Det var en gång en musiker som skulle köpa en gitarr. Han gick till en musikaffär där fastnade han för en lätt begagnad Gibson Les Paul 11.8.
- Den ska jag plugga in i min Fender Twin där hemma, sa han när han skulle betala.
- Det blir kanonsound, sa försäljaren.
När han kom hem skulle det ösas, tänkte han. Men det blev inget ljud. Det funkade ju med grannens gamla Strata. Han ringde musikaffären:
- Jag har inget ljud i stärkaren. Min Fender Twin Reverb funkar hur bra som helst med grannens Strata.
- Jaså, har du modellen med reverb? Är den uppdaterad till 22.35?
- Nej.
- Jag misstänkte det. Gibson Les Paul 12.25 och lägre orkar inte driva impedanskontakten i Fender Twin Reverb 19.1 och lägre. Du måste installera ett drive-kort i gitarren. Det kostar bara 2195:- + moms och montering.
In med guran, skruva, löda, betala och hem igen. Äntligen vackra toner.
Ganska snart upptäckte han att strängarna behövde bytas. Han stack ut och skaffade ett set GHS 0.010. Men de nya strängarna gick inte att fästa i stallet. Telefon, återuppringning, klaga:
- Vilka strängar har du?
- GHS 0.010.
- Då måste du formatera om stallet efter GHS. Från början var det formaterat efter Gibsons strängar, men vad som satt på när du köpte den, vet ingen. Hur du gör kan du läsa i manualen som går att beställa i form av en PDF-fil på
http://www.gibson.com/rtfm. Det kostar bara 15 dollar.
Efter mycket surfande, smurfande och svärande satt strängarna äntligen på plats. Kanske man skulle lira lite musik som omväxling, tänkte han. Han stack ut igen för att skaffa lite mjukvara - noter. I affären hittade han en bok med Jimi Henrix-låtar.
- Funkar den här på Gibson?
- Nej, tyvärr. Den finns bara för Fender. Det lär vara på gång en version för Gibson till nästa år.
Det blev till att köpa en bok med Chuck Berry-låtar i stället. Chucken kör ju också på Gibson.
Vid ett tillfälle då han satt och improviserade och landade på ett maj 9+5 ackord, dog gitarren helt. Förstärkaren lade ner men också ljudet från strängarna dog. Vi får köra Bill (noise) Gates-tricket: Omstart! Han lade ner gitarren i caset och stängde locket. Väntade en stund och tog sen upp den igen. Efter stämning och soundcheck lät den hur bra som helst.
För att få reda på vad som gått snett, ringde han musikaffären igen.
- Det har tyvärr visat sig att det kan bli så ibland med Les Paul 11.8. Det kan bli dålig tajming mellan mensuren och ackordtabulaturen. Du får uppdatera greppbrädan till 7.25 och installera en ackord-plugg, så ska du slippa det problemet.
En dag dök det upp en massa låt-idéer i huvudet. Han plockade fram gitarren, penna och notpapper. Inspirationen spottade fram melodier som luktade feta STIM-pengar och han skrev snabbt ner dem på pappret. När låten nästan var klar, hände det omöjliga:
- Nej snälla, ingen omstart! Jag har inte sparat!
Han hade glömt spara noterna från notstället så nu var pappret helt blankt. Hans hit fanns inte mer.
Så småningom började han få lite ont i armen. Man får vara försiktig, tänkte han. Man vill ju inte bli som grannen. Han lirade för mycket Stave Vai-covers och fick diagnosen svajarm.
Efter många timmars rep på kammarn och x omstarter, var han redo för att sticka ut och lira. Det måste vara nå´t enkelt gig. Dansband! Efter läsning av annonser blev det provspelning med "Zequenzer´s med Sten Stenzon". De hade mycket jobb så där ville han vara med.
Han kom ner i deras replokal och dundrade loss med "Små, små ord av kärlek". Efter två höjningar blev ljudet väldigt fördröjt och han låg tre takter efter de andra. Tre besök i musikaffären senare visade det sig att det var för lite tonarts-byte i gitarren. Så var det med det jobbet...
Han gav inte upp för det. Hemma blev han sugen på jazz. Han tog fram sin realbook, på med halsmiken och ner med tonkontrollen. Här ska det svängas! Efter en kvart blev det så där tyst igen, förutom ett svagt surr från förstärkaren. Okej, omstart 17 idag, men va f-n.
Hela processen igen... Men det kom inget vackert sound, bara zzzurrr.
- Nej, nu blir jag arg! Det blir snickerboa! (Som Emils pappa sa.)
Heta linjen, 115 dB:
- Det funkar inte ens efter omstart! Det bara surrar! Jag satt och lirade en jazzlåt ur min realbook.
- Åh, nej! En sån där realbook kan vara livsfarlig! Den kan innehålla medvetet felaktiga punkteringar som gör att du kan få kontrapunktvirus. Du måste installera hela elsystemet igen. Mikar, potar och alltihop! Det blir dyrt för det går inte på garantin. En del virus kan radera alla banden på greppbrädan.
- Nej, jag har fått nog! Du får tillbaka eländet. Jag ska bli rörmokare!
- Du kan byta in den mot en triangel... en digital... med MIDI... Du behöver nog inte lägga något emellan...
/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther