|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|
Traynor BassMaster Mark II, YBA-1A
| Author |
Message |
|
Sven-Johan
|
 Traynor BassMaster Mark II, YBA-1A
 Kommentera gärna nedanstående. För ett år sedan köpte jag en Traynor BassMaster Mark II (modellbeteckning YBA-1A). Troligen från tidigt 70-tal. Jag hade den inne för reparation och tyckte då att den lät riktigt bra, så jag lyckades köpa den av dåvarande ägaren... Sedan har den mest bara stått... Nu har jag fått GAS på en 70:a Marshall Super PA som jag har inne för reparation och tänkte då sälja Traynorn för att finnansiera köpet av Marshalln (som jag hoppas få göra). Traynorns kretslösning är i princip samma som Fender Bassman 5F6-A och 60-tals Marshallstärkare, men med några få Traynor-touch-ändringar. Bl.a. är tonkontrollkretsen, kanalmixningen, fasvändaren och kretsen för alla B+ något annorlunda än både Bassman och Marshall. Här finns schema som gäller för min http://www.prowessamplifiers.com/schematics/misc/traynor_bassmaster_mkii_yba1c.pdfTonkontrollkretsen gjorde, dels att tonkontrollerna inte var så effektiva, och dels att diskantkontrollen gav ett skrikigt ishacka-i-örat-ljud. Innan jag släppte iväg Traynorn kunde jag inte låta bli att modda tonkontrollkretsen till mer traditionellt Fender-/Marshallstuk (inte Super Lead utan, typ, Super Bass), för att höra hur det blev. Jag bytte R15 (slope-motståndet) till 56 kohm och C4 (diskantkondingen) till 250 pF. När jag ändå höll på bytte jag C16 (bright-kondingen på ena volymkontrollen) till 100 pF (fast det inte är den kanalen jag i huvudsak använder). [:0][:0] Blev ljudet bra, eller? Satan i gatan! Det blev fantastiskt bra!! [^][^] Denna stärkare kan jag knappast sälja... Snarare börja använda som min huvudstärkare... [:p][^][:)] GAS:et för Marshall Super PA:n minskade markant (ja, jag jämförde ljudet med den och med min 50 W plexi Marshall). En annan intressant sak. Mixermotstånden är på bara 100 kohm i denna. I Marshall är de oftast 470 kohm och i 5F6-A-Bassman på 270 kohm. Volympottarna är på 500 kohm mot det vanliga 1 Mohm. Jag bytte mixermotstånden till 470 kohm och ljudet blev klart sämre. Det blev otydligare och framförallt sket det på sig mer i basen. Helt klart kommer jag att prova att gå ner i värde på dessa även i min 50 Watts plexi Marshall. Kommentera gärna detta. Jag har inte ändrat B+-kedjan eller fasvändaren (kolla på schemat hur de är). Lägg också märke till de höga spänningarna och den lite annorlunda skärmgallerkretsen. Kommentera gärna detta och Traynors speciella tweakning av Bassman-/Marshallkretsen [:p]. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 29 Jun 2010, 10:30 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Komplettering: Om ni tittar på schemat ser ni att kontrollen för "Low Range Expander" är detsamma som Middle-kontrollen på Fender och Marshall, och att "High Range Expander" är detsamma som Presence...
|
| 29 Jun 2010, 19:54 |
|
 |
|
bart
|
Kul att se en sådan utförlig beskrivning. Moddar som är enkla att ta bort också om skulle vilja det, jag ska testa detta. Ang. årtalet så läses det snabbt ut ifrån serienumret, första siffran är årtalet den är tillverkad. Mer info här: http://www.0rigami.com/vb/dates.htmlHittade detta för en stund sedan ang. volymen på dessa: Quote: You want to use a traynor and naturally cut down the volume:
Step 1 replace the volume control with a 1 meg pot
Step 2 find and remove the .001 bright cap on the bright volume
Step 3 find the 100k feedback resistor, it connects the output jack back to the presence section, and drop its value down to 10k
these changes will make the amp less volume dependant for its big tone, they will make the pre amp work harder to drive the power amp while making the output tone warmer and thicker ...
add your favorite overdrive and it will sound killer
Axat härifrån: http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=11&t=66137&start=15Kommer du ihåg vad den har i B+? Min låg på ca 500V och inte de 525V som specas.
|
| 29 Jun 2010, 20:17 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Då är min från 1975.
Jag ser i dagsläget inga problem med volymkontrollerna. De funkar alldeles förträffligt. Så "Step 1" känns överflödigt. Undrar vad de menar?
"Step 2" har jag, typ, redan gjort, fast jag har istället bytt kondingen till 100 pF (mot original 1000 pF). Men, det är i huvudsak inte den kanalen jag använder. Jag gillar oftast inte brightkondingar över volymkontroller i stärkare...
