View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 16:06

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Köpa sortiment av komponenter? 
Author Message

Post Köpa sortiment av komponenter?
Hej, hej

Sitter och funderar på om det finna något bra sätt att komma över elektronikkomponenter passande för förstärkarebyggen eller liknande? Jag har börjat greja litegrann med min Valve Junior och fått lite blodad tand och börjat fundera på lite olika små projekt. Problemet är att jag inte har några komponenter att experimentera med och måste därför alltid beställa de specifika grejor jag behöver (motstånd, kondningar o.s.v). Det gör att projekten stannar av eftersom jag alltid måste vänta på att få hem grejorna. Jag har nämligen ingen lämplig butik i närheten som har sådana saker.

Finns det någotslags "startpaket" att köpa för detta ändamål - eller kanske det finns andra sätt att få tag på delar?

/ Azumi

23 Aug 2010, 10:56
Profile

Jag känner då inte till något lämpligt startpaket- speciellt inte för rörbyggen (allmänelektronik finns det)
Men det beror på vad du tänker göra och vilka förkunskaper du har.
Känner du till "farligheterna"? Spääningarna och strömmarna i en rörförstärkare KAN vara livsfarliga.
Kan du SÄKERT mäta AC och DC??
Har du mätverktyg?? (VOM)
Har du lämpliga verktyg?? Inget speciellt men lite ISOLERADE skruvmejslar, en BRA stor sidavbitare, en elektroniktång (liten sidavbitare)en lödpenna 40W eller lödstation samt en LÖDKOLV >100W.

Skall du köpa nytt bör du överdimensionera- kondingar på MINST 400V och motstånd på >½W...

Även om du hade en elektronikbutik i din närhet, skulle det knappast hjälpa dig- det är FÅ butiker som har 400V kondingar på hyllan. Hur många som sen har möjlighet att variera fabrikat och snakeoil--- tja du ser vilka problem...

Fundera över vad du vill "experimentera" med... är det bara förförstärkare eller vill du ha slutsteg med??- KOLLOSALT stor skillnad i ekonomi.

Själv skulle jag TVEKLÖST köpa upp några gamla rörradios på någon loppis (50-300:-/st) och Slakta- FÖRSIKTIGT. (SLAKTA inte gamla fina klenoder!!!!!) Då har du nästan allt du behöver för att börja experimentera: Nättransformator, Utgångstrafo, chassie (även om de inte är de allra bästa) motstånd och kondingar, rörhållare och KANSKE även något användbart rör.....

Låna "Radiobyggboken" del 1 på bibblan och lär dig grunderna för elektronik. Nya böcker på svenska handlar nästan aldrig om rörbyggeri. (Rätta mig gärna om jag har fel!!)

b

23 Aug 2010, 13:56
Profile

Dra iväg en ordentlig order till nån av de vanliga online-butikerna, typ tubetown, banzai, musikding, etc. Köp ett sortiment av mostånd och kondningar. Det blir inte så himla dyrt, särskillt inte när man jämför med vad det kostar med frakt om man behöver göra en beställning till senare.

Köp ALLTID minst 5 av värde när det gäller motstånd och sånt, även om du bara behöver en. Det lönar sig i längden.

Erik R

23 Aug 2010, 14:20
Profile

Smallbear har faktiskt en sortimentsats av kondningar som passar för rörstärkare:
http://www.smallbearelec.com/Detail.bok?no=178

Erik R

23 Aug 2010, 14:52
Profile

Kondensatorsortiment:
http://uraltone.com/kauppa/product_info.php?info=p4128_Polyester-cap-kit-for-amp-builders.html

Motståndssortiment:
http://uraltone.com/kauppa/product_info.php?info=p2376_Metal-film-resistors-0-6W-1--kit-for-pedal-builders---250pcs.html

23 Aug 2010, 16:22
Profile ICQ WWW

Kan rekomendera electrokit.se som oftast har låg frakt, bra service, tar hem på begäran, snabb leverans.
/AH
Azumi wrote:

Hej, hej

Sitter och funderar på om det finna något bra sätt att komma över elektronikkomponenter passande för förstärkarebyggen eller liknande? Jag har börjat greja litegrann med min Valve Junior och fått lite blodad tand och börjat fundera på lite olika små projekt. Problemet är att jag inte har några komponenter att experimentera med och måste därför alltid beställa de specifika grejor jag behöver (motstånd, kondningar o.s.v). Det gör att projekten stannar av eftersom jag alltid måste vänta på att få hem grejorna. Jag har nämligen ingen lämplig butik i närheten som har sådana saker.

Finns det någotslags "startpaket" att köpa för detta ändamål - eller kanske det finns andra sätt att få tag på delar?

/ Azumi

23 Aug 2010, 19:02
Profile

Ska ta och kolla upp alla länktips. Tackar så mycket!

Det jag i första hand tänkte göra är att byta lite komponenter i Valve Juniorn och se hur det påverkar ljudet. Modifikation, alltså. Har läst en del elektronik både på gymnasie och högskola och även om det är mer än 10 år sedan nu, så tycker jag att mina grundkunskaper ska räcka. Kommer att skynda långsamt och är verkligen medveten om att det finns faror med elektronik och då särskilt elektronrör. Har börjat läsa lite böcker i ämnet rörförstärkare och letat lite på nätet.

Det här med att ta delar från gamla radioapparater har jag funderat på. Men hur är det med livslängden på komponenter egentligen? Kondensatorer brukar man väl ofta byta efter ett visst antal är p.g.a att de åldras.

/ Azumi

23 Aug 2010, 22:46
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]