|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Ixmack
|
 Byta rör?
För en som inte kan mycket tekniskt alls. Hur vet man att det är dags att byta rör i förstärkaren? Hur "slits" rören? Av att man pressar dom till höga volymer eller annat? Hur påverkas ljudet av gamla rör? Och så vidare, allt man ska tänka på med rör helt enkelt  Tacksam för svar!
|
| 15 Jul 2010, 01:07 |
|
 |
|
P90
|
Från en annan som inte kan så mycket..
Jag har upplevt att dåliga slutrör kan låta spretigt och överstyr illa (det kan knastra och brumma också), med nya slutrör av bra kvalitet så håller ljudet ihop bättre, överstyr snyggare och låter tajtare överlag.
Förstegsrör kan börja självsvänga (mikrofoniska) och tjuta av sig självt, detta kan förekomma hos helt nya rör så när jag köper rör knackar jag alltid först med fingernageln på dem och väljer de som låter "stumt".
Många nya förstärkare med billiga kinarör kan låta mkt. bättre efter ett rörbyte till utvalda kvalitetsrör, har upplevt detta med bl.a. Peavey classic 30.
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 15 Jul 2010, 11:59 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
I vanliga fall är det bara slutrören som slits. Förstegsrör och fasvändarrör kan hålla i massor av år.
De kommentarer jag brukar få som tecken på att slutrören börjar vara slut är t.ex.: "Stärkaren börjar låta lite trött", Det är inte samma stuns i stärkaren som det var förr", "Ljudet har börjat låta lite luddigt och/eller diskantfattigt", "Jag får dra upp volymen mer nu och stärkaren känns lite kraftlös" m.m., m.m. Ungefär så tycker även jag...
Sedan kan ju rör gå sönder, så att det låter skit eller att stärkaren tystnar helt och hållet. Detta kan hända både förstegs- och slutrör, men enligt min erfarenhet är det mycket vanligare att slutrör pajar.
Slutrören slits mer ju starkare man spelar. De slits mer om den s.k. biasen för rören är inställd så att de går relativt varmt. Att köra med fel högtalarimpedans, framförallt för hög impedans, sliter extra på rören (ingen högtalare alls inkopplad kan paja rör och annat allvarligt på väldigt kort tid).
Men, inget av detta är skrivet i sten... Jag tycker så, men för att förvirra oss kan jag berätta en liten historia: En del gitarrister kommer till mig, typ, efter eller två år efter rörbyte och säger kommentarerna jag citerade ovan och vill ha nya slutrör. Det är den ena sidan av detta mynt. Den andra sidan är t.ex. att; nyligen kom en hårdrocksgitarrist, som spelar mycket, till mig med sin stärkare och sa rörbytarkommentarerna. Rören i den stärkaren var inte bytta sedan han köpte stärkaren för mer än 10 år sedan! Med nya rör tyckte han att det blev bättre, men att ljudskillnaden var mindre än han hade förväntat sig... Det finns förståss massa "psykologi" i detta, men det vill jag inte gå in på här...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 15 Jul 2010, 12:07 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jag vill, i all ödmjukhet, göra ett motinlägg mot P90:s, som jag uppfattar det, nedrackande av "billiga kinarör".
Det finns massor av helt förträffliga rör som idag tillverkas i Kina. Personligen tycker jag inte att man generellt kan säga att rör tillverkade i Kina är sämre än rör tillverkade i Ryssland eller Slovakien (mig veterligen är det bara i de tre länderna som det tillverkas elektronrör idag).
Möjligen var det sämre kvalitet på kinesiska rör som tillverkades för, typ, 20 är sedan, men att det generellt skulle vara det idag ställer jag mig ytterst tveksam till.
|
| 15 Jul 2010, 12:14 |
|
 |
|
P90
|
Sven-Johan wrote: Jag vill, i all ödmjukhet, göra ett motinlägg mot P90:s, som jag uppfattar det, nedrackande av "billiga kinarör".
Det finns massor av helt förträffliga rör som idag tillverkas i Kina. Personligen tycker jag inte att man generellt kan säga att rör tillverkade i Kina är sämre än rör tillverkade i Ryssland eller Slovakien (mig veterligen är det bara i de tre länderna som det tillverkas elektronrör idag).
Möjligen var det sämre kvalitet på kinesiska rör som tillverkades för, typ, 20 är sedan, men att det generellt skulle vara det idag ställer jag mig ytterst tveksam till.
Det var jag som formulerade mig klumpigt, ursäkta mig! Visst har du rätt, med "billiga kinarör" menade jag 2:a sortering och har flertalet gånger bytt till kvalitetskontrollerade kinarör som fungerat kanon, det finns väl flera märken av rör som tillverkas i Kina och sedan kontrolleras/matchas/stämplas med amerikanska firmanamn? /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 15 Jul 2010, 13:28 |
|
 |
|
Ixmack
|
Tack så mycket för svar  Hur går man till väga när man ska byta slutstegsrör? Har ni några bra tips på vad för rör man kan använda? Jag har en Vox AC15 custom classic.
|
| 15 Jul 2010, 14:44 |
|
 |
|
Ixmack
|
Skulle vara väldigt tacksam för fler svar.
|
| 18 Jul 2010, 23:57 |
|
 |
|
thosod
|
|
| 19 Jul 2010, 12:43 |
|
|
|