"Step 3" vill jag nog inte göra. Den modden ökar återkopplingsgraden, och därmed ljudet och disten, markant och det är jag inte sugen på att göra. Jag gillar oftast ljudet med ungefär den återkopplingsgrad det är original.
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 29 Jun 2010, 21:01 |
|
 |
|
Sustain
|
Spänningarna i gamla Traynor, även Ampeg, brukar vara lite lägre än specat, beroende på att nättrafona är gjorda för 240VAC. De var alltså ganska rejält för låga när vi hade 220 i väggen.
Att öka värdet på volympotarna bör rimligen ge mer gain, inte mindre, eftersom de med sitt värde shuntar signalen efter första stegen till jord. Ju lägre värde desto lägre maximal signal ut från potarna och vice versa. Men det kanske är tänkt så också i förslaget ovan?
/Sixten
|
| 29 Jun 2010, 21:05 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
På "Traynor Amplifier Schematic Archive" ( http://www.lynx.net/~jc/traynorSchmArchive.html ) finns intressant information om fasvändaren. Jag har inte teoriserat över hur den funkar jämfört med Fenders och Marshalls, men med tanke på ljudet känns(!) denna information, typ, rätt. Det känns som att här är en orsak till att jag gillar ljudet, och framförallt disten, mer i Traynorn än i många Fender och Marshall. Men, det är ju jag det, och min erfarenhet av Traynorn, i verkliga gig- och repningssammanhang, är än så länge begränsad... [:I] "<i>...the YBA1-mkII has slightly modified phase driver parameters compared to the earlier YBA-1 (stock Fender/Marshall values), the inclusion of input series resistance (R37 47k-Ohms) and lower grid bias resistors (R18, R19 both 47k-Ohms) are most likely aimed at curbing distortion at this preamp-output boundary , and this is where one usually finds a Master Volume control if any ... <font color="red">Pete Traynor's component choices are very good for curbing raspiness in the amp (specifically in this last triode stage where the most fuzz occurs typically)</font id="red"> ... to me this seems appropriate for Bass players, but if you play guitar through a mkII you may want more life out of your amp : (i) replace the grid bias resistors by 470k-Ohm values to restore to normal gain levels - (ii) short out the input series resistance R37 with a short wire, so you can A/B it - sometimes I leave it in there; if you short R37 this allows for typical exponential grid-current loading which plays a considerable part in the overall clipping equation ... the amp should become a little more gutsy and gritty and, consequently a little less glassy ... lemme know if either or both tweaks work for you!..."]" Vad som menas med dessa subjektiva ord kan man diskutera, men i min värld vill jag INTE ha stärkaren "<i>a little more gutsy and gritty and, consequently a little less glassy"]"... Nu har den övertyrning/distortion på ett "renare" sätt och övergången till dist är mer dynamisk än vad jag är van vid i Fenders och Marshalls. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 29 Jun 2010, 21:13 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Sustain wrote: Spänningarna i gamla Traynor, även Ampeg, brukar vara lite lägre än specat...
Om jag minns rätt är B+1 ungefär, eller drygt, 530 VDC i min (vid 230 VAC i väggen). Quote: ...Att öka värdet på volympotarna bör rimligen ge mer gain, inte mindre... ...Men det kanske är tänkt så också i förslaget ovan? Prexis min tanke. Och mer gain behöves knappast... Känns som att de låga värdena på mixermotstånden och spänningarna i försteget gör att det finns förstärkning så det räcker... I alla fall för en stärkare av denna typ (Fender Bassman 5F6-A, plexi Marshalls och dylika) Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 29 Jun 2010, 21:19 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Ang. potarna. Om jag inte minns helt knasigt var värdet 3M på 60-talet. Kolla äldre scheman.
Jag har också för mig att de då var än mer lika Bassman/Marshall.
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 29 Jun 2010, 21:54 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Sven-Johan wrote: En annan intressant sak. Mixermotstånden är på bara 100 kohm i denna. I Marshall är de oftast 470 kohm och i 5F6-A-Bassman på 270 kohm. Volympottarna är på 500 kohm mot det vanliga 1 Mohm. Jag bytte mixermotstånden till 470 kohm och ljudet blev klart sämre. Det blev otydligare och framförallt sket det på sig mer i basen. Helt klart kommer jag att prova att gå ner i värde på dessa även i min 50 Watts plexi Marshall. Kommentera gärna detta.
