View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 22:15

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Förstärkar problem!!!! 
Author Message

Post Förstärkar problem!!!!
Lade upp en tråd på den allmänna sektionen, och fick tipset att skapa en här med.

Köpte mej en Crate Vintage Club 60, helrörs stärkare, allting funkar o den låter kalas.
Problemet e att den börjar brumma efter ca 10-15 minuter och ljudet från gitarren försvinner. Vad kan det vara?

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

15 Jul 2010, 21:22
Profile WWW

Blir den samtidigt väldigt varm? Glöder anoderna (de större grå plåtarna) inne i slutrören?

Symptomen du beskriver brukar betyda att den sk. biasen (biasspänningen) är helt felinställt för slutrören (eller något av dem) ifråga. Då blir det även väldigt varmt och att anoderna glöder.

Det kan förståss också vara något rör, eller något annat som är kass eller är knas med.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

15 Jul 2010, 21:53
Profile

Rören glöder. Är det enkelt för en oerfaren att fixa det tro? Har ingen erfarenhet av att meka me stärkare.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

16 Jul 2010, 19:32
Profile WWW

Det är skillnad på att glöda och att glöda... [;)] Glödtråden allra längst inne i rören SKA glöda. Anoderna, som är de stora, grå, bockade "plåtarna" längst ut mot glaset, som är det som syns allra mest när man tittar i i röret, ska DEFINITIVT INTE glöda!

Finns det en liten ruta på baksidan av din stärkare som heter "BIAS" där det finns ett uttag för "T.P." och en justering som here "ADJUST"?

Om anoderna glöder undrar jag om det är på båda rören (för det är väl två EL34:or, eller?)?

Om du har ett mätinstrument/multimeter kan du kanske göra detta själv, men det känns som att ett proffs borde titta på stärkaren. Jag finns mindre än 15 mil bort från Bromölla...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

17 Jul 2010, 13:40
Profile

Då är frågan vad det kommer kosta mej, både att köra dit och få stärkaren fixad, och hur lång tid det kan tänkas ta o fixa den och självklart, om den går att fixa bara sådär.
Jag har en musikaffär i närheten och han som jobbar där e duktig på stärkare, men då kanske det blir dyrare att lämna den till han.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

18 Jul 2010, 14:08
Profile WWW

Jag vet inte vad jag ska svara... Men, en som är duktig på rörförstärkare borde kunna fixa detta åt dig. Speciellt om det finns den lilla ruta på baksidan av stärkaren, som jag frågade om tidigare, som heter "BIAS" där det finns ett uttag för "T.P." och en justering som here "ADJUST".

Annars tror jag att det går att "fixa bara sådär" medan du väntar, men här är jag inte säker eftersom jag aldrig har varit i en Crate Vintage Club 60 tidigare. Jag undrar fortfarande hur denna stärkare är? Saknar schema. Vilka slutrör har den? Finns Bias-justeringen på baksidan m.m.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

19 Jul 2010, 09:23
Profile

Jag misstänker att din stärkare kallas VC6112, VC6210 eller VC6212, beroende på vilka högtalare den har. I så fall har den troligen två EL34:or som slutrör och har bias-mätningen och justeringen på baksidan. Då tror jag att det är en enkel sak att fixa. EL34 är dessutom lätta att få tag på om rören skulle vara dåliga (de flesta butiker och tekniker har nog dem på lager).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

19 Jul 2010, 09:31
Profile

VC6112 känner jag igen, och stärkaren har bara en 12" högtalare så det lär vara den. Har fått tips om förstärkar kunniga personer som bor i närheten av mej, ska försöka få tag på dom innan jag ger mej av te Småland [:)]

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

19 Jul 2010, 13:16
Profile WWW

Vad kan ta skada i en rörstärkare om blixten slagit ner och stärkaren varit inkopplad?

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

21 Jul 2010, 12:43
Profile WWW

LittleScratch wrote:

Vad kan ta skada i en rörstärkare om blixten slagit ner och stärkaren varit inkopplad?

Allt, beroende på var blixten slår ner? [:o)][:I]

/Stefan

21 Jul 2010, 12:53
Profile ICQ YIM WWW

Förre ägaren sa nåt om att förstärkaren hade varit inkopplad och påslagen när blixten slog ner.
Men är tveksam till om det gjort nåt, förutsatt att de har hänt.

Men de verkar som de e nåt me transformatorn. Den byttes för några år sen, kan de va nån inställning eller, nån BIAS kanske?

Lyckas inte hitta nåt el schema på stärkaren heller, nån som vet var man kan hitta det?

