna kategori verkar vara så kallade återfallsförbrytare.

Men denne man hade väl helt uppenbart visat sig inte vara en återfallsförbrytare?

Ståndpunkten att en person som dömts för ett mord ska vara diskvalificerad från att starta ett nytt liv efter avtjänat straff kan man ju ha, men den blir lite lurig att fullfölja. Vem ska betala för personens uppehälle när han inte får söka jobb? Samhället?

Man skulle väl kunna resonera som att detta var ett utmärkt exempel på vad samhället faktiskt eftersträvar, och tjänar på; att en grov brottsling inte faller tillbaka i brott, och dessutom startar upp ett nytt liv.

En gammal kursare till mig från universitet hade dömts för inblandning i Stureplansmassakern. Ingen omkring honom visste om det. Han gick igenom juristutbildningen och fick bra jobb inom en statlig myndighet. Senare raserades hans nya liv genom att personer från hans tidigare brottsinblanding sökte upp honom och skulle hämnas. Han fick lämna landet. Skulle svenska staten alltså gjort samma sak för att förhindra att han kunda leva ett välfungerande liv?

Att du skulle fira framgick av ditt första inlägg i tråden, så det är väl inte så mycket att orda om. Däremot saknar jag fortfarande din syn på hans barn och familj. De konsekevenser det får för dem att flashbackflocken "avslöjar" deras pappa, de tycker du är fullt rimliga?

Ditt resonemang haltar helt enkelt betänkligt, FendeBender.

/D

06 Sep 2010, 12:11
Profile ICQ WWW

Men denne man hade väl helt uppenbart visat sig inte vara en återfallsförbrytare?

Det vet vi ju inte med bestämdhet. Han var ju en hårsmån från att klara sig från sitt första mord. Huruvida han begått fler och klarat sig står skrivet i stjärnorna. Quick har ju friats från många mord... Det finns en uppsjö av ouppklarade mord i landet.

Quote:
Ditt resonemang haltar helt enkelt betänkligt, FendeBender.

Guilty as charged. [:I] Jag känner själv hur påverkad jag är av att stå nära hela den här soppan. Jag känner mig oerhört ambivalent och jag erkänner villigt att jag önskar förövaren (som via en förälskelse med ansvarig läkare lyckades komma loss tidigare från sitt straff) allt ont i världen. Så är det. Det är inget jag är stolt över, men jag står för hur jag känner.

06 Sep 2010, 12:25
Profile ICQ WWW

Hejar på dej Fender även om det är i en oönskad sak.

Fick i morse reda på att en perifer bekant sitter häktad för mord i ett EU land.
Jag önskar verkligen att han inte kommer hit något mer!
Att jag tycker förbasktat synd om hans barn och den mördades barn gör inte att jag önskar honom något gott.

Jag har tidigare haft en medarbetare som i USA var dömd för mordförsök.
Vederbörande beklagade sej senare att offret inte dog. Honom hämtade vi tillbaka ( totalt 3 år var adet mest på Svensk anstalt)så han har kunnat fortsätta att göra brott med ringa risk för ett påtagligt straff.
Han är dessutom den ende jag träffat som har haft förhållande stor erfarenhet av att vara inlåst i olika länder som inte har tyckt att Svenska fängelser varit ett direkt straff.

Jag vet åxå att det är lätt att stå brevid med pekpinnar och moralkakor när man inte har varit en del eller själv varit utsatt.

06 Sep 2010, 12:51
Profile ICQ WWW

Utgångspunkten i en sådan här debatt måste ju vara att en människa är fri från skuld efter avtjänat straff. Annars fallerar ju hela tanken med rehabilitering eller tidsbestämda straff.
Vad är alternativet, har jag frågat ett par gånger i tråden? Vad ska en person som blivit frigiven ta vägen när den inte ska få starta upp ett nytt liv? Det är väl själva poängen med rehabilitering - att personen ska kunna leva ett funktionsdugligt liv efteråt?

Image

+1

Annars kanske man kan skicka brottslingar till Australien? Det har ju funkat förr.

06 Sep 2010, 13:33
Profile

Utgångspunkten i en sådan här debatt måste ju vara att en människa är fri från skuld efter avtjänat straff. Annars fallerar ju hela tanken med rehabilitering eller tidsbestämda straff.
Vad är alternativet, har jag frågat ett par gånger i tråden? Vad ska en person som blivit frigiven ta vägen när den inte ska få starta upp ett nytt liv? Det är väl själva poängen med rehabilitering - att personen ska kunna leva ett funktionsdugligt liv efteråt?