Rimligen måste inställningen av volympot på ena kanalen påverka ljudet genom den andra kanalen i mkt högre utsträckning än i en "vanlig" Marshall-krets, eller? Kör du t.ex. poten på ena kanalen på 0 blir det ju bara max 100k mot jord för signalen som går genom den andra poten. I praktiken får du en spänningsdelare på 100k/100k som äter en hel del gain. Och - inte minst viktigt - denna lösning skickar väl mkt av de lägre frekvenserna ned i jord? Soundet blir rimligen lite tightare i botten kan jag tänka. Fender och Marshall löste ju det där med ett filter (bypasskonding på mixermotståndet, först 500p/270k och sedan 500p/470k) som lyfter treble/mid (eller bromsar botten om man så vill). Jag förstår att ljudet blev "sämre" med 470k mixermotstånd. Du hade nog behövt kompensera den ökade basen med en treblebypasskonding på brightkanalen. Men det blir en något annan frekvenskurva mot 100k/100k-mixer kan jag tänka mig. Snmaksak. /Gunnar
|
| 29 Jun 2010, 22:57 |
|
 |
|
bart
|
Tom-Andrew wrote: Ang. potarna. Om jag inte minns helt knasigt var värdet 3M på 60-talet. Kolla äldre scheman.
Jag har också för mig att de då var än mer lika Bassman/Marshall.
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
Det var tom 4M, i de allra första, sen vart det 500K. Ska testa ändra tonstacken och ta bort brightkondingen på min. Mina potar är också på 500K.
|
| 29 Jun 2010, 22:59 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Sven-Johan wrote: Vad som menas med dessa subjektiva ord kan man diskutera, men i min värld vill jag INTE ha stärkaren "<i>a little more gutsy and gritty and, consequently a little less glassy"]"... Nu har den övertyrning/distortion på ett "renare" sätt och övergången till dist är mer dynamisk än vad jag är van vid i Fenders och Marshalls.
Du är ju lite motvals [:D] iom att du kör med en ganska ren ton med högt ljudtryck, snarare än tvärtom - trots att du gillar "marshallorienterade" förstärkare. Kan va lätt att glömma ibland.[;)] Om jag inte minns fel, så tyckte jag att tonkontrollerna på de traynortopparna vi testade här i februari var i stort sett ickefungerande! 0 eller 10 spelade ingen som helst roll. F.ö, varför kallas dessa så ofta för budgetplexi? Så fantastiskt nära det sound som förknippas med plexi tycker inte jag man kommer. Visst är det i trakterna, men det finns väl bra många stärkare som gör det? En gammal 2204 tex, är inte den en lika mkt budgetplexi som en traynor?[;)][;)] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 29 Jun 2010, 22:59 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Kul med lite kommentarer! Izzy wrote: Rimligen måste inställningen av volympot på ena kanalen påverka ljudet genom den andra kanalen i mkt högre utsträckning än i en "vanlig" Marshall-krets, eller? Kör du t.ex. poten på ena kanalen på 0 blir det ju bara max 100k mot jord för signalen som går genom den andra poten. I praktiken får du en spänningsdelare på 100k/100k som äter en hel del gain....
Så förväntade jag mig också, men volymkontrollerna påverkar ljudet <i>på den andra kanalen"] förvånansvärt lite. Quote: ...Fender och Marshall löste ju det där med ett filter (bypasskonding på mixermotståndet, först 500p/270k och sedan 500p/470k) som lyfter treble/mid (eller bromsar botten om man så vill)... Mig veterligen är det inte en Fenderlösning. Det var väl bara Marshall som gjorde så (i alla fall från början). Den Marshall Super PA som jag har GAS på och som jag testat lite, har ju inte någon bypasskonding över något av mixermotstånden. Direkt när jag provat den stärkaren tog jag bort den kondingen även i min 50 Watts plexi Marshall, och för mig blev ljudet betydligt bättre! Den är alltså nu som en modell 1985 "PA". Quote: ...Jag förstår att ljudet blev "sämre" med 470k mixermotstånd. Du hade nog behövt kompensera den ökade basen med en treblebypasskonding på brightkanalen. Men det blir en något annan frekvenskurva mot 100k/100k-mixer kan jag tänka mig. Snmaksak. Hmmm... Ja, det är nog en smaksak... Verkar som att jag inte gillar någon av kondingarna... Efter några repningar och, i alla fall, ett gig med min 50 Watts plexi så, tycker jag att den låter bättre än någonsin... Ska prova även med lägre värden på mixermotstånden. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 30 Jun 2010, 15:34 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
knut wrote: ...Du är ju lite motvals [:D] iom att du kör med en ganska ren ton med högt ljudtryck, snarare än tvärtom - trots att du gillar "marshallorienterade" förstärkare. Kan va lätt att glömma ibland.[;)]...