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

21 Jul 2010, 17:53
Profile WWW

Öppnade upp stärkaren nyss och upptäckte 3 oinkopplade sladdar som går från transformatorn, samt 3 stift som en gång i tiden varit använda.
Frågan e, vilken sladd ska sitta var? Behöver sladdarna ens vara inkopplade? Kan det vara dom som är felet?
Och var kan jag hitta kopplingsschema?

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

21 Jul 2010, 18:24
Profile WWW

Snälla...pilla inte i den stärkaren om du inte vet 100% vad du gör, ok?

Jag tror möjligen du har läckande signalkondingar som stryper rören, eller att dina slutrör är totalt felbiaserade, kanske p g a ett haveri i biaskretsen. Nåt fel är det, men sluta gissa, sluta framförallt pilla och lämna den till ett proffs, please?

/R

21 Jul 2010, 18:46
Profile

Ingen risk, jag tänker inte ge mej på den utan vetskap om vad jag gör.
Men jag vill gärna veta vad som är fel, och jag vill fixa den för så liten peng som möjligt.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

21 Jul 2010, 21:16
Profile WWW

Nu är stärkaren inlämnad, domen väntas komma nästa vecka.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

23 Jul 2010, 16:31
Profile WWW

Väntar med spänning på beskedet om vad det var för fel... [:p][:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

23 Jul 2010, 22:09
Profile

Jag har varit och pratat med musikaffären angående min stärkare, och han har felsökt hela alltet och kommit fram till att den blir för varm.
Så nu återstår det och se om den går att laga, vore otroligt tråkigt om det inte skulle gå.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

16 Aug 2010, 23:34
Profile WWW

Oj...ja, han vet nog precis hur han ska laga den <<ironi [;)]

Trodde du hade lämnat den till nån som begrep sej på rörhäckar?

17 Aug 2010, 08:17
Profile

"För varm" är ett symtom, inte felet i sig på en serieproducerad stärkare.

"För varm" kan stärkaren bli om man hittat på modfikationer som inte funkar så bra eller byggt något själv och inte lyckats med designen. Men i ditt fall, med en standardstärkare, beror det på att något drar för mkt ström. Vilket i sin tur beror på att något är trasigt eller möjligen felinställt.

Utifrån din beskrivning låter det precis som övriga konstaterat:
1) Ett eller två slutkörda slutrör...
2) ...som i sin tur kan ha pajjat av antingen ålder eller av felinställd eller havererad biaskrets.
3) Annat fel som bara blir en spekulation. Blixtnedslag i trafo är nog då en lika god hypotes som något annat.

Kom gärna tillbaka om du får nya diagnosbesked från den som nu har stärkaren. Du kan säkert få ytterligare kloka second opinions här, men det bästa vore förstås om någon göbbe som häckar här Bojen tog hand om din apparat. Eller om det fanns bilder, schema och lite mer information. Men jag säger som övriga - inga fingrar i den där om du inte är 100% säker på hur man gör.

/Gunnar

17 Aug 2010, 09:09
Profile

Jag har varit och pratat med musikaffären angående min stärkare, och han har felsökt <font color="red">hela alltet</font id="red"> och kommit fram till att den <font color="red">blir för varm</font id="red">.
Så nu återstår det och se <font color="red">om den går att laga</font id="red">, vore otroligt tråkigt om det inte skulle gå.
[:0] [:0] [:0] [:0] [xx(] [xx(] [xx(] [xx(] [|)] [|)] [|)] [|)]

"<i>...han som jobbar där e duktig på stärkare..."]" [?] [:0] [?] [:0] ... Hoppas att det är så och att det är du som inte förstått vad han sagt eller har missuppfattat det...

Izzy wrote:

"För varm" är ett symtom, inte felet i sig...
Just det!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

17 Aug 2010, 11:44
Profile

Ena transformatorn som sitter i är utbytt av, tror det var musikbörsen som fixade de, och den ger alldeles åt helvete fel ström/spänning till förstärkaren, därför går den varm.
Sitter man och blåser på den så blir den så sval att man kan spela på den [:D]

Och han jag lämnat in den till, han är duktig på rörhäckar, han hade trots allt handom min lilla MESA, och de e inte precis vem som helst som får leka med den [:D]

Rören, lödningar och allt sånt hittepå är friskt, det är alltså, precis som jag trodde från början, den där satans transformatorn! [:(!]
Det är bara och hålla tummarna och hoppas på att den går att fixa.