Image

Jo, men inte om man lyckas korta av strafftiden betänkligt. Mördare som döms till sluten psykiatrisk vård sitter i genomsnitt av 8-10 år på anstalten. Den här mannen i fråga inledde en kärleksaffär med en kvinnlig anstaltschef i beslutsposition - och blev utskriven efter ett år. Jag vet inte hur det är med er, men i det här fallet anser inte jag att han suttit av sitt straff.

Är det över huvud taget någon här som med handen på hjärtat hört talas om en mördare som under normala förhållanden varit på fri fot efter ett års straff? Någonsin? Trodde inte det. Det är just därför jag har svårt att acceptera att han på något sett fullgjort sin bestraffning.

I just det här specifika fallet, så dumpade dessutom förövaren kroppen i vattenbrunnen i barndomshemmet, med påföljden att hans mor (som sett vad han gjorde) tog livet av sig. Så egentligen har han två liv på sitt samvete... Men det "andra mordet" kan han dessvärre inte åtalas för.

06 Sep 2010, 13:59
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
Jag vet åxå att det är lätt att stå brevid med pekpinnar och moralkakor när man inte har varit en del eller själv varit utsatt.

Det där är ju ett smidigt sätt att avfärda resonemang som baseras på att man tänker ett steg längre än sina egna känslor, och vilka istället baseras på mer rationell och logiska argument. Men det illustrerar också själva poängen, att den här typen av resonemang inte fungerar om de förs på grundval av personliga, irrationella känslor.

Jag kan ha förståelse för att FenderBender känner som han gör rent personligen, men att basera generella resonemang på de känslorna blir fel. Som påpekats lämnar de resonemang som förts i tråden en central, obesvarad fråga (även bortsett från de moraliska aspekterna): hur ska samhället hantera tidigare förbrytare som avtjänat sina straff, om de inte tillåts etablera nya liv?

/D

06 Sep 2010, 14:13
Profile ICQ WWW

Har inget till övers för människor som medvetet skadar eller utnyttjar sina medmänniskor. Om det är våld eller bedrägligt spelar ingen roll.

Att misshandla eller mörda någon borde vara bland det värsta som finns i straffskalan. Tyvärr är det inte så. Att vara ute efter ett år är inte rimligt även om han rent juridiskt "avtjänat" sitt straff.

Men jag vet att har man blivit utsatt så brukar toleransen oftats minska oavsett om det är politiskt eller juridiskt korrekt eller inte.

Jag anser även att direkträttvisa är nödvändig då Polis och rättsinstanser fullkomligt ignorerar små och för individen stora brott som drabbar sk "vanligt folk". Jag tillhör dessutom dom som ställer upp om någon behöver hjälp eller känner sej hotad och sitter inte hemma och tycker en massa PK saker.

Verkligheten finns oavsett om man leker struts eller inte.

Fender är i sin fulla rätt att känna som han gör och jag förstår honom fullt!

Om jag sympatiserar med någon så är det Carinas efterlevande och hoppas att får någon form av lättnad av det som skett.

06 Sep 2010, 14:23
Profile ICQ WWW

Jag e med dig å ser kort att det inte riktigt talas om samma sak här.

Tycker i ljuset av vad du upplevt att du skall ta dig rätten att blåsa ut ånga.Du har all rätt i världen att göra det i din sits,så även på ett publikt forum.
Just den biten handlar om allt annat än att vara politiskt korrekt eller balanserad och den kan vara mycket viktig för de anhöriga.
Vidare tror jag det e mycket viktigt att man hör de anhöriga som utomstående JUST för att det inte skall få andra konsekvenser.
Som sagt,mänskligt.

Kan inte annat än säga att jag känner med dig.
Du vet tösen de söker i Stenungsund strax norr om Gbg?
Marina?
Det e en mycket mycket god vän till mig sen ung 7 år tillbaka å jag e helt övertygad om att hon e mördad samt det av sitt ex.
Jag har i affären suttit i förhör som anhörig mm.
Så..nej...jag önskar inte den lille knarkande grisen hon höll ihop med ngt som helst gott.Förstår till 100 vad du talar om där.
Bla då även följt de fantastiska " deckarnas arbete" via FB...*hångarvar*
Jaja.
Tankarna har denna tid varit MÅNGA,å jag försöker verkligen ha innerligt förtroende för att Gbgs polisen e så duktiga på sitt jobb som de ändå är.
Men mycket riktigt förändrar det inte en bokstav av vad jag känner.
Å ingen man kan dömas för vad han känner.

Kort sagt.
Jag här dig.
Vråla dig trött,det hjälper.

jesper@gofastparts.se

06 Sep 2010, 14:23
Profile
Reply to topic   [ 107 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next