Ja, vad som är en ren ton är ju en definisionssak... [;)] Men, du har nog rätt. Jämfört med många andra som kör med distade ljud, kör jag nog med relativt rent ljud från själva stärkaren. Är nog närmare Malcolm än Angus i distmängd... [;)] För mer dist kör jag med pedaler... och gillar det [}:)][;)][:D]. Har inte hittat mitt sätt att använda gitarrens volymkontroll så som t.ex. du gör. Quote: ...Om jag inte minns fel, så tyckte jag att tonkontrollerna på de traynortopparna vi testade här i februari var i stort sett ickefungerande! 0 eller 10 spelade ingen som helst roll... Efter modden jag gjort, händer det mer än när du provade stärkaren. Men, det händer inte lika mycket som t.ex. i en Super Bass eller Bassman 5F6-A. Jag gissar att nästa stegs (fasvändarens) betydligt lägre ingångsimpedans påverkar tonkontrollerna och katodföljarsteget innan dem. Quote: ....F.ö, varför kallas dessa så ofta för budgetplexi? Så fantastiskt nära det sound som förknippas med plexi tycker inte jag man kommer. Visst är det i trakterna, men det finns väl bra många stärkare som gör det? En gammal 2204 tex, är inte den en lika mkt budgetplexi som en traynor?[;)][;)] Även det beror förståss på hur man ser det... De är väl, typ, lika lika en plexi Marshall som plexi Marshall är lika Bassman 5F6-A... [;)] Personligen tycker jag nog att en 2203 eller 2204 är ljusår från t.ex. en plexi Super Bass med B+ på över 500 V... [;)][}:)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 30 Jun 2010, 15:45 |
|
 |
|
bart
|
Hittade en kul video på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=gHcpOylpp14&NR=1Han går igenom en YBA-1 och en -69 PA som har 470k mixer och inga bright caps.
|
| 30 Jun 2010, 16:57 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Ingen som vill kommentera fasvändarens kretslösning och hur den påverkar ljudet?
|
| 30 Jun 2010, 23:03 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Har kört tonkontrollerna i Duncan Monroe's Tone Stack Calculator. Om man gör ett svep där så ser det ut så här: Den vänstra kurvan är för 5F6A-Bassman och Marshall (De med samma värden som i Bassman. Alltså inte t.ex. Super Lead). Den högra kurvan är för Traynorn som jag moddat den nu (lika Bassman 5F6A förutom att baskondingen är på 100n). För Bassman-/Marshallkretsen har jag använt 517 kohms ingångsimpedans på nästa steg (fasvändaren), helt enligt Tone Stack Calculatorn. För Traynorkretsen har jag istället satt in 40 kohm där, vilket bör vara nära verkligheten.  Bilderna talar sitt klara språk... eller? [;)] I Traynorn sänks signalen, typ 10 dB mer [:0]! Svepet på Middle-kontrollen är ganska lika, men på Bass- och Treble-kontrollerna skiljer det en hel del. Intressant! Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 01 Jul 2010, 08:46 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Eftersom gallerläckan på fasvändarn är bootstrappad (och därmed motkopplad i två steg) är ingångsimpedansen mycket högre än resistansen, så du får nog höja det värdet en hel del, mellan två till fem gånger högre. Det finns formler för det där, (det inbegriper gallerläckan, tailresistorn och katodmotståndet. Sedan tillkommer motkopplingen, och då måste man räkna på Ra och rörets Mu också. Se Aiken, "The Long-tail pair"). Men riktiga män syftar med tummen. Det här märker man när man ska skära bas med ingångskondingen på fasvändare, det händer inte nåt förrän man är nere på typ ett par nano.... "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 01 Jul 2010, 09:47 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Martin Kuhn wrote: ...Men riktiga män syftar med tummen...
[:D][:D][:D] Det är ju det jag har gjort [;)]. Enligt Duncan Monroe är ingångsimpedansen på den traditionella Bassman/Marshall-fasvändaren 517 kohm. Eftersom det är med gallerläcka på 1 Mohm och Traynorn har 47 kohm, syftade jag med tummen och uppskattade ingångsimpedansen på Traynorns fasvändare till 40 kohm... [;)][:o)] Å andra sidan, säger Randall Aiken detsamms som du, typ. Om jag tolkar honom rätt skulle ingångsimpedansen i den traditionella Bassman/Marshall-fasvändaren vara 4 Mohm (fyra gånger så stor som gallerläckan) med aktuella värden på komponenterna och aktuell negativ återkoppling. Då antar jag att Traynorns liger på ca 200 kohm... Men, vad vet jag... Jag skjuter från höften och syftar med tummen... [:o)] Med 4 Mohm på Basmman/Marshall-fasvändaren, respektive 200 kohm på Traynorn, blev tonkontrollsvepen så här (Bassman/Marshall till vänster och Traynor till höger):  Detta känns mer rätt mot verkligheten. Bl.a. att signalen inte sänks SÅ himla mycket mer i tonkontrollkretsen i Traynorn än i Marshalln. Här är svepen också mer lika varandra, typ. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 01 Jul 2010, 11:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|