Man ska kunna ladda hem scheman på Crates hemsida, men det fungerar inte av nån lustig anledning.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

18 Aug 2010, 00:56
Profile WWW

"Sitter man och blåser på den så blir den så sval att man kan spela på den"

Det där är inget fel, det är en feature.. Finns en original kaffebryggningsmodul att köpa till... Tala med din meck så kan han installera den på en gång.

18 Aug 2010, 12:26
Profile

Ena transformatorn som sitter i är utbytt av, tror det var musikbörsen som fixade de, och den ger alldeles åt helvete fel ström/spänning till förstärkaren, därför går den varm.
Sitter man och blåser på den så blir den så sval att man kan spela på den [:D]

Och han jag lämnat in den till, han är duktig på rörhäckar, han hade trots allt handom min lilla MESA, och de e inte precis vem som helst som får leka med den [:D]

Rören, lödningar och allt sånt hittepå är friskt, det är alltså, precis som jag trodde från början, den där satans transformatorn! [:(!]

Nä jag vill mena att du inte har något fel på trafon (utifrån vad du har skrivet) mer som Sven.Johan var inne på att du har felinställd bias och troligt väldigt varmt stälda rör från början, som efter ha fått jobbat ett tag är slutkörda o börjar glöda.

Det där med att du har för höga spänningar pga trafon, låter inte så troligt, eftersom om rör går för varmt så handlar det om att biasen i flesta fall är fel inställd.
Två stycken EL34 tål för övrigt väldigt höga spänningar (800V) så även om det vore så att den nya trafon ger högre späningar, så låter det väldig osannolikt att dom satt in en som leverar så pass mycket att den ger mer än 800V.

Nä åkt du upp med den till Sven-Johan så får du det ricktigt gjort!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

18 Aug 2010, 13:19
Profile

Jag kan ju säga att i skrivande stund så skulle jag egentligen gjort det från början. Men inte visste jag då att han skulle ha min stärkare i 4 veckor utan att hitta felet... Får ta och köra in och snacka me han imorgon och se hur det ligger till, om han ens tänkt/kikat/kontrollerat/mätt biasen.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

18 Aug 2010, 17:39
Profile WWW

Hej
Fantastiskt roligt att läsa. Sitter med exakt likadan förstärkare med exakt samma symtom, också utbytt transformator, vanligt fel på dessa fick jag veta. Har bytt alla rör, testade i går fyra olika par El-34 och säkert 15 olika förstegsrör, samma kokande ljud finns kvar. Hade in den på översyn ett år sedan, bytte kondingar och gainpotarna på bägge kanalrena, de gamla gick inte ner till noll enl meken. Bias tror jag inte han rörde, jag hade iofs lite bråttom att igen den. Hoppas du lämnar info om hur det gick Little Scratch
/Hans J

18 Aug 2010, 20:01
Profile ICQ YIM WWW

Jag ska ge så mycke info jag kan, kan inget om detta själv nämligen så det kan låta och bli lite konstigt.
Vilket ni redan kan se i tråden [:o)]

Men men, trafo bist godt, tydligen jag som missuppfattat, igen. [:I]
Men på nåt sätt ska man ju lära sej.
Det verkar som om det är nån balans konding (?) mellan plus och minus som ger för höga plus värden. Biasen är inte det som är galet.

Det är svårt för en amatör som jag att förklara det hela, nån som vet får gärna fylla i.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

19 Aug 2010, 11:24
Profile WWW

Hej
Jag är själv ganska usel på rörteknik, tycker att det äe riktigt kul att läsa om,var inne på rörplanket tidigare. Är verkligen imponerad av all expertis som finns här så kul att Ni hjälper till. Jag visste att jag hade schema till min Crate någonstans, hittade dem nyss på en extern hårddisk. Jag fick efter mycket tjat schema från Crate i USA. Tyvärr fattar jag inte hur man lägger upp saker här, men om någon vänlig själ hjälper till så mailar jag gärna schema och layout, två pdf,er.
hansjakobson@gmail.com

19 Aug 2010, 13:57
Profile ICQ YIM WWW

Vad är det för Crate du har? Själv har jag en Vintage Club 60, och vad jag har hört så är detta tyvärr inget ovanligt fel på Crate stärkare.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

19 Aug 2010, 15:11
Profile WWW

En som du, Vintage club 60 med 1x12" En kompis köpte också en sen han fått provspela på min. Dom finns ju både med EL-34 och 6L6 vad kör på på för slutrör?

19 Aug 2010, 15:53
Profile ICQ YIM WWW

Jag har EL34or i min. Får väl se om den är lagad när man kommit hem från semestern, så förhoppningsvis så är den hemma om 2 veckor.

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")

20 Aug 2010, 11:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next