View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 17:19

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Säkringar Bassman 50 silverface 
Author Message

Post Säkringar Bassman 50 silverface
Har en Bassman 50 silverface och undrar vilka värden det skall vara på säkringarna på den. Det sitter tre säkringar på baksidan och i min stärkare är två stycken på 400mA 250V vilket borde vara till sekundärsidan av trafon, men den tredje säkringen är en 10A 125V vilket jag tycker verkar vara galet mycket med 10A. Den säkringen borde ju vara på primären på trafon. Nån som har koll på vilka säkringar det skall vara i en Bassman 50 silverface med mastervolym.

13 Jul 2010, 15:23
Profile

Sekundär beror lite på hur det är kopplat, men om de sitter på var sin fas före eller efter diodbryggan bör de vara 400-500mA tröga. Sitter det bara en säkring efter första filterkondingar räcker antagligen 315mA.

/Gunnar

Edit: det är inte så att en av dem är glödsäkring? Konstig placering i så fall. Men en glödsäkring i en Bassman bör vara på ca 5A trög.

13 Jul 2010, 16:52
Profile

Det borde ju vara så att de två 400mA är på sekundären vilket verkar logiskt med tanke på värdet. Finns det nån som vet hur svensksålda Bassman från silverface tiden, eller silverface Fenders för den delen brukade vara avsäkrade?

14 Jul 2010, 15:11
Profile

På min Bassman SF från tidigt 70-tal satt det endast en 2A trög som huvudsäkring och en glödsäkring. Ingen säkring alls på sekundären. Så är det ju original på dessa stärkare.

När jag gjorde total makeover på den stärkaren satte jag dit en 500mA (möjligen 315mA) på sekundären, efter diodbryggan.

Om du vill reda ut hur det är i din stärkare kan du väl öppna den och ta lite bilder. Då löser vi saken snabbt.

Det bästa är förstås om man har säkring på primär och alla sekundärer. Det brukar ofta hävdas att primärsäkringen ska lösa ut om det blir kortis i glöden. Jag brukar sätta en (eller två) glödsäkring om det finns plats för det.

Att ha säkring på HV-sekundären är jäkligt smart. Man bränner lätt trafon om t.ex. elektrolytena pajjar (vilket de gör förr eller senare). Har man dioder tycker jag man kan nöja sig med en säkring efter diodbryggan, men visst är det bra (bäst) att sätta dem före likriktningen. Särskilt i stärkare med likriktarrör. Jag har bränt powertrafos på trasiga likriktarrör.

/Gunnar

14 Jul 2010, 19:53
Profile

Får väl öppna Bassman stärkaren och kolla hur det verkar vara kopplat.

Lite off topic:
En till fråga om säkringar, på mitt tweed Twin Amp bygge satta jag en säkring på ena "tåten" på sekundren före likritaren, vad säger ni om det? Orginalet hade ju ingen säkring alls på sekundären och jag hade ett hål över i chassiet så jag satte dit en säkring. Räcker det med att ha ena sida av trafon säkrad? Skall jag borra ett till hål i chassiet och även avsäkra andra sidan? Visst är det bästa att ha säkrat före likriktaren om det skulle bli nåt knas med den. På Twinen kör jag med dioder istället för orginalets rörlikritare om det spelar nån roll för säkrandet.

15 Jul 2010, 11:57
Profile

Du bör ha säkring på båda sekundärerna. Bara på ena är rätt meningslöst eftersom ex en trasig elektrolyt kommer dra ström från andra sekundären och därmed stressa trafon.

Alternativt har du bara en efter likriktning nu när du kör dioder (ja jo det kan bli fel på dem också men empirin säger mig att rören pajjar mkt lättare) .

Men borra inte i onödan. Det går ofta bra sätta en liten säkringshållare på insidan. Dessa ska ju ändå inte sticka annat än vid haveri då man ändå måste öppna upp.

Har du separat bias-lindming? Om inte behöver man tänka till så att bias-spänning är det sista som försvinner vid ev haveri. Man tappar då med fördel av spänningen före sekundärsäkringarna.

/Gunnar

15 Jul 2010, 12:22
Profile

Okej, det finns ju fina säkringshållare som man sätter på kablarna får väl bli nån sån jag monterar. Kan du förklara lite mer om detta med två säkringar? Som jag nu har kopplat det så blir det ju "avbrott" på sekundärlindningen om säkringen går, hur kan den då bli belastad? Trafon jag har har ingen centertapp på högspänningen om det spelar nån roll, om man har centertapp kan jag förstå att man skall ha två säkringar.

Jag har en separat bias lindning på bygget och den och glöden är osäkrade så bias det borde vara lungt.

15 Jul 2010, 13:28
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]